video thumb

ارز مونرو و تبدیل آن به چهار پروتکل مختلف بعد از انشعاب اخیر

با این حال، بر خلاف برنامه ریزی های انجام شده، این انشعاب سخت (Hard Fork) منجر به پیدایش ۴ شاخه جداگانه مبتنی بر بلاکچین مونرو (Monero) شده است که همه آن ها ادعا می‌کنند که مونرو اصلی هستند.

ترس ASIC و ایجاد ۴ پروژه جداگانه برای مونرو

به گزارش ارزجو به نقل از Bitcoin.com، ارز رمزنگاری شده مونرو (XMR) یک شبکه بلاکچین

مونرو بر اساس پروتکل Cryptonote ایجاد شده است که توسط یک متخصص رمزنگاری به نام Nicolas van Saberhagen طراحی شده است. اثبات مفهوم (Proof of Concept) Saberhagen مبنای کار تعداد زیادی از سکه ها مانند bytecoin، boolberry و مونرو قرار گرفت که از الگوریتم هش اثبات کار (Proof of Work) Cryptonight استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: Monero و چگونگی عملکرد آن

اخیراً شرکت چینی Bitmain Technologies که در زمینه عملیات ماینینگ فعالیت می‎ کند، سری دستگاه های ماینینگ

توسعه دهندگان و جامعه Monero برای جلوگیری از به کارگیری این دستگاه در شبکه مونرو تصمیم گرفتند تا انشعابی در پروتکل اصلی آن ایجاد نمایند. مونرو برنامه ریزی کرده بود تا به پایگاه کد نسخه ۱۲ به روز رسانی شود. این به روز رسانی قوانین اجماع مونرو را تغییر می داد و اثبات کار Cryptonight را در مقابل فناوری ASIC مقاوم تر می کرد.

با وجود این تصمیم، بخش قابل توجهی از جامعه ی  Monero با این ایده موافق نبودند و همین موضوع نیز منجر به تقسیم آن به چندین زیر مجموعه شد. این تقسیمات در نهایت به ایجاد ۴ پروژه مختلف بر مبنای نسخه ۱۱ پایگاه کد اصلی مونرو انجامید.

Monero اصلی کدام است؟

با انشعاب ۶ آپریل، در حال حاضر ۴ مونرو مختلف وجود دارد که هر کدام از آن ها تصمیم دارند تا مسیر شاخه اصلی را ادامه دهند. دو مورد از پروژه‌های جدید خود را Monero Classic نامیده اند که یکی از آن ها در سنگاپور مستقر است و توسعه دهندگان پروژه دیگر نیز خود را PZ نامگذاری کرده اند. هر دو پروژه ادعا می کنند که اثبات کار مونرو را تغییر داده اند و رهبران هر دو پروژه نیز بر این باورند که باید آن به روز رسانی های پایگاه کد اصلی را بر عهده داشته باشند.

تیم سنگاپوری که بر روی مونرو کلاسیک (XMC) کار می کند معتقد است که توسعه دهندگان XMR با بهره گیری از کنترل یک جانبه بر مونرو، می توانند الگوریتم اجماع را برای اهداف خود تغییر دهند. علاوه بر این، توسعه دهنده PK که پروژه او به دو زبان انگلیسی و چینی توضیح داده شده است با تیم سنگاپوری موافق است. PK معتقد است که الگوریتم و پروتکل مونرو نباید تغییر داده می شد.

نوشته مرتبط: چطور Monero استخراج کنیم؟

از نظر این تیم توسعه دهنده با نام مستعار PZ، هر دو ایده “پذیرش دستگاه های ماینینگ “ASIC و “مقابله با دستگاه های ماینینگ “ASIC نقاط قوت و ضعف مربوط به خود را دارند. بنابراین هر دو ایده باید شانس برابری برای توسعه داشته باشند. این تیم قبل از تغییر این الگوریتم تمام تلاش خود را برای حفظ سیستم مونرو انجام خواهد داد چرا که معتقد است با حفظ وضعیت فعلی مونرو می تواند از پتانسیل بیشتری برای توسعه برخوردار باشد.

طراحی تروجانی برای سوء استفاده از اثربخشی اثبات کار

در کنار دو تیمی که خود را کلاسیک می نامند پروژه دیگری به نام Monero original وجود دارد. مونرو اصل (XMO) با ارسال مطالب مطبوعاتی به چندین روزنامه نگار و انتشارات، ارز های رمزنگاری شده خود را نشان داد. پایگاه کد این پروژه در Github قابل دسترسی است و توسعه دهنده اصلی آن Xman نام دارد. در پیام ارسالی این تیم آمده است: “ما از جانب تیم مونرو اصل (Monero original) با شما تماس می گیریم. XMO زنجیر اصلی مونرو است که ما آن را پس از انشعابِ پیش بینی شده برای ۲۸ مارس ۲۰۱۸ ادامه خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: ۴۰۰ هزار تلاش تنها در یک روز برای سوء استفاده از قدرت پردازشی شما

این انشعاب در بلاک ۱,۵۳۹,۵۰۰ اتفاق خواهد افتاد. مونرو همیشه از آزادی انتخاب در مورد تنوع و اجتماع قدرتمند پشت آن حمایت کرده است. ما این امکان را برای طرفداران مونرو فراهم می کنیم تا از یک سکه نمادین پشتیبانی کرده و در زنجیره اصلی باقی بمانند. تیم مونرو اصلی از تنوع حمایت می کند چرا که مهم ترین نشانه منطقی سیر تکاملی است”.

در نهایت، تیم توسعه دهنده Monero ۰ قرار دارد که معتقد است استراتژی XMR برای هارد فورک و انشعاب، یک استراتژی صحیح و پایدار نیست. توسعه دهنده اصلی این تیم قاطعانه باور دارد که پروتکل انشعاب برای مقابله با ASIC به اجماع نرسیده است. پروژه Monero 0 (XMZ) در وب سایت خود اعلام کرده است:

“ما باور داریم که اثبات کار Satoshi تنها پروتکل اجماع غیر متمرکز است. عملی که به اصطلاح با عنوان به روز رسانی شبکه به صورت متمرکز توسط پروژه Monero انجام شده است یک تروجان (اسب تروا) برای بهره گیری از اثر بخشی اثبات کار در شبکه مونرو می باشد. Monero 0 یک انشعاب نیست و همان مونرو اصلی است.”

احتیاط: ممکن است انشعابات Monero پایدار نباشند

در حال حاضر، هیچ یک از این انشعابات قابل اعتماد نبوده و مدت زمان بقای آن ها نیز معلوم نیست. این موضوع شامل پشتیبانی توسط ارائه دهندگان ارز های رمزنگاری شده و حفظ توسعه مستمر فعالیت این انشعاب ها نیز می شود. تعدادی از این انشعاب ها توسط صرافی ها و استخر های رمزنگاری پذیرفته شده اند که به شروع فعالیت آن ها کمک کرده است. با این وجود باید توجه داشت که در گذشته نیز انشعاب ها و همسان های متعددی از بیت کوین نیز ایجاد شده بودند که در حال حاضر هیچ اثری از آن ها وجود ندارد.