video thumb

کدام کشورها بیت کوین و ارزهای دیجیتال را محدود و یا ممنوع کرده‌اند؟

برای کسانی که در اوایل شروع کار ارزهای دیجیتال بر روی آن سرمایه گذاری کرده بودند، گذشته از امید رسیدن به ثروت، عدم وجود قوانین خاص در این زمینه یکی از مزیت‌ها محسوب می‌شد.

 

ارزجو : ارزهای دیجیتال برخلاف ارزهای معمولی، غیرمتمرکز هستند. این به آن معناست که ارزهای مجازی، کنترل و نظارت نمی‌شوند و در بیشتر موارد هیچ‌گونه قانون‌گذاری از طرف دولت‌ها یا نظام، بر روی ارزها وجود ندارد. ولی این مسئله در حال تغییر است. با افزایش قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در شهرها، ایالت‌ها و کشورهای مختلف، دولت‌ها شروع به قانون‌گذاری بر روی فعالیت ارزهای دیجیتال برای کنترل قیمت و حوزه فعالیت آنها کرده‌اند. در این مقاله ۱۰ منطقه که به تازگی در مورد نحوه و حوزه فعالیت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، اقداماتی داشته‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

چین

حوزه سخت‌گیری: صرافی‌ها، پلتفرم‌های آنلاین و عرضه اولیه سکه

پکن اولین مکانی بود که بر روی ارزهای دیجیتال سخت‌گیری‌هایی اعمال کرد. مقامات دولتی چین، عرضه اولیه سکه و صرافی‌های ارزهای دیجیتال را در داخل مرزهای چین ممنوع اعلام کرده‌اند تا از داد و ستد ارزهای دیجیتال جلوگیری شود. همچنین آنها دسترسی آنلاین به پلتفرم‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال و اپلیکیشن‌های موبایل را نیز که عملکردی مانند صرافی‌ها دارند، غیرقانونی اعلام کرده‌اند. دولت چین ادعا می‌کند که این اقدامات جهت جلوگیری از فعالیت‌های خطرناک مالی است ولی ممکن است حمایت از واحد ارز فیات چین، نقش اصلی را در این زمینه داشته باشد.

همچنین دولت چین برای خارج کردن ارزهای دیجیتال از میدان به تازگی استخراج این ارزها را نیز ممنوع اعلام کرده است. به وسیله استخراج ارزهای دیجیتال، کمپانی‌ها می‌توانستند ارز به دست بیاورند تا بتوانند تراکنش‌هایشان را به وسیله آن ارزها انجام دهند. همچنین به تازگی پکن از استفاده شهروندان چینی از ارزهای خارجی برای انجام خرید و فروش آنلاین جلوگیری می‌کند.

 

شلان، واشنگتن

حوزه سخت‌گیری: استخراج

به علت قیمت در حال رشد ارزهای دیجیتال، استخراج این ارزها به صنعتی پررونق تبدیل شده است. ولی به علت اینکه استخراج احتیاج به صرف انرژی کامپیوتری زیادی دارد، بنابراین مقدار زیادی الکتریسیته نیز مصرف می‌شود. استان شلان در واشنگتن ایالات متحده که منطقه‌ای روستایی است، دارای نیروی برق ارزان به خاطر وجود رودخانه کلمبیاست و به محل مناسبی برای استخراج ارزهای دیجیتال تبدیل شده است.

ولی استخراج‌گران ارزهای دیجیتال، تبدیل به مشکلی برای امنیت و محیط زیست منطقه شده‌اند و بنابراین شورای شهر چلان به تازگی رأی به ممنوعیت یک ساله فعالیت‌های استخراج‌گری ارزهای دیجیتال در این منطقه داده است.

بلاک چین ارزهای دیجیتال بیت کوین

روسیه

حوزه سخت‌گیری: استفاده از ارزهای دیجیتال

رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین، دیدگاه‌های خود را در مورد ارزهای دیجیتال به وضوح بیان کرده است و به طور عمومی توضیح داد که افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال می‌تواند باعث شود که پولشویی، فعالیت‌های مجرمانه، فرار از مالیات و حتی ارزرسانی به تروریست‌ها و همچنین کلاهبرداری افزایش یابد.

با اینکه کرملین تا به حال ارزهای دیجیتال را ممنوع نکرده است، ولی وزارت امور مالی روسیه تصمیم دارد استفاده از ارزهای دیجیتال را تا جولای غیرقانونی اعلام کند. روسیه سال گذشته، وب‌سایت‌های صرافی‌های ارزهای دیجیتال را نیز فیلتر کرد.

 

کره جنوبی

حوزه سخت‌گیری: صرافی‌ها و تجارت

در ژانویه، دادستانی کره جنوبی اعلام کرد که این کشور تصمیم به جلوگیری از استفاده از ارزهای دیجیتال در تجارت دارد. این اشاره باعث شد قیمت بیت کوین کاهش پیدا کند.

البته مقامات دولتی کره جنوبی بعداً از این تهدید عقب نشینی کردند. مقامات دولتی سومین بازار بزرگ ارزهای دیجیتال، چند گام برای قانونگذاری در این بازار برداشته‌اند. از جمله اینکه مقامات دولتی کره جنوبی، استفاده از حساب‌های ناشناس را برای خرید و فروش در حوزه ارزهای دیجیتال ممنوع کرده‌اند، فعالیت‌های مجموعه‌هایی را که اطلاعات مربوط به مالیات را جمع آوری می‌کنند ممنوع کرده و قانون گذاری‌های هم برای جلوگیری از پولشویی داشته‌اند.

