video thumb

بهترین کیف پول های دسکتاپ برای رمزارز ها در سال ۲۰۱۸ کدام اند؟

بعد از این که رمزارزی را از صرافی های مختلف خریداری می کنید، توکن های خریداری شده به حساب کاربری تان در آن سایت منتقل شده و در آن جا نگهداری می شوند. شاید این آسان ترین و بدون دردسر ترین روش برای نگهداری رمزارز ها باشد، ولی بهترین و امن ترین روش نیست. بسیاری از صرافی ها بار ها مورد حملات سایبری قرار گرفته و دارایی شان به سرقت رفته است. برخی نیز به دلیل تحریم هالی مالی علیه ایران، حساب های بسیاری از کاربران ایرانی را در گذشته مسدود کرده اند. در این مقاله پنج کیف پول برتر دسکتاپ برای رمزارز ها را معرفی می کنیم که هر یک کلید های خصوصی تولید شده برای شما را تنها در حافظه دستگاه تان نگهداری می کنند.

بهترین کیف پول های دسکتاپ برای رمزارز ها در سال 2018 کدام اند؟
Five best desktop wallets/ Source

نوشته مرتبط: مسدود شدن حساب Bittrex بسیاری از کاربران ایرانی را نگران کرده است!

 به همین دلیل بهتر است خودتان به طور مستقل، یک والت تهیه کرده و رمزارز های خود را در آن نگهداری کنید.

کیف پول ها در انواع مختلفی از جمله آنلاین، نرم افزاری، سخت افزاری و حتی کاغذی وجود دارند. در گذشته تعدادی از بهترین کیف پول های سخت افزاری، آنلاین و موبایل را معرفی کرده ایم. نوبتی هم که باشد نوبت به کیف پول های دسکتاپ می رسد.

در این مقاله پنج والت برتر دسکتاپ (رایانه های شخصی، لپ تاپ ها و…) را معرفی می کنیم. هر کدام از این کیف پول ها کلید های خصوصی تولید شده برای شما را تنها در حافظه دستگاه تان نگهداری می کنند (می توانید آن ها را جایی یادداشت کرده و یا از آن ها Backup بگیرید). به همین دلیل دیگر نیازی نیست نگران هک شدن یا عدم دسترسی به یک سرویس آنلاین باشید (چه صرافی ها و چه سایت هایی چون Blockchain.info).

 

نوشته مرتبط: هک بیت کوین

 تمامی کیف پول هایی که در این مقاله معرفی می کنیم در نوع والت های “گرم” (hot) دسته بندی می شوند. تفاوت کیف پول های گرم و سرد در این است که کیف پول های سرد به اینترنت متصل نیستند (مانند کیف پول های سخت افزاری و کیف پول های کاغذی)، ولی کیف پول های گرم (مانند کیف پول های دسکتاپ و موبایل) هنگامی که دستگاه (کامپیوتر، موبایل) به اینترنت متصل باشد، آن ها نیز به اینترنت متصل می شوند.

اگر قصد نگهداری مبالغ زیادی را در والت خود دارید، بهتر است از والت های سرد و کاملا آفلاین استفاده نمایید (مانند کیف پول های سخت افزاری و کیف پول های کاغذی).

همچنین در این مقاله ابتدا والت های دسکتاپ مختص بیت کوین و سپس والت های پشتیبانی کننده از چندین رمزارز مختلف را بررسی می کنیم.

کیف پول های برتر بیت کوین برای رایانه های شخصی (والت دسکتاپ)

 

Bitcoin Core

کیف پول Bitcoin Core
Bitcoin Core/ Source

 

خلاصه ویژگی ها

نکات مثبت:

  • رسمی ترین کلاینت اصلی بیت کوین (مرجع تمام کلاینت ها و کیف پول های دیگر)
  • امنیت بسیار بالا در مقابل هک، کلاه برداری و حملات سایبری
  • توانایی ایجاد یک گره کامل و ذخیره کل اطلاعات بلاکچین بیت کوین

نکات منفی:

  • نیازمند فضای بسیار زیاد هارد دیسک و اینترنت بسیار پر سرعت

Bitcoin Core کلاینت رسمی و اصلی بیت کوین است که برای سیستم های ویندوز، لینوکس و Mac OS عرضه شده است. با استفاده از کلاینت Bitcoin Core می توانید یک گره کامل (Full Node) از بیت کوین بر روی سیستم خود داشته باشید.

