video thumb

چطور تزریق ۱۰۰ میلیون دلار به مقیاس پذیری اتریوم کمک می کند

در تاریخ ۱۶ فوریه، ۶ پروژه بزرگ بلاک چین روی بستر اتریوم از جمله OmiseGo، Cosmos، Golem، Maker و Raiden که سال گذشته توانستند میلیون‌ها دلار از طریق پروژه‌های مختلف عرضه اولیه سکه (ICO) جمع‌آوری کنند، اعلام کردند که در همکاری با صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر ژاپن، توانسته‌اند صندوق سرمایه‌گذاری اتریوم (ECF) را تشکیل دهند تا پروژه‌ها و کسب و کارهای مرتبط با اکوسیستم اتریوم را حمایت مالی کنند و مقیاس پذیری اتریوم را افزایش دهند.

ECF با ۱۰۰ میلیون دلار که از این پروژه‌ها دریافت کرده، کار خود را شروع کرده است. بعضی از موسسان اتریوم مانند ویتالیک بوترین هم در نقش مشاور با این پروژه همکاری می‌کند. بوترین در مصاحبه با وسایت تک‌کرانچ می‌گوید:

اتریوم در طول چند سال گذشته، بیش از انتظارات من رشد کرده اما کار ما هنوز تمام نشده است. برآورده کردن انتظارات باید شعار ما در سال ۲۰۱۸ باشد. پروژه‌هایی مثل ECF که می‌خواهند به سازمان‌دهی اکوسیستم کمک کنند، می‌توانند این شعار را محقق سازند.

پیشنهاد بوترین برای تامین سرمایه پروژه‌های منبع باز

مقیاس پذیری اتریوم

در سپتامبر ۲۰۱۷، بوترین اعلام کرد سهم خود از مشاوره دادن به پروژه‌هایی مثل OmiseGo با ۱٫۸ میلیارد دلار و شبکه صرافی غیر متمرکز Kyber با ۳۷۰ میلیون دلار را به یک صندوق خصوصی می‌دهد تا پروژه‌های منبع بازی مثل مقیاس پذیری اتریوم را تامین مالی کند.

بوترین اعلام کرد که دیگر به هیچ پروژه‌ی بلاک چینی به جز OmiseGo و Kyber مشاوره نمی‌دهد و تمام درآمد خودش از این ۲ پروژه را برای بهبود توسعه پروتکل اتریوم اختصاص خواهد داد. بوترین می‌گوید:

اعلام می‌کنم تمام درآمدم از مشارکت در پروژه‌های OmiseGo و Kyber را یا به خیریه‌های AMF، GiveD و SENS می‌کنم یا در یک صندوق خصوصی برای سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های اتریوم قرار می‌دهم.

البته بوترین تاکید می‌کند که پروژه‌هایی واجد شرایط دریافت این کمک خواهند بود، که منبع باز باشند و هیچ برنامه‌ای برای کسب سود نداشته باشند. او می‌افزاید:

باید ۱۰۰ درصد منبع باز باشند و هیچ برنامه‌ای برای کسب سود مثل عرضه اولیه نداشته باشند.

او تاکید می‌کند که پرو‌ژه‌های منبع باز، مخصوصا آن‌هایی که روی مقیاس پذیری ethereum کار می‌کنند برای دریافت سرمایه با مشکل مواجه هستند. او می‌گوید:

پروژه‌های منبع باز مربوط به زیر ساخت‌های اتریوم، برای پیدا کردن سرمایه بدون عرضه اولیه سکه، دچار مشکل هستند.

نگاه او به این پروژه‌های منبع باز به ما نشان می‌دهد که او قصد دارد تا چطور از سرمایه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری این صندوق جدید هم استفاده کند. وبسایت تک‌کرانچ گزارش می‌دهد که میزان این کمک‌های مالی از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار دلار متفاوت است و در صورت لزوم، کمک‌های بیشتری هم اهدا می‌شود.

کمبود توسعه دهنده‌ها برای کار روی مقیاس پذیری اتریوم

قبلا هم جویی کراگ موسس (Augur) و مدیر سرمایه‌گذاری این صندوق به صورت عمومی نگرانی‌های خود را در مورد کمبود توسعه دهنده و پروژه‌های منبع بازی که روی مقیاس پذیری شبکه اتریوم کار کنند، اعلام کرده بود. او می‌گوید:

اتریوم واقعا نیاز به توسعه دهنده‌های بیشتری دارد که روی مشکلاتی مثل الگوی دیتابیس‌های sharding، پروتکل اثبات سهام و پروژه plasma کار کنند. در حال حاضر این تعداد کافی نیست. زبان برنامه نویسی Solidity به تازگی مورد حسابرسی واقع شده است.

بدون داشتن پروژه‌های منبع باز، شبکه ethereum برای مقیاس پذیری به مشکل بر می‌خورد. در حال حاضر روزانه ۱ میلیون تراکنش روی اتریوم صورت می‌گیرد. فرد اهرسام موسس صرافی Coinbase می‌گوید که شبکه اتریوم باید ۱۰۰ برابر بهتر شود تا بتواند از عهده میلیون‌ها تراکنش اپلیکیشن‌های غیر متمرکز که توسط کاربران استفاده می‌شوند، بربیاید.

راه‌حل‌های مقیاس پذیری به کمک اپلکیشن‌های غیر متمرکز می‌آیند

مقیاس پذیری اتریوم

 

در طول چند ماه گذشته، ورود اپلیکیشن‌های غیر متمرکز موفقی مثل CryptoKitties، CryptoKribs، Bancor و EtherCraft باعث شده تا فشار زیادی روی شبکه بلاک چین اتریوم برای حل مشکل مقیاس پذیری وارد شود. اپلیکیشن‌های غیر متمرکزی مثل CryptoKitties می‌توانند به میزان زیادی شبکه را مسدود کنند، چرا که برای اجرای هر دستور نیاز به انجام چند تراکنش دارند. به همین دلیل وجود یک راه‌حل مقیاس پذیری برای پاسخ به این تقاضا، ضروری است.

توسعه پروژه‌هایی مثل الگوی دیتابیس‌های sharding و Plasma می‌تواند ظرفیت تراکنش‌های شبکه ethereum را بالاتر ببرد. تامین مالی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مثل ECF می‌تواند به رشد اتریوم و تبدیل شدن آن به بستر اپلیکیشن‌های غیر متمرکز کمک کند.

در صورتی که مایل هستید اقدام به خرید و فروش ارز اتریوم کنید، مجموعه ارزجو این فرآیند را برای شما تسهیل می‌کند.