video thumb

ایردراپ (Airdrop) چیست؟ – هر آن چه در مورد ایردراپ می‌خواهید بدانید

در دهه گذشته، ارزهای دیجیتال به سرعت به عنوان یک پدیده اقتصادی و مالی نوظهور، وارد عالم معاملات و سرمایه‌گذاری شدند. با ویژگی‌های منحصر به فرد خود از جمله غیرمتمرکز بودن و قابلیت انتقال سریع و امن، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم، به عنوان جذاب‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دنیای مالی شناخته می‌شوند. استفاده از روش‌های نوینی به نام "ایردراپ" به منظور توزیع ارزهای دیجیتال به جامعه است. ایردراپ به عنوان یک مکانیزم توزیع کننده ارزهای دیجیتال به افراد معمولی و علاقه‌مندان به دنیای ارزهای دیجیتال، امکان دسترسی به این ارزها و شرکت در اکوسیستم آنان را برای همگان فراهم می‌کند.

در این مقاله، بررسی می‌کنیم که دقیقا مفهوم ایردراپ چیست و تاریخچه ظهور آن دقیقا به کجا برمی‌گردد. همچنین، اهمیت ایردراپ به عنوان یک ابزار استراتژیک در جذب کاربران جدید و افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در نهایت، تأثیر ایردراپ بر توسعه و گسترش ارزهای دیجیتال و اقتصاد جهانی را ارزیابی خواهیم نمود.

 نمایی از ایردراپ

مفهوم اصلی ایردراپ چیست؟

برای یافتن پاسخ “ایردراپ چیست” باید بگوییم که این مفهوم به عبارت ارسال رایگان رمزارزها از طرف سازندگان یا وب‌سایت‌های مرتبط به برخی کاربران اشاره دارد. این روش معمولاً توسط شرکت‌های جدید در حوزه بلاک‌چین به منظور تبلیغ و جلب کاربران به کار گرفته می‌شود. همچنین، برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال و ارائه‌دهندگان کیف پول نیز برای جلب مخاطبان جدید یا حفظ مشتریان فعلی از ایردراپ استفاده می‌کنند.

برای دریافت اخبار مرتبط با ایردراپ‌های هر پروژه، می‌توان به وب‌سایت توسعه‌دهندگان رمزارز مربوطه یا صفحات اجتماعی آن مراجعه نمود. این دسته از توکن‌های رایگان به صورت‌های زیر توریع می‌شوند:

1.      نوع اول، که بدون اعلان رسمی اتفاق می‌افتد، توسط توسعه‌دهندگان رمزارز به کاربران خود تعلق می‌گیرد و به همین دلیل امکان اطلاع از زمان و میزان ارسال آن وجود ندارد.

2.      نوع دوم معمولاً در شرکت‌های جدید رخ می‌دهد و با اعلان قبلی اتفاق می‌افتد. در این نوع ایردراپ، توکن‌های رایگان بین افراد توزیع می‌شوند.

 

 

نمونه‌های گوناگون ایردراپ

همانگونه که اشاره کردیم، ایردراپ روشی است که از آن استفاده می‌شود تا توکن‌های ارز دیجیتال به صورت رایگان به کاربران توزیع شوند. معمولاً این روش برای جلب توجه به پروژه‌های جدید، افزایش آگاهی کاربران از آن‌ها و تشویق به مشارکت در آن‌ها به کار می‌رود و به شکل‌های گوناگونی اجرا می‌گردد.

اصلی‌ترین روش‌های ایردراپ به شرح زیر هستند:

·        استاندارد یا Standard Airdrop

·        بونتی یا Bounty Airdrop

·        انحصاری یا Exclusive Airdrop

·        هاردفورک یا Hardfork Airdrop

 نمایی از ایردراپ بیت‌کوین

ایردراپ استاندارد

ایردراپ استاندارد یا روش استفاده از ایردراپ به عنوان یک Standard Airdrop به این صورت عمل می‌کند که کاربران برای دریافت توکن‌ها نیاز به انجام کار خاصی ندارند. هدف اصلی از این نوع ایردراپ، تشکر از کاربران فعال یا حامیان پروژه می‌باشد.

