video thumb

مروری بالا و پایین شدن‌های قیمت بیت کوین

انتشار تصاویر و انیمیشن‌های طنزآمیز در اینترنت و به‌خصوص بخش‌های مربوط به بیت کوین

 

به جرئت می‌توان گفت که کاهش هفتاد درصدی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۸ چندان تعجب‌برانگیز نبود؛ از طرفی نمی‌توان آن را بدترین سقوط تاریخ آن دانست. از طرف دیگر این ارز دیجیتالی به نسبت پول‌های دارای پشتوانه، دچار افت‌وخیز می‌شوند. حتی شدیدترین تنزل‌ها نیز باعث لغزش تاجران باتجربه نمی‌شود، چراکه آنها قبل این حالت را تجربه کرده‌اند.  شاید بتوان گفت که همین کار به‌نوعی یک رسم در میان سرمایه‌گذاران حوزه ارزهای دیجیتالی به‌حساب می‌آید و آنهایی که عمرشان را در این راه گذاشته‌اند، گاهی چیزی بیشتر از اینها را نیز تجربه کرده‌اند. 

ژوئن سال ۲۰۱۱

روزهای ابتدایی تولد بیتکوین و مرحله «غرب وحشی» آن، زمانی که تنها تعداد کمی صرافی تبادلات این ارز را پشتیبانی می‌کردند و تعداد کمی نیز بودند که شجاعت مشارکت را در خود می‌دیدند. زمانی بود که بیت کوین ارزش چندانی نداشت؛ اینجا بود که این ارز شروع به بالا رفتن کرد؛ این افزایش و کاهش قیمتی که بعدها متحمل شد، جزو بزرگ‌ترین هایی بودند که در تاریخ ثبت‌شده است.

مروری بر فراز و نشیب‌های جالب تاریخ بیت کوین

در اواسط ژوئن همین سال، قیمت بیتکوین به ۳۲ دلار برای هر سکه رسید. این در حالی بود که در ماه نوامبر به قیمت تنها دو دلار تنزل پیدا کرد. کاهش قیمتی ۶۴ درصدی که هنوز به‌مانندش در تاریخ بیت کوین بی‌سابقه است. سقوطی که خاطرات دردناکی را برای سرمایه‌گذاران ابتدایی‌اش بازگو می‌کند؛ کسانی که بیت کوین را ستاره بختشان می‌دانستند. شاید با خود بگویید که خب یک قیمت دو رقمی که در مقیاس فعلی رقم بزرگی به حساب نمی‌آید و به طبع آن کاهش چنین قیمتی نیز ناچیز خواهد بود؛ بر اساس داده‌ها، سی و دو دلار زمان خوبی برای سود بردن بوده است، مخصوصاً بعد از افزایشی آن‌چنانی در سال ۲۰۱۱، اینجا بود که تجار شروع به تسلیم شدن کردند.

ژانویه سال ۲۰۱۲

دومین سقوط بزرگ تاریخ بیت کوین زمانی بود که تازه از گودال دو دلار برای هر سکه بیرون آمده بود. باوجوداینکه قیمت بیتکوین در دو ماه پایانی دسامبر دو برابر شده بود، اما بازار همچنان پراسترس نشان می‌داد چراکه به تازگی نظاره‌گر قیمت سی‌ودو دلاری ارزهای دیجیتالی

مروری بر فراز و نشیب‌های جالب تاریخ بیت کوین

در اینجا بود که بیت کوین سال را باقیمت امیدوارکننده ۴٫۵ دلاری آغاز نمود و در ماه ژانویه به بیش از هفت دلار افزایش پیدا کرد. اینجاست که سرمایه‌گذاران امروز باید نگاهی به گذشته بیندازند و از آن درس بگیرند. ژانویه ۲۰۱۲ زمانی بود که به ما یادآوری کرد، بیت کوین قرار نیست قبل از اصلاح قیمت ش به بیشترین قیمت تاریخ خود برسد. از تقریباً ۷٫۴ دلار، بیت کوین دچار سقوطی ۴۹ درصدی شد و در اواخر ژانویه ۳٫۸ دلار قیمت داشت؛ در این زمان بود که شوکی بزرگ به سرمایه‌گذارانی که در ماه نوامبر وارد بازار شده بودند، وارد کرد.

آوریل سال ۲۰۱۳

اوایل ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ بازار بیتکوین آرام و بی تلاطم سپری شد. با افزایش نسبی قیمت بیتکوین، این ارز  سال ۲۰۱۳ را با حدود ۱۳ دلار آغاز کرد و سپس تا مرز ۱۷ دلار بالا رفت. اوایل سال ۲۰۱۳ را می‌توان یک سال درخشان برای ا رزهای دیجیتالی دانست چراکه در این مقطع، بیت کوین موفق شد تا از بالاترین قیمت تاریخ خود عبور کرده و تا ۴۹ دلار بالا برود. در این زمان بود که بیت کوین با یک اصلاح قیمت جزئی به ۳۳ دلار بازگشت.

