video thumb

بیت کوین: اولویت اول آژانس امنیت ملی امریکا (NSA)

طبق اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن ، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی (CIA) و آژانس امنیت ملی (NSA)  آمریکا، ابزار های جاسوسی متعلق به این آژانس تحت برنامه ای با نام اختصاری OAKSTAR از سال ۲۰۱۳ در راستای شناسایی هویت کاربران شبکه بیت کوین فعالیت می کنند.

به گزارش ارزجو، مطابق اسناد و مدارک منتشر شده توسط مشهور ترین افشاگر تاریخ، آقای ادوارد اسنودن، ابعاد این تصمیم قاطع و سخت گیرانه آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را بررسی می کنیم.

افشاگری های ادوارد اسنودن پیش تر، از عملیات عظیم جاسوسی و مراقبت های در سطح جهانی پرده برداشته بود. این برنامه ها که شامل جاسوسی از مردم عادی و شخصیت ها از مکالمات تلفنی، ایمیل، استفاده از موتور جستجوی اینترنت و… هستند، در تمام کشور ها و بدون رعایت مرز های سیاسی صورت می گیرند.

منبع اسناد منتشر شده ی ادوارد اسنودن

اخیرا خبرگزاری Intercept اعلام کرد که بنا بر اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن، رصد و تحت نظر داشتن فعالیت های شبکه بیت کوین

هویت فرستنده و گیرنده بیت کوین شناسایی می شود

اسناد منتشر شده حاکی از ردیابی کاربران بیت کوین از سال ۱۳۹۲ می باشد. آن ها با توجه به اختیاراتی که تحت عنوان مبارزه با تروریستم دارند توانستند جزئیات معاملات اهالی بیت کوین را شناسایی کنند. از جمله این وارسی ها می توان به شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفتن Ross Ulbrichtz، موسس سایت جاده ابریشم (Silk Road) که در زمینه فروش مواد مخدر در Dark Web فعالیت داشت، اشاره کرد. وی سرانجام در سال ۱۳۹۴ به حبس ابد محکوم شد.

bitcoin priority one for nsa 170x220 بیت کوین: اولویت اول آژانس امنیت ملی امریکا (NSA)
theintercept.com

بخشی از اسناد محرمانه و طبقه بندی شده که در فروردین ۱۳۹۲ ثبت شده است نشان دهنده ی فعالیت های قابل توجه آژانس امنیت ملی به منظور شناسایی هویت فرستنده و گیرنده تراکنش های بیت کوین است.

همچنین این اسناد نمایانگر توانایی زیر نظر داشتن ترافیک جهانی اینترنت و نرم افزار های پنهان ساز هویت توسط NSA می باشد.

با وجود این که آژانس علاقه مند به نظارت و پیگیری تراکنش های چندین رمز ارز است، اما مطابق گزارش داخلی NSA، ردیابی تراکنش های بیت کوین در اولویت اول آن ها قرار دارد.

دسترسی به تمام ترافیک اینترنت توسط NSA

شواهد حاکی از آن است که موضوع فراتر از زیر نظر داشتن شبکه بلاکچین بیت کوین است. این ردیابی و نظارت شامل جمع آوری اطلاعات محرمانه و شخصی کاربران نیز می باشد. طبق نامه منتشر شده ادوارد اسنودن در ۹ فروردین ۱۳۹۲، این آژانس گذرواژه، فعالیت های تحت اینترنت و شماره MAC سیستم (یک عدد ۴۸ بیتی است که به صورت منحصر به فرد به هر دستگاهی که قابلیت تحت شبکه قرار گرفتن را دارد اختصاص پیدا می کند و همواره آن قطعه با این شماره شناسایی خواهد شد) برخی از کاربرانی که تراکنشی با بیت کوین انجام داده اند را جمع آوری کرده است.

این آژانس در ادامه سعی در شناسایی هویت کاربران شبکه بیت کوین دارد، لذا در نامه ای پیشنهاد داده است تا با استفاده از سیستم XkeyScore علاوه بر اطلاعات ذکر شده، سایر اطلاعات کلی جمع آوری شده توسط این سیستم را در کنار هم قرار دهند تا نتایج دقیق تری را بدست آورند. این اسناد نشان می دهد که منظور از سایر اطلاعات، داده های مربوط به قبض ها و آدرس های اینترنتی می باشد. با توجه به جامعیت این داده ها، به دست آوردن هویت واقعی کاربران بیت کوین کار دشواری نیست.

کاربران چین و ایران در صدر قربانیان

به نظر می رسد که این قابلیت بی نظیر جمع آوری اطلاعات تحت وب NSA مربوط به توانایی دسترسی آن به کابل های فیزیکی انتقال دهنده اطلاعات می باشد. در سال ۱۳۹۲ پروژه زیر نظر گرفتن کاربران بیت کوین تحت نام رمزی OAKSTAR کلید خورد. طبق اسناد منتشر شده، این عملیات شناسایی توسط زیر برنامه ای از پروژه OAKSTAR به نام MONKEYROCKET انجام می شود که حاکی از وجود تشکیلات عظیمی از تجهیزات شبکه ای برای جمع آوری اطلاعات از خاورمیانه، آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی است.

در سندی اشاره شده که پروژه MONKEYROCKET یک نظارت تمام و کمال بر داده های رد و بدل شده است. در همان موقع در سند مهم دیگری این پروژه به عنوان سیستم شناسایی کاربران غیر غربی اینترنت با تمرکز بر کاربران ایران و چین اعلام شده است.

برخی نظرات هم حاکی از ساختگی بودن پروژه بیت کوین می باشد. آن ها می گویند بیت کوین یک عملیات ساختگی است که توسط NSA طراحی شده است. این عبارت در ابتدا کمی گنگ و غیر قابل باور به نظر می رسد و اما بد نیست که گاها مطالبی مخالف نظر و عقیده خود را مطالعه کنیم و نظرات سایرین را هم بدانیم.