به عبارت دیگر، بعد از دانلود و نصب این کلاینت،  یک کپی کامل از بلاکچین بیت کوین و تمام اطلاعات آن (که در حال حاضر به ۱۶۰ گیگابایت می رسد) از طریق اتصال به گره های مجاور دانلود شده و بر روی هارد دیسک شما ذخیره می شود. البته بعد از این همگام سازی اولیه، باز هم اطلاعات تراکنش ها و بلاک های جدید بیت کوین به صورت لحظه ای دانلود شده و اطلاعات تراکنش ها مورد بررسی قرار می گیرد.

یکی از بزرگ ترین مزایایی که گره کامل بودن به ارمغان می آورد این است که در این گره ها اطلاعات تمام تراکنش ها و بلاک ها در حافظه سیستم تان ذخیره می شود، و نه فقط اطلاعات تراکنش هایی که به کیف پول شما مربوط هستند. همین موضوع از بسیاری از تقلب ها جلوگیری می کند. شاید بپرسید چگونه؟

بیشتر بخوانید: ۱۰ کیف پول برتر اتریوم  (ویرایش ۲۰۱۷)

با بررسی اطلاعات یک والت معمولی می توان آدرس های گیرنده و فرستنده موجود در یک تراکنش بیت کوین را به هویت دارنده والت پول نسبت داد، ولی از آنجا که گره های کامل اطلاعات تمام تراکنش ها (نه فقط تراکنش های مربوط به کیف پول خود) را در خود نگهداری می کنند، درجه ناشناسی بیشتری را برای صاحبان شان به ارمغان می آورند.

این روش شما را از برخی کلاه برداری های رایج محفوظ نگه می دارد. برای مثال با کشف آدرس Receive والت شما، بعضی ها با جعل برخی شواهد سعی می کنند به شما ثابت کنند که به حساب شما به اشتباه بیت کوین واریز کرده اند و از شما می خواهند آن را پس بدهید، در حالی که در واقعیت بیت کوینی به آدرس شما واریز نشده است.

کلاینت Bitcoin Core به طور پیش فرض طوری تنظیم شده است که از پروتکل های ناشناس شبکه TOR استفاده کند. به همین دلیل تقریبا هیچ راهی نیست که کسی بتواند رد بیت کوین های ارسالی و دریافتی را گرفته و آن را با IP شما مرتبط سازد (البته ناممکن نیز نیست)، به همین دلیل امنیت و حریم خصوصی در استفاده از این کلاینت در نهایت خود است.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت کیف پول دیجیتالی آفلاین بیت کوین

البته این ویژگی های مثبت نیازمند اینترنت بسیار پرسرعتی نیز هستند. برای استفاده از این کلاینت باید دائما به اینترنت متصل باشید و هر روز با شبکه بیت کوین سینک شوید.

همگام سازی دائمی  لحظه ای با شبکه بیت کوین به اینترنت بسیار پر سرعتی نیاز دارد.

برای اطلاع از حداقل نیازمندی های Bitcoin Core (از قبیل سرعت اینترنت و … )، بر روی لینک پایین کلیک نمایید.

Bitcoin Core Requirements

اولین باری که کلاینت Bitcoin Core را اجرا می کنید، کیف پولی برای شما در قالب فایلی به نام Wallet.dat بر روی سیستم تان ایجاد می شود. این فایل حاوی کلید های خصوصی کیف پول تان است.

به طور پیش فرض هر کسی که بتواند به این فایل دسترسی داشته باشد می  تواند از محتویات آن نیز با خبر شود؛ به همین دلیل بهتر است این فایل را با استفاده از یک رمزعبور، Encrypt کنید.

برای مطالعه راهنمای راه اندازی کلاینت Bitcoin Core، اینجا را کلیک کنید.

دانلود کلاینت Bitcoin Core

Electrum

کیف پول Electrum
Electrum/ Source

کیف پول دسکتاپ بسیار سبک و کم مصرف برای بیت کوین که بهتر است حتما تستش کنید.

