video thumb

درس‌های مهم ارزهای دیجیتال که باید بدانید تا ضرر نکنید!

ورود به دنیای ارزهای دیجیتال می‌تواند هم جالب باشد هم گیج کننده. نه تنها باید پیچیدگی‌های تکنولوژیک آن را مورد بررسی قرار داد بلکه باید سختی‌هایی را که در راه سرمایه‌گذاری، خرید و فروش و تجارت در این زمینه وجود دارد نیز در نظر گرفت.

 

ارزجو : بر اساس قوانین باید با همه مردم به تساوی برخورد شود ولی در دنیای ارزهای فیات و پول همه ارزها با هم مساوی و برابر نیستند. تورم بازار، بدهی، نرخ سرمایه، توافق‌های تجاری و البته ثبات سیاسی توازن بین دو ارز را تحت تأثیر قرار داده و قیمت ارز را نیز تغییر می‌دهد. نرخ ارز به معنای ارزش پول یک کشور در مقابل ارزش پول کشوری دیگر است. در این مقاله نرخ ارزها را در مقابل نرخ ارز دلار آمریکا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

دروازه‌ای به سوی دنیای ارز دیجیتال

دو نوع نرخ ارز وجود دارد. نرخ ارز نقطه‌ای یا نرخ ارز بین بانکی و نرخ ارز اسمی. از دیدگاه یک مصرف کننده و مسافر معمولاً ما دومین نرخ ارز را در نظر می‌گیریم. روشی که ما قیمت ارزهای دیجیتال را با ارزهای ثابت خودمان مقایسه می‌کنیم.

 

درس اول: چرا به این دنیا وارد می‌شوید؟

برای تازه‌کاران ورود به دنیای ارز دیجیتال می‌تواند هم جالب باشد هم گیج کننده. نه تنها باید پیچیدگی‌های تکنولوژیک آن را مورد بررسی قرار داد بلکه باید سختی‌هایی را که در راه سرمایه‌گذاری، خرید و فروش و تجارت در این زمینه وجود دارد نیز در نظر گرفت.

ولی اگر برای اولین بار است که به دنیای ارز دیجیتال وارد شده‌اید یک چیز هست که باید به آن دقت کنید باید بدانید که چطور به خرید و فروش بپردازید. چرا؟ همه سکه‌های ارز دیجیتال را نمی‌توان با ارز فیات خریداری کرد. بنابراین باید به نرخ قیمت ارزهای دیجیتال دیگر هم دقت کنید.

اگر برای به دست آوردن مبلغی در مدت زمان کوتاه وارد این فضا شده‌اید بهتر است بدانید که چطور این مقدار را در زمان کوتاهی به دست بیاورید اگر برای به دست آوردن سرمایه‌ای در بلندمدت وارد این محوطه شده‌اید (که ممکن است در این راه مقداری از پولتان را هم از دست بدهید) باید بدانید که چگونه با این بازار برخورد کنید مخصوصاً در مورد مبادله ارز اطلاعاتی به دست بیاورید.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال

درس دوم

با وجود هزار و ۶۰۰ نوع ارز دیجیتال تنها تعداد کمی صرافی برای ارزهای دیجیتال موجود هستند که به سرمایه‌داران اجازه می‌دهند ارز فیات یا اوراق بهادار خود را به ارزهای دیجیتال دلخواه مانند بیت کوین (Bitcoin)، اتر (Ether) لایت کوین (Litecoin) تبدیل کنند. برخی از سکه‌ها را فقط می‌توان با همین ارزهای پایه خریداری کرد و نمی‌توان آنها را با ارز معمولی مانند دلار آمریکا خریداری نمود.

به همین علت است که این سه نوع ارز مجازی یعنی بیت کوین، اتریوم و لایت کوین به عنوان دروازه‌ای به دنیای ارز دیجیتال شمرده می‌شوند و به عنوان پایه ارزی برای دیگر ارزهای دیجیتال نیز شناخته می‌شوند.

صرافی‌های ارزهای دیجیتال به افراد اجازه می‌دهد که سه کار را انجام دهند:

۱- یک ارز دیجیتال را به یک ارز دیجیتال دیگر تبدیل کنند

۲- خرید و فروش سکه ارزهای دیجیتال خاص

۳- تبدیل و مبادله ارز فیات به ارز دیجیتال

 

قبل از انتخاب یک صرافی، مهم است که بدانید چه خدماتی ارائه می‌دهد سه نوع صرافی ارز دیجیتال وجود دارد:

۱- صرافی متمرکز ارز دیجیتال (CEX)

همانند صرافی‌های سهام، صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال به عنوان واسطه بین دو طرف معامله عمل می‌کنند یک سیستم متمرکز به این معنی است که یک طرف معامله برای انتقال سرمایه‌اش به طرف دیگر معامله به واسطه اعتماد می‌کند.

