video thumb

آیا رمزارز های بر پایه مستر نود (Masternode) کلاه برداری هستند؟

مدت ها قبل از اینکه روش “گواه بر سهم” به عنوان یک الگوریتم مورد توافق عمومی در تایید تراکنش های برخی رمزارز ها استفاده شود، بسیاری از مردم با انبار کردن حجم زیادی از رمزارز های “گواه بر کار” و ایجاد سرور های مستر نود (Masternode) تا حدودی امتیاز تایید تراکنش ها را به دست می آوردند. اینکه بدون اینکه کار خاصی انجام دهید، با کمک به امنیت شبکه یک رمزراز، مقداری درآمد نیز حاصل کنید هم بسیار راحت است و هم به دلیل ایفای نقشی در امنیت شبکه آن رمزراز حس خوبی نیز می دهد.

ولی در واقعیت اکثریت رمزارز هایی که از تکنولوژی مستر نود یا گره ارشد استفاده می کنند، کلاهبرداری هستند.

بیشتر بخوانید:

Masternode  یا گره ارشد چیست ؟

چگونه می توانیم یک Masternode را راه اندازی و مدیریت نماییم؟

proof of stake  یا گواه اثبات سهام چیست؟

گواه اثبات کار در مقابل گواه اثبات سهام

 

مستر نود ها و  بی نهایت گره بدون استفاده

 

Untitled آیا رمزارز های بر پایه مستر نود (Masternode) کلاه برداری هستند؟
most masternodes are scam/source

کسب ثروت از طریق مستر نود ها

برای کسب سود، هر تریدری روش منحصر به فرد خود را دارد.  برخی از سرمایه گذاران ترجیح می دهند تا با سرمایه گذاری بلند مدت در ICO ها، بعد از پیشرفت بازار، توکن های خود را نقد کنند. از سوی دیگر برخی از تریدر ها از کوچک ترین نوسانات روزانه بازار استفاده کرده و ممکن چندین بار در طول روز رمزارز های خود را ترید کنند (به این نوع از ترید، ترید روزانه یا Day Trade) گفته می شود.

اما دسته دیگر مالکان سرور های مستر نود هستند. تب مستر نود با رمزارز DASH به وجود آمد. زمانی که قیمت DASH کمتر از یک دلار بود، این رمزارز که بر الگوریتم “گواه بر کار” تکیه می کرد، مفهموم مستر نود را با انبار کردن ۱۰۰۰ عدد توکن DASH به جهانیان معرفی کرد.

این استراتژی از نظر نظارت بر عملکرد شبکه کاملا موفقیت آمیز بود و برای مالکان مستر نود نیز بسیار سود آور بود. مخصوصا در بازه ای که قیمت رمزارز ها در سال ۲۰۱۷ به اوج خود رسید،؛ سود سرشاری نصیب آن ها شد. این افزایش قیمت به حدی بود که در زمان اوج قیمت رمزارز ها، برای تهیه ۱۰۰۰ واحد DASH و راه اندازی یک مستر نود باید ۱٫۵ میلیون دلار صرف می کردید.

کسانی که در اوایل پیدایش DASH با خرید ۱۰۰۰ واحد DASH با مبلغی کمتراز ۱۰۰۰ دلار یک مستر نود راه اندازی کرده بودند، حالا ثروتی معادل ۱٫۵ میلیون دلار در اختیار داشتند.

همین موضوع باعث شد تا رمزارز های دیگری نیز به فکر استفاده از سیستم مستر نود بیفتند. البته این به خودی خود ایرادی ندارد، ولی متاسفانه در بسیاری از رمزارز ها، بر خلاف DASH، مستر نود هیچ فایده خاصی جز ثروتمند کردن مالکان آن ها ندارد.

بیشتر بخوانید:

معرفی دش (DASH)

چگونه یک تریدر خوب باشیم؟

پنج درس برای تریدر ها و سرمایه گذاران ارز مجازی

 

image001 3 آیا رمزارز های بر پایه مستر نود (Masternode) کلاه برداری هستند؟
۱۰ رمزارز برتری که از مستر نود استفاده می کنند (بر اساس ارزش بازار). همانطور که می بینید حجم مبادلات بسیاری از آن ها بسیار پایین می باشد./source

 

image002 2 آیا رمزارز های بر پایه مستر نود (Masternode) کلاه برداری هستند؟
Nic Carter Tweet on Masternodes/source

 

رمزارز های برپایه مستر نود، نوع جدیدی از پلتفرم های وام دهی

 

image003 آیا رمزارز های بر پایه مستر نود (Masternode) کلاه برداری هستند؟
are masternode coins the new lending platform/source

 

زمستان سال ۲۰۱۸ برای رمزارز های پشتیبانی کننده مستر نود، وضع اسفناکی را به ارمغان آورد. DASH که از اواسط دسامبر که به اوج قیمت خود (یعنی ۱۵۸۰ دلار) رسیده بود، سیر نزولی خود را شروع کرد و در حال حاضر در حدود ۳۲۰ دلار قیمت دارد.

