video thumb

انشعاب سخت مونرو و بحث داغ مقاومت در مقابل ASIC در دنیای Crypto

این انشعاب سخت برای محافظت از مونرو در مقابل استخراج متمرکز ایجاد شده است چرا که Bitmain واحد های ASIC را برای ماینینگ مونرو و تولید توکن های XMR توسعه داده است.

به روز رسانی شبکه مونرو

به گزارش ارزجو به نقل از بیت کوین،  مونرو در ۲۸ مارس اعلام کرد که یک به روز رسانی بزرگ را برای ۶ آپریل برنامه ریزی کرده است که می تواند منجر به یک انشعاب سخت در شبکه آن شود. این اعلام رسمی  دو نتیجه اولیه در پی داشت که مونرو در تلاش است تا از طریق فورک به آن دست یابد: اولاً هر گونه تهدید مکانیسم اثبات کار (PoW) از جانب ASIC را خنثی کرده و مقاومت در مقابل ASIC را حفظ نماید و ثانیاً حداقل اندازه ring را به ۷ افزایش دهد.

افزایش حداقل اندازه ring با هدف تقویت حریم خصوصی ارائه شده توسط XMR انجام شده است. این انشعاب سخت بیشتر برای مقاومت در مقابل محصولات ASIC انجام شد چرا که ماه گذشته اعلام شد که Bitmain محصول ASIC جدیدی مختص ماینینگ مونرو توسعه داده است. اعلام این خبر ضرورت انجام یک فورک را بیشتر از پیش برای توسعه دهندگان آشکار کرد.

مقاومت در مقابل ASIC به عنوان یکی از نگرانی های بلند مدت توسعه دهندگان مونرو

مونرو در ماه فوریه سندی را منتشر کرد که موضع رسمی توسعه دهندگان آن را در قبال مقاومت در برابر ASIC برای ارز های رمزنگاری شده نشان می‌ داد. توسعه دهندگان به سرعت در مقابل هر گونه تهدید از جانب محصولات ASIC واکنش نشان دادند و تصمیم به اصلاح اندک اثبات کار (PoW) در هر هارد فورک گرفتند چرا که در غیر این صورت، ASIC توسعه داده شده بخش عمده ای از نرخ هش شبکه را در اختیار می گیرد و منجر به متمرکز سازی می شود.

مقاومت در قابل متمرکز سازی ماینینگ به عنوان ارزش اصلی پروژه مونرو عنوان شده است. بر اساس اعلام مسئولین این پروژه، مونرو از پیاده سازی مرجع Cryptonote جدا شده است تا شبکه ماینینگ عادلانه تری را ایجاد کرده و باعث تقویت تمرکز زدایی شود. با این وجود، توسعه دهندگان Monero می‌دانند که ASIC اجتناب ناپذیر است ولی هر گونه انتقال به شبکه تحت سلطه محصولات ASIC نیز باید تا حد امکان عادلانه انجام شود تا تمرکز زدایی را تقویت کند.

Monero اعلام کرده است که سیستم اثبات کار این پروژه در تلاش است تا شکاف مابین CPU و GPU، FPGA و ماینینگ ASIC را از طریق سیستم اثبات کارِ محدود به حافظه [بیش از یک مقدار متوسط حافظه] بر طرف نماید. تیم مونرو معتقد است اثبات کار محدود به حافظه سه مزیت اصلی برای شبکه Monero به همراه دارد:

  • اگر ماینینگ غیر متمرکز باشد اقدام ماینر ها برای سانسور یا تغییر بلاکچین مونرو دشوار خواهد بود.
  • فشار به سمت متمرکز سازی ماینینگ در مراکز داده بزرگ کاهش خواهد یافت.
  • بر خلاف تنظیم مقررات برای شرکت هایی که سخت افزار های خاص می فروشند قانون گذاری برای شرکت های فروشنده سخت افزار های همه منظوره برای دولت ها سخت تر است.