صرافی پس از دریافت پول کاربر به عنوان بانک عمل می‌کند. وقتی که یک سرمایه‌گذار قیمت‌های بازار یک ارز دیجیتال را رصد می‌کند ممکن است بخواهد ارز فیات خود را در مقابل مقداری خاص از آن ارز دیجیتال بدهد و برای این کار یک درخواست ارائه می‌دهد. در این زمان صرافی، فروشنده یا فروشندگانی را پیدا می‌کند تا ارز را تحویل گرفته و به جای آن ارز دیجیتال به خریدار ارائه دهند. سال گذشته که قیمت‌های ارز دیجیتال بسیار بالا رفت پلتفرم‌هایی مانند کوین بیس (Coinbase) رابین هود (RobinHood) کراکن (Kraken) و جمینی (Gemini) بسیار معروف شدند زیرا خرید و فروش و نقل و انتقال ارزهای فیات در مقابل ارزهای دیجیتال در این صرافی‌ها انجام می‌شد.

صرافی‌های دیگری هم وجود دارد که فقط نقل و انتقال ارزهای دیجیتال را فقط در مقابل ارائه ارزهای دیجیتال انجام می‌دهند. مانند صرافی‌های بایننس (Bnance)، هوبو (Houbo) و بیت فینیکس (Bitfinex).

بیت کوین و ارزهای دیجیتال بیت فینکس ارزهای دیجیتالی

چگونه امنیت خود را حفظ کنید

از سال ۲۰۱۱ بیش از ۶۰ حمله سایبری برای هک کردن صرافی‌های ارزهای دیجیتال و دیگر پلتفرم‌ها در این زمینه صورت گرفته است. مهم‌ترین این حمله‌ها Mt.Gox (ژاپن ۲۰۱۴) Bitfinex (هنگ‌کنگ ۲۰۱۶) coincheck (ژاپن ۲۰۱۸)، coinrail (کره جنوبی ۲۰۱۸) و Bithumb (کره جنوبی ۲۰۱۸) بوده است که باعث اختلال در این سیستم‌ها شده‌اند ولی نقطه مشترک این حمله‌ها در چیست این حمله‌ها همگی به صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال بوده‌اند که این صرافی‌ها توجه هکرهای کلاه سیاه را به خود جلب کرده بودند. توجه کردن به این نکات نشان می‌دهد که این سیستم‌های متمرکز دارای نقطه ضعف‌های امنیتی هستند و به همین علت ایده پروژه‌های عدم تمرکز و سرمایه‌گذاری در این زمینه، با دو هدف ایجاد امنیت و حذف واسطه‌ها باعث بهره‌وری بالاتر تراکنش‌های مستقیم خواهد شد.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

راه افتادن افراد تازه‌کار

با دقت به این حمله‌های سایبری مانند حمله به صرافی بیت فینیکس در هنگ‌کنگ تصمیم گرفتم بر روی بازار ارز دیجیتال هنگ‌کنگ بررسی داشته باشم. کمپانی Coinsuper با دقت بر جدی بودن مسئله امنیت داخلی در مرکز هنگ‌کنگ مشغول به کار است. در پلتفرم این صرافی که صرافی تبدیل ارز فیات به ارز دیجیتال است می‌توانید بیت کوین، اتریوم و لایت کوین و دیگر اوراق بهادار را به یکدیگر تبدیل کرده و به خرید و فروش بپردازید. این صرافی به گزارش coinmarketcap یکی از ۱۵ صرافی برتر به خاطر حجم بالای تبادلات در سطح جهانی است.

با توجه به اینکه کمتر از ۲ درصد از جمعیت هنگ‌کنگ در حوزه ارز دیجیتال در حال فعالیت هستند، متوجه شدم که تعداد کمی صرافی تبدیل ارز فیات به ارز دیجیتال در هنگ‌کنگ مشغول به فعالیت است. صرافی Coinsuper برای کسانی که می‌خواهند در این فضای ارز دیجیتال به فعالیت بپردازند واقعاً موهبتی محسوب می‌شود.

