video thumb

آموزش رمزارز برای افراد مبتدی به زبان ساده (قسمت سوم)

در این مقاله بنا داریم تا به طرح مواردی پیرامون قوانین مربوط به رمزارز ها، انواع کریپتوکارنسی ، گردش بازار سرمایه بیت کوین و نحوه ذخیره رمزارز ها بپردازیم. با ارز جو همراه باشید. برای مشاهده سایر قسمت ها، اینجا را کلیک کنید.

وضعیت قانونی رمزارز ها (کریپتوکارنسی)

با تبدیل رمزارز ها به یک موضوع مهم در زندگی امروزی، نهاد های مجری قانون، مقامات مالیاتی و قانون گذاران در تلاشند تا به یک درک کلی درباره ماهیت رمزارز ها دست یابند. همچنین آن ها به دنبال بررسی مطابقت این رمزارز ها با قوانین و چارچوب های قانونی موجود می باشند.

بیت کوین به عنوان اولین رمزارز ایجاد شده، به مثابه ابداع یک نمونه عالی کاملا جدید بود. یک ارز رمزنگاری شده غیر متمرکز و منحصر به فرد که شکل و فرم فیزیکی برای آن تعریف نشده است؛ و همچنین توسط هیچ نهاد خاصی کنترل نمی شود که معمولا این خصوصیات به ذائقه قانون گذاران خوش نمی آید.

what is cryptocurrency pt3 330x220 آموزش رمزارز برای افراد مبتدی به زبان ساده (قسمت سوم)
https://elevenews.com

متمرکز یا غیر متمرکز؟

نگرانی های زیادی در رابطه با ماهیت غیر متمرکز رمزارز ها و قابلیت استفاده از آن ها به صورت کاملا ناشناس مطرح شده است. در بین مقامات کشور های سراسر جهان، دل مشغولی هایی در مورد استفاده از رمزارز ها جهت تجارت کالا ها و ارائه خدمات غیر قانونی، پولشویی و فرار های مالیاتی وجود دارد.

ممنوعیت بیت کوین در کشور ها

از ماه نوامبر ۲۰۱۷، بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال، در کشور های بنگلادش، بولیوی، اکوادور، قزاقستان و ویتنام غیر قانونی اعلام شده اند؛ همچنین کشور های چین و روسیه نیز در آستانه ممنوعیت آن ها قرار گرفته اند. اگرچه دیگر نهاد های قانونی تا به امروز استفاده از رمزارز ها را غیر قانونی اعلام نکرده اند؛ اما قوانین و مقررات، می تواند به شدت تحت تاثیر کشور متبوع باشد.

رایج ترین رمزارز ها (کریپتوکارنسی)

  • بیت کوین: اولین رمزارز که همه ماجرا ها بعد از آن به وجود آمد.
  • اتریوم: یک ارز قابل برنامه ریزی تورینگ-کامل است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد فناوری ها و اپلیکیشن های مختلف توزیع شده که با بیت کوین تطابق ندارند را ایجاد کنند. (تورینگ کامل: در نظریه محاسبات، یک سیستم از قوانین دستکاری داده ها، به عنوان تورینگ کامل یا محاسباتی جهانی مورد استفاده قرار می گیرد.)
  • ریپل: بر خلاف اکثر رمزارز ها، برای رسیدن به یک اجماع کلی در سراسر شبکه، از بلاکچین استفاده نمی کند. در عوض، یک فرایند توافق چند باره یا مکرر (iterative) اجرا می شود که به موجب آن، ریپل را نسبت به بیت کوین سریع تر می کند؛ ناگفته نماند این فرایند ریپل را در برابر حمله های هکری آسیب پذیر کرده است.
  • بیت کوین کش: یک رمزارز منشعب شده از بیت کوین است که توسط بزرگترین شرکت استخراج و تولید کننده تراشه های استخراج بیت کوین یعنی ASIC پشتیبانی می شود. با وجود این که تنها چند ماه است که از ایجاد این رمزارز می گذرد، توانسته است به جمع پنج رمزارز برتر از لحاظ ارزش بازار صعود کند.
  • NEM: بر خلاف سایر رمزارز ها که از الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) استفاده می کنند، این رمزارز از گواه اثبات اهمیت (PoI) استفاده می کند که برای اعطای کوین های جدید، به کاربرانی نیازمند است که پیش از این دارای میزانی از کوین بوده اند. این موضوع کاربران را به صرف هزینه و رد یابی تراکنش ها به منظور تعیین اهمیت یک کاربر خاص در شبکه عمومی NEM تشویق می کند.
  • لایتکوین: کریپتوکارنسی است که ایجاد آن با این هدف صورت گرفت که در مقایسه با بیت کوین که “طلای دیجیتال” محسوب می شود، به عنوان  «نقره دیجیتال» مطرح شود. این رمزارز یک انشعاب از بیت کوین است که بر خلاف آن می تواند بلاک ها را ۴ بار سریع تر تولید کند؛ همچنین تا تعداد ۸۴ میلیون، یعنی ۴ برابر تعداد نهایی بیت کوین، تولید خواهد شد.
  • IOTA: تکنولوژی پیشرفته دفتر کل این رمزارز،  Tangle نام دارد و در آن نیاز است که در یک تراکنش، ارسال کننده، گواه اثبات کار را انجام دهد که باعث تایید و اثبات دو تراکنش می شود. بنابراین، IOTA استخراج کنندگان اختصاصی را از این فرایند حذف کرده است.
  • NEO: یک شبکه قرارداد هوشمند است که به کلیه قرارداد های مالی و اپلیکیشن های توزیع شده طرف سوم اجازه توسعه در آن را می دهد. این موضوع، مشابه بسیاری از اهداف اتریوم است، اما توسعه این شبکه در کشور چین موجب ایجاد مزایای بالقوه و افزایش ارتباط آن با قانون گذاران چینی و کسب و کار های محلی گردیده است.
  • Dash: یک شبکه دو لایه است (یک نوع از معماری محاسباتی چند لایه است که در آن کل برنامه به عنوان دو لایه مجزا یا تابع توزیع می شود). یک لایه متشکل از استخراج کنندگان است که به ثبت معاملات و تامین امنیت شبکه می پردازند و لایه دیگر، متشکل از ‘masternodes’ است که به انتشار و بازپخش تراکنش ها و فعال کردن انواع تراکنش InstantSend و PrivateSend می پردازد. لایه اول به شکل قابل توجهی سریع تر از بیت کوین بوده و لایه دوم نیز کاملا به صورت ناشناس است.
  • Qtum: از ادغام تکنولوژی های اتریوم و بیت کوین ایجاد شده و نرم افزار های کسب و کار را هدف قرار داده است. این شبکه دارای اعتبار بیشتری نسبت به بیت کوین بوده و در حالی که قابلیت استفاده از قرارداد های هوشمند و برنامه های توزیع شده در آن وجود دارد، به میزانی هم با شبکه اتریوم کار می کند.
  • مونرو: یک رمزارز با قابلیت تراکنش های خصوصی می باشد. همچنین به واسطه آرمان های روشن و محرمانه-محور آن، یکی از فعال ترین جوامع را دارا می باشد.
  • اتریوم کلاسیک: نسخه اصلی اتریوم می باشد. این انشعاب پس از آن واقع شد که یک تشکیلات مستقل غیر متمرکز که در بالاترین سطح اتریوم اصلی بنا شده بود، هک گردید.

