video thumb

آیا بیت کوین خصوصی برخلاف فورک زی کلاسیک با موفقیت روبه‌رو خواهد شد؟

با ظهور یک ارز جدید به نام بیت کوینِ خصوصی، بازار ارزهای دیجیتال باز هم بزرگتر می‌شود. این ارز دیجیتال جدید نسخه‌ای از زی‌کلاسیک (zclassic) است که خودش نسخه‌ای از زی کش

رت کریگتون (توسعه‌دهنده‌ی بیت کوینِ خصوصی) می‌گوید:

تجربه‌ی ایردراپ نشان داد که ایده‌ی ارز دیجیتال رایگان به سادگی با شکست مواجه می‌شود، زیرا مردم ارزهای رایگانی را که به صورت ایردراپ دریافت می‌کنند به سرعت می‌فروشند و بنابراین ارزش آن ارز تا مبلغ ناچیزی سقوط می‌کند.

آیا بیت کوین خصوصی برخلاف فورک زی کلاسیک با موفقیت روبه‌رو خواهد شد؟با این حال در برخی موارد ماجرا آن طور که کریگتون می‌گوید اتفاق نیفتاد. بیت‌کوین‌کش، بیت‌کوین‌گلد و اتریوم کلاسیک سه هاردفورک موفق هستند که در حال حاضر به ترتیب ۱۲۸۵، ۱۱۵ و ۳۴ دلار ارزش دارند. راه‌اندازی این هاردفورک‌ها برای کسانی که مقادیر زیادی بیت کوین یا اتریوم دارند، به معنای گنج بادآورده است.

اما در این میان متاسفانه، فورک زی‌کلاسیک با موفقیت روبه‌رو نشد. زی‌کلاسیک در سال ۲۰۱۷ کاملا راکد ماند و تا ۲ دلار برای هر ارز کاهش یافت، درحالی‌که زی‌کش همچنان با قیمت بیش از صد دلار باقی ماند.

اما کریگتون جا نزد و تلا‌ش‌هایش را دوبرابر کرد. او با مطرح کردن این موضوع در یک توییت گفت:

می‌خواهم زی‌کلاسیک را به هاردفورکِ بیت کوین تبدیل کنم و از این طریق آن را دوباره احیا کنم. نام این فورک جدید بیت کوینِ خصوصی (یا هر اسم دیگری) خواهد بود.

اگرچه کریگتون این موضوع را به اعضای یک کانال تلگرام گفت ولی هیچ وایت‌پیپر (سندی که درباره‌ی یک ارز دیجیتال و ویژگی‌های آن توضیحاتی ارائه می‌دهد)، لوگو یا وبسایتی برای آن معرفی نکرد و تقریبا خیلی ناگهانی شروع به کار کرد.

به این ترتیب، بیت کوینِ خصوصی را شاید بتوان نقطه‌ی اوج پدیده‌ی انشعاب (فورک کردن) دانست. با این حال، علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال در توییتر از هر سو به آن حمله می‌کنند. پیتر مک‌کورماک (یکی از تاجران ارز دیجیتال) از آن به عنوان یک «سرقت برند» و یک ارز «غیرضروری» یاد کرد و یکی از کاربران محبوب در توییتر با حساب کاربری dandarkpill@ نیز این پروژه را به عنوان «ترکیب زشتی از ویژگی‌های شعاری» نامید.

این در حالی است که این ارز دیجیتال توانسته است با توزیع ارز جدید و رایگان برای کاربران هر دو بلاکچین زی‌کلاسیک و بیت کوین سود قابل‌توجهی به دست آورد.

با انشعاب یک پایگاه رمز، کلید خصوصی یک کاربر می‌تواند به کیف‌پول‌های چندگانه دسترسی داشته باشد. کریگتون بر این باور است این روش با وجود انتقادهایی که به دلایل امنیتی از آن صورت می‌گیرد یک ویژگی مهم است که با گذشت زمان اهمیت آن بیشتر مشخص خواهد شد.

او به کوین‌دسک گفت:

دارندگان بیت کوین، کلیدهای خصوصی‌شان را دارند. اما هنگامی‌که فورک‌ها توسعه یابند، همان کلید خصوصی می‌تواند در شبکه‌های همتا به همتای متفاوت نیز مورد استفاده قرار گیرد. به نظر می‌رسد این روش یک بخش اساسی از فناوری است.

کارمزد بنیانگذار

آیا بیت کوین خصوصی برخلاف فورک زی کلاسیک با موفقیت روبه‌رو خواهد شد؟

اما آیا این ارز واقعا نوآورانه است؟ از نظر کریگتون این طور است. او می‌گوید:

هیچ‌کس تا کنون چنین فورکی را ایجاد نکرده است.

البته می‌توان گفت حق با کریگتون است. در واقع ارزش اصلی و سازوکار این فورک از همه‌ی فورک‌هایی که تاکنون ایجاد شده است عجیب‌تر و پیچیده‌تر است.

بیت کوین خصوصی در حال پیاده‌سازی (یا تثبیت مجدد) مفهوم کارمزد بنیانگذار است. در زی‌کش ۲۰ درصد از ارز دیجیتال استخراج‌شده به تیم توسعه‌دهنده‌ی زی‌کش اختصاص داده می‌شود که به آن کارمزد بنیانگذار می‌گویند.