این روش ایردراپ معمولاً برای تقدیر از تعهد و مشارکت کاربران در یک پروژه یا اکوسیستم مشخص استفاده می‌شود. با این حال، برای شرکت در این نوع ایردراپ، افراد نیازی به انجام وظیفه‌های خاص یا پرداخت مبلغی ندارند. به جای آن، توکن‌ها به صورت رایگان به آن‌ها تعلق می‌گیرد به منظور ارتقاء انگیزه و مشارکت فعال در پروژه یا اکوسیستم مرتبط.

به این ترتیب، استفاده از استاندارد Airdrop به عنوان یک وسیله ارتباطی و ترویجی، توانایی جلب توجه و حمایت از افرادی که به پروژه‌ها علاقه دارند، را فراهم می‌کند و از آنان به عنوان اعضای مهم و مفیدی برای جامعه متعهد به ارزهای دیجیتال تقدیر می‌شود.

 

ایردراپ بونتی

در بونتی یا روش Bounty Airdrop، کاربران برای دریافت توکن‌ها نیاز به انجام فعالیت‌های ساده دارند. این فعالیت‌ها معمولاً شامل مواردی مانند عضویت در کانال یا گروه تلگرام مرتبط با پروژه، ریتوئیت کردن پست‌های توییتر مرتبط با آن، ارائه نظرات در وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی مرتبط و موارد مشابه می‌شود. هدف اصلی از این نوع ایردراپ، تبلیغ و اطلاع‌رسانی برای پروژه مربوطه است.

با این روش، پروژه‌ها توانسته‌اند افراد را برای مشارکت در فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی خود ترغیب کنند. افرادی که این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند، به عنوان یک بخش مهم از تبلیغات و اطلاع‌رسانی پروژه شناخته می‌شوند و به عنوان پشتیبانان ارزیافته به پیشبرد پروژه کمک می‌کنند. این روش همچنین به ترویج پروژه در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها کمک کرده و افراد را به شکلی مشارکتی و پویا در پروژه معرفی می‌کند.

 

ایردراپ انحصاری

در روش ایردراپ انحصاری یا Exclusive Airdrop، برای دریافت توکن‌ها، کاربران می‌بایست شرایط خاصی را در نظر بگیرند. به عنوان مثال، باید مقدار مشخصی از رمزارزهای دیگر را در کیف پول خود نگه دارند یا ثبت‌نام خود را در یک صرافی ارز دیجیتال خاص انجام داده باشند. هدف اصلی این نوع ایردراپ، جذب کاربران و ترغیب آن‌ها به مشارکت در پروژه می‌باشد.

با استفاده از این روش، پروژه‌ها توانسته‌اند افراد را به صورت انحصاری به خود جلب کنند. افرادی که شرایط این نوع ایردراپ را ارتقا داده و انجام داده‌اند، به عنوان اعضای ممتاز و مهمی در اکوسیستم پروژه شناخته می‌شوند و از این طریق پروژه به تعداد محدودی کاربر بیشتری به خود جلب کرده و باعث ایجاد ارتباطات نزدیک‌تر با مشارکت‌کنندگان می‌شوند. این روش همچنین برای افزایش ارتباط با بازارهای مختلف و ترغیب به حضور فعال در آن‌ها نیز مؤثر می‌باشد.

 

 

ایردراپ هاردفورک

در هاردفورک یا روش Hardfork Airdrop، شرایطی برای کاربران تعیین می‌شود که باید رمزارز خاصی را در کیف پول ارز دیجیتال خود نگه داشته باشند تا بتوانند توکن‌های جدیدی که به عنوان فورک یک رمزارز مشخص در دسترس قرار می‌گیرد، دریافت کنند. به عنوان مثال، زمانی که بیت‌کوین به عنوان یک رمزارز هاردفورک شد و بیت‌کوین کش به وجود آمد، تمام افرادی که بیت‌کوین داشتند، مقادیر معادل بیت‌کوین کش نیز دریافت کردند. هدف اصلی از این نوع ایردراپ، حمایت از شبکه قبلی و تأثیرگذاری بر آن است.