ارزش بازار سایر رمزارز ها (کریپتوکارنسی)

1 what is cryptocurrency pt3 390x200 آموزش رمزارز برای افراد مبتدی به زبان ساده (قسمت سوم)
Source: coinmarketcap

(آمار منتشر شده در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷)

نام

ارزش بازار

قیمت

حجم

میزان در گردش

تغییرات ۲۴ ساعت گذشته

بیت کوین $۱۱۲,۷۳۵,۴۵۳,۹۳۶ $۶۷۶۰٫۹۸ $۵,۱۳۶,۷۷۰,۰۰۰ ۱۶,۶۷۴,۴۲۵ BTC -۵٫۴۳%
اتریوم $۲۹,۲۲۷,۵۴۰,۷۰۶ $۳۰۵٫۵۸ $۸۹۴,۹۸۸,۰۰۰ ۹۵,۶۴۷,۳۷۰ ETH -۴٫۸۴%
بیت کوین کش $۱۵,۱۲۱,۱۱۹,۹۴۲ $۹۰۱٫۱۷ $۴,۵۰۰,۶۴۰,۰۰۰ ۱۶,۷۷۹,۴۱۳ BCH ۳۷٫۶۸%
ریپل $۸,۰۸۸,۱۵۵,۳۳۵ $۰٫۲۰۹۹۱۰ $۱۴۰,۲۴۳,۰۰۰ ۳۸,۵۳۱,۵۳۸,۹۲۲ XRP -۳٫۴۷%
لایت کوین $۳,۲۹۷,۳۴۳,۸۲۵ $۶۱٫۳۳ $۲۹۴,۹۵۰,۰۰۰ ۵۳,۷۶۷,۷۳۲ LTC -۵٫۷۵%
Dash $۲,۶۰۱,۵۶۳,۹۸۶ $۳۳۸٫۷۱ $۱۱۵,۷۳۹,۰۰۰ ۷,۶۸۰,۸۰۱ DASH ۳٫۱۸%
NEO $۱,۸۹۳,۴۹۵,۵۰۰ $۲۹٫۱۳ $۵۹,۵۸۹,۰۰۰ ۶۵,۰۰۰,۰۰۰ NEO -۸٫۱۶%
NEM $۱,۸۰۴,۰۸۶,۰۰۰ $۰٫۲۰۰۴۵۴ $۱۰,۸۰۶,۳۰۰ ۸,۹۹۹,۹۹۹,۹۹۹ XEM -۶٫۳۲%
مونرو $۱,۶۷۵,۸۶۱,۲۰۱ $۱۰۹٫۲۸ $۸۷,۶۵۶,۵۰۰ ۱۵,۳۳۵,۹۰۱ XMR -۸٫۱۱%
اتریوم کلاسیک $۱,۴۵۷,۷۸۷,۴۳۹ $۱۴٫۹۸ $۲۹۹,۴۱۰,۰۰۰ ۹۷,۳۱۸,۱۸۲ ETC ۵٫۶۹%
IOTA $۱,۴۴۱,۷۷۵,۷۱۲ $۰٫۵۱۸۷۱۲ $۴۸,۵۳۹,۱۰۰ ۲,۷۷۹,۵۳۰,۲۸۳ MIOTA -۵٫۴۶%
Qtum $۸۶۲,۲۷۱,۱۳۰ $۱۱٫۷۱ $۱۳۲,۹۸۸,۰۰۰ ۷۳,۶۵۱,۸۰۴ QTUM -۱٫۸۵%