خلاصه ویژگی ها

نکات مثبت:

  • بسیار سبک و کم مصرف
  • کاربری بسیار آسان
  • پشتیبانی از Seed (عبارت ریکاوری) برای تولید و بازیابی کیف پول
  • تایید تراکنش ها با اتصال به سرور های مخصوص
  • قابلیت ساخت یک کیف پول سرد (Cold Storage)

نکات منفی:

  • ظاهر بسیار قدیمی

عرضه کیف پول دسکتاپ Electrum به سال ۲۰۱۱ بر می گردد و از آن زمان تا کنون به یکی از محبوب ترین کلاینت ها و کیف پول های دسکتاپ تبدیل شده است. این کیف پول برای تمامی سیستم عامل های رایانه های شخصی (ویندوز، لینوکس و Mac OS) عرضه شده است.

مهم ترین مزیت Electrum، عدم نیاز به دانلود کامل بلاکچین بیت کوین است. این کیف پول با اتصال به سرور های مختلف، موجودی بیت کوین و صحت تراکنش های شما را بررسی می کند. به همین دلیل بعد از دانلود و نصب Electrum، کیف پول دسکتاپ شما تنها بعد از چند دقیقه قابل استفاده می شود و علاوه بر آن فضای بسیار کمی را نیز بر روی هارد شما اشغال می کند.

بیشتر بخوانید: هفت کیف پول برتر رمزارز ها در موبایل (mobile wallets)

Electrum از یک ساختار ‘hierarchical deterministic’  استفاده می کند و به همین دلیل یک کیف پول HD (مخفف عبارت hierarchical deterministic) محسوب می شود. در کیف پول های HD، یک عبارت ۱۲ کلمه ای به عنوان Seed و دانه اولیه به صورت تصادفی تولید شده و کلید های خصوصی و عمومی بسیاری از آن عبارت تولید می شوند. اولین باری که Electrum را اجرا می کنید، عبارت Seed تصادفی تولید شده به شما نشان داده شده و از شما می خواهد که آن را جایی یادداشت نمایید.

بنا براین در صورتی که این عبارت را یادداشت نمایید، می توانید به راحتی برای بازیابی کیف پول خود از آن استفاده کنید (چه در خود Electrum و چه در کیف پول های دیگری که از عبارت ریکاوری ۱۲ کلمه ای پشتیبانی می کنند).

بر خلاف کیف پول Bitcoin Core، Electrum از همان ابتدای ساخت کیف پول جدید از شما می خواهد تا با وارد کردن یک رمز عبور آن را Encrypt نمایید (که البته اختیاری است).

یکی از قابلیت های استثنایی Electrum، ویژگی “watching only” است. این ویژگی به شما اجازه می دهد که از Electrum به عنوان یک کیف پول Cold Storage استفاده کنید. دراین حالت تنها قادر خواهید بود که بیت کوین دریافت کنید و موجودی خود را چک کنید، ولی نمی توانید به ارسال بیت کوین بپردازید. این حالت برای کسانی مناسب است که می خواهند در بیت کوین سرمایه گذاری بلند مدت کنند و نیازی به نقد کردن و یا خرج کردن آن نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارز ها در ایران

به عنوان یک کلاینت سبک (بر خلاف کلاینت های گره کامل)، Electrum برای تایید اطلاعات پرداخت ها و تراکنش ها از سرور های خارجی استفاده می کند. البته به این خاطر در برابر حملات سایبری، کلاه برداری ها و هک های مختلف از امنیت کمتری نسبت به کلاینت Bitcoin Core برخوردار است. ولی همان طور که گفته شد، داشتن یک گره کامل برای بسیاری از کاربران که تنها نیاز شان از یک کلاینت، فقط کیف پول است، اصلا به صرفه نیست.

برای مطالعه اطلاعات بیشتر درباره این کیف پول، بر روی اینجا کلیک کنید.

دانلود والت دسکتاپ Electrum

Copay

کیف پول Copay
Copay/ Source

کیف پول دسکتاپ متن باز، چند امضایی و مدرن، ساخته شده توسط شرکت Bitpay

خلاصه ویژگی ها

 نکات مثبت:

  • متن باز
  • چند امضایی (multisig)
  • ساخته شده توسط شرکت Bitpay (ارائه دهنده درگاه های پرداخت رمزارزی)
  • ظاهر بسیار شکیل و مدرن

