video thumb

تنظیم مقررات تنها راه پایان دادن به جنگ بین دولت و رمزارز ها است

به جرات می توان گفت از زمان پیدایش این صنعت تاکنون، تعقیب و گریزی موش و گربه وار و مستمر بین کسب و کار های رمزارز بنیان و سازمان های تنظیم مقررات در جریان بوده است؛ اما به جای اینکه شاهد اکراه شرکت های رمزارزی نسبت به همکاری باشیم، بیشتر شاهد روند آرام ابراز علاقه آن ها به همکاری با حکومت ها هستیم.

hqdefault 390x220 تنظیم مقررات تنها راه پایان دادن به جنگ بین دولت و رمزارز ها است
Source

در ایالات متحده مخصوصا، کسب و کار های رمزارز- اساس شروع به گرایش تدریجی برای هم ترازی با سازمان های تنظیم مقررات نموده اند. دو بزرگ ترین کسب و کار رمزارز این کشور، Coinbase و Circle، اخیرا برنامه هایی برای راه اندازی مبادلات مجوز دار یا لایسنس شده رمزارز ها را اعلام نموده اند.

shutterstock 390454822 293x220 تنظیم مقررات تنها راه پایان دادن به جنگ بین دولت و رمزارز ها است
Cryptocurrency companies realize they can’t fight the government forever The only way forward is regulation/Source

شرکت های رمزارزی دریافته اند جنگ با حکومت تا ابد ممکن نیست؛ تنظیم مقررات تنها راه است

به گزارش ارزجو و به نقل از پایگاه خبری Thenextweb، روز چهارشنبه، شرکت Goldman Sachs-پشتیبان Circle، طی مصاحبه ای با خبرگزاری بلومبرگ، برنامه های خود برای دستیابی به مجوز بانکی فدرال در راستای تلاش برای افزایش خدمات قابل ارائه خود را اعلام نمود. همچنین این شرکت در پی ثبت خود به عنوان کارگزاری و محل مبادله، توسط سازمان SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار) ایالات متحده می باشد.

مدیر عامل این شرکت، Jeremy Allaire به بلومبرگ گفت:

“هیچ شرکت سرمایه گذاری مشترکی در دنیای بررسی نشده ارز های دیجیتال، تاکنون به چنین روابطی با سازمان های تنظیم مقررات ایالات متحده دست نیافته است. با اینکه دریافت مجوز بانکی مستلزم قرار گرفتن تحت بررسی های شدیدا موشکافانه است، این اقدام، غربال گر رگولاتوری هایی خواهد بود که جلب رضایت آن ها در مسیر Circle قرار دارد، چرا که قانون فدرال دوباره کاری، یعنی تنظیم مقررات جداگانه با قوانین مستقل هر ایالت، که بر رمزارز ها سایه افکنده را کنار خواهد زد.”

coinbase 100k cryptonews cover 385x220 تنظیم مقررات تنها راه پایان دادن به جنگ بین دولت و رمزارز ها است
Source

Coinbase نیز، چنانکه امروز در بلاگ خود اعلام نمود، تنگاتنگ همین مسیر در حرکت است. این شرکت برای دریافت مجوز به عنوان کارگزار-فروشنده (Broker-Dealer) قانونی از SEC، اقدام نموده است.

Coinbase سه شرکت – شامل شرکت سرمایه گذاری Keystone، شرکت سهامی Venovate Marketplace و Digital Wealth LLC – را به امید ارائه خدماتی مانند مبادله تضامنی رمزارز ها، معاملات مارجین، مبادلات فرابورس، در کنار محصولات جدید بازار اطلاعات، اتخاذ نموده است. البته که این اقدامات هنوز در انتظار تائید از جانب SEC هستند.

بیشتر بدانید: قانونی سازی ارز های رمزنگاری شده در سال ۲۰۱۸

تمایل همکاری در کنار یکدیگر، دو جانبه به نظر می رسد؛ به این ترتیب که مسئولین حکومتی ایالات متحده نیز از مواضع سخت گیرانه خود نسبت به کسب و کار های رمزارز- محور قدری عقب نشسته اند.

