video thumb

نحوه اپلای کردن برای کار در خارج از کشور در سه مرحله

اگر رویای شما سفر و تجربه سایر فرهنگ‌ها، یا شروع یک زندگی جدید در یک کشور جدید است، اپلای کردن برای کار در خارج از کشور شاید گزینه مناسبی برای شما باشد. در حالی که اطلاعات زیادی وجود دارند که باید در مورد نحوه اپلای کردن برای کار در خارج از کشور باید بدانید، این کار دیگر مانند گذشته دشوار نیست. استفاده از فناوری، یافتن و درخواست فرصت‌های شغلی در کشورهای دیگر را آسان‌تر می‌کند. شما باید تحقیقات خود را انجام داده و قبل از درخواست کار مطمئن شوید که تمام الزامات درخواست آن موقعیت شغلی را دارا هستید.

بخش اول، جستجوی فرصت‌ها

۱. کشورهایی که تمایل به اپلای کردن برای کار دارید را جستجو کنید

شما باید به اطلاعات فنی مانند نوع ویزا و مصونیت‌هایی که برای مستقر شدن در آن کشورها نیاز دارید، پی ببرید. همچنین باید فرهنگ و شرایط زندگی کشور منتخب خود را درک کنید. از میزان هزینه‌های زندگی اطلاعات کسب کنید تا اطمینان حاصل نمایید که شغلی که یافته‌اید، برای یک زندگی راحت مناسب است. در مورد اطلاعات مربوط به امنیت، امکانات پزشکی و هشدارهای سفر به کشور مربوطه آشنا شوید.

جستجوی فرصت‌ها

جستجوی فرصت‌ها

  • با سفارت کشوری که می‌خواهید در آن کار کنید تماس بگیرید، یا از وبسایت آن بازدید کنید تا اطلاعات بیشتری درباره الزامات اشتغال در آن کشور اطلاع یابید.
  • در کشور مورد علاقه خود، به دنبال وبسایت‌هایی باشید که توسط مهاجرین شاغل در آن کشور اداره می‌شوند. مواردی نظیر وبلاگ‌ها، می‌توانند روش خوبی برای کسب اطلاعات درباره زندگی روزمره برای یک مهاجر در یک کشور خارجی باشند.

۲. مسیرهای مختلف دسترسی به یک شغل را بررسی کنید.

روش‌های بسیار متفاوتی برای دنبال کردن یک شغل و حرفه در یک کشور خارجی وجود دارند که در شرایط مختلف، به افراد متفاوت نیاز دارند. فرصت‌هایی برای مشاغل کوتاه مدت و همچنین موقعیت‌های شغلی دائمی‌تر وجود دارند. به محض این که تصمیم بگیرید که در چه کشوری می‌خواهید کار کنید، یا حتی اگر هنوز تصمیمی در این مورد نگرفته‌اید، باید برای جستجوی روش‌های مختلف برای یافتن شغل در خارج از کشور، کمی زمان صرف کنید.

۳. به دنبال مشاغلی برای دولت باشید.

یکی از گزینه‌های اپلای کردن برای کار در خارج از کشور، جستجوی موقعیت‌های کار برای دولت کشور خود است. طیف وسیعی از مشاغل وجود دارند که برای کار در کشورهای سراسر دنیا، توسط دولت به کار گماشته می‌شوند. بزرگترین کارفرماهای دولتی در این زمینه، وزارتخانه‌ها هستند.

۴. زبان خود را تقویت کنید و از زبان مادری به عنوان فرصت استفاده کنید

یکی از روش‌های رایج برای افراد انگلیسی زبان، آموزش زبان انگلیسی است. فرصت‌های بسیاری برای اشتغال کوتاه مدت و بلندمدت در مدارس آموزش زبان و موسسات آموزشی در سرتاسر جهان وجود دارند که بسیار به دنبال افراد انگلیسی زبان با میزان تخصص کافی هستند. الزامات اشتغال در مکان‌های مختلف ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد، اما اغلب به یک مدرک لیسانس و نیز به صلاحیت آموزش زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت.

۵. کار برای یک شرکت بومی که دارای دفاتر بین‌المللی است را نیز مدنظر قرار دهید

بسیاری از شرکت‌ها دارای دفاتری در سایر کشورها هستند. همچنین ممکن است شرکت‌های کوچک منطقه شما وجود داشته باشند که دفاتر اقماری شرکت‌های بین‌المللی هستند. کار در سازمانی که دارای حیطه کاری خارجی است نیز می‌تواند به اپلای کردن برای کار در خارج از کشور منجر شود.

  • گاهی اوقات جستجوی پیرامون خود، می‌تواند فرصت‌هایی جهت کار در خارج از کشور را پیش روی شما قرار دهد که پیش از آن از وجود آن‌ها اطلاعی نداشته‌اید.
  • اپلای کردن برای کار در یک شرکت بومی، بسیار آسان‌تر از درخواست کار مستقیم در یک شرکت خارجی نا آشنا خواهد بود.

