video thumb

آینده ماینینگ؛ اسیک یا کارت گرافیک؟

از راه رسیدن اسیک‌های(ASIC) جدید و کاهش قابل توجه سوددهی عملیات ماینینگ توانسته تاثیری زیادی بر بازار ماینینگ به وسیله‌ی کارت‌های گرافیک داشته باشد. شرکت انویدیا (بزرگ‌ترین تولید‌ کننده‌ی کارت‌های گرافیک) انتظار دارد که تقاضا برای سفارش کارت‌های گرافیک در طول سال جاری کاهش یابد. امروز این واقعه برای بازار داغ کارت‌های گرافیک چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

ظهور اسیک ماینرها

صنعت استخراج رمزارزها با افزایش شمار ماینرها و کاش سودآوری عملیات ماینینگ در ماه‌های اخیر شاید تغییرات قابل توجهی بوده است.
آخرین رونق شکل گرفته در صنعت رمزارزها باعث جذب موج عظیمی از سرمایه‌گذاران جدید به این کسب‌وکار و افزایش سطح سختی بسیاری از الگوریتم‌های ماینینگ شد. در همین حین بسیاری از تولیدکنندگان سخت‌افزار‌های اسیک برنامه‌ی آتی خودشان مبنی بر ساخت دستگاه‌های جدید را اعلام کردند که این امر نیز باعث مختل شدن ماینینگ به وسیله‌ی کارت‌های گرافیک شده است.
اسیک‌ها نوعی رایانه‌های تخصصی هستند که تنها برای انجام عملیات ماینینگ رمزارزهایی بر روی الگوریتم‌های خاصی طراحی شده‌اند. اسیک‌ها قبلا فقط برای انجام ماینین در الگوریتم‌های سنتی نظیر SHA-256 برای بیت‌کوین و یا Scrypt برای لایت‌کوین طراحی می‌شدند.
با این حال برخی شرکت‌های تولیدکننده‌ی دستگاه‌های اسیک، مانند شرکت Baikal اعلام کرده‌اند که در حال ساختن اسیک‌هایی برای انجام ماینینگ بر روی الگوریتم‌های جایگزین هستند. یکی از این الگوریتم‌های جایگزین الگوریتم Cryptonite است که برای رمزارزهای مونرو(Monero) و الکترونیوم(Electroneum) مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین شایعاتی وجود دارد که شرکت Bitmain، یکی از تولیدکننده‌گان دستگاه‌های اسیک، در حال بررسی و کار بر روی تولید اسیک‌هایی جهت انجام ماینینگ اتریوم و توکن‌هایی بر پایه اتریوم است. هرچند که توسعه‌دهندگان اتریوم همیشه اظهار می‌کنند که این رمزارز در مقابل ماین شدن توسط اسیک‌ها مقاوم است و آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند که همیشه این چنین باقی بماند.
اتریوم یکی از پرطرفدارترین رمزارزهایی است که توانایی ماین شدن توسط کارت‌های گرافیک را دارد و به طور گسترده‌ای در دسترس است. با این حال پس از شایعات و اخبار مبنی بر ساخت اسیک‌هایی برای اتریوم، ماینر‌ها ممکن است مجبور شوند برای کسب سود بیشتر به سمت رمزارز قابل استخراج دیگری حرکت کنند.
بسیاری از رمزارزها قابلیت ماین شدن توسط کارت‌های گرافیک را پشتیبانی نمی‌کنند و بسیاری دیگر در مقابل ماین شدن توسط اسیک‌ها مقاوم نیستند و در نتیجه سیستم‌های آن‌ها مورد حجوم اسیک ماینرها قرار گرفته است. پس از وقوع این اتفاقات احتمال از هم پاشیدن بازار ماینینگ به وسیله‌ی کارت‌های گرافیک طی چند ماه آینده وجود دارد.
اسیک‌ها مبحث داغ این روز‌ها هستند، زیرا برخی معتقدند که آن‌ها باعث افزایش میزان تمرکز شبکه‌های بلاک‌چین می‌شوند و همچنین به شرکت‌ها اجازه می‌دهند که کنترل فعالیت‌های ماینینگ را بدست بگیرند. پس از معرفی دستگاه‌های اسیک مرتبط با الگوریتم Cryptonite توسط شرکت Baikal، توسعه‌دهندگان مونرو تصمیم گرفتند تا با استفاده از هارد فورک‌ها(Hard Fork) به مبازره با استفاده از اسیک بپردازند. این حرکت توسعه‌دهندگان توسط جوامع مونرو و ماینرهایی که از کارت گرافیک استفاده می‌کردند به خوبی پذیرفته شد، زیرا این امر باعث می‌شود که ماینرهای خورده پا بتوانند همچنین در جامعه‌ی رمزارز مونرو سهیم باشند.
البته می‌توان گفت شرکت Baikal که خبر تولید این اسیک‌های مبنی بر الگوریتم Cryptonite را اعلام کرده، سابقه‌ی خوبی در دنیای رمزارزها ندارد. این شرکت ممکن است تنها به دلایل خاصی این چنین شایعاتی را همه‌گیر کرده باشد و حتی توانایی تولید انبوه این محصول را نداشته باشد. با این حال، دیدن اینکه توسعه دهندگان مونرو قصد استفاده از هارد فورک‌ها را دارند نشان می‌دهد که آن‌ها هنوز در مقابل تولید و حضور اسیک‌های مبنی بر الگوریتم Cryptonite محتاط هستند.

