video thumb

بیت کوین ، یکی از نوآورانه ترین فناوری‌های عصر مدرن

«سلام، من بیت کوین هستم – ایده بزرگی از سرورم، ساتوشی ناکاموتو، مرا متولد کرد. به عنوان علاجی برای زخمی که مؤسسات مالی متمرکز به مردم زده بوند، خلق شدم. اما ببینید این جامعه آلوده و حریص با من چه کرد. تعدادی خودخواه، در لباس فرشته، پروپاگاندای خودشان را دنبال می‌کنند و برای من به عنوان حکیمی که برای حل مشکلات بشریت آمده تبلیغات می‌کنند …دیگر تحمل ندارم و می‌خواهم خیلی مؤدبانه جوابشان را بدهم.»

به من این افتخار را بدهید تا سعی کنم آنچه را که بیت کوین گفته در موقعیت فعلی تفسیر کنم.

آماده انواع نظرات مخالف شما هستم اما قبل از هر چیزی لطفاً این مقاله را تا پایان بخوانید.

من ایده تمرکززدایی را دوست دارم – قدرت بیشتر برای مردم، جهانی بدون مرز، اقتصادی بدون واسطه و …

اما درباره بیت کوین – که واقعاً از یکی از نوآورانه ترین فناوری‌های عصر مدرن است، باید چیزی که امروز هست را دید و در رؤیاهایی که تحقق نیافته غرق نشد.

طرفداران بلاک چین مانند هر فناوری امیدوار کننده دیگری، اغلب با مقایسه اینترنت دهه ۹۰ ادعا می‌کنند که قبل از اولین سایت‌ها و برنامه‌ها، وضعیتی مشابه وجود داشته است.

با این حال، با احترام به بلاک چین، ما در حال حاضر فقط یک کاربرد اصلی از بلاک چین که در سطح جهانی پیاده سازی شده را داریم.

حدود ۹ سال از اولین کاربرد شبکه بلاک چین، یعنی بیت کوین

به علاوه، امروزه با دسترسی آسان به اینترنت اطلاعات و دانش، آیا سرعت نوآوری نباید خیلی سریع‌تر از ۲۰ سال پیش باشد؟

روی کاغذ، به نظر می‌رسد که بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده مبتنی بر بلاک چین و راه حلی برای تمام نارضایتی‌های مالی باشند- در نهایت وارد جنگ با دولت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات متمرکز شده که از زمان اختراع پول واسطه ما بودند – قدرت به مردم بر می‌گردد، بله

با این حال، با نگاهی دقیق به عملکرد بیت کوین می‌توان دریافت که این طلای دیجیتالی از چیزی که ادعا می‌کرد خیلی دور شده است.

من در مورد ارزهای دیجیتال و مشکلات سر راه آن‌ها صحبت نخواهم کرد – ارزهای دیجیتال به خودی خود خوب هستند! اما در اینجا نیازهای اساسی بیت کوین برای مقابله با روش‌های پرداخت فعلی را بررسی خواهم کرد.

شروع کنیم.

اصل اول: محدود / بدون هزینه

بیت کوین: عاشقم هستید؟ من را برای خودم بخواهید

بانک ها و مؤسسات مالی متمرکز ده‌ها سال است که نقش یک واسطه پرهزینه را بازی می‌کنند و از دارایی‌های ما به اسم بانکداری ذخیره کسری سود می‌برند.

آیا بیت کوین این مشکل را حل می‌کند؟

یک شبکه عمومی با یک دفترکل توزیع شده، امن و شفاف که برای همه قابل مشاهده است و برای حذف واسطه‌ها و هزینه‌های اضافی آمده است.

با تمام جذابیت و شکوهی که این ایده دارد، اما در حقیقت سیستم غیرمتمرکز کنونی مشکلات خاص خودشان را یدک می‌کشد.

به منظور اضافه شدن یک تراکنش به دفترکل بلاک چین بیت کوین، نیاز به تأیید تراکنش است. در اصل، ماینرها که معاملات را تأیید و آن را به بلاک چین اضافه می‌کندد نقش یک بانک را بر عهده می‌گیرند و در نتیجه پاداش بلاک (منصفانه) و کارمزد تراکنش‌ها (غیرمنصفانه) را دریافت می‌کنند. در حالی که بانک‌ها مبلغی در حدود ۰٫۲۰ تا ۰٫۶۰ دلار برای هر تراکنش دریافت می‌کنند. کارمزد ماینرهای بیت کوین گاهی به ۲۰ تا ۶۰ دلار برای هر تراکنش می‌رسد.

کارمزد سنگین بانک‌ها مشکلی است که شبکه بیت کوین برای حل آن آماده است، اما چگونه با ماینرهایی که کارمزدهای بیشتری دریافت می‌کنند، این مشکل حل خواهد شد.

علاوه بر این هدف اولیه بیت کوین، حذف کلی نهادهای مالی نبوده، بلکه شبکه با هدف ارائه‌ی راه پرداخت بهتر (و ارزان‌تر) برای کنترل تراکنش‌های کوچک شروع به کار کرده است.

اصل دوم: سرعت و ظرافت

بیت کوین: عاشقم هستید؟ من را برای خودم بخواهید

بیت کوین مدعی حل مشکلات انتقال جهانی پول به صورت امن و فوری است.

