video thumb

فراتر از ارزهای دیجیتال : ۵ باید و نباید در رابطه با استفاده از بلاک چین

اگر آشنایی شما با بلاک چین تنها به بیت کوین خلاصه می‌شود، پس هنوز مسائل زیادی هست که باید فرا بگیرید. ارزهای دیجیتال دنیای وسیعی است که باید چیزهای زیادی از آن بیاموزید.

صرافی ارز دیجیتال سرمایکس : بلاک چین اغلب با عنوان دفتر کل توزیع شده مورد اشاره قرار می‌گیرد. این فناوری یک شیوه شفاف و امن در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا با بهره‌گیری از آن داده‌ها را به صورت منظم ثبت کنند. بلاک چین همچنین تداعی کننده «بیت کوین» (یک توکن پرطرفدار)، «ارز دیجیتال» (انواع مختلف توکن‌های دیجیتال)، و عرضه اولیه سکه (ICO) است. در حال حاضر، برخی چهره‌های سرشناس بر ارزهای دیجیتال صحه گذاشته‌اند. پاریس هیلتون (Paris Hilton)، فلوید میوِدر (Floyd Mayweather)، و گاست فیس کیلا (Ghostface Killah) از گروه موسیقی وو تانگ کلان (WuTang Klan) به سمت ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند. آنها امیدوارند با تبلیغ عرضه‌های اولیه سکه میان طرفداران خود پول کلانی به جیب بزنند.

با توجه به سروصدای فراوان پیرامون کسب درآمد از طریق فروش توکن‌های دیجیتال، یک سوءبرداشت در ارتباط با ارزش واقعی ایجاد یک کسب و کار شکل گرفته است. کارآفرینانی که می‌خواهند به دور از جار و جنجال پیرامون ارزهای دیجیتال بر روی فناوری بلاک چین و خلق ارزش جدید تمرکز کنند باید این موضوع را مدنظر داشته باشند.

در ادامه این مقاله پنج توصیه کاربردی برای کارآفرینانی که می‌خواهند با استفاده از بلاک چین، کسب و کار خود را بهینه سازند، ارائه می‌شود:

بلاک چین بیت کوین ارز دیجیتال

۱- به مدیریت مشتریان بیندیشید

شرکت فناوری سپ (SAP) از جمله شرکت‌هایی است که بر روی طراحی تفکر مشتری متمرکز شده‌اند. این شرکت سالانه ۲۲ میلیارد دلار درآمد دارد. پلتفرم این شرکت موسوم به لئوناردو (Leonardo) کارآفرینان را در زمینه تفکر طراحی یاری می‌دهد و یک ارزش پیشنهادی با توجه به چرخه زندگی مشتری خلق می‌کند. شرکت‌هایی نظیر دویچه تلکام (Deutsche Telekom) و بنجامین مور کو (Benjamin Moore Co) در حال همکاری با شرکت سَپ هستند تا با بهره‌گیری از راهکاری فناوری بلاک چین دست به طراحی و نوآوری بزنند.

همچنین بخوانید: ۲۰ ارز دیجیتال محبوب

پنی دلگادیلو (Penny Delgadillo) معاون ارشد سَپ در این باره می‌گوید: بلاک چین در حال دگرگون‌سازی فرآیند کسب و کار است و ما به این می‌اندیشیم که بلاک چین را در رابطه با کل چرخه مدیریت مشتری بکار گیریم.»

۲- یک کسب و کار در قالب توکن راه‌اندازی نکنید

ظهور ارزهای دیجیتال امکان رشد فناوری بلاک چین را فراهم نموده است. این فناوری به عنوان یک دفتر ثبت عمومی دیجیتال نقش اساسی و مهمی در موفقیت بیت کوین ایفا نموده است. با این حال، شبکه شفاف هم‌نوع با هم‌نوع و سرور تایم‌استمپ (timestamping server) با ارزهای دیجیتال فرق دارند. یکی از آنها پایگاه داده و دیگری نوعی پول است.