پس چه چیزی باعث می‌شود که اسیک‌ها نسبت به کارت‌های گرفیک ارجعیت داشته باشند؟

دستگاه‌های اسیک افزایش توان محاسباتی برای هر وات مصرفی و قیمت قابل مبارزه با کارت‌های گرافیک و همچنین پشت سر گذاشتن کارت‌های گرافیک از نظر کارایی در سطح‌های مختلف را به ارمغان می‌آورند. زمانی شما می‌توانستید با هر سیستم خانگی قدیمی که در اختیار دارید بیت‌کوین استخراج کنید؛ اما در حال حاضر اسیک‌ها توانسته‌اند به سرعت، پردازنده‌ها(CPU) و کارت‌ گرافیک‌ها(GPU) را در زمینه‌ی ماین بیت‌کوین پشت سر بگذارند و شما تنها به وسیله‌ی استفاده از آن‌ها می‌توانید سود مناسبی کسب کنید.

چه تغییراتی می‌تواند باعث کاهش اثرات حضور اسیک‌ها شود؟

شرکت انویدیا که بزرگ‌ترین سازنده و ارائه دهنده‌ی کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های گرافیکی در سطح جهان می‌باشد، برنامه‌هایی را در جهت کاهش فروش کارت‌های گرافیک برای انجام عملیات ماینینگ در پیش گرفته است. منابع مطلع می‌گویند شرکت انویدیا در حال انجام اقداماتی است که باعث اعمال محدودیت و  هشدارهایی برای فروشندگان مجاز این شرکت شده است. شرکت انویدیا می‌خواهد خرده فروش‌ها دست از ترویج استفاده از کارت‌های گرافیک برای انجام عملیات ماینینگ بردارند. علاوه بر این انویدیا تصمیم گرفته سرعت ساخت معماری‌های پردازش گرافیک جدید را کاهش دهد تا استفاده از کارت‌های گرافیک برای استخراج رمزارزها کاهش یابد.
البته این نکته را باید در نظر گرفت که همچنین احتمال این وجود دارد که منابع به صورت اشتباه نقل قول کرده و یا اطلاعات غلط و نادرست در اختیار دیگران گذاشته باشند، زیرا بعید به نظر می‌رسد که شرکت انویدیا قصد کاهش سود حاصل از فروش جهانی کارت‌های گرافیک خود را داشته باشد. از سوی دیگر مدیران اجرایی انویدیا متوجه این واقعیت هستند که انجام عملیات ماینینگ توسط کارت‌های این شرکت باعث از بین رفتن اعتماد بسیاری از مشتریان نسبت به آن‌ها شده است. بنابراین تنها این راه برایشان باقی می‌ماند که با انجام اقداماتی علیه صنعت ماینینگ باعث بازگشت اعتماد دوستداران دنیای کامپیوتر و بخصوص بازی‌های کامپیوتری شوند.
کمبود کارت‌های گرافیک در بازار که ناشی از رشد صنعت ماینینگ بود موجب شد تا بسیاری از علاقه‌مندان دنیای کامپیوتر و دانشمندان به دلیل قیمت‌های نامنظم و صعودی خشمگین شوند. ستاره شناس آرون پارسون در این باره گفت:

ما یک تلسکوپ عظیم طراحی کرده و هزینه‌های ساخت آن‌ را نیز برآورد کرده بودیم، سپس به طور ناگهانی بیت‌کوین در صدر تمام خبرهای جهان جای گرفت و باعث افزایش دوبرابری قیمت کارت‌های گرافیک گردید. تنها در عرض یک هفته تمامی زحمات ما هدر رفته بودند و این برای ما درد بزرگی بود. Aaron Parson

دانشمندان فهمیدند که به دلیل کمبود دسترسی به کارت‌های گرافیک، دسترسی به پردازش‌های گرافیکی نیز میسر نخواهد بود. پردازش گرافیکی یک جنبه‌ی کلیدی برای اجرای آزمایشات در جهت گسترش دانش است.
علاوه بر این افزایش چشمگیر قیمت کارت‌های گرافیک باعث شده تا بسیاری از علاقه‌مندان به کامپیوتر به شکل نادرستی به پذیرش انجام ماینینگ رمزارزها روی بیاورند. هرچند با اطلاعیه‌ی منتشر شده‌ی اخیر مبنی بر تولید اسیک‌های جدید و همچنین تغییرات اعمال شده از سوی کمپانی انویدیا، به زودی شاهد خواهیم بود که قیمت کارت‌های گرافیک به سطح قابل کنترل خودش باز خواهد گشت.
ماینینگ از طریق الگوریتم اثبات کار(Proof Of Work) هنوز هم بخش مهمی از تعداد زیادی از شبکه‌های رمزارزها می‌باشد و باعث ارائه‌ی بلاک‌چین‌های دارای بزرگ‌ترین منابع امنیتی و غیرقابل دستکاری شده است. و در آخر می‌توان گفت که از دست دادن قدرت استخراج مطمئنا تاثیر منفی بر بخش بزرگی از ارزمرزها خواهد داشت.

شما طرفدار کدامیک از روش‌های استخراج هستید؟ به نظر شما در ایران شرکت‌هایی با قابلیت ساخت دستگاه‌های اسیک وجود ندارند؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.