مخالفت Monero با متمرکز سازی استخراج

بر اساس استدلال مونرو، سخت افزار های اختصاصی استخراج توسط چندین شرکت خاص طراحی خواهند شد. Peter Todd معتقد است که تنها شرکت های محدودی مانند Intel، ASMC و Globalfoundries در جهان وجود دارند که می توانند محصولات ASIC با قابلیت رقابتی در نسبت هزینه به کارایی (هزینه/ کارایی) تولید کنند. توسعه دهندگان مونرو مدعی هستند که وابستگی به چند شرکت خاص منجر به ایجاد نقطه واحد شکست خواهد شد که از پتانسیل بالایی برای نابودی کل شبکه برخوردار است.

همچنین توسعه دهندگان معتقدند که استخراج در حالت کلی از مفهوم ثروتمند تر شدن ثروتمندان (Rich-get-richer) پیروی می کند که در نهایت منجر به متمرکز سازی ماینینگ خواهد شد. تیم Monero اضافه می کند که استفاده از ASIC منجر به تسریع این فرآیندِ افزایش ثروت می شود چرا که استخراج کنندگانی که از سخت افزار های معمولی استفاده می کنند هیچ شانسی در مقابل ماینر های دارای محصولات ASIC نخواهند داشت.

توسعه دهندگان Monero نتیجه گیری کرده اند که با توجه به توسعه فناوری ASIC برای استخراج XMR توسط Bitmain باید یک انشعاب سخت اضطراری برای مونرو انجام دهند تا از تهدید احتمالی ASIC پیشگیری کنند. توسعه دهندگان به منظور جلوگیری از توسعه واحد های ASIC احتمالی در آینده نیز پیشنهاد داده اند نرخ هش اثبات کار (PoW) مونرو به صورت سالانه و بر اساس فورک های زمان بندی شده در دو نوبت اصلاح شود.

مونرو کلاسیک محصول این انشعاب سخت

مونرو به صورت رسمی اعلام کرده بود که انشعاب سخت مورد نظر با برنامه ریزی و به صورت توافق شده برای ارتقاء شبکه انجام می شود و کوین جدیدی تولید نخواهد شد؛ با این وجود فورک انجام شده منجر به پیدایش مونرو کلاسیک در کنار زنجیره جدید مونرو شده است.

بیانیه رسمی از Moneroclassic.org از تصمیم XMR برای مقاومت در مقابل ASIC به شدت انتقاد کرده و معتقد است که این تصمیم، منجر به ایجاد یک جایگزین شده و مضر تر از متمرکز سازی است چرا که توسعه دهندگان مونرو می گویند که می توانند قوانین اجماع را در هر زمان که بخواهند، تغییر دهند. مونرو کلاسیک بر حفظ نرم افزار اصلی متعهد است که این نرم افزار نیز از قواعد اصلی پیروی می کند.

مقاومت در مقابل ASIC و تبدیل آن به یک مناقشه در دنیای ارز های رمزنگاری شده

تصمیم Monero برای مقاومت در مقابل محصولات ASIC به یک بحث جدی در میان دیگر پروژه های مربوط به ارز های رمزنگاری شده تبدیل شده است. هفته گذشته، Piper Merriam به عنوان یکی از توسعه دهندگان اتریوم پیشنهادی برای بهبود آن به جامعه ETH ارائه داده است که بر مبنای آن باید ماینینگِ بلوک ها اصلاح شده و هارد فورکی برای مقاومت در مقابل ASIC انجام شود.

پروژه های جدید به دنبال مقاومت در مقابل ASIC

تعداد زیادی از پروژه های جدید ارز های رمزنگاری شده نیز به دنبال اطمینان از مقاومت در مقابل ASIC می باشند. Patrick Byrne به عنوان مدیر ارشد پروژه ارز رمزنگاری شده جدید Ravencoin یکی از افرادی است که به دنبال مقاومت در مقابل ASIC است. شرح پروژه یا مقاله سفید Ravencoin مدعی شده است که از طریق به کارگیری الگوریتم تولید هش X16R در مقابل ASIC، مقاومت خواهد کرد که شامل ۱۶ الگوریتم عملیاتی تولید هش در زنجیره می باشد.