 Copay از معدود کیف پول های بیت کوین دسکتاپ است که از ویژگی multisig یا چند امضایی بودن پشتیبانی می کند. در چنین کیف پول هایی برای این که یک تراکنش انجام شود، لازم است تا چندین نفر با کلید های خصوصی خود آن تراکنش را به صورت دیجیتالی امضا کنند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره لدجر (Ledger)

از کاربرد های متداول کیف پول های multisig می توان به ایجاد یک کیف پول بین اعضای هیئت مدیره یک شرکت، یک کیف پول خانوادگی (بین اعضای خانواده) و ایجاد کیف پول مشترکی بین دوستان برای سرمایه گذاری یا مشارکت در یک پروژه نام برد. در Copay می توانید شرایط خاص را نیز در نظر بگیرید و در لحظه ساخت کیف پول جدید تعریف کنید که برای خرج کردن دارایی های یک کیف پول ۴ کاربره تنها ۲ نفر از اعضای آن، حضور داشته باشند.

به دلیل ویژگی multisig، Copay از جمله امن ترین کیف پول ها محسوب می شود. علاوه بر این Copay یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین کیف پول های بیت کوین می باشد که حتی در سایت bitcoin.org که به نوعی مرجعی رسمی برای طرفداران بیت کوین است نیز معرفی شده است.

شاید دلیل اصلی این محبوبیت و اعتماد این است که Copay توسط شرکت Bitpay که یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه درگاه های پرداخت بیت کوین و رمزارزی است، به صورت متن باز توسعه داده شده است.

این کیف پول تا کنون به روزرسانی های زیادی داشته است و از نظر امکانات و شکل ظاهری بسیار مدرن و به روز است. علاوه بر این، Copay تقریبا برای تمام سیستم عامل های رایج دسکتاپ و موبایل نسخه ای مخصوص ارائه کرده است (بر خلاف بسیاری از کیف پول های دیگر حتی نسخه ای برای Windows Phone نیز عرضه کرده است).

دانلود کیف پول Copay

 

والت های دسکتاپ با پشتیبانی از چندین رمزارز مختلف

Jaxx

کیف پول Jaxx
Jaxx/ Source

کیف پولی با کاربری آسان برای ذخیره رمزارز های مختلف

خلاصه ویژگی ها

نکات مثبت:

  • رابط کاربری بسیار آسان
  • پشتیبانی از رمزارز های مختلف
  • تبادل رمزارز های مختلف، مستقیما از داخل کیف پول (توسط Shapeshift)

نکات منفی:

  • متن باز نبودن
  • امنیت نه چندان بالا
  • وجود برخی باگ های امنیتی

این والت در سال ۲۰۱۴ ساخته شد و نه تنها بیت کوین، بلکه از تعداد زیادی از رمزارز های دیگر چون لایت کوین، Dash، اتریوم و بیت کوین کش نیز پشتیبانی می کند. توسعه دهندگان این والت، همچنین وعده پشتیبانی از ریپل (توکن XRP) را نیز در آینده نزدیک داده اند. علاوه بر این ها، Jaxx از تعداد بسیاری رمزارز های کمتر شناخته شده نیز پشتیبانی می کند.

لیست کامل رمزارز ها و توکن های پشتیبانی شده در والت Jaxx

همانند  Elecrtum، وقتی Jaxx را برای اولین بار اجرا می کنید یک عبارت ۱۲ کلمه ای را به عنوان Master Seed به شما نشان می دهد. حتما آن را یادداشت نمایید تا در صورت پاک شدن کیف پول بتوانید آن را بازیابی کنید.

بیشتر بخوانید: فشار مطبوعات بر صرافی  Coincheck، پس از هک تاریخی  NEM

رابط کاربری این والت بسیار ساده است و به راحتی می توانید موجودی ارز های مختف خود را در آن چک کنید. این کیف پول تقریبا برای تمامی پلتفرم ها و سیستم عامل های رایج از جمله ویندوز، لینوکس و Mac OS (در دنیای کامپیوتر)، اندروید و iOS (در دنیای موبایل) نسخه ای منتشر کرده است. علاوه بر این مشابه کیف پول Metamask (برای اتریوم)، یک افزونه برای مرورگر کروم نیز توسعه داده است.

امکان منحصر به فرد دیگر  Jaxx امکان تبادل رمزارز های مختلف، مستقیما از داخل خود کیف پول تان است (با کمک سرویس Shapeshift).