آیا بیت کوین این مشکل را حل می کند؟

زمان تایید انتقال یک تراکنش در شبکه بیت کوین، اغلب چیزی حدود ۱۰ دقیقه تا ۲ روز کامل است. شاید در نگاه اول این میزان قابل قبول باشد، اما در مقایسه با سیستم‌های اعتباری متمرکز که در هر ثانیه چندین هزار تراکنش را تایید می‌کنند، بیت کوین به طرز قابل توجهی کند است.

اصل سوم: ناشناسی و عدم سانسور

بیت کوین: عاشقم هستید؟ من را برای خودم بخواهید

دولت‌ها و بانک‌ها مالک سیستم‌های پرداخت متمرکز هستند و بارها و بارها شاهد بستن حساب‌ها و ضبط اموال افراد مختلف توسط آن‌ها بودیم.

آیا بیت کوین این مشکل را حل می کند؟

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های فن‌آوری بلاک چین، استفاده از هش رمزنگاری برای محافظت از داده‌های ما در برابر نهادهای متمرکز است. علاوه بر این، تراکنش‌های ثبت شده در این دفترکل قابل حذف شدن نیستند پس در مقابل سانسور مقاوم است.

اگر بگوییم که ما در بلاک چین بیت کوین کاملاً ناشناس هستیم، خودمان را گول می‌زنیم. همان‌طور که ساتوشی ناکاموتو در مقاله‌ اصلی بیت کوین به آن تاکید داشت، تراکنش‌های بیت کوین قابل رهگیری هستند.

همان‌طور که در جریان سیلک رود دیدیم، اگر یک دولت واقعاً بخواهد چیزی را ردیابی کند چه چیزی جلوی آن را خواهد گرفت؟

اصل چهارم: انحصار برای جامعه

بیت کوین: عاشقم هستید؟ من را برای خودم بخواهید

نهادهای متمرکز مالی و دولت‌های سراسر جهان حق انحصار تولید پول را در اختیار دارند و منابع پولی را کنترل می‌کنند.

آیا بیت کوین این مشکل را حل می‌کند؟

در بیت کوین هدف بر این است که همه جامعه حق مشارکت برابر در شبکه و دریافت بخشی از انحصار تولید پول را در اختیار داشته باشد. قرار بر این بود که در شبکه بیت کوین همه بتوانند توسعه دهنده یا ماینر باشند.

امروزه وارد شدن به جمع ماینرها مشکل‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. پول بیشتر، دستگاه‌های بیشتر، بیت کوین بیشتر…. ماینرهای ضعیف اگر خودشان را به بقیه نرسانند، آرام آرام کنار خواهند رفت.

علاوه بر همه این‌ها، در دورانی که ما نیاز به انرژی داریم، استخراج بیت کوین مصرف برق به شدت بالایی دارد.

اصل پنجم: امنیت

بیت کوین: عاشقم هستید؟ من را برای خودم بخواهید

سرورهای متمرکز مورد هک قرار می‌گیرند.

آیا بیت کوین این مشکل را حل می‌کند؟

برای هک بلاک چین ارزهای دیجیتال، هکرها باید بیش از ۵۰ درصد ظرفیت محاسباتی شبکه را در اختیار بگیرند که تقریباً غیرممکن است اما مشکلی که اکثر ارزهای دیجیتال امروز درگیر آن هستند، هک کیف پول‌ها و صرافی‌هاست که باعث سرقت میلیون‌ها یا شاید میلیاردها دلار شده است.

در سال ۲۰۱۴، صرافی Mt.Gox که بیش از ۷۰ درصد حجم معاملات بیت وین را در دست داشت در هک ۴۵۰ میلیون دلاری در قیمت آن زمان بیت کوین، ورشکست شد، بیتفینکس و نایس هش هم از سال گذشته مبالغ بسیار زیادی را به دلیل هک از دست دادند. هر هفته چندین خبر از هک شدن صرافی‌ها و کیف پول‌های مختلف منتشر می‌شود.

سخن پایانی

نوشتن از این مشکلات به قصد لطمه زدن به بیت کوین نبود. باید واقع بین بود. مشکلاتی را مطرح کردم که اگر به آن‌ها توجه نشود، امکان انحراف مسیر بیت کوین یا بقیه ارزهای دیجیتال وجود دارد. به عنوان شروع کننده و رهبر جریان بزرگ ارزهای دیجیتال، بیت کوین باید بتواند دوباره در مسیر هدف‌هایش قرار گیرد. تلاش‌هایی برای حل مشکلات بیتکوین مانند لایتنینگ انجام شده که اکنون در مرحله آزمایش است. ما هم مانند همه علاقه‌مندان امیدواریم که هر چه سریع‌تر و با هر روشی که شده، مشکلات بیت کوین به فراموشی سپرده شود.

بیتکوین این روزها بیش از کاربرد، به راهی برای سرمایه گذاری بدل شده است. در بعضی مواقع جنون سرمایه گذاری بیتکوین به حدی است که برخی تمام دارایی شان را صرف خرید بیت کوین می‌کنند. بیت کوین با غلبه بر مشکلاتی که ذکر شد باید در زندگی یا حداقل تجارت‌های بزرگ کاربردی باشد. تا زمانی که بیشتر افراد فقط با رویای سود بیت کوین را نگهداری می‌کنند و قیمت آن با دلار محاسبه می‌شود، بیت کوین به هدفش نرسیده است.

سایت ارزجو یکی از حرفه ای ترین و معتبرترین سایت ها در زمینه ی ارزهای دیجیتالی است که شما می توانید با مشورت با کارشناسان تیم ارزجو با خیال راحت خرید و فروش ارزهای دیجیتالی خود را انجام دهید.