با استفاده از این روش، پروژه‌ها می‌توانند از اعتبار و توان تعداد زیادی از کاربران که رمزارز مشابه را دارند، بهره‌برند. این نوع ایردراپ این امکان را می‌دهد تا به شکل مستقیم بر رمزارز اصلی تأثیر بگذارد و از طریق فورک، توکن‌های جدید را به کاربران توزیع کند. این اقدام همچنین به افراد اطمینان می‌دهد که پروژه‌ها به ارزش‌های شبکه قبلی احترام می‌گذارند و آن را حمایت می‌کنند.

 

روش یافتن اعتبار ایردراپ چیست؟

بر خلاف آنچه به نظر می‌آید، تمام ایردراپ‌ها به یک اندازه معتبر و سودآور نیستند. بسیاری از ایردراپ‌ها به عنوان یک روش جذاب برای دریافت توکن‌های رایگان ظاهر می‌شوند، اما برخی از آن‌ها بسیار ریسکی بوده و سعی می‌کنند از افراد اطلاعات شخصی یا مالی به دست آورند یا به طور تقلبی از آن‌ها پول دریافت کنند. برای تشخیص معتبر بودن یک ایردراپ، می‌بایست به چند نکته توجه کنید:

·        وب‌سایت و حضور در رسانه‌های اجتماعی: یک پروژه معتبر باید وب‌سایت رسمی و پیشرفته‌ای با دامنه‌ای خاص داشته باشد و در شبکه‌های اجتماعی از قبیل تلگرام، توییتر و فیسبوک حضور داشته باشد و با کاربران ارتباط برقرار کند. اگر پروژه تنها یک صفحه ثبت‌نام یا یک کانال تلگرام داشته باشد، می‌تواند مشکوک باشد.

·        شفافیت و قابلیت ردیابی: پروژه باید اطلاعات کافی را در مورد خود، تیم توسعه، هدف و رویدادهای آینده‌اش منتشر کند. همچنین باید قابلیت ردیابی داشته باشد و به نظرات و پیام‌های کاربران واکنش نشان دهد. اگر پروژه اطلاعات مبهمی ارائه کند، می‌توانید به شک کنید.

·        شرایط و الزامات: پروژه باید شرایط و الزامات شرکت در ایردراپ را به طور شفاف و منطقی تعیین کند. برای مثال، باید مشخص باشد که چه تعداد توکن در ایردراپ توزیع می‌شود، چگونه این تعداد محاسبه می‌شود و چه زمانی و چگونه به کاربران پرداخت می‌شود. علاوه بر این، الزامات شرکت در ایردراپ باید با هدف پروژه همخوانی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر پروژه از کاربران بخواهد که پول یا رمزارز خود را برای آن ارسال کنند یا اطلاعات حساس خود را به اشتراک بگذارند، می‌تواند مشکوک باشد.

 نمایی از کیف پول

چگونگی شرکت در ایردراپ و دریافت ارز دیجیتال

تا اینجا احتمالا به پاسخ سوال “ایردراپ چیست” رسیده‌اید. همچنین متوجه شدیم که شرکت در این نوع توزیع رایگان توکن‌ها نیاز به انجام مراحل خاصی دارد. اولین گام برای شروع شرکت در یک ایردراپ، داشتن یک کیف پول مناسب است. اغلب توکن‌هایی که در ایردراپ‌ها اهداء می‌شوند، بر پایه شبکه اتریوم ایجاد می‌شوند، بنابراین توصیه می‌شود از یک والت اتریوم برای نگهداری توکن‌های خود استفاده کنید. اما تنها داشتن والت اتریوم کافی نیست، بلکه باید آن را فعال نیز نگه دارید؛ زیرا توکن‌های رایگان معمولاً به افرادی که فعالیت‌هایی انجام می‌دهند اهداء می‌شوند.

گام بعدی که باید انجام دهید، ایجاد حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، فیس‌بوک، و توییتر است، و همچنین ساختن یک ایمیل. بسیاری از توسعه‌دهندگان رمزارزها از طریق این شبکه‌های اجتماعی به تبلیغ و اطلاع‌رسانی در مورد ایردراپ‌های پروژه‌های خود می‌پردازند. آن‌ها برای افزایش تعداد مخاطبان خود از کمک کاربران خواهند پرداخت تا در صفحات مجازی خود به تبلیغ و اطلاع‌رسانی پروژه‌ها کمک کنند و در مقابل، به عنوان پاداش، توکن‌های رایگان دریافت کنند.