شاید بزرگ ترین نکته منفی Jaxx متن باز نبودن آن باشد. این موضوع باعث می شود که کاربران این کیف پول نتوانند کد های آن را خودشان مورد بررسی قرار دهند تا خیالشان راحت شود. مخصوصا به این دلیل که در سال ۲۰۱۷، باگی در Jaxx کشف شد که بسیاری را نگران کرد. این باگ اجازه استخراج عبارت Seed کیف پول شما را توسط هر کسی که به کامپیوتر یا گوشی شما دسترسی داشت می داد. به تبع این موضوع، هر کسی که به کامپیوتر شما دسترسی داشته و از این باگ نیز مطلع باشد نیز می تواند با به دست آوردن عبارت ریکاوری شما، موجودی تمام رمزارز های شما را خالی کند. به همین دلیل توصیه می شود از این والت برای نگهداری مقادیر بسیار زیاد استفاده نکنید.

دانلود Jaxx

Exodus

کیف پول Exodus
Exodus/ Source

کیف پولی با قابلیت سفارشی سازی و تم های مختلف، با پشتیبانی رمزارز های مختلف

خلاصه ویژگی ها

نکات مثبت:

  • نگهداری و تبادل رمزارز های مختلف
  • رابط کاربری بسیار زیبا و مدرن
  • پشتیبانی از تم های مختلف
  • پشتیبانی از ارز های رایج کشور های مختلف (دلار، یورو، ریال و …)

نکات منفی:

والت Exodus قابلیت نگهداری تعداد زیادی از رمزارز ها و توکن های مختلف را در خود دارد. با این وجود، نصب و راه اندازی آن بسیار آسان است. همانند کیف پول Jaxx، بار اولی که Exouds را باز می کنید، عبارتی ۱۲ کلمه ای به عنوان Master Seed به طور تصادفی برای شما تولید می شود. با یادداشت این عبارت  می توانید موجودی کیف پول خود را حتی در کیف پول های دیگر بازیابی کنید (حتی اگر عبارت Seed شما توسط Jaxx تولید شده باشد، می توانید آن را در Exodus بازیابی کنید. به عبارتی کیف پول قبلی خود را در Exodus بازیابی کنید).

بعد از ساخت والت جدید در Exodus، از شما درخواست یک رمز عبور می شود تا با رمزگذاری کیف پول خود، آن را Encrypt نمایید.

بیشتر بخوانید: نحوه ساخت کیف پول آنلاین بیت کوین از طریق وبسایت Blockchain.info

در Exodus موجودی رمزارز های مختلف شما به صورت یک چارت دایره ای بسیار زیبا (pie chart)  نمایش داده می شود،بنا براین به راحتی می توانید درصد مالکیت هر رمزارز را در دارایی های دیجیتال خود تخمین بزنید.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این کیف پول که در زیبایی ظاهری آن بسیار تاثیر گذاشته است، امکان انتخاب پوسته های بسیار متنوع با توجه به سلیقه هر کاربر است. علاوه بر این برای راحتی بیشتر، کاربران می توانند ارز پیش فرض این کیف پول را از دلار آمریکا به ارز رایج کشور خودشان تغییر دهند.

این کیف پول نیز با کمک سرویس Shapeshift، تبادل رمزارز های مختلف را با یکدیگر ممکن می سازد. متاسفانه Dogecoin دیگر در این کیف پول پشتیبانی نمی شود.

بیشتر بخوانید: درخواست بیت کوین توسط هکر های سریال بازی تاج و تخت و ارتباط آن با تحریم های ایران

متاسفانه کیف پول Exodus نیز متن باز نیست. بنا بر ادعای سازندگان این کیف پول در وب سایت شان، متن باز کردن باعث می شود تا بسیاری از اسراری که آن ها در ترید رمزارز ها استفاده می کنند لو برود. همین طور متن باز کردن باعث می شود که نسخه های تقلبی زیادی مشابه این والت تولید شوند. به همین دلیل اگر می خواهید از این کیف پول استفاده کنید، باید باور داشته باشید که هیچ باگ امنیتی ای در آن وجود ندارد و همچنین هیچ راهی نیز وجود ندارد که خود کمپانی Exodus بتواند کلید های خصوصی شما را از والت تان بیرون بکشد.

دانلود Exodus

توجه!

دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به ارزجو نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.

منابع: