video thumb

آیا رمزارز Bitcoin Private کپی برداری از رمزارز Zclassic

بررسی های بیشتر نشان می دهد که رمزارز بیت کوین private ، کپی برداری از رمزارز zclassic  می باشد. نکته جالب توجه این است که خود رمزارز zclassic ، نسخه کپی شده از رمزارز zcash بوده که با کپی برداری از رمزارز معروف بیت کوین

تلاش ها برای ایجاد بیت کوین private

bitcoin private fork or zclassic copy 390x220 رمزارزِ Bitcoin Private جدید است، یا یک کپی از Zclassic؟

به گزارش ارز جو و به نقل از خبرگزاری کوین دسک، آقای Rhett Creighton، فرد پیشرو در ایجاد رمزارز ” بیت کوین private “عنوان کرده است:

تجربه بزرگی که از ارز هایی که به دامان ما می افتد کسب می شود، شکست آنها است. ما دریافتیم که اگر مردم کوین ها را به صورت رایگان دریافت کنند، تمامی آنها را به سرعت خواهند فروخت و به پول تبدیل می کنند. البته گاهی هم این اتفاق نمی افتد.

سه انشعاب معروف بیت کوین کش، بیت کوین گلد و اتریوم کلاسیک

اما ماجرای انشعاب zclassic، چندان موفقیت آمیز نبوده است. این رمزارز در اکثر روز های سال ۲۰۱۷ بسیار کم فروغ ظاهر شد و ارزش آن به زیر ۲ دلار به ازای هر واحد سقوط کرد. این در حالی است که رمزارز zcash به میزان هر واحد چند صد دلار معامله می شد.

با این حال، در ماه دسامبر، آقای Creighton دگربار بر مواضع خود تاکید کرد.

ظهوربیت کوین privateو ویژگی های خاص آن

 آقای Creighton در یک توییت اعلام کرد:

“من مایلم قدرت بازگشت zclassic را از طریق انشعاب سخت و تبدیل آن به بیت کوین Private مطرح کنم”

اگرچه Creighton به اعضای کانال تلگرامی خود اعلام کرده است که هیچ اقدامی برای تهیه شرح پروژه یا کد دستوری، وب سایت و لوگو نکرده است، اما نظریه او عملی شده است.

بدین‌سان، شاید بیت کوین private ، نقطه اوج پدیده انشعاب باشد و به‌ نوبه خود، بتواند برای هواداران رمزارز ها به ‌عنوان محلی برای تبادل نظرات در صفحات اجتماعی توییتر تبدیل گردد. یک مبادله گر به نام Peter McCormack، این رمزارز را با به کار بردن الفاظی همچون «غیر ضروری» و «سرقت برند» مردود دانسته است؛ در همین حین یک کاربر سرشناس توییتر با نام کاربری @dandarkpill ، این پروژه را «ترکیبی نامناسب از ویژگی های مضحک» نامیده است.

bitcoin private fork or zclassic copy 390x218 رمزارزِ Bitcoin Private جدید است، یا یک کپی از Zclassic؟

در حال حاضر این رمزارز سود قابل توجهی را از طریق توزیع رایگان کوین ها نصیب کاربران دو بلاکچین zclassic و بیت کوین کرده است.

با انشعاب یک پایگاه کد، کلید خصوصی یک کاربر می تواند جهت دسترسی به چند کیف پول بکار رود. این روش، اگر چه از منظر امنیتی مورد انتقاد است، اما Creighton معتقد است که با گذشت زمان این ویژگی مهم قلمداد می شود.

Creighton در مصاحبه با خبرگزاری کوین دسک تصریح کرده است:

در رابطه با بیت کوین، تمامی کاربران دارای کلید های خصوصی خود هستند، اما وقتی انشعاب به وقوع می پیوندد، کلید خصوصی مشابه می تواند در شبکه های همتا به همتای متفاوت مورد استفاده قرار گیرد. به نظر می رسد که این موضوع، یک بخش کلیدی برای این تکنولوژی محسوب می شود.

کارمزد بنیانگذار و ارزش zclassic

آیا همانطور که Creighton ادعا کرده است «هیچ کس نمی تواند انشعابی همانند این را ترتیب دهد»، این انشعاب واقعا نوآورانه است؟

به ظاهر این ادعا درست است و پیشنهاد ارزش و مکانیسم عملکرد این انشعاب می تواند مستحکم ترین و پیچیده ترین انشعاب تا این زمان باشد.

به طور خاص، آن چه که به پیاده سازی و ترجیحا تثبیت بیت کوین private مربوط است، وجود یک قسمت مشابه با «کارمزد بنیانگذار» zcash می باشد. این قسمت، یک بخش کدگذاری شده است که ۲۰ درصد از رمزارز های بدست آمده از طریق استخراج را به تیم توسعه دهنده zcash اختصاص می دهد.

حذف کارمزد بنیانگذار zcash، مسئله ارزش اصلی zclassic بوده است؛ اما چیزی که ایجاد آشوب نمود، این بود که یک رمزارز نتوانست از پس مشکلاتی که برای کیف پول خود ایجاد شد جلوگیری کند و اخیرا توسط صرافی بیترکس

بر اساس شرح پروژه یا white paper  بیت کوین پرایویت، این اتفاق به دلیل کمبود حمایت مالی از توسعه دهندگان آن بوده است:

Zclassic از همان ایده ای که آن را رشد داد، ضربه خورد. عدم وجود مالیات بنیانگذار، موجب فقدان یک تیم توسعه گر فعال شد.

بیت کوین پرایویت و کارمزد بنیانگذار

بنابراین بیت کوین private ، مجددا یک نوع دیگر از کارمزد بنیانگذار را ارائه می دهد. پیش از راه اندازی بیت کوین private ، از استخراج گران zclassic درخواست شده بود تا توان محاسباتی خود را در مشارکت با پروتکل zclassic در مبادلات بیت کوین private جدید قرار دهند. همچنین خواسته شده بودکه کوین های قدیمی را جهت تامین مالی توسعه دهنده پروتکل جدید، در شراکت قرار دهند.

این white paper تاکید می کند که این اقدام، کاملا داوطلبانه است. در غیر این صورت ظاهرا بیت کوین private مشابه zcash خواهد بود. Creighton با تاکید بر انجام این انشعاب در آینده ی نزدیک، تصریح کرد:

ما مایل بودیم که این انشعاب را ظرف مدت زمان کوتاهی انجام دهیم. ما فکر می کردیم که زمان کافی برای در نظر گرفتن بهترین ویژگی ها را نداشته باشیم.

چرا از zcash استفاده نکنیم؟

هنوز هم برای بسیاری از افراد، بیت کوین private که یک کپی پایه ای از zcash می باشد، فقط به عنوان نوعی دیگر از پول نقد است. در واقع برای تعداد قلیلی از سرمایه گذاران هم قطعا به همین شکل خواهد بود.

بر اساس اطلاعاتCoinMarketCap ، به دنبال اطلاعیه این انشعاب، قیمت zclassic   به سرعت افزایش یافته و به ۱۹۹.۲۶ دلار رسید. سپس بعد از مدت کوتاهی که به آن اصطلاحا snapshot  گفته می شود، در ۲۸ فوریه ارزش آن از ۱۲۲ دلار به ۲۴ دلار کاهش یافت

در پاسخ به این نوسانات قیمت، Richard Heart که کارآفرین و سرمایه گذار کریپتو می باشد در توییتی نوشت:

“آیا تا به حال در مورد بالا و پایین کردن عمدی قیمت ها (pump and dump) چیزی شنیده اید؟”

امیدوارم که گستاخانه نباشد اگر بگوییم حتی خالق اتریوم آقای Vitalik Buterin در پاسخ به یک توییت دچار سردرگمی شد. در این توییت یک کاربر تعریف و تمجید آقای Buterin از تکنولوژی حفظ حریم شخصی zk-snark ها را به Bitcoin private ربط داده بود که در جواب این توییت آقای Buterin نوشت:

“بهتر نیست شما از zcash ها استفاده کنید؟”

نگرانی از ازدیاد انشعاب ها

علاوه بر این، تعدادی از افراد علاقه مند به رمزارز ها از تعدد انشعاب های سخت ناراضی هستند؛ به عقیده آنها استفاده از رمزارز های قدیمی اگر تنها با ایجاد تغییرات جزئی در اسامی آنها ایجاد شود، ممکن است باعث سردرگمی در این صنعت و تشدید کلاهبرداری ها شود. برای مثال پدید آورنده ی لایت کوین

با این وجود، هنوز خوشبینی Creighton با تردید همراه  است.

او در این مورد گفت: ما می خواهیم از تمام دارندگان کلیدی بیت کوین و به تبع آن، از این شبکه بهره برداری کنیم؛ و در مقابل چیزی که در اختیارشان می گذاریم، حریم خصوصی Ak-snarks (شخصیت تخیلی)، به علاوه ی استخراج غیر متمرکزی مشابه بیت کوین گلد، به اضافه ی بلاک های بزرگتر همراه با سرعت زمانی بیشتر می باشد.

سرانجام او خودداری اخیر علاقه مندان رمزارز را در این زمینه این گونه تعبیر کرد:

“مردم خودشان تصمیم خواهند گرفت چگونه برای آن ارزش قائل باشند.”

اگر به دنبال یک سایت مطمئن برای خرید و فروش ارزهای دیجیتالی هستید تا با خیال راحت در ارزهای مجازی سرمایه گذاری حتما به سایت arzjoo.com بزنید.