video thumb

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero

مونرو (XRM) ارزی دیجیتالی مبتنی بر الگوریتم CryptoNote است که بر پایه «رینگ سگنچر» (Ring Signatures) کار می‌کند. رینگ سگنچر این امکان را به مونرو می‌دهد که در هنگام انجام تراکنش حریم خصوصی قابل‌توجهی را ایجاد کند. مونرو از پروتکل اثبات کار (Proof of Work) برای تولید کوین جدید استفاده می‌کند. مونرو را می‌توان به‌وسیله استفاده از قدرت پردازشی پردازنده‌های گرافیکی (GPU) و پردازنده‌های مرکزی (CPU) استخراج کرد. در حال حاضر هیچ ASIC خاصی برای مونرو وجود ندارد.

استخراج مونرو را می‌توان با سیستم های خانگی انجام داد اما نباید انتظار سود داشته باشید. بنابراین برای استخراج به صرفه مونرو باید از سخت افزارها و سیستم های کامپیوتری نسبتا قدرتمند استفاده کنید.

این روزها استفاده از کارت های گرافیک روش بهتری نسبت به پردازنده است. در روش استخراج با کارت گرافیک سرعت افزایش و هزینه ها تا حد زیادی پایین می آید.

به طور کلی فرایند شروع استخراج به صرفه مونرو به شرح زیر است :

۱- تهیه سیستم سخت افزاری قدرتمند یا ریگ استخراج
۲- ایجاد کیف پول مونرو به منظور دریافت مونرو های استخراج شده
۳- شروع استخراج با اجرای نرم افزارهای مورد نیاز و پیوستن به استخر استخراج

جمع آوری سخت افزار و نصب سیستم عامل

استخراج با سیستم های کامپیوتری خانگی امکان پذیر است اما به هیچ عنوان به صرفه نیست. استخراج مونرو با CPU و GPU یا همان کارت های گرافیکی امکان پذیر است.

استخراج با CPU در بین ماینرها تقریبا منسوخ شده و این روزها ماینرها بیشتر از کارت های گرافیکی برای استخراج اتریوم، لایت کوین و البته مونرو استفاده می کنند. بنابراین ما هم آموزش استخراج با کارت های گرافیکی را برای شما تهیه کرده ایم.

برای استخراج به صرفه مونرو باید یک ریگ استخراج کارت گرافیک تهیه کنید. ریگ به معنای یک پک از سخت افزارهاست. ریگ کارت گرافیک در واقع مشابه با کیس کامپیوترهای خانگی اما با تعداد کارت گرافیک های بالاست.

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

یک ریگ استخراج متشکل از شش کارت گرافیک

ریگ های استخراج را می توانید به صورت آماده خریداری کنید و یا خودتان قطعات را جمع آوری و اسمبل کنید.

به طور کلی یک ریگ استخراج شامل قطعات زیر است :

۱- کارت های گرافیک قدرتمند

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

اصلی ترین بخش ریگ استخراج، کارت گرافیک های آن است. شما به کارت گرافیک های قدرتمند بازی برای استخراج مونرو نیاز دارید. گرافیک های AMD برای استخراج از گرافیک های Nvidia بهتر هستند.

سری amd Readon Rx، در حال حاضر بهترین مدل کارت گرافیک برای استخراج است. RX580 و RX480 از کارت گرافیک های خوب این مدل هستند. شما می توانید از انواع کارت گرافیک استفاده کنید اما باید توجه داشته باشید که به جای خرید تعداد زیادی کارت گرافیک ضعیف، چند کارت گرافیک قدرتمند تهیه کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که همه کارت گرافیک های خود را از یک برند انتخاب کنید. مثلا همه را amd یا همه را nvidia انتخاب کنید.

با جستجوی هر کارت گرافیک در اینترنت می توانید قدرت هش آن را بدست آورده و سپس با وارد کردن آن در ماشین حساب استخراج سایت Cryptocompare، سود تقریبی خود را محسابه کنید.

توجه : هش ریت هر کارت گرافیک در الگوریتم های مختلف متفاوت است. مونرو روی الگوریتم CryptoNight که زیر مجموعه CryptoNote است، استخراج می شود. مثلا کارت گرافیک RX580 در الگوریتم مونرو قدرت هش حدود ۶۰۰H/S را دارد و در الگوریتم اتریوم، قدرت هشی حدود ۲۳Mh/s دارد. به این موضوع دقت داشته باشید تا در محاسبه سود دچار اشتباه نشوید.

همچنین با مراجعه به سایت NiceHash و قسمت profitability-calculator، می توانید با انتخاب هر سخت افزار، سود تقریبی خود را بدست آورید.