کنی شی (Kenny shih) مدیر صرافی کوین سوپر می‌گوید: «به عنوان یک صرافی برای اینکه بتوانید در حوزه تبدیل ارز به ارز دیجیتال موفقیت به دست بیاورید باید هر لحظه برای بازرسی‌های قانونی آمادگی داشته باشید. ما مفتخر هستیم که در این سطح می‌توانیم کار خود را ارائه دهیم و در زمینه مبارزه با پولشویی در بخش بانک‌های خصوصی از بقیه رقبا پیشتاز بودیم.»

بیت کوین و ارزهای دیجیتال بلاک چین بیت کوین و ارزهای دیجیتال قیمت بیت کوین

بهتر است در مورد کارکنان این مرکز نیز به شما اطلاعاتی ارائه کنیم. مدیرعامل این صرافی، کارن چن (Karen Chen) نام دارد و رئیس قبلی بانک UBS شعبه چین بوده است. نایب رئیس دکتر آنتونی انجی (Anthony Ng) مدیر اجرایی اسبق شرکت بین المللی CITIC futures International، مورگان استنلی (Morgan Stanley) و جی پی مورگان (JP Morgan) بوده است.

هنگامی که از شی در مورد میزان ارتباطات نظارتی پرسیدم او گفت که با قانون‌گذاران چینی و هنگ‌کنگی در ارتباط هستند به گفته او ما می‌خواهیم هر کاری را انجام می‌دهیم تا بتوانیم از قوانین پیروی کنیم.»

به علت اینکه این صرافی یک مرکز خصوصی است، سرمایه‌گذارانی مانند شرکت پانترا کپیتال (Pantera capital) و Decimal Group8 را در کار خود شریک کردند. این صرافی در طول هفت ماه فعالیت خود حدود ۵۰ نوع ارز را ارائه کرده است و بر روی خدمات مشتری محور خود بسیار تکیه دارد و در هر روز هفته و ۲۴ ساعته به مشتریان خدمات ارائه می‌دهد. این صرافی در یک فروش اولیه موفق، به نام پروژه متادیوم (Metadium) توانست ۵۹۰۰ اتریوم را در ۵ ماه به فروش برساند.

شی همچنین به من گفت که سرمایه‌گذاران جوان باید حوزه آنلاین را نیز برای سرمایه‌گذاری خود در نظر بگیرد و در آنچه که به فاز Web 3.0 معروف است وارد شوند.

 

۲- صرافی‌های غیر متمرکز ارزهای دیجیتال (DEX)

معرفی فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال به بازارها نتیجه دیدگاه جامعه به این مشکل است که تراکنش‌ها باید غیر متمرکز انجام شوند یا در شرایطی صورت گیرد که ارتباط بیشتری بین دو طرف معامله وجود داشته باشد و واسطه‌ها نقش کمتری در این زمینه اجرا کنند.

صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتالی یا DEX برای این هدف ایجاد شده‌اند که بتوان واسطه را در هرگونه تراکنشی حذف کرد. در این بازار فروشندگان و خریداران توسط تراکنش‌های مستقیم با هم به معامله می‌پردازند.

انجام معاملات در سیستم مستقیم غیرمتمرکز مانند استلار (Stellar) و ویوز (waves) بسیار کمتر قابل ردیابی است و احتمال هک شدن آن بسیار کم است. حتی در این سیستم‌ها گاهی خود کاربران باعث می‌شوند که دیگر نتوانند به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشند.

با اینکه این روش بسیار بهتر از صرافی‌های متمرکز به نظر می‌رسد ولی هنوز هم در میان عامه مردم به شهرت و معروفیت نرسیده زیرا پشتیبانی از کاربران همان چیزی است که می‌تواند توجه مردم را به این صرافی‌ها جلب کند. تا زمانی که این امکانات برای مشتریان فراهم نشود صرافی‌های غیر متمرکز همچنان با حجم کار کم، رو به رو هستند. شخصاً امیدوارم که این نوع از نقل و انتقال ارز سریع‌تر رایج شود.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال قیمت بیت کوین

۳- روش‌های ترکیبی

و در آخر صرافی‌های ترکیبی از ترکیب دو صرافی متمرکز و غیرمتمرکز به وجود می‌آید. تمرکز چنین صرافی‌هایی بر روی حفظ حریم خصوصی و امنیت است. اولین صرافی ترکیبی با نام کورکس Qurrex در اوایل امسال تأسیس شد هنوز هم باید برای رایج شدن در میان مردم و استفاده درست از هر دو سیستم، اقداماتی انجام شود.

 

درس سوم پیدا کردن یک صرافی محلی که ارز رایج شما را بپذیرد

تعداد صرافی‌هایی که تبادل ارز دیجیتال در مقابل ارز فیات را می‌پذیرند به تعداد سکه‌هایی که قابل خرید باشند بستگی دارد.