۶. به دنبال پیشنهاد کاری بین‌المللی در سایت‌های استخدامی معمولی باشید

همانند سایت‌های تخصصی که با یافتن شغل در خارج از کشور سروکار دارند، نباید از سایت‌های پیشنهاد کار عمده و شرکت‌های استخدامی نیز غافل شوید. بسیاری از این سازمان‌های بزرگ، ممکن است به صورت بین‌المللی نیز فعالیت نموده و در کنار مشاغل بومی، موقعیت‌های شغلی در خارج از کشور را نیز تبلیغ نمایند. برخی سایت‌های استخدامی را جستجو نموده و فهرست مشاغل آن‌ها را نیز بررسی کنید.

  • سایت‌های شرکت‌های استخدامی همچنین اغلب راهنمایی‌های مفیدی برای آن دسته از افرادی دارند که به دنبال اپلای کردن برای کار در خارج از کشور هستند.
  • اگر فکر می‌کنید که یک مشاور استخدام می‌تواند راهنمایی‌های خوبی به شما ارائه دهد، تماس با دفتر محلی این شرکت‌ها یا ملاقات حضوری با آن‌ها را نیز مدنظر قرار دهید.

بخش دوم، آمادگی برای درخواست

۱. درخواست ویزا یا مجوز کار دهید

بسیاری از مشاغل در خارج از کشور وضعیت شما را برای موقعیت کاری مربوطه بررسی نخواهند کرد مگر این که از قبل ویزا یا مجوز کار داشته باشید. اطمینان حاصل نمایید که از الزامات صدور ویزا یا مجوز کار اطلاع دارید و می‌دانید که پیش از درخواست کار در خارج از کشور، می‌توانید این الزامات را تأمین نمایید. سفارت کشوری که می‌خواهید در آنجا کار کنید، می‌تواند اطلاعاتی درباره درخواست ویزا به شما ارائه دهد. یکی از مهمترین مراحل اخذ ویزا و مجوز کار در کشورهای دیگر، گرفتن وقت سفارت برای مراجعه جهت انجام امور اداری است. جهت درخواست ویزا برای تقریباً تمامی سفارت خانه ها نیاز به وقت قبلی میباشد و متقاضیان جهت تحویل مدارک ، انجام مصاحبه و انگشت نگاری در روز تعیین شده به سفارت مراجعه میکنند.

آمادگی برای درخواست

آمادگی برای درخواست

هر سفارت خانه ای سیاست های خاص خودش را جهت اعطاء نوبت دارا میباشد و بنا به تعداد درخواست ها، روزهای مختلفی جهت درخواست ویزا به متقاضیان اعطاء میکنند. یکی از خدمات ارزجو تعیین وقت سفارت و مهاجرت و همینطور پرداخت‌ آنلاین اینترنتی است. به کمک این خدمات سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانید برای شغل مدنظر خود اپلای کنید.

  • پیش از درخواست ویزا، حتماً از داشتن یک گذرنامه کامل و معتبر مطمئن شوید.
  • می‌توانید الزامات ویزا و روند درخواست ویزای کشورهای مختلف را بصورت آنلاین جستجو نمایید.
  • اطلاعات خاص هر کشور روی وبسایت وزارت امور خارجه ارائه شده‌اند.

۲. تماس بگیرید و از شبکه‌های ارتباطی استفاده کنید

یافتن یک شغل در خارج از کشور می‌تواند کار دشواری باشد. شما باید نشان دهید که نه تنها فرد مناسبی برای آن شغل هستید، بلکه می‌توانید بیش از گزینه‌های محلی آن شرکت در آینده که به احتمال زیاد، زمان کمتری صرف سازگاری آن‌ها با محیط کاری جدید صرف می‌شود، کارهای بیشتری را در اختیار آن شرکت قرار دهید. به همین دلیل و همچنین دشواری‌های ورود به یک محیط کاری خارجی، بکارگیری ارتباطات و شبکه‌های ارتباطی تا حد ممکن، اهمیت ویژه‌ای دارد.

  • از شبکه‌های آنلاین و همچنین از انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه خود استفاده کنید تا تماس‌هایی با افراد شاغل در خارج کشور ایجاد نمایید.
  • به محض اینکه افرادی را یافتید که با موفقیت در خارج از کشور مشغول به کار شده‌اند، از آن‌ها درباره چگونگی یافتن شغل در خارج از کشور، مشورت و راهنمایی بگیرید.

۳. نیازهای زبانی را در نظر بگیرید

نیازهای زبانی ممکن است بر اساس نوع شغلی که به آن علاقه دارید، متفاوت باشند. به عنوان مثال، اگر به دنبال کار برای دولت ایالات متحده در خارج از کشور هستید، ممکن است دریابید که اکثر مردم در دفتر کار شما آمریکایی هستند و کسب و کار تنها به زبان انگلیسی انجام می‌گیرد. اما اگر درخواست کار در یک شرکت خارجی دارید، احتمالاً انتظار می‌رود که قادر به کار در یک محیط با زبان بومی باشید.