حذف کارمزد بنیانگذار از زی‌کش، همان کاری بود که زی‌کلاسیک انجام داد. اما آن‌چه سبب شد این ارز دیجیتال از ادامه‌ی کار باز بماند، کیف‌پول آن بود که سبب مشکلات زیادی شد و در نهایت توسط صرافی بیترکس بسته شد.

بر اساس آنچه در وایت‌پیپر بیت کوین خصوصی ذکر شده است، دلیل این رویداد فقدان بودجه‌ی توسعه‌دهنده بود. در واقع حذف کارمزد بنیانگذار مانع از پیشرفت سیر تکاملی زی‌کلاسیک شد.

به این ترتیب، در بیت کوین خصوصی، مفهوم کارمزد بنیانگذار از نو معرفی شد. پیش از راه‌اندازی بیت کوین خصوصی، از استخراج‌کنندگان زی‌کلاسیک خواسته شد توان محاسباتی پروتکل زی‌کلاسیک را به ازای بیت کوین های خصوصی در اختیار ارز جدید قرار دهند و با همکاری ارزهای قدیمی برای توسعه‌ی پروتکل جدید سرمایه تهیه کنند (زی‌کلاسیک نیز به طور موازی به کار خود ادامه خواهد داد).

این وایت‌پیپر تأکید می‌کند که این برنامه داوطلبانه است. در غیر این‌صورت، بیت کوین خصوصی تقریبا مشابه زی‌کش خواهد بود.

کریگتون با تأکید بر اینکه به‌روزرسانی‌های ارز جدید به زودی ارائه خواهند شد گفت:

ما می‌خواستیم بلافاصله این فورک را توسعه بدهیم. در آن زمان احساس نمی‌کردیم وقت کافی برای اینکه بهترین گزینه‌ها را در نظر بگیریم داریم.

چرا از زی‌کش استفاده نکنیم؟

آیا بیت کوین خصوصی برخلاف فورک زی کلاسیک با موفقیت روبه‌رو خواهد شد؟

با این حال بسیاری بر این باورند که بیت کوین خصوصی اساسا رونوشتی از زی‌کش است و چیزی بیشتر از یک ارز جدید دیگر نیست. درواقع، برای تعدادی از سرمایه‌گذاران قطعا این‌طور است.

به دنبال اعلان این فورک، قیمت زی‌کلاسیک به سرعت افزایش یافت و به ۱۹۹/۲۶ دلار رسید. پس از آن بلافاصله به دنبال یک اسنپ‌شات در ۲۸ فوریه، زی‌کلاسیک از ۱۲۲ دلار به ۲۴ دلار سقوط کرد.

این یک موضوع قابل‌توجه است، زیرا اسنپ‌شات فرایندی است که در آن توسعه‌دهندگان سعی می‌کنند با ثابت نگه‌داشتن و بازبینی بلاکچینی که در حال ایجاد فورک برای آن هستند (در این مورد هم زی‌کلاسیک و هم بیت کوین) از همان داده‌ها رونوشت بردارند و سپس یک انشعاب جدید از آنها خارج کنند. با کمک اسنپ‌شات می‌توان ارزهای جدید را به صورت ایردراپ به کیف‌پول‌های بلاکچین‌های مرتبط با هم با نرخ یکسان واریز کرد.

ریچارد هارت (کارآفرین و سرمایه‌گذار در زمینه‌ی ارز دیجیتال) در پاسخ به تغییر قیمت‌ها آن را امری کاملا عادی دانست. از سوی دیگر، ویتالیک بوترین (خالق اتریوم) پس از اینکه یکی از کاربران توییتر در یک توییت به این موضوع که بوترین سیستم zk-snarks را (سیستم حفاظت از حریم خصوصی که بیت کوین خصوصی از آن استفاده می‌کند) تحسین می‌کند اشاره کرد، ضمن اعلام تعجب در پاسخ نوشت:

حالا چرا از زی‌کش استفاده نمی‌کنید؟

همچنین تعدادی از علاقه‌مندان به ارز دیجیتال که تنها از تعداد کمی از ارزهای دیجیتال قدیمی استفاده می‌کنند، از تعدد هاردفورک‌ها عصبانی هستند و بر این باورند که این‌ها سبب ایجاد سردرگمی در این صنعت می‌شود و شانس کلاهبرداری را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، چارلی لی (خالق لایت‌کوین) نگرانی‌اش را درباره‌ی هاردفورک لایت‌کوین به نام لایت‌کوین‌ کش ابراز کرده است.

با این حال، کریگتون هنوز خوش‌بین است و می‌گوید:ما قصد داریم از همه‌ی دارندگان کلید خصوصی بیت کوین که مانند یک شبکه هستند استفاده کنیم. ما علاوه بر سیستم حفاظت از حریم خصوصی zk-snarks، روش استخراج غیرمتمرکز (مشابه روش استخراج بیت‌کوین‌گلد) و نیز بلوک‌های سریع‌تر و بزرگتری را به مردم ارائه خواهیم کرد.

او بر این باور است که علاقه‌مندان ارز دیجیتال که از این ارز جدید انتقاد می‌کنند در نهایت عقب‌نشینی خواهند کرد.