video thumb

چگونه جلوی ضرر کردن از نرخ تراکنش بالای بیت کوین را بگیریم

افزایش نرخ تراکنش بیت کوین گویا تبدیل به بحث اصلی این روزها شده است. فضای ارزهای دیجیتال پر از بحث و جدل‌های داغ در مورد این موضوع شده است چرا که نرخ متوسط تراکنش بیت کوین در حال حاضر حدود ۱۹ دلار است. این باعث شده تا ادعای اولیه بیت کوین مبنی بر ارائه یک سیستم پرداخت ارزان‌تر، حالا خیلی مضحک به نظر برسد.

با وجود این افزایش قیمت‌ها و جدل‌های بی پایان، توسعه دهندگان و کاربران معتقدند که روش‌هایی آسانی وجود دارد که از آنها استفاده نشده است. این بحث زمانی داغ شد که اطلاعات جدیدی منتشر شد مبنی بر اینکه وقتی وبسایت (Coinbase

مشکلی که این اتفاق به آن اشاره می‌کند این است که این وبسایت می‌تواند به تنهایی با ارائه فورک (SegWit) که مشکل مقیاس پذیری را حل می‌کند، کاربران خودش و بقیه را که از تراکنش‌ها استفاده می‌کنند نجات بدهد.

از آنجایی هم که این کد ۶ ماه پیش در بیت کوین فعال شده، خیلی‌ها ناراحت هستند که چرا وبسایت (Coinbase) هنوز از آن استفاده نکرده است. سراج کوتیلار از شرکت خدمات پرداخت (Bitrefill) به این موضوع اشاره می‌کند که (Coinbase) از این نرخ بالای تراکنش‌ها در حال سوء استفاده است! حتی بلاگر معروف (WhalePanda) نیز استارتاپ‌های بیت کوین را به بی کفایتی متهم می‌کند.

موضوع زمانی داغ می‌شود که بدانیم خود وبسایت (Coinbase) در دوران افزایش اندازه بلاک بیت کوین یکی از منتقدان نرخ‌ تراکنش بالا بود و اصرار بر افزایش این اندازه داشت. منتقدان معتقدند که این شرکت تمام تلاش‌ خود را برای کاهش نرخ تراکنش انجام نداده است.

در پاسخ برایان آرمسترانگ مدیر این وبسایت گفته که شرکت در حال کار روی جنبه‌های فنی است تا نرخ تراکنش‌ها پایین بیاید اما می‌گوید که کار آسانی نیست. او می‌گوید:

از اینکه تحمل می‌کنید سپاس‌گذاریم.

اما کاربران می‌توانند برای کاهش نرخ تراکنش چندین اقدام انجام بدهند.

نصف کردن نرخ تراکنش بیت کوین

نرخ تراکنش بیت کوین

بیشتر بخوانید:

آیا نظارت جهانی روی بیت کوین امکان پذیر است؟

فورک (SegWit) قرار بود که بدون افزایش اندازه بلاک به مشکل مقیاس پذیری بیت کوین پایان دهد اما فقط ۱۲ درصد تراکنش‌ها از این فناوری استفاده می‌کنند. این در حالی است که نرخ تراکنش‌های آن نصف تراکنش‌های معمولی است.

همه کیف‌های پول از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند اما کیف پول‌های سخت افزاری مثل: (Trezor) و (Ledger) از آن پشتیبانی می‌کنند. کیف‌های پول‌های موبایلی مثل: (Edge) و (Samourai) نیز چنین قابلیتی دارند.

البته این قابلیت در حال ورود به محصولات سایر شرکت‌ها نیز است. (Coinbase) و (Blockchain.info) نیز در حال اجرای آن هستند اما هر دوی آنها اشاره می‌کنند که (SegWit) نیاز به تغییرات پیچیده‌ای دارد و اگر اشتباهی رخ دهد امکان دارد سرمایه کاربران از دست برود.

هر چند تعداد شرکت‌هایی که از این قابلیت استفاده می‌کنند در حال افزایش است و هزینه تراکنش‌ها نصف خواهد شد. حتی بعضی‌ها ادعا می‌کنند اگر این فورک به طور کامل جایگزین شود نرخ تراکنش به طور کل از بین می‌رود.

از ابزارهای برآورد نرخ تراکنش بیت کوین استفاده کنید

با اینکه می‌توانید منتظر پذیرش فورک (SegWit) بشوید اما می‌توانند با کمک ابزارهای خاصی این نرخ را پیش بینی کنید. با اینکه در ابتدا کیف‌ پول‌های بیت کوین اجازه نمی‌دادند تا کاربر نرخ تراکنش را تعیین کند اما حالا شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چقدر نرخ تراکنش پرداخت کنید تا تراکنش وارد شبکه بشود.