با توجه به موارد فوق، یک کسب و کار باید حول محور حل‌ و فصل یک مشکل شکل گیرد. هیچکس کسب و کار خود را بر روی «پول انحصاری» متمرکز نمی‌سازد. برای مثال، توکن یکی از مشخصه‌های کسب و کار بلاک چین است و به خودی خود یک کسب و کار یا محصول قلمداد نمی‌شود. نمی‌توان یک کسب و کار را بر مبنای یک ویژگی ایجاد کرد و محصولی نیز ارائه نکرد. ما بسیاری از شرکت‌ها را دیده‌ایم که در قالب یک ویژگی راه‌اندازی می‌شوند و تنها بخشی از یک مشکل را حل می‌کنند، اما کل مشکل را برطرف نمی‌سازند. یک توکن نظیر بیت کوین را می‌توان در ازای کالاها و خدمات پرداخت نمود، اما در عین حال نیازمند یک ارزش پیشنهادی معیارمحور به عنوان شالوده و اساس کسب و کار خود هستید.

متأسفانه، کارآفرینان برای آن‌که یک پول کلان به جیب بزنند به سراغ بلاک چین می‌روند، اما فراموش می‌کنند که یک کسب و کار واقعی به وجود بیاورند. آنها قبل از راه‌اندازی کسب و کار خود در قالب یک توکن باید درباره بلاک چین و بازار ارزهای دیجیتال اطلاعات کسب کنند.

یاروسلاو کاسینا (Jaroslav Kacina) بنیان‌گذار و رئیس ارشد اجرایی شرکت سوفیاتی‌ایکس (SophiaTX) در این باره می‌گوید: «توکن یکی از مشخصه‌های کسب و کار است، نه خود کسب و کار.» سوفیاتی‌ایکس یک شرکت فعال در زمینه راهکارهای بلاک چین و همچنین شریک سَپ است. این شرکت تلاش دارد مشکلات پیش روی بسیاری از کسب و کارهای مدیریت زنجیره تأمین، به ویژه شرکت‌های بزرگ دارویی، را برطرف سازد.

خرید و فروش ارزهای دیجیتالی

۳- یک کسب و کار راه‌اندازی کنید که توکن مشخصه آن است

کارآفرینان به جای آنکه گرفتار هیاهو و جاروجنجال شوند باید بر روی حل‌وفصل یک مشکل واقعی کسب و کار تمرکز کنند. آنها نباید به دنبال کسب پول کلان از طریق عرضه اولیه سکه باشند. در اغلب موارد، سرمایه‌گذاران اگر در راستای کسب منافع کلان از چنین روندی تبعیت کنند، دیگر در بلند مدت کاری به شما نخواهند داشت.

برعکس، کسب و کارهای مبتنی بر بلاک چین باید با بهره‌گیری از یک راهکار بلاک چین به سراغ آن دسته مشکلات کسب و کار بروند که به آسانی قابل حل هستند. سیستم‌های بلاک چین همان‌گونه که از نامشان پیداست در قالب تعدادی «بلوک» ساماندهی می‌شوند. هر کدام از این بلوک‌ها دارای یک تایم‌استمپ منحصربه‌فرد است که می‌توان آن را به بلوک قبلی در زنجیره رویدادها متصل نمود. چنین چیزی برای آن دسته بخش‌های تجاری که بر مبنای توانایی ردگیری اطلاعات بر اساس زمان و رویداد شکل گرفته‌اند، مفید و سودمند است.

مدیریت زنجیره تأمین یک مثال خوب از کاربرد فناوری بلاک چین در دنیای واقعی است. پس از آنکه داده‌ها بر روی یک بلوک ثبت شدند، آنها را دیگر نمی‌توان تغییر داد. این بدان معناست که دقت داده‌ها مؤید صحت معامله است.

همچنین بخوانید: خرید و فروش ارز دیجیتال، قیمت بیت کوین، قیمت اتریوم، قیمت تتر، قیمت پولکادات، خرید پرفکت مانی

برای مثال، هنگامی که بحث محصولات تقلبی مطرح می‌شود، مشکلاتی در زنجیره تأمین داروها وجود دارند. افزایش تقاضا، کمبود عرضه، و دیگر عوامل بازاری درب‌ها را به روی تولیدکنندگان غیرمعتبر دارو می‌گشایند. این مسئله در مورد محصولات برنددار و محصولات عام قابل مشاهده است.

محصول بلاک چین شرکت سوفیاتی‌ایکس را می‌توان در راستای رفع مشکلات کلیدی که بر سر راه صنعت دارو قرار دارند، بکار گرفت. سوفیاتی‌ایکس با همکاری سیستم‌های کسب و کار برتر موجود در بازار نظیر پلتفرم لئوناردوی سَپ می‌تواند به صنعت دارویی دسترسی پیدا کند، زیرا ۲۰ داروی اول تجویزی توسط شرکت‌هایی تولید می‌شوند که از محصولات نرم‌افزاری سَپ در فرآیند منبع یابی، تولید، و زنجیره تأمین خود بهره می‌گیرند.

