video thumb

ویتالیک بوترین از ایده‌ای جدید برای مقیاس‌پذیری اتریوم رونمایی کرد

ویتالیک بوترین(Vitalik Buterin) یکی از بنیانگذاران اتریوم در یک دیدار از پیش تعیین نشده طی کنفرانس EthCC در پاریس، یک راه حل مقیاس گذاری برای پلاسما(Plasma) ارائه داد، سیستم قرارداد‌های هوشمند که تلاش می‌کند پتانسیل محاسباتی دومین بلاک‌چین بزرگ جهان را افزایش دهد.

این راه حل جدید توسط ویتالیک بوترین و خالق شبکه‌ی Bitcoin Lightning یعنی جوزف پون(Joseph Poon) ایجاد شده است و می‌توان گفت این راه حل مقیاس‌پذیری یکی از زیرمجموعه‌هایی است که هدف آن ارتقای ظرفیت‌های اتریوم با ایجاد یک لایه قرداد‌های هوشمند است که می‌توانند با بلاک‌چین اصلی ارتباط برقرار کنند.

بوترین در این کنفرانس اعلام کرد که نمونه‌ی اولیه‌ای در حال حاضر موجود است و نیاز است تا همه کاربران آن‌ را دانلود و هر قرارداد هوشمند را در سیستم پلاسما اعتبار دهند. طبق توضیحات وی این روند باعث خواهد شد تا شبکه به تعداد انگشت شماری از نقاط داده نیاز داشته باشد.

بوترین توضیح داد:

 

مزیت اصلی این راه حل جدید این است که داده‌هایی که کاربران نیاز به پردازش آن‌ها دارند به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. Vitalik Buterin

به جای اینکه کاربران مجبور به دانلود تمام تاریخچه‌ی پلاسما باشند، می‌توانند با ارسال مقداری سپرده به یک قرارداد سکه‌های پلاسما(Plasma Coin) تولید کنند.

بوترین ادامه داد:

از این پس کاربران تنها نیاز دارند تا در دسترس بودن و صحت پلاسما‌چین(PlasmaChain) را فقط در مورد شاخص خاصی که می‌خواهند خرج کنند، و یا شاخص خاصی از سکه‌هایی که جزء دارایی آن‌هاست یا سکه‌هایی که مد نظر دارند را بررسی کنند. Vitalik Buterin

این ایده‌ که توسط بوترین، دن رابینسون(Dan Robinson) و کارل فلورش(Karl Floersch) ساخته شده، هنوز تحت آزمایشات مورد نیاز قرار نگرفته است، با این حال با توجه به گفته‌های بوترین، این سیستم کم حجم می‌تواند تعدادی از موارد مهم استفاده همانند حفاظت از صرافی‌های مرتبط با رمزارزها در مقابل هک را داشته باشد.

چشم انداز ایده‌ی مطرح شده این است که به جای تعامل مستقیم با دارایی کاربران، صرافی‌ها بتوانند خدمات لیست سفارش را به صورت صحیح ارائه دهند و از طریق قرارداد‌های پلاسما آن‌ها را بیمه کنند.

بوترین در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت:

امیدوارم دفعه بعدی که یک صرافی چند صد میلیارد دلاری، که توسط یک توسعه‌دهنده‌ی کاملا بی‌کفایت ساخته شده هک شد، هیچ کاربری دارایی‌های خود را از دست ندهد. Vitalik Buterin

یکی دیگر از مهمترین کاربرد‌های این راه حل جدید این است که می‌تواند در زمانیکه پلتفرم بخاطر میزان خواسته‌های کاربران تحت فشار قرار دارد، باعث سرعت بخشیدن به مقیاس‌پذیری شود.

بوترین در انتها در مورد این نکته نیز توضیح داد:

این فقط یک راه ساده برای ساخت پلاسمای مقیاس‌پذیر است و به طور چشمگیری الزامات مورد نیاز برای کاربران عادی را کاهش می‌دهد. Vitalik Buterin

از آنجایی که خیلی از تحلیل‌گران بازار‌های رمزارز اعتقاد دارند ارزش یک رمزارز را تکنولوژی و زحمت توسعه‌دهندگان آن تعیین می‌کنند، به نظر شما قیمت اتریوم در سال آینده چه جایگاهی خواهد داشت؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.