سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

شتاب زنجیره‌بلوک هیبریدی در جاده تحول‌آفرینی سازمان‌ها

آیا می‌توان هش (رشته درهم) تولیدشده در یک شبکه زنجیره‌بلوک عمومی را با استفاده از اعضای حاضر در شبکه زنجیره‌بلوک خصوصی تأیید کرد؟

برچسب‌گذاری زمانی به شکل دیجیتال (digital time stamping) مفهومی است که اولین بار توسط استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا در سال ۱۹۹۱ معرفی شد. ساتوشی ناکاموتو چندین بار به اثر علمی آن‌ها در مقاله سفید بیت‌کوین اشاره‌کرده است.
در نوشته‌های اسکات در کنار مفهوم برچسب‌گذاری زمانی از بحث اجماع به‌عنوان مفهومی یادشده که در طی آن ما به تمام ساکنین جهان اجازه می‌دهیم تا برای تأیید یک ادعا شهادت دهند. درواقع عدم اطمینان به ساختارهای مرکزی منجر به اعتماد به اعضای بیرون از ساختار می‌شود.
بر همین اساس یکی دیگر از مشاهدات کلیدی دکتر اسکات امکان استفاده از همین ظرفیت فضای بیرونی برای اخذ تأیید نسبت به هش‌های تولیدشده در یک شبکه خصوصی است.
اگرچه ساتوشی ناکاموتو با ابداع بیت‌کوین به بخشی از توصیه‌های هابر و اسکات عمل کرد اما درواقع منظور این دو دانشمند یک راهکار هیبریدی بود که حالا بعد از گذشت سال‌ها موردتوجه متخصصان فناوری زنجیره‌بلوک قرارگرفته است.
قبلاً در آی‌آر بلاک‌چین از شبکه‌های خصوصی و عمومی بلاک‌چینی گفتیم و امروز با این مقدمه که تاکنون گفتیم از ترکیب این دو به‌عنوان زنجیره‌بلوک هیبریدی صحبت می‌کنیم.
پاسخ به پرسشی که در ابتدای این پست مطرح شد زنجیره‌بلوک هیبریدی است. چنین راهکاری مزایای هر دو شبکه‌های خصوصی و عمومی زنجیره‌بلوکی را ارائه می‌دهد. عملکرد این راهکار را می‌توان در دو مرحله به تصویر کشید.
در وهله اول باید اشاره کرد که این هیبریدی بودن به معنی ترکیبی از ویژگی شبکه‌های خصوصی و عمومی زنجیره‌بلوکی را داشتن است. یک شبکه عمومی از اعضای خود برای رسیدن به اجماع استفاده می‌کند و یک شبکه خصوصی فقط به گروه خاصی از افراد اجازه می‌دهد در فرایند اجماع شرکت کنند. درحالی‌که زنجیره‌بلوک هیبریدی سعی می‌کند بین این دو توازن ایجاد کند.

نگاهی به انواع شبکه‌های اجتماعی
به‌عنوان ویژگی دوم، شبکه زنجیره‌بلوک خصوصی سرعت تراکنش بیشتری دارد و حریم خصوصی در آن از جایگاه بالاتری برخوردار است و حساسیت بیشتری نسبت به نحوه دسترسی به شبکه در آن اعمال می‌شود. بنابراین هش تراکنش‌ها در این شبکه تولید می‌شود اما در زنجیره‌بلوک عمومی مورد اجماع و تأیید قرار می‌گیرد.
راهکار بلاک‌چین هیبریدی آمادگی استفاده شدن در محیط‌های سازمانی را دارد و حتی به دولت‌ها اختیاری بیشتری برای کنترل داده‌ها و همزمان بهره‌برداری از توان جمع برای اجماع می‌دهد.
به‌عبارت‌دیگر سازمان‌ها تمایل دارند ضمن استفاده از مزایای بلاک‌چین از ریسک‌های یک بلاک‌چین عمومی دور باشند. این خواسته مخصوصاً در حال حاضر که این فناوری هنوز به بلوغ نرسیده به‌شدت به یک تقاضا تبدیل‌شده است.
درنتیجه ائتلاف‌هایی مثل آر ۳، هایپرلجر آی‌بی‌ام و مجمع سازمانی اتریوم به روی ارائه محصولات زنجیره‌بلوکی با رویکرد هیبریدی تمرکز کرده‌اند.

زین‌فین اولین زنجیره‌بلوک با رویکرد هیبریدی است

زین‌فین در واقعی گروهی متشکل از کارآفرینان، کارمندان سابق دولت‌ها، بانکداران بازنشسته، مهندسان و … است که باهدف به‌کارگیری فناوری زنجیره‌بلوک در توسعه زیرساخت‌های مالی به کشورهای جهان خدمات مختلفی ارائه می‌دهد. این شرکت ائتلافی، اولین زنجیره‌بلوک هیبریدی را ارائه داده است.
زین‌فین در حال حاضر تنها شبکه زنجیره‌بلوکی هیبریدی را ارائه می‌دهد که بر پایه اتریوم (زنجیره‌بلوک عمومی) و کارم (Quorum) (زنجیره‌بلوک خصوصی) طراحی‌شده است. کارم درواقع نسخه سازمانی شده و خصوصی اتریوم است که توسط جی‌پی مورگان توسعه داده‌شده است.

زین‌فین اولین ارائه دهنده زنجیره‌بلوک (بلاک‌چین) با یک رویکرد دوگانه است
این محصول زین‌فین از یک الگوریتم اثبات سهام نیابتی برای اجماع استفاده می‌کند و برای ارتباط بین گره‌های اصلی از قراردادهای هوشمند و اینترنت اشیا بهره گرفته‌شده است.
این محصول زین‌فین اگرچه در فضای آزمایشی قرار دارد اما تاکنون در صنایع مختلفی از قبیل هوانوردی، زنجیره تأمین، نیروی انسانی، تجارت بین‌المللی و … به کار گرفته‌شده است.

برنامه ریپل برای ارائه زنجیره‌بلوک هیبریدی

استفان توماس به‌عنوان هم‌بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری ریپل در سال ۲۰۱۷ مقاله‌ای با عنوان مرگ ICO نوشت و در آن ظهور شبکه‌های بلاک‌چینی هیبریدی را پیش‌بینی کرد.
همچنین در تابستان همان سال یکی از دیگر مقامات بلندپایه ریپل اعلام کرد بانک‌ها باید برای استفاده از فناوری زنجیره‌بلوک رویکردی هیبریدی نسبت به آن داشته باشند.

ریپل در پی ارائه راهکارهای بلاک‌چینی دوگانه (هیبریدی) برای سازمان‌ها است
اکنون برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که این تمایل مدیران ریپل می‌تواند نشان‌دهنده عرضه محصولات مبتنی بر زنجیره‌بلوک هیبریدی در آینده نزدیک توسط این شرکت باشد.
نکته‌ای که در پایان می‌توان به آن اشاره کرد مزیتی است که بلاک‌چین هیبریدی در اختیار سازمان‌ها و دولت‌ها قرار می‌دهد. آن‌ها از یک‌سو علاقه‌مند به قابلیت‌های بلاک‌چین عمومی هستند و از سوی دیگر درصد محرمانگی و سرعت بالاتر امور در بلاک‌چین‌های خصوصی را می‌پسندند. از همین رو چندان دور از انتظار نیست که خیلی از استارتآپ‌های زنجیره‌بلوکی تا چند سال آینده محصولات این‌چنینی را ارائه کنند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location