video thumb

۳ میلیارد دلار حجم مبادله‌ جعلی

یکی از تریدر‌های رمزارز به نام سیلوین ریبز پس از بررسی حجم مبادلات چند صرافی بزرگ متوجه شد که آن‌ها اقدام به دستکاری و تغییر در مقدار اعلام شده کرده‌اند.

یک محقق و تاجر رمزارز ها در روز ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) گزارشی منتشر کرده که در آن توضیح داده که معتقد است مبلغی بیش از ۳ میلیارد دلار رمزارز بصورت ساختگی و غیر واقعی در بازار وجود دارد که عمدتا توسط چند صرافی جعل شده‌اند. نویسنده‌ی این تحقیقات سیلوین ریبز (Sylvain Ribes) ادعا می‌کند که صرافی اوکی‌کوین (OKcoin) تا ۹۳ درصد از حجم مبادلات خود را به صورت ساختگی انجام می‌دهد.

اختلاف عظیم بین صرافی‌ ها

سیلوین ریبز گزارشی منتشر کرده است که طی آن اطلاعات جالبی از حجم مبادلات صرافی‌ هایی همچون اوکی‌کوین یا Okex و Huobi نشان می‌دهد و مشخص کرده است که آن‌ها در این اعداد و ارقام دست برده‌اند. ریبز داده‌های خود را که از دفاتر سفارش همه‌ی صرافی‌های بزرگ جمع‌آوری کرده بود محاسبه کرد تا ببیند  فروش ۵۰ هزار دلار از هر رمزارز به چه میزان بر روی قیمت آن ارز در مارکت تاثیر منفی خواهد گذاشت.

علاوه بر این ریبز به اصطلاح لغزش قیمت اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که این کلمه به معنی تغییر درصد قیمت متوسط پیش‌بینی شده و پایین‌ترین قیمتی که شخص راضی به فروش دارایی خود می‌شود، است. ریبز در طول تحقیقات خود دریافت که در بین اعداد و ارقام مربوط به حجم مبادلاتی که از صرافی‌ های بزرگی همچون GDAX، Bitfinex، Kraken، Binance و دیگر موارد بدست آورده است، اختلاف و ناسازگاری‌های گسترده‌ای وجود دارد.

در مطالعات وی توضیح داده شده:

 

من تفاوت‌های بسیار گسترده‌ای در آمار ارائه شده بین صرافی‌ های مختلف پیدا کردم. این نکته‌ای نبود که بتوان به سازدگی از آن چشم پوشی کرد(هرچند که کاربران آن صرافی‌ ها باید رفتار متفاوتی داشته باشند)، اما از نوعی بود که تنها می‌توان توسط برخی اعداد و ارقام علت بیش از ۹۵ درصد اغراق را توضیح داد.

Sylvain Ribes

Okex در این زمینه پیشرو بوده و در حال حاضر رتبه‌ی ۱ میزان حجم مبادلاتی در بین صرافی‌ ها را با حجم ۱.۷ میلیارد دلار در وب‌سایت‌های Coinmarketcap و Livecoinwatch از آن خود کرده است.

اغلب حجم اعلام شده از سوی Okex جعلی است

به نظر ریبز این امار و ارقام ارائه شده مربوط به حجم مبادله‌ی Okex خطرناک است و توضیح داد که به دلیل نبود قانونگذاری در این بازار، اعلام حجم مبادله‌ی غیرواقعی و مبادلات پولشویی قابل انتظار است. او یک نمودار حجم مبادله و لغزش قیمتی ارائه داد که نشان دهنده‌ی ۱۰۰ هزار دلار حجم تراکنش روزانه بین دو ارز برای مدت ۲۴ ساعت در چهار صرافی است.

ریبز توضیح داد:

انواع مختلفی تبادل بین ارز وجود دارد، با اینکه تا ۵ میلیون دلار اغراق شده، درصورتی که بخواهید تنها ۵۰ هزار دلار از دارایی خود را نقد کنید چیزی در حدود ۱۰ درصد برای شما هزینه خواهد داشت. برخی از این تبادلات بین ارز که در زمان تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها مورد بررسی قرار گرفته تقریبا کم مصرف و یا به سختی قابلیت تبدیل به پول نقد را داشته‌اند، از جمله NEO به BTC، IOTA به USD و QTUM به USD.