 نمایی کارتونی از ایردراپ

تفاوت توکن ایردراپ و کوین چیست؟

توکن، در زبان تخصصی دنیای ارزهای دیجیتال به هر دارایی ای اطلاق می‌شود که از طریق تراکنش‌های دیجیتال قابل نقل و انتقال باشد. این دارایی‌ها به واسطه بلاک‌چین و بر اساس خصوصیاتی که توسعه‌دهندگان به آن‌ها اختصاص می‌دهند، به وجود می‌آیند. معمولاً توکن‌ها بلاک‌چین مستقلی ندارند و به بلاک‌چین‌های موجود وابسته هستند. اکثر توکن‌ها در شبکه اتریوم ایجاد می‌شوند و ارزی مستقل نیستند. از توکن‌ها به عنوان وسیله‌ای برای انجام پرداخت‌های داخلی در برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف دیجیتالی استفاده می‌شود.

در دنیای امروز، سازمان‌ها و شرکت‌های نوظهور، به ویژه در حوزه خدمات مالی و پرداختی، به دنبال جلب توجه کسب‌وکارها و جذب بیشترین تعداد کاربران هستند. این شرکت‌ها به ایجاد و اختصاص توکن به مخاطبان می‌پردازند. اگر شما در شبکه‌های اجتماعی فعال هستید و ایردراپ‌ها را دنبال می‌کنید یا منتظر دریافت توکن‌های جایزه هستید، توصیه می‌شود که تا قبل از دریافت توکن‌ها در کیف پول‌هایتان، از پیگیری فعالیت‌های توسعه‌دهندگان در صفحات مجازی آن‌ها خودداری کنید؛ زیرا این اقدام ممکن است باعث تأخیر در ارسال توکن به شما شود.

تفاوت میان توکن و کوین از نظر انشاء و ارزش نیز مشخص است. توکن‌ها معمولاً توسط توسعه‌دهندگان با توجه به نیازهای خاص و با استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری ایجاد می‌شوند. از طرفی، کوین‌ها توسط ماینرها و با استفاده از تجهیزات پرقدرت و محاسبات پیچیده استخراج می‌شوند. همچنین نحوه توزیع کوین‌ها با توکن‌ها متفاوت است؛ کوین‌ها به واسطه فرآیند استخراج ایجاد می‌شوند در حالی که توکن‌ها می‌توانند به صورت عمومی از طریق عرضه اولیه ارز دیجیتال و توزیع شوند.

 

انواع توکن‌ها

همانطور که اشاره شده، توکن‌ها نسبت به کوین‌ها که به عنوان رمزارز‌ها شناخته می‌شوند، کاربردهای متنوعی دارند و طبقه‌بندی آن‌ها براساس ویژگی‌هایی انجام می‌شود که ارائه می‌دهند. یکی از انواع توکن‌ها، توکن بهادار است که به عنوان معادل سهام در دنیای رمزارزها عمل می‌کنند و توسط مراجع قانونی نظارت می‌شوند. بنابراین، در صورت وقوع مشکلات یا خسارت‌های مالی برای شرکت صاحب توکن، مراجع تضمین‌کننده وجود دارند تا این خسارات را تعویض کنند.

یک دسته دیگر از توکن‌ها، توکن‌های کاربردی هستند که به افراد مالک امکان مصرف خدمات یا محصولات ارائه شده توسط یک شرکت را می‌دهند؛ این نوع توکن‌ها در مقابل قوانین مربوط به توکن‌ها معافیت دارند و از مزایای متنوعی برخوردارند. در دسته بعدی، توکن‌های پرداخت قرار دارند و با خرید آن‌ها، امکان پرداخت برای کالاها یا خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های پشتیبانی‌کننده را فراهم می‌کنند.

آخرین دسته از توکن‌ها به نام توکن سهامی معروف هستند، که تشابهی با توکن بهادار دارند. با این حال، توکن سهامی تنها در داخل یک شرکت قابل استفاده و اعتبار دارند و معمولاً به میزان کمتری از اعتماد برخوردارند.