  • مطمئن شوید که از انتظارات شرکت استخدام کننده اطلاع دارید و می‌توانید پیش از درخواست برای یک موقعیت شغلی، این انتظارات را برآورده کنید.
  • حتی اگر نیازی ندارید که برای اپلای کردن برای کار مورد درخواست، زبان بومی را بصورت روان بدانید، دانستن لغات و جملات عمومی، حداقل زندگی در خارج از کشور را برای شما آسان‌تر خواهد کرد.
  • اگر لزومی ندارد که در محل کار به زبان بومی صحبت کنید، در درخواست خود بطور واضح اعلام کنید که مشتاق یادگیری زبان آن‌ها هستید و به محض رسیدن به کشور موردنظر، در کلاس‌های آموزش زبان آن‌ها حضور خواهید یافت.

بخش سوم، درخواست برای یک موقعیت شغلی

۱. رزومه کاری خود را تهیه کنید

زمانی که برای اپلای کردن برای کار در خارج از کشور آماده بودید، باید تماماً همان کارهایی را انجام دهید که برای درخواست کار در کشور خودتان نیاز هستند. این کارها شامل معتبر و ممتاز و به‌روز بودن رزومه شما نیز می‌شود. زمانی که برای کار در خارج از کشور درخواست می‌دهید، باید الزامات خاص یک رزومه در کشور مورد درخواست را نیز مدنظر قرار دهید.

درخواست برای یک موقعیت شغلی

درخواست برای یک موقعیت شغلی

  • این موارد می‌توانند شامل وضعیت تأهل و تعداد فرزندان شما باشند. بنابراین باید الزامات ضروری مورد نیاز در کشور مورد درخواست را بررسی نمایید.
  • یک رزومه بین‌المللی به احتمال زیاد باید روی مهارت‌های فرهنگی متقابل و چگونگی مطابقت شخصیت شما با نمایه مطلوب کارفرما تمرکز داشته باشد.
  • رزومه در اروپا، CV یا رزومه شغلی (سابقه کار) نامیده می‌شود.

۲. بر مهارت‌های خود تأکید کنید و با فرهنگ محلی تطبیق یابید

درخواست برای یک شغل در خارج از کشور، مشابه درخواست برای هر شغل دیگری است. اگر هیچ اولویتی برای کشور مورد درخواست ندارید و دارای مهارت‌های تخصصی هستید، کمی تحقیق کنید تا پی ببرید که چه کشورهایی به درخواست دهندگان دارای آن مهارت‌ها نیاز دارند.

  • در زمان تکمیل رزومه خود، فرهنگ محل مورد درخواست کار خود را به خاطر داشته باشید و سعی کنید که با آن فرهنگ سازگاری پیدا کنید.
  • محیط‌های کاری در سراسر جهان، بسیار با یکدیگر تفاوت دارند، بنابراین مهم است که بتوانید درک و فهم خود از محیط کاری در کشور مورد درخواست را نشان دهید.
  • در صورتی که مشاغل به زبان خارجی اعلام شده‌اند، معمولاً باید درخواست خود را به همان زبان ارائه دهید.

۳. خود را برای مصاحبه آماده کنید

اگر درخواست کار در خارج از کشور را دارید، احتمال این وجود دارد که مصاحبه اولیه از طریق تماس تلفنی یا اسکایپ (Skype) انجام شود. اگر اینگونه است، باید خود را همانند یک مصاحبه حضوری آماده کنید. لباس‌های مناسبی بپوشید تا چارچوب ذهنی مناسبی از شما در فرد مصاحبه کننده ایجاد شود و در نظر داشته باشید که برای حفظ تن صدای قوی، مصاحبه خود را ایستاده انجام دهید.

۴. در طی مصاحبه، رفتار مناسبی داشته باشید

اگر مصاحبه شما در کشور مورد درخواست انجام می‌شود، درباره عادات و انتظارات مصاحبه در آن کشور، کمی تحقیق کنید. به عنوان مثال، در صورتی که مصاحبه شما در ژاپن انجام می‌شود، در زمان ورود به اتاق مصاحبه، باید به نشانه احترام خم شوید، اما در هیچ یک از کشورهای دیگر ملزم به انجام این کار نیستید. در چین، دست دادن با فرد در زمان ملاقات، جزو عادات مردم آن کشور نیست، بنابراین با کسی دست ندهید، اما در صورتی که کسی دست خود را به سوی شما دراز کرد، شما نیز با او دست بدهید.

  • اگر در یک محیط کسب و کار بین‌المللی هستید، ممکن است افرادی از ملیت‌های مختلف و ترکیبی از آداب و رسوم متفاوت در آنجا حضور داشته باشند، بنابراین دقت کنید که افراد چگونه با یکدیگر تعامل می‌کنند.
  • در صورتی که درباره انتظارات مورد درخواست در مصاحبه خود مردد هستید، حتماً با دفتر منابع انسانی شرکت کارفرمای آینده خود مشورت می‌کنید.

پیمنت ۲۴ در خدمت شما است تا با ارائه‌ی خدمات در زمینه‌ ثبت‌نام آزمون‌های بین‌المللی و تعیین وقت سفارت، در امور مهاجرتی و تحصیلی شما را همراهی کند.

انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۷