Sylvain Ribes

او اینگونه ادامه داد:

اگرچه این اعداد بدون هیچ شک و تردیدی به من ثابت می‌کنند که مقدار زیادی از حجم مبادله‌ی اعلام شده توسط Okex جعلی است، اما برای من مشخص نبود که چگونه توانسته‌اند این کار را انجام دهند. بنابراین من وارد اکانتم در این پلت‌فرم شدم و نگاهی به تاریخچه‌ی مبادلات بین ارزی انداختم. آنجا فهمیدم که آن‌ها به شیوه‌‌ای بسیار خنده‌دار و مصنوعی حجم مبادلات اعلامی خود را دستکاری کرده‌اند.

Sylvain Ribes

ریبز در این باره گفت که حجم اعلام شده توسط Okex از توازن کلی موجود در مبادلات بین ‌ارزی که توسط صرافی‌ های دیگری همچون Poloniex اعلام شده، متفاوت است. به نظر او بسیار واضح است که این حجم اعلامی از سوی Okex مورد دستکاری قرار گرفته است. علاوه بر این در این مقاله‌ی وی نشان داده شده که پلت‌فرم مبادله‌ی Huobi Pro نیز تقریبا ۸۱.۸ درصد از حجم مبادلاتش را جعل کرده است. او توضیح داده است که حتی اگر میزان بیشتری حجم مبادله‌ی واقعی وجود داشته باشد، هنوز هم یک پیشینه‌ی قوی از تجارت پولشویی در آن‌ها دیده می‌شود. در مطالعات ریبز همچنین صرافی‌ های دیگر همچون بیترکس

مدیر اجرایی صرافی بایننس مطالعات ریبز را یک تجزیه و تحلیل عمیق و خوب خطاب کرد

به دلایل مختلف می‌توان مشاهده کرد که در صرافی Hitbtc دستکاری و اختلاف کمتری دیده می‌شود. ریبز گفت که نتایج بدست آمده از صرافی بایننس بسیار جالب‌تر بوده‌اند اما در این صرافی وقتی پای مبادله‌ی API در میان باشد، سیاست‌های محتاطانه‌ای در پیش گرفته می‌شود.

ریبز توضیح داد:

بررسی و تفتیش تاریخچه‌ی حجم مبادله‌ی این صرافی هیچ فعالیت مشکوکی را نشان نمی‌دهد. Sylvain Ribes

ژائو چانگ‌پنگ(Zhao Changpeng) مدیر عامل صرافی بایننس، پس از انتشار این گزارش گفت:

 

مطالعات ریبز تجزیه و تحلیل عمیق و خوبی بوده است. ما نقدینگی را دوست داریم، اما نقدینگی که توسط بسیاری از سازندگان بازار به وسیله‌ی مبادلات حجم بالا (HFT) به صورت ساختگی به وجود می‌آید را دوست نداریم.

Zhao Changpeng

علاوه بر این ریبز از دو صرافی Okcoin و Huobi در توییتر خواسته که در صورت تمایل بیانیه‌ای در مورد مطالعات اخیر او که مرتبط با حجم مبادلات جعلی بوده، ارائه دهند.

ریبز می‌گوید:

من خوشحال خواهم شد که جواب بیانیه‌ی شما را بدهم اما در صورتی که شما آن ‌را ارائه دهید. Sylvain Ribes

البته در انتها باید گفت که این اولین باری نیست که این صرافی‌ ها در رابطه با حجم مبادلات جعلی مورد پرسش قرار می‌گیرند. به نظر شما این نوع رفتار‌های غیر‌حرفه‌ای می‌تواند چه آسیب‌هایی به مبادله‌گران و بازار رمزارز‌ها وارد کند؟ نظر خود را در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که از ارزهای رایج خسته شده اید و قصد سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتالی را دارید می توانید برای سرمایه گذاری در این ارزها به سایت معتبر ارزجو مراجعه کنید .