در حالیکه سازمان های تنظیم مقررات پیشتر صنعت رمزارز ها را به چشم ستار می نگریستند و ترجیح بر دور ماندن از آن داشتند، حال کانون توجهات خود را به هدف قرار دادن کلاه برداری های این صنعت به طور خاص و کسب و کار های غیر قانونی در این فضا معطوف نموده اند. سازمان SEC به ویژه، تمرکز خود را بر شرکت های کلاه بردار، بالاخص ICO های کلاهبردار گذاشته است.

بیشتر بخوانید: ICO چیست و چگونه می توان در آن ها سرمایه گذاری نمود

در حالیکه SEC تمایلی به وارد آوردن هیچ نوع تغییری در مجموعه قوانین خود به منظور سازگاری با رمزارز و ICO ها ندارد، مادامی که این دو از قوانین کنونی تبعیت می کنند نیز با آن ها به مشکل بر نمی خورد.

sec ico 01 1080x675 تنظیم مقررات تنها راه پایان دادن به جنگ بین دولت و رمزارز ها است
Source

Jay، رئیس SEC، روز چهارشنبه به خبرگزاری CNBC گفت:

“اگر قصد برگزاری فروش خصوصی ICO یا سهامی را دارید، از قوانین برگزاری خصوصی پیروی نمائید. اگر قصد عرضه اولیه عمومی (IPO) یک توکن را دارید، با ما ارتباط بگیرید. در صورتی که برپا کنندگان مسئولیت های مورد نظر قوانین SEC را رعایت نمایند، سازمان خوشحال هم می شود کمکی در مسیر آن عرضه عمومی نماید.”

حال که از تنظیم مقررات ایالات متحده رفع ابعام شده است، دلالان وال استریت – که پیش از این منتقد سرسخت رمزارز ها بودند – نیز به این جرگه جذب شده اند. بورس سهام نیویورک (NYSE)، بورس Nasdaq همراه با Goldman Sachs و JP Morgan نیز در ماه های اخیر پروژه های رمزارزی خود را اعلام نموده اند. حتی غول های تکنولوژی مانند فیسبوک، گوگل – که تبلیغات این صنعت را در بستر خود تحریم نموده بودند – و IBM نیز نمی خواهند از قافله عقب بمانند.

maltamove 678x381 390x220 تنظیم مقررات تنها راه پایان دادن به جنگ بین دولت و رمزارز ها است
Source

در حالیکه چالش های تنظیم مقررات، به ویژه در کشور های آسیایی، صرافی های رمزارز مانند Binance و OKEx را به جستجوی کشور هایی مانند مالتا (که قانون گذاری در آن ها تمایل بیشتری به همکاری با شرکت های بلاکچین بنیان دارند) واداشته اند، سایر صرافی ها راه هایی جهت همکاری با مسئولین حکومتی یافته و برای ثبت دفاتر خود در کشور هایی که قصد فعالیت در آن ها را دارند اقدام نموده اند.

درباره قانون گذاری برای ارز های رمزنگاری شده در ایران اینجا مطالعه نمائید.

صرافی های رمزارز و هماهنگی با قوانین

ابر صرافی های رمزارز، شامل Bitfinex، Poloniex (که اخیرا شرکت Circle اتخاذش نموده)، Bithumb و Bittrex نیز، روند های احراز هویت (KYC) و ضد پول شویی (AML) خود را در راستای سازگاری با قوانین تنظیم مقررات، تحکیم بیشتر بخشیده اند؛ تا حدی که Bittrex اخیرا، به یکی از بانک های ایالات متحده، جهت فراهم نمودن مبادله رمزارز مقابل دلار پیوسته است.

ابر صرافی رمزارز مستقر در سنگاپور، Houbi نیز در ماه آوریل گسترش خود به اروپا را، پس از خبر حضورش در آسیا و امریکا، اعلام نمود.