ورود به ماشین حساب CryptoCompare

ورود به ماشین حساب NiceHash

مطالعه بیشتر:

خرید، فروش و قیمت بیت کوین در صرافی سرمایکس

خرید، فروش و قیمت اتریوم در صرافی سرمایکس

خرید، فروش و قیمت تتر در صرافی سرمایکس

خرید کیف پول لجر

۲- شاسی

شاسی وسیله ای برای سوار کردن قطعات ریگ روی آن است. شما می توانید شاسی را به صورت آماده تهیه کنید و یا خودتان اقدام به ساخت آن کنید. شاسی باید به گونه ای باشد که قطعات مخصوصا گرافیک ها به خوبی روی آن پیچ شوند و نامتعادل نباشند.

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

نمونه ای از شاسی ریگ

۳- منبع تغذیه (پاور) مناسب

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات این بخش را بسیار جدی بگیرید. برای سیستم های خانگی یک منبع تغذیه ۳۰۰-۵۰۰ وات کفایت می کند. اما برای چند کارت گرافیک نیاز به پاور یا پاورهای قدرتمند دارید. مثلا برای شش گرافیک قدرتمند پاوری بالای ۱۲۰۰ وات در نسخه PlusGold به بالا نیاز است. در هنگام جمع آوری ریگ برای انتخاب پاور مناسب حساس باشید و با کارشناسان مجرب مشورت کنید.

۴- RAM

استخراج به رم زیادی نیاز ندارد. یک رم ۴GB DDR3 کافی است. اگر می خواهید بیشتر از استخراج از سیستم خود کار بکشید می توانید یک رم ۸ گیگابایتی تهیه کنید.

۵- CPU

برای استخراج با کارت های گرافیک نیاز به CPU خیلی قدرتمندی نیست. یک CPU متوسط که به مادربرد شما متصل شود کافیست.

۶- درایو SSD

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

برای نصب سیستم عامل و اجرای نرم افزارهای استخراج به یک حافظه نیاز دارید. یک درایو ۱۲۰ گیگابایتی SSD برای شما کافی ست.

۷- کابل های مورد نیاز

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

برای اتصالات مختلف در ریگ به کابل های مناسب نیاز دارید که در بازار فراوان است. کابل های PCI Express USB برای ایجاد اتصال بین گرافیک ها و مادربرد حتما مورد نیاز است.

۸- مادربرد

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

و در آخر به یک مادربرد مناسب برای اتصال قطعات نیاز دارید. برای اتصال چند کارت گرافیک باید از مادر برد با اسلات های PCI Express مناسب استفاده کنید. مادربرد Asus 170-A یکی از مدل های خوب برای این کار است.

۹- اینترنت Adsl + مودم

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

استخراج به اینترنت خیلی پرسرعتی نیاز ندارد اما پایدار بودن و عدم قطعی آن مهم است. بهترین نوع اینترنت برای استخراج اینترنت Adsl است که اگر خط تلفن ثابت داشته باشید، می توانید از طریق مخابرات یا شرکت های خصوصی سرویس Adsl خود را فعال کنید. سرعت اینترنت ۲ تا ۴ مگ برای استخراج مناسب است.

برای اتصال به Adsl نیاز به یک مودم دارید. یک مودم ساده و بادوام کافی است. با کابل Ethernet می توانید مودم خود را به کارت شبکه مادربرد متصل کنید. توجه داشته باشید باید تا حد امکان قطعی و وصلی مودم را کم کنید زیرا قطعی و وصلی فرایند استخراج را با مشکل مواجه می کند.

استخراج حجم زیادی را مصرف نمی کند. طبق پرس و جو از چند کاربر مطلع در سایت بیت کوین تاک یک ریگ با هشت کارت گرافیک حداکثر ۴ گیگ در ماه مصرف اینترنت دارد.

اسمبل قطعات

حالا باید قطعات را روی مادربرد و شاسی سوار کنید. این کار تقریبا ساده است اما پیشنهاد می شود تا با یک کارشناس این کار را انجام دهید. ویدیوهای زیادی هم در یوتوب وجود دارد که می توانید از آن ها بهره ببرید. فقط کافیست عبارت «mining rig assembly» را در یوتوب جستجو کنید.