سوای DASH، بقیه رمزارز های پشتیبانی کننده از مستر نود نیز عملکرد فاجع بار تری داشته اند. وب سایت Yearto.Date لیستی از بهترین و بدترین رمزارز های پشتیبانی کننده از مستر نود را در سایت خود آورده است. با کمی بررسی می توان نتیجه گرفت که حتی وضعیت برای بهترین آن ها نیز قرمز است.

البته باید یادآوری کنیم که منظور ما از کلاهبرداری رمزراز های مستر نود، کلاه برداری واقعی نیست. به عبارت دیگر کلاه برداری واقعی رمزارز ها و پلفترم هایی چون Bitconnect هستند که از روند افزایشی قیمت رمزارز ها سو استفاده کرده و با استفاده از روش های پانزی سرمایه گذاران را جذب سود دهی واهی خود می کنند.

ولی Masternode ها نیز ازین نظر مشابه پلتفرم های وام دهی هستند که تنها در مواقعی که بازار روند رو به رشد دارد، سود ده هستند، اما زمانی که این جریان سیر نزولی پیدا می کند، آن ها نیز به دست فراموشی سپرده می شوند.

صرافی هایی چون Cryptopia و Trade Satoshi، شاید آخرین سایت هایی باشند که رمزارز های شکست خورده پشتیبانی کننده از مستر نود را در مبادلات خود پشتیبانی می کنند. ولی این سایت ها نیز آخرین نفس این رمزارز ها بوده و پس از مدتی کاملا به دست فراموشی سپرده می شوند.

بیشتر بخوانید:

نگاهی دقیق به چگونگی اغفال شدن سرمایه گذاران در سه شرکت بزرگ کلاه بردار در زمینه رمزارزها


Bitconnect
 پلتفرم صرافی و وام دهی خود را می بندد

سرویس های ارائه دهنده Masternode

راه اندازی یک مستر نود خیلی سر راست است. تنها لازمه آن تهیه یک VPS و دستکاری در چند خط کد در لینوکس است. با این وجود برای کسانی که آشنایی خاصی با لینوکس ندارند، سرویس هایی چون Digital Price، خدمات راه اندازی و نگهداری مستر نود ها را ارائه می کند.

البته حتی اگر از این سرویس ها نیز استفاده کنید و دردسر راه اندازی و نگهداری مستر نود خود را هم به جان نخرید، باز هم ریسک زیادی متوجه شما می شود. به این دلیل که احتمال این وجود دارد که قیمت رمزارز هایی که به عنوان گرو در مستر نود خود خریداری کرده اید، در عرض فقط چند ماه تا ۹۰% کاهش یابند، و از آنجا که برای راه اندازی یک مستر نود به تعداد زیادی از واحد های آن رمزارز نیاز دارید، این مسئله فاجعه بار است.

البته از آن طرف هم احتمال این وجود دارد که در صورت علاقه مند شدن تریدر های دیگر به آن رمزارز و خرید مقادیر انبوه آن (معمولا با هدف راه اندازی Masternode)، قیمت آن به صورت نجومی افزایش پیدا کند. البته چنین سناریویی نیز دائمی نبوده و زمانی که مالکان مستر نود های جدید، از نگهداری رمزارز های خود پشیمان شوند و آن ها را به فروش برسانند، دوباره بازار سقوط می کند.

 

image004 آیا رمزارز های بر پایه مستر نود (Masternode) کلاه برداری هستند؟
موفق ترین و شکست خورده ترین رمزارز های پشتیبانی کننده از رمزارز در سال اخیر/source

آینده مستر نود ها

با وجود تمام این معایب اجتناب پذیر، مفهوم Masternode همچنان با قوت زیادی پابرجاست. مسئله این است که هر رمزارزی ارزش مستر نود داشتن را ندارد و شبکه آن رمزارز باید در وهله اول ارزش نظارت مستر نود ها را داشته باشد.

برای اینکه یک رمزارز ارزش واقعی داشته باشد، باید سوای انبار کردن و افزایش قیمت کذایی، کاربرد های مفیدی چون پرداخت های خرد همتا به همتا، تجارت الکترونیک و پرداخت های اینترنتی و … نیز باشد. تنها در این صورت است که توسعه دهنده ها به جای راه اندازی مستر نود و امید واهی به بالا رفتن قیمت آن، بر روی گسترش و به روز رسانی بلاکچین آن تمرکز کرده و ارزش واقعی آن رمزارز بالا می رود.

پروژه های جدیدی چون Origin Protocol، Dadi، EssentiaT، REMME و Zencash نیز در اینده از مستر نود پشتیبانی خواهند کرد. هر چند تفاوت این پروژه ها در این است که مستر نود در آنها، نه به عنوان یک ویژگی پایه، بلکه تنها به عنوان یک امتیاز مثبت محسوب می شود.

به همین دلیل با وجود اینکه اکثر رمزارز های برپایه مستر نود در حال حاضر کلاه برداری هستند، نسل بعدی آن ها ممکن است واقعا ارزشمند باشد.

نظر شما در مورد مستر کوین چیست؟ آیا به نظر شما اکثر آن ها کلاه برداری هستند، یا علاوه بر ثروتمند کردن مالکان مستر نود ها، فایده خاصی نیز دارند؟ نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

توجه!

دیدگاه هایی که در این مقاله استفاده شده اند متعلق به نویسنده بوده و لزوما مربوط به ارزجو نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.

Source