به طور خلاصه اگر نرخ تراکنش بالاتر باشد، تراکنش به سرعت به بلاک اضافه می‌شود اما از طرف دیگر، کاربرها نمی‌خواهند نرخ بالایی پرداخت کنند. ابزارهایی وجود دارند که به کاربر کمک می‌کنند تا نرخ متعادل تراکنش را حدس بزند. البته بعضی از آنها بهتر عمل می‌کنند.

بعضی‌ها از ابزارهای مستقلی مثل: (estimator) استفاده می‌کنند که ساخته دانشگاه علوم رایانه فرایبورگ و موسسه تحقیقاتی جان هاپکینز است. این ابزار به شما می‌گوید با چه مقدار پول، می‌توانید تراکنش را به بلاک بعدی منتقل کنید.

ابزارهای دیگری مثل: (Coinb.in) وجود دارند که به صورت پیچیده‌تری تراکنش‌ها را رهگیری می‌کنند و به شما نشان می‌دهند که چه مقدار اطلاعات همراه تراکنش ارسال می‌شود. البته نرخ تراکنش‌ هم به حساب می‌آید. به این معنی که حتی تراکنشی به ارزش ۱ دلار می‌تواند نرخ تراکنش بالایی را با خود همراه داشته باشد. یا اینکه تراکنشی ۱۰۰۰ دلاری می‌تواند نرخ تراکنش کمتری داشته باشد اگر میزان داده متصل به آن محدود باشد.

عده‌ای از این محاسبه‌گرها شکایت دارند که به آنها می‌گویند تا پول غیر ضروری برای نقل و انتقال پرداخت کنند که البته به این دلیل است که محاسبه این نرخ کار آسانی نیست. نرخ تراکنش می‌تواند به دلایل مختلفی نوسان داشته باشد. به عنوان مثال: روزهای هفته یک عامل تاثیرگذار است. چرا که افراد تراکنش‌های کمتری را در آخر هفته‌ها انجام می‌دهند، که باعث می‌شود تا میزان بار تراکنش‌ها و در نتیجه نرخ انتقال آنها کاهش یابد.

به این صورت کاربرانی که نیاز ندارند تا پول را سریع‌تر انتقال دهند می‌توانند صبر کنند تا بار تراکنش‌ها کاهش یابد.

جدای از این، راه‌های دیگری وجود دارد که می‌تواند نرخ تراکنش را به کلی حذف کند اما این بسته به کیف پولی دارد که انتخاب می‌کنید. به عنوان مثال: اگر از بستر (GDAX) استفاده کنید می‌توانید روی صرافی (Coinbase)، بیت کوین را به صورت رایگان انتقال دهید.

راه‌کارهای بلند مدت

نرخ تراکنش بیت کوین

با اینکه ترکیب تراکنش‌های کوچک و انجام یک تراکنش بزرگ، در فضای سنتی نقل و انتقال پولی مورد استفاده قرار گرفته است اما در حوزه بیت کوین هم این امر هر روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند.

اگر شرکت‌های بیشتری از این قابلیت استفاده کنند، نرخ تراکنش بیت کوین می‌تواند تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کند. البته این کار باعث از بین رفتن حریم خصوصی و کاهش سرعت انتقال خواهد شد.

با وجود این مشکلات اما شرکت‌هایی مثل: (Coinbase) اعلام کرده‌اند که قصد دارند از این ترفند استفاده بکنند. در تلاش برای کاهش نرخ تراکنش‌ها، شرکت (Bitrefill) ابزار جدیدی را معرفی کرد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا ببینند نرخ تراکنش بیت کوین آنها چقدر بهینه است و اینکه استفاده از ترکیب تراکنش‌ها، (SegWit) یا سایر روش‌ها چقدر به کاهش یا افزایش این نرخ کمک می‌کند. کوتیلار اعلام کرد:

فقط کافی است تا شناسه تراکنش را وارد کنید تا ببینید آیا نرخ بالایی برای تراکنش پرداخت می‌کنید یا نه.

همچنین اگر نگاهی به آینده بیندازیم متوجه می‌شویم که توسعه دهنده‌های بیت کوین در حال کار روی پروژه شبکه‌های نوری هستند که در کاهش نرخ تراکنش کاربرد دارد. مارک ارهارت از شرکت (BitGo) می‌گوید:

هنوز پتانسیل‌های زیادی وجود دارد که از آنها می‌توان برای بهبود ظرفیت استفاده کرد.

اگر مایل به سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال هستید، برای خرید بیت کوین وسایر ارزهای دیجیتال می‌توانید از خدمات ارز جو استفاده کنید.