نصب سیستم عامل و درایورها

شما می توانید از سیستم عامل های ویندوز، مک و لینکوس برای اجرای نرم افزارهای استخراج استفاده کنید. پیشنهاد ما نصب ویندوز ۱۰ است. به دلیل نداشتن درایور DVD، ویندوز را باید از طریق فلش مموری نصب کنید. ویندوز را با نرم افزارهای ISO روی فلش بریزید. سیستم خود را به برق و یک مانیتور متصل و آن را روشن کنید. از طریق بوت USB می توانید ویندوز را نصب کنید. درایورهای مورد نیاز کارت گرافیک و همچنین کارت شبکه را روی ویندوز نصب کنید.

پس از تهیه ریگ و نصب سیستم عامل حالا باید یک کیف پول مونرو بسازید تا بتوانید مونرو های استخراج شده را در آن دریافت کنید.

ساخت کیف پول مونرو

فرایند ساخت کیف پول و دریافت آدرس آن بسیار ساده و با چند کلیک انجام می شود. در حال حاضر دو کیف پول

کیف پول تحت وب مونرو

MyMonero تنها کیف پول تحت وب این ارز دیجیتالی است که توسط «ریچارد اسپاگنی» ایجاد و اداره می‌شود. اسپاگنی خود، از توسعه‌دهندگان اصلی مونرو است.

این کیف پول نیز مانند انواع مشابه خود کار می‌کند و با ایجاد یک حساب کاربری می‌توانید به سرمایه خود دسترسی پیدا کنید. MyMonero تنها با رمزگذاری کلیدهای شما آنها را ذخیره می‌نماید و هیچ‌گونه دسترسی به حساب‌های شما نخواهد داشت.

ورود به MyMonero

کیف پول دسکتاپی مونرو

تنها و بهترین کیف پول مبتنی بر دسکتاپ مونرو نیز، کلاینت رسمی آن است و می‌توان آن را از وب‌سایت رسمی مونرو دانلود نمود.

دانلود از وب سایت رسمی

آموزش تصویری ساخت کیف پول در Mymonero

مرحله اول : با مرورگر خود به آدرس mymonero.com مراجعه کنید و روی Create An Account کلید کنید

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

مرحله دو : در پایین صفحه بعد کلید خصوصی اکانت ساخته شده به شما نمایش داده می شود. توجه داشته باشید که فقط با این کلید خصوصی قادر به ورود در اکانتتان خواهید بود. کلید خصوصی را در محلی امن یادداشت یا کپی کنید و به هیچ عنوان در اختیار کسی قرارندهید. در کادر مربوطه کلید خصوصی خود را وارد کنید و روی I’ve Written down… کلید کنید.

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

حالا وارد کیف پولتان شدید و می توانید آدرس خود را برای دریافت مونرو مشاهده کنید.

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

 پیوستن به یک استخر استخراج و شروع کار

پس از تهیه سیستم و کیف پول مونرو به مهمترین قسمت آموزش یعنی شروع کار می رسیم. برای استخراج مونرو یا هر ارز دیگری باید به یک استخر استخراچ بپیوندید. استخر استخراج محل مجازی است که استخراج کنندگان در آن جمع می شوند و همه برای استخراج یک بلاک تلاش می کنند. در این روش هر ماینر یا استخراج کننده بر اساس توان پردازشی خود سود می برد.

بدون پیوستن به استخر استخراج شانس شما برای ماین یک بلاک بسیار کم خواهد بود و فقط فارم های استخراج بزرگ به صورت مستقل کار می کنند.

استخرهای استخراج زیادی برای مونرو وجود دارد که می توانید از این لینک همه آن ها را مشاهده کنید.

بهترین استخرهای استخراج مونرو

دو استخر استخراج MinerGate و SupportXRM، در حال حاضر بهترین و پر کاربرترین استخرهای استخراج مونرو هستند. اولی کمی کارمزد بیشتری دارد اما رابط کاربری ساده آن باعث می شود تا بتوانید به سادگی و با چند کلیک استخراج را شروع کنید. دومی کارمزد کمتری دارد و حرفه ای تر است اما روش اتصال به آن کمی برای مبتدیان مشکل است.

۱- استخراج با MinerGate :

این استخر استخراج برنامه ی مخصوص و ساده ای برای پیوستن به جمع ماینرها دارد. این نرم‌افزار امکان استخراج طیف گسترده‌ای ارزهای دیجیتالی

مرحله یک: اولین کار، ایجاد یک حساب کاربری در وب‌سایت www.minergate.com خواهد بود. ماینرگیت، برای افرادی که هنوز کیف پولی برای خود ایجاد نکرده‌اند، کیف پول مخصوص به خود را دارد. به یاد داشته باشید که هیچ جایی بهتر از کیف پول مخصوص به خودتان، برای در امان ماندن سرمایه‌تان وجود ندارد.

