video thumb

ترجمه وایت پیپر ارز دیجیتالی اتریوم (Ethereum)(قسمت سوم)

بخش سوم ترجمه وایت پیپر اتریوم

اپلیکیشن های بیشتر در شبکه اتریوم (Ethereum network)

۱- کیف پول های پس انداز

فرض کنید آلیس می­خواهد پول هایش را امن نگه دارد اما نگران گم کردن و یا هک شدن کلید خصوصی خود می­ باشد. او اتر را در یک قرارداد با باب به شکل زیر قرار می­دهد:

– آلیس به تنهایی می­تواند حداکثر یک درصد از پولها را در روز برداشت کند.

– باب نیز به تنهایی می­تواند حداکثر یک درصد از پولها را هر روز برداشت کند، اما آلیس می­تواند با کلیدش تراکنشی ایجاد کند که این توانایی باب را بلوکه کند.

– آلیس و باب با هم می­توانند هر مبلغی را برداشت کنند.

به طور عادی یک درصد در روز برای آلیس کافی است و اگر بخواهد بیشتر برداشت کند، می­تواند از باب درخواست کمک کند. اگر کلید آلیس هک شود، او به سوی باب می ­شتابد تا پولها را به قرارداد جدیدی انتقال دهد. اگر او کلیدش را گم کند، باب در نهایت پول ها را می تواند خارج ­کند. اگر باب بداندیش به نظر رسد، آلیس می­تواند توانایی او برای برداشت را مسدود کند.

۲- بیمه محصولات کشاورزی

می ­توان به آسانی یک قرارداد ماخوذات مالی را ایجاد کرد اما با استفاده از داده های آپدیت پذیر هوا به جای هر شاخص قیمت دیگری. اگر یک کشاورز در Lowa یک ماخوذی را بخرد که سود و پرداختی آن در جهت عکس بارندگی در Lowa باشد، پس اگر خشکسالی شود، این کشاورز به طور خودکار پول دریافت می­کند و اگر باران کافی هم موجود باشد کشاورز خوشحال خواهد بود، زیرا محصولات او عملکرد خوبی خواهند داشت.

۳- داده های آپدیت پذیر غیر متمرکز

در مورد قرارداد های مالی متفاوت، غیر متمرکز سازی ممکن است از طریق پروتکلی بنام SchellingCoin امکان پذیر باشد. این پروتکل اساسا به این صورت کار می­کند: N طرف هر کدام بهای یک داده مشخص شده را ( مثلا قیمت اتریوم به دلار) وارد سیستم می­کنند. این قیمت ها طبقه بندی شده و هر کس بین بیست و پنجمین و هفتاد و پنجمین بر حسب درصدِ یک توکن را به عنوان پاداش دریافت می­کند.

هر فرد انگیزه دارد که پاسخی را فراهم کند که افراد دیگر فراهم خواهند کرد و تنها بهایی که تعداد زیادی از بازیگران می­توانند بر آن به طور واقعی توافق کنند همان پیش فرض شفاف یعنی حقیقت می­باشد. این یک پروتکل غیر متمرکز را ایجاد می­کند که می­تواند در تئوری هر تعداد ارزشی را فراهم کند، از جمله قیمت اتریوم

۴- سند شخص ثالث چند امضایی هوشمند

بیت کوین اجازه قرارداد های تراکنش چند امضایی را در جایی که مثلا سه تا از پنج کلید داده شده می­توانند پولها را خرج کنند، می­دهد. اتریوم اجازه دانه دانگی بیشتری را می­دهد، برای مثال چهار از پنج طرف با هم می­توانند هر چیزی را خرج کنند، سه طرف از پنج طرف با هم می­توانند روزانه تا ده درصد خرج کنند و دو تا از پنج تا روزانه می­توانند تا نیم درصد خرج کنند.

علاوه بر آن، فرآیند چند امضایی اتریوم غیر همزمان است. دو طرف می­توانند امضا هایشان را در بلاکچین در اوقات متفاوت ثبت کنند و آخرین امضا به طور اتوماتیک تراکنش را می­فرستد.

۵- محاسبه ابری

فناوری EVM می­تواند همچنین برای ایجاد یک محیط محاسبه تایید پذیر به کار رود و به کاربران اجازه دهد که از دیگران در مورد محاسبات بپرسند و سپس به طور اختیاری مدارکی را درخواست کنند برای این که مطمئن شوند که محاسبات در جاهای مشخصی که به طور تصادفی تعیین شده اند، به درستی انجام شده است.

توجه!

دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به ارزجو نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.