Peng Hu، نایب رئیس گروه Houbi در همین حین بیان داشت:

“ما نه هراسی از تنظیم مقررات داریم و نه از آن می گریزیم، نه مالتا و نه سوئیس. لندن، یا دقیق تر بگویم بریتانیا، دروازه مطلق ورود ما به اروپا است.”

حتی کره جنوبی و ژاپن که تاکنون فقط هراس به جان صرافی های رمزارز می انداختند نیز، در همین حین مشغول تنظیم پیش نویسی جهت تنظیم مقررات برای مجاز نمودن فعالیت این صرافی ها، مطابق با قوانین می باشند. مسئولین و ناظران حکومتی کره جنوبی این اواخر مشغول حملات مستمر به دفاتر صرافی های رمزارز بوده اند، اما هدف از این اقدامات حصول اطمینان از تطابق آن ها با قوانین KYC/AML بوده است.

در این رابطه بخوانید: پنج صرافی ارز های رمزنگاری شده در ژاپن تعطیل شدند

shutterstock 766661455 1 220x220 تنظیم مقررات تنها راه پایان دادن به جنگ بین دولت و رمزارز ها است
Source

در هند نیز، پیرو ابلاغ مستقیم خزانه داری بانک مرکزی هند (RBI) به سایر بانک ها، مبنی بر توقف همکاری با کسب و کار های مرتبط با ارز های مجازی، چنین به نظر می رسید که این مشاغل مجبور به بستن بار خود از این کشور باشند. لیکن با توجه به نگرش دولت، مبنی بر مقرر کردن مالیات بر مبادله رمزارز ها در عوض اعلام ممنوعیت – نوعی هموار سازی راه برای قانون مدار ماندن این صنعت – رخ دادن چنین اتفاقاتی بعید به نظر می رسد.

همگام سازی صنعت رمزارز ها و سازمان های تنظیم مقررات آغازی جهانی را، صرف نظر از استثناء بزرگ چین، که به بلاکچین علاقه بیشتری نشان می دهد تا رمزارز ها، رقم زده اند. گرچه صنعت رمزارز با وعده تمرکز زدایی و آزادی از دست حکومت ها پا به عرصه حضور نهاده است، اما اکنون به نظر می رسد بار قانونی همین حکومت ها را به دنبال بقا، به دوش می کشند.

بیشتر بخوانید: تعیین تکلیف دولت هند مقابل کشور های ایران، ونزوئلا و ایالات متحده

برخی بر این عقیده اند که تنظیم مقررات، رمزارز ها را سازمان دهی بیشتری بخشیده و سرمایه گذاری های مالی را برای مصرف کنندگان این صنعت امن تر می نماید. اما همه بر این باور نیستند. حامی مشهور بیت کوین، Andreas M. Antonopoulos چنین استدلال می کند که برای رمزارز هایی مانند بیت کوین تحت هیچ عنوان نمی توان مقررات تنظیم کرد.

وی دو سال پیش طی توئیتی نظر خود را به شرح آنچه در زیر می خوانید بیان نمود و تا این تاریخ نیز بر آن استوار مانده است:

“سوال این نیست که بیت کوین باید رگوله شود یا نه، بلکه اینجاست که آیا می توان برای آن مقررات تنظیم نمود؟ حقیقت “نه” است، الباقی صرفا آرزویی دیرینه است. اخذ مجوز برای قدیم بود، نه بیت کوین.”

شاید این نظرات کاملا درست باشند، اما فرار دسته جمعیِ بیش از ۱۶۰۰ رمزارز موجود از تنظیم مقررات، گزینه ای ماندگار به نظر نمی رسد – به ویژه با وجود رشته طویل و نورانی کلاه برداری های موجود در این بستر. وضع قوانینی که رشد کسب و کار ها را تحریک و مصرف کننده را محافظت نماید کار شاقی است، اما قطعا وظیفه ایست که نمی توان نادیده اش گرفت.

توجه!

دیدگاه هایی که در این مقاله استفاده شده اند متعلق به نویسنده بوده و لزوما مربوط به ارزجو نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.

Source & Image