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

مرحله دو: در اینجا باید، نرم‌افزار «ماینرگیت» را دانلود کنید. وب‌سایت قادر به تشخیص نوع سیستم عامل شما خواهد بود و نسخه مربوط را برای دانلود به شما می‌دهد.

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

مرحله سه: پس از نصب برنامه، گزینه استخراج هوشمند توسط برنامه به شما پیشنهاد می‌شود. با انتخاب این گزینه، ماینرگیت، با توجه به تجهیزات، سخت‌افزار، قیمت بازار و سخت استخراج، بهترین ارز ممکن را برای شما انتخاب خواهد کرد. برای بیشتر سیستم‌ها این ارز مونرو خواهد بود، از همین رو بر روی گزینه Start smart mining (شروع استخراج هوشمند) کلیک کنید.

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

بسته به تعداد هسته‌های کارت گرافیک و CPU، نرم‌افزار این امکان را با شما می‌دهد که تعداد هسته‌های به‌کار گرفته‌شده را انتخاب کنید. درصورتی‌ که استخراج هوشمند ارز دیگری را به شما پیشنهاد کرد می‌توانید آن را به‌صورت دستی به مونرو تغییر دهید.

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

ساده بود؟ ماینرگیت نیز به خاطر این ویژگی به خود می‌بالد. از GUI آنها نیز می‌توانید برای استخراج دیگر ارزها مانند اتریوم و اتریوم کلاسیک استفاده کنید.

استخراج در SupportXRM

کارمزد این این استخر ۰٫۶ درصد است و نرم افزار مخصوصی ندارد. بنابراین باید از نرم افزارهای اصلی استخراج مونرو که تحت cmd هستند برای اتصال به این استخر استفاده کنید.

بهترین نرم افزار استخراج که توسط نرم افزار استخراج مونرو با کارت گرافیک که توسط سایت اصلی مونرو هم تایید شده است نرم افزار XMR-Stak است.

ورژن جدید این نرم افزار قابلیت استخراج با کارت های گرافیک amd، Nvidia و حتی CPU را دارد.

دانلود XMR-Stak

پس از دانلود نرم افزار باید وارد سایت SupportXMR.com شوید تا اطلاعات استخر را برای وارد کردن در نرم افزار دریافت کنید. پس از ورود به سایت بر روی قسمت Config Generator کلیک کنید.

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

حالا طبق عکس زیر موارد زیر را به ترتیب انجام دهید :

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

در بخش ۱ نوع سخت افزار خود را مشخص کنید. اگر از ریگ استخراج استفاده می کنید، GPU rigs را انتخاب کنید.
در بخش ۲ آدرس کیف پول خود را وارد کنید
بخش ۳ را می توانید دست نخورده بگذارید اما بهتر است نامی برای آن وارد کنید.

حالا کمی پایین تر بیایید همانطور که در عکس زیر هم می بینید، مشخصات استخر استخراج شما برای نرم افزارهای مختلف ساخته شده است.

راهنمای جامع ماینینگ مونرو ، آشنایی با دستگاه های استخراج Monero
راهنمای جامع ماینینگ مونرو

حالا می توانید نرم افزار دانلود شده را اجرا کنید و اطلاعات استخر را در آن وارد کنید تا استخراج شروع شود.

چند نکته مهم

لپ تاپ هرگز

همانطور که گفتیم با کامپیوترهای خانگی هم با اینکه به صرفه نیست می شود استخراج مونرو را انجام داد ولی با لپ تاپ هرگز این کار را نکنید. سخت افزارای لپ تاپ در مقایسه با کیس های کامپیوتری بسیار ضعیف تر هستند و استخراج می تواند به آن ها آسیب های جبران ناپذیری وارد کند.

دمای دستگاه

کارت های گرافیک دمای زیادی تولید می کنند بنابراین حتما استخراج را در یک اتاق خنک و با فن های مناسب انجام دهید. دمای دستگاهتان را هر چند دقیقه چک کنید یا از دستگاه های سنسور دما استفاده کنید.

برق مصرفی

مصرف برق کارت های گرافیک بسیار بالاست پس مقداری از سود ارزهای استخراج شده صرف هزینه برق خواهد شد. در ایران برق خانگی تقریبا گران تر از هزینه برق جهانی است. بهتر است که با برق صنعتی و سه فاز این کار را انجام دهید. یک ریگ استخراج با ۶ کارت گرافیک حدود روزانه ۱۰ هزارتومان هزینه برق دارد.

 

سایت صرافی ارز دیجیتال سرمایکس با ارائه انواع ارزهای دیجیتالی در خدمت کسانی است که قصد سرمایه گذاری و خرید ارزهای دیجیتالی را دارند .