 

روش برداشت توکن‌های ایردراپ

در صورت شرکت در ایردراپ‌ها، عموماً باید چند هفته صبر کنید تا توکن‌های رایگان به کیف پول شما منتقل شوند. برای رصد و واکاوی وضعیت واریز توکن‌ها، نیاز است به وب‌سایت اتر اسکن (Etherscan) مراجعه کنید و آدرس ای‌تی‌اچ (ETH) خود را در بخش جستجو وارد کنید. بعد از دریافت توکن‌ها، می‌توانید به کیف پول‌تان وارد شوید و تراکنش‌های مورد نیاز خود را انجام دهید یا توکن‌ها را به حساب بانکی خود منتقل کنید.

 

منابع معتبر ایردراپ کدام‌اند؟

در ادامه، چند منبع معتبر برای دسترسی به ایردراپ‌ها و شرکت در آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

·        CoinMarketCap.com

·        Airdrops.io

·        AirdropAlert.com

·        AirdropBob.com

·        IcoMarks.com

·        AirdropAlert

·        Airdrop King

·        Airdrops.io

·        AirdropsMob

·        Airdrops.live

·        Airdropster

·        99Airdrops

·        Airdropter

·        AirdropRating.io

·        Airdrop Land

 نمادی از ایردراپ

جمع بندی

در متن بالا به طور کامل به پاسخ سوال “ایردراپ چیست؟” پرداختیم. همچنین، گفته شد که ایردراپ یک روش توزیع رایگان توکن‌های ارز دیجیتال به کاربران است که به عنوان جلب توجه به پروژه‌های جدید و افزایش آگاهی و مشارکت کاربران در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش چند نمونه دارد که از استاندارد تا بونتی و انحصاری، هر کدام به هدف خاصی خدمت می‌کنند. برای شرکت در ایردراپ‌ها، کاربران معمولاً وظایف ساده‌ای انجام می‌دهند، مانند عضویت در شبکه‌های اجتماعی تعیین شده‌. اما در همه موارد، برای اطمینان از اعتبار ایردراپ، لازم است به ویژگی‌های معتبری مانند وب‌سایت رسمی پروژه، شفافیت، و شرایط و الزامات توجه کرد. روش‌های گوناگون ایردراپ به عنوان راهی برای جذب کاربران و تبلیغ پروژه‌های رمزارزی به عنوان یک ابزار مهم در جامعه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. در پایان پیشنهاد می کنیم ویدئوی زیر را هم که درباره آینده و گذشته ارزهای دیجیتال در ایران است و توسط مدیرعامل مجموعه سرمایکس در برنامه بیسیم بیان شده را مشاهده کنید.

سوالات متداول
ایردراپ چیست و چرا این روش توزیع توکن‌های رایگان مهم است؟

ایردراپ یک روش توزیع رایگان توکن‌های ارز دیجیتال به کاربران است. این روش به منظور جلب توجه به پروژه‌های رمزارزی جدید، افزایش آگاهی و مشارکت کاربران در آن‌ها به کار می‌رود. ایردراپ‌ها به عنوان یک ابزار تبلیغی مهم در جامعه ارزهای دیجیتال به شمار می‌آیند.

چند نمونه از ایردراپ‌ وجود دارند و چگونه کار می‌کنند؟

ایردراپ‌ها انواع مختلفی دارند از جمله استاندارد، بونتی، انحصاری و هاردفورک. هر کدام از این ایردراپ‌ها به روش‌های مختلفی کار می‌کنند، از جمله انجام وظایف ساده توسط شرکت کنندگان.

چگونه می‌توان از ایردراپ‌ها بهره‌برداری کرد و چه نکاتی برای شناسایی ایردراپ‌های معتبر و امن وجود دارد؟

برای شرکت در ایردراپ‌ها، کاربران باید وظایف مشخص شده را انجام داده و به شروط و الزامات توجه کنند. برای تشخیص ایردراپ‌های معتبر، باید به ویژگی‌های مرتبط به وب‌سایت رسمی پروژه، شفافیت و شرایط و الزامات دقت کرد. همچنین، همیشه از منابع معتبر برای یافتن ایردراپ‌ها استفاده کنید.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است