video thumb

چالش امنیتی بانکداری الکترونیک در ایران باعث خروج ارز از کشور شد!

چالش‌های امنیتی بانکداری الکترونیک در کشور جدی است. عدم تصمیم گیری مناسب درباره بیت کوین باعث خروج ارز از کشور شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نقایص امنیتی بانکداری الکترونیک در کشور را جدی دانست و از اندیشمندان این حوزه خواست در این رابطه تدبیر اساسی کنند.

به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ محمد جواد آذری جهرمی در هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، برگزاری چنین همایش هایی را فرصتی برای بهره گیری از دیدگاه های مختلف در راستای بهبود نظام نوین بانکداری عنوان کرد و گفت:

باید از زحماتی که فعالان عرصه بانکداری برای ایجاد شبکه پایدار با توجه موضوع تحریم ها با استفاده از دانش بومی کشیده اند، تشکر کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه نوین بانکداری زمانی در کشور ایجاد شده که جامعه بین المللی دسترسی های ما را محدود کرده بود، عنوان کرد:

دانشمندان و کارشناسان ایرانی با تکیه بر توان داخلی توانستند در عرصه نظام بانکی موفقیت های بسیاری را ایجاد کنند که نمونه آن در منطقه وجود ندارد.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه نظام بانکداری ما در سالیانه نه چندان دور وضعیت مطلوبی نداشته است، تصریح کرد:

در گذشته، نظام بانکداری ما مبتنی بر چارچوب هایی بود که اطمینانی به آن نبوده و بسیاری از فرایندها در درون آنها غیرممکن بوده است. برخی مشکلات پیش روی نظام بانکی در گذشته باعث ایجاد موانع و رونق کسب و کار در کشور شده بود از این رو توسعه شبکه بانکی در حال حاضر توانسته بسیاری از دغدغه ها در این زمینه را رفع کند.

چالش امنیتی بانکداری الکترونیک در ایران باعث خروج ارز از کشور شد!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در گذشته در شبکه مخابراتی کشور توزیع شارژ کارت های اپراتورهای موبایل با شبکه های فیزیکی انجام می شد، گفت:

امروز با استفاده از فناوری های نوین بیش از ۸۰ درصد تراکنش های بانکی اپراتورها از طریق شبکه بانکی انجام می شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال در سال آینده بخشی از برنامه بودجه دولت خواهد بود گفت:

در حال حاضر پیش نویس سند استراتژی اقتصاد دیجیتال با همکاری وزارت اموراقتصادی و دارایی و بانک مرکزی تدوین و کارگروه هایی به منظور بررسی بیشتر موضوع تشکیل شده است.

آذری جهرمی با بیان اینکه نباید به توفیقات حاصل شده در شبکه بانکی اکتفا کنیم، ادامه داد:

وقتی فرمولی را برای حل مساله یاد می گیریم پس از مدتی به اشباع می رسیم اما باید بدانیم برای توسعه بسترها و شبکه باید دست به نوآوری زده و از یکنواختی بدور باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر یک میلیون دستگاه پز غیرفعال در کشور وجود دارد، گفت:

این مدل از فناوری ها به سر رسیده از این رو ما باید طرح نو دراندازیم.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه اگر کسانی که فناوری نوین بانکی فعلی را ایجاد کرده اند با پایداری آن بدون پیشرفت پا فشاری کنند کشور را با وقفه مواجه خواهند کرد، افزود:

مدل اقتصادی کشورهای مختلف در زمینه اقتصاد دیجیتال باید مد نظر ما نیز قرار بگیرد تا از توسعه دور نمانیم.

وی با اشاره به اینکه حرکت به سمت تغییر و تحول برای مجموعه ها به ویژه شبکه بانکی مفید است، تصریح کرد:

شبکه بانکی ما باید از یک نقطه پایدار برای تحولات خود استفاده کند و در این مسیر طراحی مسیر بسیار اهمیت دارد. در این میان یکی از مسئولیت های جمع حاضر این است که نقشه راه توسعه شبکه بانکی را به سمت بلاک چین طراحی کند.

وزیر ارتباطات با اشاره به وضعیت بانکداری الکترونیک و همچنین تبادلات ارزی مبتنی بر رمز و بیت کوین گفت:

متاسفانه این موضوع و عدم آینده نگری در آن ضررهای بسیاری را متوجه مردم کرده و باعث خروج ارز از کشور شد.