سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

زنجیره جانبی (Sidechain) چیست؟

اصلا شاید از خودتان بپرسید چه دلیلی دارد که من بخواهم از بیت کوین برای قرارداد های هوشمند استفاده کنم و برای این منظور می توانم از اتریوم

اما باید توجه داشته باشید که شما در اینجا یک معامله پنهانی را انجام داده اید (منظور تبدیل بیت کوین به اتریوم نیست)، و آن معامله پنهان در اصل تبادل امنیت زنجیره بلاک های بیت کوین با قابلیت های زنجیره بلاک های اتریوم است (اتریوم به دلیل داشتن زبان برنامه نویسی پیچیده تر نسبت به بیت کوین از لحاظ تئوری در برابر حملات مختلف آسیب پذیر تر می باشد). بنابراین در نسل های اول و دوم زنجیره بلاک ها عملا امکان استفاده از هر دو پارامتر امنیت و قابلیت بالا به طور همزمان نمی توان استفاده کرد.

1 what is sidechain 1 234x220 زنجیره جانبی(Sidechain) چیست؟
Source: Bitcoin.com
what is sidechain 1 239x220 زنجیره جانبی(Sidechain) چیست؟
Source: ethereum.org

 

 

 

 

 

 

 

نسل سوم زنجیره بلاک ها – نسل زنجیره بلاک های جانبی (Sidechain)

 حال تصور کنید که شما می توانید بیت کوین های خود را حفظ کنید (بدون تبدیل آنها به اتریوم) و همچنین از مزایای زنجیره بلاک های اتریوم استفاده کنید، به گونه ای که بیت کوین های خود را به زنجیره بلاک های اتریوم انتقال داده و در آنجا نگهداری کنید و از مزایایی مانند قرارداد های هوشمند و “زمان بلاک” کوتاه تر نسبت به شبکه بیت کوین (اتریوم حدود ۱۵ ثانیه) استفاده کنید و نهایتا در صورت نیاز آنها را مجددا به زنجیره بلاک های بیت کوین باز گردانید.

مثال بالا مفهوم زنجیره جانبی(Sidechain) را بیان می کند که در اینجا زنجیره بلاک های اتریوم به صورت یک زنجیره جانبی برای شبکه بیت کوین ایفای نقش می کند. تمرکز نسل سوم تکنولوژی زنجیره بلاک ها بر پیاده سازی Sidechain  با هدف افزایش قابلیت، امکان اتصال به شبکه های دیگر، قابلیت آپدیت بدون نیاز به انشعاب سخت و … می باشد، پروژه کاردانو(ADA) با نگاهی ویژه به مفهوم Sidechain  دو زنجیره بلاک ها را طراحی کرده است که در ادامه برای درک بهتر تکنولوژی Sidechain به معرفی این پروژه می پردازیم.

کاردانو(Cardano – ADA)

 

 

 

 

 

پروژه Cardano از دو زنجیره بلاک های CSL (Cardano Settlement Layer) و CL (Computation Layer) بهره می برد که CSL به عنوان Mainchain و CL به عنوان Sidechain ایفای نقش می کنند.

نوشتار مرتبط: رقبای خفته اتریوم از خواب بیدار می شوند؟

CSL (Cardano Settlement Layer)

CSL محلی است که ADA ها در آن تولید می شوند، این زنجیره از قابلیت های زیادی برخوردار نیست و تلاش بر این است که قابلیت های این زنجیره در حداقل خود باقی بمانند، که این امر باعث می شود تمامی جوانب، قابلیت ها و تغییرات آن تست شود، و بدین ترتیب از امنیت بالا تری برخوردار خواهد بود، همچنین عدم پیچیدگی این زنجیره از دیگر دلایل امنیت بالای آن می باشد.

CL (Computation Layer)

CL به عنوان یک زنجیره جانبی برای زنجیره اصلی Cardano یا (CSL) ایفای نقش می کند (یک زنجیره بلاک متفاوت در شبکه کاردانو). CL از قابلیت های بیشتری مانند قرارداد های هوشمند بر خوردار خواهد بود و به دلیل پیچیدگی پیاده سازی و قابلیت های زیاد آن طبیعتا از امنیت کمتری نسبت به CSL برخوردار است.