مروری بر فراز و نشیب‌های جالب تاریخ بیت کوین

رسانه و صرافی‌های زیادی شروع به پشتیبانی و پوشش خبری از بیت کوین کردند؛ تا جایی که در آوریل همان سال بیت کوین قیمتش را سه رقمی کرد. با ورود صرافی‌های بزرگی مانند Mt.Gox به بازار قیمت بیتکوین به ۲۶۰ دلار افزایش پیدا کرد. تمام رشدها ناگهان با سقوط ۸۳ درصدی مواجه شد و بیتکوین

نوامبر سال ۲۰۱۳

وقتی صحبت از بزرگ‌ترین و پر نکته‌ترین سقوط‌های تاریخ بیتکوین به میان می‌آید، شکی نیست که سقوط نوامبر ۲۰۱۳ را به‌عنوان سردمدار آنها نام ببریم. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بیت کوین در پایان آن سال به میزان قابل‌توجهی رشد از خود نشان داده بود. نوامبر سال ۲۰۱۳ تا ژانویه سال بعدازآن، دقیقاً اوضاع مانند چهار ماه گذشته فعلی بود، جایی که بسیاری از تازه واردان اقدام به ورود به عرصه بیت کوین می‌کنند و بیت کوین نیز به این واسطه قیمتش سر به فلک میزند.

مروری بر فراز و نشیب‌های جالب تاریخ بیت کوین

در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۳، قیمت بیتکوین چیزی در حدود ۱٫۲ هزار دلار بود. با دوره اصلاح قیمتی در حدود ۴۱۱ روز، بیت کوین تا ژانویه سال ۲۰۱۵ از مرز ۱۵۰ دلار بالاتر نرفت. یکی از دلایل این سقوط تاریخی را می‌توان، نقص و از دسترس خارج شدن وب‌سایت بزرگ Mt.Gox دانست.

نوامبر سال ۲۰۱۷

 پنج سال پس‌ازآن که قیمت بیت کوین از مرز چهار رقمی شدن عبور کرد، نوبت آن بود که گل سرسبد ارزهای دیجیتالی وارد دنیای پنج رقمی‌ها بشود و از بیست هزار دلار عبور کند. دو سال، تمام سرمایه‌گذاران فرصت داشتند تا در بهترین زمان خرید، سرمایه‌های خود را وارد این بازار کنند. حتی افرادی که بیت کوین را باقیمت ابتدایی ۷۵۰ خریداری کرده بودند نیز حالا و پس از چند ماه از آغاز سال ۲۰۱۷، سودهای هنگفتی به جیب می‌زدند.

مروری بر فراز و نشیب‌های جالب تاریخ بیت کوین

اما این مقدار برای توقف نوار رشد و تاریخ‌ساز شدن دوباره بیتکوین کافی نبود و این ارز قبل از اینکه دوباره سقوط کند، به قیمت هفده هزار دلار رسید. با ظهور تکنولوژی‌های جدیدتر در عرصه بیت کوین، درست وقتی‌که نگرانی‌ها با قیمت ۵٫۹ هزار دلاری بیتکوین به اوج خود رسیده بود، جانی تازه به آن داد. ماه دسامبر قیمت به ۱۴ هزار دلار کاهش یافت اما به‌سرعت به قیمت ۱۷ هزار دلار بازگشت. اما اینجا بود که دوباره بازار روی خوش به بیت کوین نشان نداد و با کاهش قیمت هفتاد درصدی مواجه شد. بااین‌حال بازار نسبت به سال ۲۰۱۸ خوش‌بین است. 

نگاهی رو به جلو

دست کم در این مدت، بیت کوین ثابت کرده هیچ گاه تیترهای خبری را ترک نمی‌کند و همیشه خود را بر سر زبان ها نگاه خواهد داشت. ضعف های تکنینی و عملکردی، فشارهایی که از جانب قانون گذاران به بیت کوین وارد میشود و همه این اصلاحیه ها، همیشه دشمن بیتکوین در جبهه های نبرد باقی خواهند ماند.

بیت کوین همیشه به کسانی وابسته بوده که عمیقا به تکنولوژی پست آن باور داشته اند. همیشه با وال هایی سر و کار داشته که به میل خود قیمت ها را بالا و پایین میکنند، با ماینر هایی طرف بوده که تنها به فکر منفعت خود بوده اند و چشم انتظار های بازارهای آینده بوده است. چیزهایی که بازار بیت کوین را به هر چیزی جز یک بازار شفاف بدل کرده اند.

با مراجعه به سایت ارزجو می توانید از امکانات و خدمات سایت در زمینه ارزهای دیجیتال و هم چنین مشاوره کارشناسان و پشتیبانان تیم حرفه ای ارزجو بهرمند شوید.