 

هاوایی

حوزه سخت‌گیری: صرافی‌ها

سال گذشته وزارت مالی هاوایی تمام کمپانی‌هایی که وابسته به ارز دیجیتال بودند را ملزم کرد که به همان میزان که ارز دیجیتال در اختیار دارند، باید پول نقد ارز جاری هاوایی هم در گردش داشته باشند. به عبارت دیگر اگر یک کمپانی هاوایی ۱۰۰۰ بیت کوین داشته باشد، آن کمپانی باید ۸ میلیون دلار هم پول نقد در دست داشته باشد.

این اقدام باعث شد که صرافی کوین بیس (Coinbase) از هاوایی خارج شود. در حال حاضر هاوایی در حال بررسی مجدد این قانون است. با این حال قانون جدید نیز احتمالاً این است که هر کسی که می‌خواهد از بیت کوین یا دیگر انواع ارز دیجیتال استفاده کنند، باید مجوز دریافت نماید و باید در هنگام اخذ مجوز مشخصات شخصی و مالی خود را به مقامات اعلام کند.

 

مراکش

حوزه سخت‌گیری: استفاده از ارزهای دیجیتال

در ماه نوامبر، درست یک روز بعد از اینکه اولین کمپانی در این کشور شروع به پذیرفتن بیت کوین برای خرید و فروش کرد، بانک مرکزی مراکش اعلام کرد که استفاده و پذیرفتن ارز دیجیتال غیرقانونی بوده و با جریمه مواجه می‌شود. الجزیره همسایه مراکش نیز تصمیم دارد چنین قانونی را اعمال نماید.

 

پلاتزبورگ، نیویورک

حوزه سخت‌گیری: استخراج ارزهای دیجیتال

این شهر کوچک با ۲۰ هزار نفر جمعیت در نیویورک، به خاطر استفاده بیش از حد از انرژی الکتریکی آن، به وسیله استخراج‌گران بیت کوین که ۱۰ درصد مصرف برق این منطقه را به خود اختصاص داده‌اند، ممنوعیت ۱۸ ماهه‌ای برای استخراج ارزهای دیجیتال اعمال کرده است، تا زمانی که مسئولان این شهر برای این مشکل راه حلی بیندیشند.

ارزهای دیجیتال

کِبک

حوزه سخت‌گیری استخراج ارزهای دیجیتال

وقتی که چین استخراج ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرد، استخراج کنندگان این ارزها تصمیم گرفتند برای انجام کارهایشان به کبک نقل مکان کنند تا در آنجا از انرژی ارزان برق استفاده کنند. با این حال از آنها استقبال گرمی صورت نگرفت. در فوریه، اداره برق کبک اعلام کرد که تصمیم دارد قیمت برق را برای استخراج کنندگان ارز دیجیتال که به این منطقه نقل مکان کرده‌اند، افزایش دهد.

مقامات این کشور به تازگی اعلام کرده‌اند که: «ما اصلاً با حضور استخراج‌کنندگان در این شهر موافق نیستیم. آنها باید به جامعه ما احترام بگذارند. من با وجود انجام تراکنش‌ها و به دست آوردن بیت کوین، هیچ گونه ارزش قائل شدن از جانب آنها برای جامعه خودمان نمی‌بینم.»

 

نپال

حوزه سخت‌گیری: استخراج ارزهای دیجیتال

در اواخر سال گذشته ۷ نفر از سرمایه گذاران بیت کوین در نپال دستگیر شدند. دو نفر دیگر نیز به خاطر داشتن صرافی‌های بیت کوین دستگیر شدند.

در واقع هیچ گونه قانون خاصی در نپال بر ضد ارزهای دیجیتال وجود ندارد. در جولای، بانک مرکزی اعلام کرد که بیت کوین غیرقانونی است، بدون آنکه توضیح بیشتری در مورد این جریان بدهد.

 

واشنگتن دی. سی

حوزه سخت‌گیری: نظارت عمومی

با این که هیچ ترسی از ممنوعیت ارزهای دیجیتال در ایالات متحده وجود ندارد، کمیسیون نظارت بر ارز اعلام کرده است که در حال نظارت بر روی این ارز دیجیتال است. به تازگی وال استریت ژورنال گزارش داد که این کمیسیون از کمپانی‌هایی که مربوط به ارزهای دیجیتال هستند درخواست اطلاعات کرده که احتمال قانونگذاری در حوزه ارزهای دیجیتال را بالا می‌برد.

در ژانویه رئیس این کمیسیون در کنار کمیسیون تجارت آینده، اعلام کردند که قانونگذاران و مقامات مبارزه با جرائم مالی، به همکاری با هم مشغول هستند تا به حوزه ارزهای دیجیتال شفافیت و قانونمندی را عرضه دارند و مهم‌تر از همه آنکه از سوء استفاده و کلاهبرداری جلوگیری کنند.

همچنین قانون‌گذاران، صرافی کوین بیس را مجبور کرده‌اند تا اطلاعاتی در مورد بزرگ‌ترین سرمایه گذاران این صرافی برای اجرای مالیات به دولت عرضه کند.