تعامل زنجیره اصلی و جانبی

شما می توانید ADA های خود را به Sidechain انتقال داده و از مزایای CL استفاده کنید، و در صورت نیاز آنها را مجددا به Mainchain باز گردانده و از امنیت آن اطمینان حاصل کنید. این همان معامله ای است که پیش تر به آن اشاره شد. شما می توانید ADA های خود را در محیط امن تر اما با قابلیت های کمتر نگه داری نمایید؛ و یا این که آنها را به محیطی با ریسک بالا تر اما با قابلیت های بیشتر و زبان برنامه نویسی کامل تر مانند Plutus انتقال دهید.

طریقه انتقال بین CSL و CL

فرض کنید می خواهیم ۱۰۰۰ عدد ADA را از زنجیره اصلی به زنجیره جانبی انتقال بدهیم؛ برای این منظور نیاز است که تراکنشی در CSL ایجاد شده و مقدار ۱۰۰۰ عدد ADA را به آدرسی بفرستد که کسی توانایی خرج آن را دیگر نداشته باشد (به اصطلاح آنها را بسوزاند و نابود کند).

بعد از تایید سوزانده شدن ADA های مربوطه (گذشت تعدادی Confirmation) توسط نود های اصلی شبکه (Minters) که نقش ایجاد کنندگان کوین ها را دارند، یک تراکنش پایه (Coinbase Transaction) در Sidechain ایجاد خواهد شد و مقدار ۱۰۰۰ عدد ADA تولید و به آدرس شخصی که آن ADA ها را سوزانده است ارسال می گردد. بدیهی است که برای ایجاد کوین در شبکه جانبی نیاز به یک مدرک از سمت شبکه اصلی می باشد که این مدرک در اصل “هش کل زنجیره بلاک های اصلی بعد از تایید شدن تراکنش نابود کننده ADA ها” است.

به طور مثال در شبکه هایی که  POW (Proof Of Work)هستند، این مدرک با نام  POPOW (Proof of Proof of Work) می تواند پیاده سازی شود، چون POW دارای حجم دیتای بالایی است، از POPOW به جای آن استفاده خواهد شد (کاردانو بر پایه POS می باشد).

پروسه انتقال از Sidechain به Mainchain نیز برعکس همین پروسه می باشد، اما با در نظر گرفتن .Firewall Property

ویژگی دیوار آتش (Firewall Property)

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که در صورت هک زنجیره جانبی چه اتفاقی می افتد؟ آیا امکان ایجاد ADA به صورت بی نهایت در CL وجود دارد؟ برای همین منظور ویژگی فایر والی طراحی شده است که همیشه یک قانون را مد نظر قرار خواهد داد، و آن این است که تعداد ADA های انتقال داده شده به شبکه اصلی از شبکه جانبی به هیچ وجه نمی تواند از ADA های سوزانده شده و انتقال یافته به شبکه جانبی از شبکه اصلی بیشتر باشد.

 

به طور مثال اگر در کل تاریخچه پروژه کاردانو تعداد ۱,۰۰۰,۰۰۰ عدد ADA در شبکه اصلی سوزانده و انتقال داده شده باشد، تنها امکان انتقال حداکثر ۱,۰۰۰,۰۰۰ عدد ADA از شبکه جانبی به شبکه اصلی وجود دارد، و از این طریق حتی در صورت هک شدن شبکه جانبی، خطری متوجه سرمایه های موجود در شبکه اصلی نخواهد بود.

خصوصیاتی که پروژه Cardano دارد به ترتیب عبارتند از:

  1. بر پایه POS می باشد که آن را از لحاظ مصرف انرژی بهینه می کند (Sustainability)
  2. امکان اتصال به شبکه های مختلف (Interoperability)
  3. عملکرد بالا در در حجم بالای تراکنش – به دلیل تقسیم تراکنش ها بر روی هر دو شبکه (Scalability)
  4. قابلیت ارتقاء بدون نیاز به انشعاب سخت (Upgradability)

(موارد ۲-۳-۴ به وسیله تکنولوژی زنجیره جانبی امکان پذیر می باشند)

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location