video thumb

از کنسول نینتندو تا گلکسی سامسونگ؛ همه در خدمت ماینینگ!

تغییر کاربری و معماری مجدد دستگاه‌های الکترونیکی قدیمی باهدف ماینینگ

بیت‌کوین همچنان ارزشمندترین ارز دیجیتال بازار شناخته می‌شود و یکی از راه‌های به دست آوردن بیت‌کوین ماینینگ (استخراج) است که باعث به وجود آمدن جامعه‌ای از ماینرها شده است. اعضای این جامعه همیشه در جستجوی ارزان‌ترین روش‌ها هستند و حالا کِن شیریف با تغییر کاربری و معماری مجدد دستگاه‌های الکترونیکی قدیمی می‌خواهد این آرزو را برآورده کند.
در فرایند استخراج مجموعه‌ای از رایانه‌ها حضور دارند که تلاش می‌کنند مسائل پیچیده‌ای را حل کنند و هر رایانه‌ای زودتر به راه‌حل برسد مقداری رمزارز پاداش می‌گیرد.

تغییر کاربری و معماری مجدد دستگاه‌های الکترونیکی قدیمی با هدف ماینینگ
ریگ ماینینگ که کن شیریف با استفاده از یک مدل ۱۹۷۳ رایانه آلتو ساخته است

 

 

چون این روزها هزینه تهیه دستگاه‌های استخراج
اما برگردیم به داستان آقای شیریف. ایشان در جامعه دوستداران بیت‌کوین به تغییر کاربری و معماری مجدد دستگاه‌های الکترونیکی قدیمی باهدف استفاده از آن‌ها در ماینینگ معروف است.
وی همچنین با دست‌نویسی الگوریتم SHA-256 بر روی کاغذ توانسته نبوغش را نشان دهد و چندین ریگ ماینینگ را از ترکیب دستگاه‌های قدیمی بسازد.
در سال گذشته میلادی، کن شیریف موفق شد الگوریتم درهم‌ساز (Hash) را با یک رایانه مدل ۱۹۷۳ زیراکس آلتو و زبان برنامه‌نویسی از دور خارج‌شده BCPL طراحی کند. او همچنین یک دستگاه Mainframe IBM که در سال ۱۹۵۹ ساخته‌شده و یک کنسول بازی نینتندو متعلق به سال ۱۹۸۵ را به ریگ‌های ماینینگ تبدیل کرده است.

نکته جالب‌توجه در اینجا رمزگذاری سیستم نینتندو است که ۸ بیت بوده در حالی که رمزگذاری الگوریتم ماینینگ بیت‌کوین ۳۲ بیت است.

تغییر کاربری و معماری مجدد دستگاه‌های الکترونیکی قدیمی چه توان پردازشی فراهم می‌کند؟

سؤالی که برای خیلی از فعالان و دوستداران استخراج بیت‌کوین مطرح می‌شود این است که آیا دستگاه‌های تغییر کاربردی شده توان رقابت با ریگ‌های ماینینگ تجاری رادارند؟
پاسخ به این سؤال در حال حاضر منفی است. مثلاً ریگ‌های خلاقانه شیریف در بهترین حالت می‌توانند توان پردازشی معادل ۱/۵ هش در هر ثانیه تولید کنند که مثل یک قطره در برابر اقیانوسی از توان پردازشی تولیدشده توسط ریگ‌های تجاری است.
درواقع در حال حاضر این جنبش تغییر کاربری و معماری مجدد دستگاه‌های الکترونیکی قدیمی بیشتر یک سرگرمی خوشایند برای تعمیرکاران این وسایل است.
اما علاوه بر شیریف، شرکت سامسونگ هم به همین فکر افتاد و در اولین محصولش یک ریگ ماینینگ را ارائه داده که از ۴۰ اسمارت فون گلکسی قدیمی تشکیل می‌شود.
به‌هرحال این روندهای نوظهور در ماینینگ از جمله همین روش تغییر کاربری و معماری مجدد دستگاه‌های الکترونیکی اگرچه شاید در کوتاه‌مدت برای ماینرها سودآور نباشد، اما می‌تواند راهی باشد برای استفاده مجدد از دستگاه‌های الکترونیکی قدیمی و کاهش حجم قراضه‌هایی که هرروز از این دستگاه‌ها به‌عنوان زباله جمع می‌شود.