 نحوه ی ذخیره سازی رمزارز ها (کریپتوکارنسی)

برخلاف اغلب ارز های سنتی، رمزارز ها دیجیتالی بوده و لذا رویکرد های کاملا متفاوتی را شامل می شوند؛ مخصوصا زمانی که صحبت از ذخیره سازیشان به میان می آید. در واقع شما عملا واحد های رمزارز خود را ذخیره نمی کنید، بلکه چیزی که باید با امنیت بالایی ذخیره شود، کلید خصوصی شماست که برای امضای تراکنش ها از آن استفاده می کنید.

انواع مختلفی از کیف پول های کریپتوکارنسی وجود دارد که هر کدام کاربرد های متفاوتی دارند. اگر اولویت شما حفظ حریم خصوصی باشد، احتمالا مایل هستید که برای یک کیف پول کاغذی یا سخت افزاری درخواست دهید که امن ترین روش برای ذخیره دارایی دیجیتالی (رمزی) شما می باشد. همچنین می توان از کیف پول های cold یا offline استفاده کرد که قابل ذخیره بر روی هارد درایو هستند. و نیز می توان از کیف پول های online بهره جست که وابسته به صرافی ها و یا وابسته به پلتفرم های مستقل هستند.

what is cryptocurrency pt3 2 337x220 آموزش رمزارز برای افراد مبتدی به زبان ساده (قسمت سوم)
https://wccftech.com

نحوه خرید رمزارز ها (کریپتوکارنسی)

راه های زیادی برای خرید کریپتوکارنسی مطرح است. به عنوان مثال، در ۵۸ کشور دنیا، تعداد ۱۸۰۰ دستگاه Bitcoin ATM برای فروش بیت کوین نصب شده است. علاوه بر این، امکان خرید بیت کوین با استفاده از کارت های هدیه، صرافی های رمز ارز، شرکت های سرمایه گذاری های و خرید حضوری وجود دارد.

بیشتر بخوانید: خرید و فروش رمزارز ارز ها در ایران

اما در رابطه با دیگر کریپتوکارنسی ها که از محبوبیت کمتری برخوردارند، گزینه های خرید خیلی متنوع نیستند. با این حال، هنوز هم صرافی های متعددی وجود دارند که شما می توانید برای خرید رمزارز های گوناگون در مقابل پرداخت ارز های رایج یا بیت کوین به آن ها مراجعه کنید. خرید حضوری و رو در رو نیز یکی از روش های محبوب برای تهیه این رمزارز ها می باشد. روش های خرید رمزارز ها، بستگی به نوع کریپتوکارنسی خاص، محبوبیت آنها و همچنین موقعیت مکانی شما دارد.

نام نظریه پردازان مشهور در عرصه رمزارز ها (کریپتوکارنسی)

Don Tapscott: نظریه پرداز رسانه، نویسنده چندین کتاب درباره بلاکچین  و کریپتوکارنسی

Vitalik Buterin: خالق اتریوم

Gilles Babinet: کارآفرین فرانسوی، از برترین متخصصان دیجیتال فرانسه

Vinny Lingham: مدیر عامل و موسس شرکت Civic Key

Michael Mainelli: دانشمند سرمایه گذار در گسترش رمزارز در جامعه از طریق تامین مالی و فن آوری بهتر

Jim Marous: ناشر در The Financial Brand  و همچنین مالک و ناشر Digital Banking Report

Brett King: موسس و مدیر عامل شرکت Moven، مبتکر و پر فروش ترین نویسنده سال

Charlie Lee: خالق لایتکوین

Brock Pierce: موسس بیش از ده شرکت مالی

Sally Eaves: کارشناس ارشد فناوری (CTO) و نظریه پرداز مشهور در تکنولوژی های نوظهور، رسانه های آنلاین، نوآوری های اجتماعی و غیره

Roger Ver: اولین سرمایه گذار جهان استارت آپ های بیت کوین نظیر  bitcoin.com، blockchain.com، BitPay، Kraken، Purse.io  و غیره

Erik Voorhees: مدیر عامل شرکت ShapeShift

Tuur Demeester: اقتصاد دان و سرمایه گذار، سردبیر پروژه تحقیقاتی  Adamant

Bruce Porter Jr. : کارآفرین آمریکایی

Dinis Guardia: مدیر عامل شرکت هوشمند HQ