این داروها به اندازه داروهای دیگر نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها که با برچسب تقلبی ارائه می‌شوند در معرض توجه نیستند. در اغلب موارد، محتویات تقلبی که به ویژه در کشورهای در حال توسعه با هزینه ناچیز تولید می‌شوند در محصولات نهایی گنجانیده می‌شوند. از آنجا که صنعت تولید دارو فاقد تدابیر مناسب در حوزه مدیریت زنجیره تأمین است، در نتیجه بلاک چین یک راهکار عالی در این زمینه است. با اینکه صنعت دارویی یکی از قانون‌مندترین بخش‌های اقتصاد جهانی است، اما یک آسیب‌پذیری عظیم در این صنعت وجود دارد که به کمک محصولات بلاک چین موجود در اکوسیستم لئوناردوی سَپ، نظیر سوفیاتی‌ایکس، می‌توان آن را برطرف نمود.

تائید اصالت محصول با استفاده از بلاک چین به شرکت‌های دارویی کمک می‌کند تا مشکل داروهای تقلبی را برطرف سازند، از تعداد داروهای تقلبی موجود در بازار می‌کاهد، و متعاقباً مانع اثرات ناگوار این داروها بر مصرف‌کننده نهایی می‌شوند. داده‌های مربوط به محصولات دارویی را می‌توان به آسانی به بلاک چین منتقل کرد و آنها را با توجه به دستورالعمل‌هایی که تولیدکننده ارائه کرده است، تائید نمود.

بلاکچین ارزهای دیجیتال بلاک چین Digibyte

۴- عرضه اولیه سکه را جایگزین سرمایه اولیه نکنید

توماز تونگوز (Tomasz Tunguz) از شرکت ردپوینت ونچرز (RedPoint Ventures) می‌نویسد: «عرضه‌های اولیه سکه، به عنوان مکانیسم جذب سرمایه برای شرکت‌هایی که از ارزهای دیجیتال جهت خرید خدماتشان بهره می‌گیرند، به نظر دنیای سرمایه‌های خطرپذیر را زیر و رو ساخته‌اند. شرکت فایل‌ کوین (Filecoin) در قالب عرضه اولیه سکه ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه دست و پا کرد. تزوس (Tezos) مبلغ ۲۳۲ میلیون دلار و بانکور (Bancor) 153 میلیون دلار از این طریق دست و پا کردند. این‌ها مبالغ عظیمی پول هستند. اخیراً از خود می‌پرسیدم عرضه‌های اولیه سکه تا چه حد معمول شده‌اند و آیا آنها را می‌توان جایگزین سرمایه خطرپذیر کرد یا نه.»

عرضه اولیه سکه را نباید جایگزین سرمایه اولیه کرد. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، عرضه‌های اولیه سکه را راه جدیدی جهت تأمین مالی استارت‌آپ‌ها می‌دانند، اما واقعیت آن است که اگر مدل تجاری با بلاک چین هم‌خوانی نداشته باشد، در آن صورت شرکت صرفاً پول انحصاری کسب نموده است. بیت کوین مثالی از یک توکن دیجیتال است که عملکرد خوبی داشته، اما عملکرد خوب آن به خاطر فناوری عالی ورای آن بوده است. بیت کوین یک کسب و کار نیست، بلکه یک پروتکل است. اگر می‌خواهید یک کسب و کار بر مبنای بلاک چین ایجاد کنید، در آن صورت بر روی تفکر طراحی و ایجاد یک کسب و کار نوآورانه در درون حد و حدود بلاک چین متمرکز شوید. تصور نکنید که ایجاد یک توکن دیجیتال بر روی بلاک چین بدون در نظر گرفتن یک کارکرد تجاری موجب کسب پول واقعی می‌شود.

۵- بر روی یک کسب و کار واقعی تمرکز کنید، نه عرضه اولیه سکه

وقتی زمان مناسب برای تمرکز بر روی عرضه اولیه سکه فرا رسید آنگاه دست به این کار بزنید. با این حال، قبل از آنکه به تب عرضه اولیه سکه بپیوندید درباره فناوری بلاک چین مطالب بیشتری فرا بگیرید.