به همین علت است که پلتفرمی مانند کوین بیس به یکی از مشهورترین صرافی‌هایی از سراسر دنیا تبدیل شده است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد بیت کوین، لایت کوین و اتریوم را با استفاده از ارز فیات خریداری کنند.

با در نظر گرفتن گزینه‌های محدودی که صرافی‌های محلی ارائه می‌دهند، سرمایه‌گذاران به دنبال خرید ارزهای پایه مانده بیت کوین، لایت کوین و اتریوم هستند تا بتوانند بعداً ارزهای دیجیتال دیگر که کمتر رایج هستند (آلتکوین) را به وسیله این ارزهای پایه‌ای خریداری کنند.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال ارزهای دیجیتال

درس چهارم معاوضه یک ارز دیجیتال در مقابل یک ارز دیجیتال دیگر

از آنجایی که یک فرد نمی‌تواند به طور مستقیم ارزهای آلتکوین را از یک صرافی که ارزهای فیات را می‌پذیرد بخرد این فرد به احتمال زیاد نمی‌تواند ارزش آن ارز دیجیتال را در مقابل ارز رایج محلی خود نیز متوجه شود.

عبارت «جفت‌های تجاری» به معامله‌ای گفته می‌شود که در آن دو نوع ارز دیجیتال با هم مبادله می‌شود برای مثال اگر به دنبال مبادله اتریوم با بیت کوین باشید یعنی می‌خواهید یکی از آنها را بدهید و دیگری را تحویل بگیرید. یک کاربر می‌تواند اتریوم را تحویل بدهد و بیت کوین بگیرد یا اتریوم را بفروشد و در مقابل بیت کوین دریافت کند یا برعکس.

هنگامی که می‌خواهید دو نوع ارز دیجیتال را با هم مبادله کنید بسیار مهم است که بدانید نحوه کار هر کدام از این ارزهای دیجیتال چطور است.

بهتر است در ذهن داشته باشید که وقتی یک ارز دیجیتال یا پول رایج را به ارز دیجیتال دیگر تبدیل می‌کنید ممکن است که شامل مالیات شود. اینکه بدانید به چه دلیل و چگونه ارز دیجیتال را به ارز دیجیتال دیگر تبدیل می‌کنید مانند تفاوت به دست آوردن سود و از دست دادن تمام سرمایه است.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال بلاک چین صدای ارزجو

درس پنجم قانون گذاری

هنگام استفاده از صرافی‌ها به این نکته توجه کنید که آیا پلتفرم صرافی توانایی تبدیل پول و ارز دیجیتال را دارد یا خیر. برای مثال کوین بیس در بیشتر مناطق ایالات متحده توانایی تبادل پول و ارز دیجیتال را دارد. همچنین این صرافی تحت نظر شبکه جرائم مالی است. به این نکته هم باید اشاره کرد که کوین بیس ۱ سال قبل توافقی برای همکاری با مرکز خدمات درآمد مالی امضا کرد.

قانونگذاری در هر صرافی با صرافی دیگر متفاوت است. بنابراین کاربران برای انتخاب اینکه از کدام صرافی استفاده می‌کنند و کدام صرافی برای کار آنها مفیدتر و مناسب‌تر است باید به خوبی تحقیق کرده باشند. سر و کار صرافی‌هایی مانند بایننس و کراکن به دادسرای عمومی نیویورک به علت احتمال زیرپا گذاشتن قوانین افتاده است. برایان کویینتز (Brian Quintenz) رئیس کمیسیون تجارت آینده، عنوان کرد که بهتر است این اپراتورها قوانین استانداردها را برای کنترل فضا رعایت کنند.

او می‌گوید: «به نظر من یک صرافی که قوانین خود را وضع می‌کند، باعث می‌شود که استانداردها در مورد قوانین امنیت سایبری، حفظ اطلاعات، محافظت از حساب‌های مشتری‌ها، انجام معاملات و دیگر مسائل با مشکل روبرو شود.»

کلام آخر اینکه بسیار مهم است که احتیاط‌های لازم را در مورد کیف پول، کلید و دیگر اطلاعات ارزهای دیجیتال خود، به کار ببرید. همچنین در مورد محلی که به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌پردازید کاملاً محتاط باشید.

فضای ارزهای دیجیتال محل مناسبی برای هکرها است تا بتوانند اموال شما را به سرقت ببرند پس بهتر است حواستان را جمع کنید و اطلاعات مورد نیاز در این مورد را به دست آورید.