سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

اتریوم کلاسیک چیست و چرا ایجاد شد؟

در میان هزاران ارز دیجیتال موجود در بازار، برخی ارزها مثل اتریوم کلاسیک تحت پوشش رسانه‌ای ارز دیجیتال مادر کمتر شناخته می‌شوند. خطاب کردن اتریوم به عنوان مادر اتریوم کلاسیک شاید درست نباشد اما تا حدودی می‌تواند چگونگی به وجود آمدن آن را روشن سازد. اتریوم کلاسیک (ETC) چیست و از کجا پدید آمد؟ در هک DAO چه اتفاقی افتاد؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که در ادامه می‌خواهیم پاسخ دهیم.

اتریوم کلاسیک یک ارز دیجیتال جدید و متمایز محسوب نمی‌شود بلکه انشعابی از اتریوم است. تمام بلاک چین اتریوم و اتریوم کلاسیک تا بلوک شماره ۱۹۲۰۰۰۰ با هم یکسان است و درست در همین بلوک هارد فورک یعنی همان انشعاب از اتریوم اتفاق افتاد. این هارد فورک بر اثر اختلافات موجود و همینطور هک شدن DAO که افراد زیادی توکن آن را در اختیار داشتند به وجود آمد که در ادامه توضیح داده خواهد شد. وقتی گفته می‌شود بلاک چین یکسان یعنی همه تراکنش‌ها و موجودی کیف پول‌ها در هردو تا قبل از انشعاب برابر است اما بعد از انشعاب، اتریوم و اتریم کلاسیک هرکدام با بلاک چین جدای از یکدیگر به فعالیت خود ادامه دادند.

اتریوم براساس قراردادهای هوشمند کار می‌کند و این قراردادها چگونگی انجام کارها در این اکوسیستم را مشخص می‌کنند. به طور کلی، قراردادهای هوشمند قراردادهای خودکاری هستند که خودشان قرارداد و شرایط آن را به اجرا می‌کنند. یعنی دیگر فرد یا افرادی صاحب این اکوسیستم نیستند و کل کاربران در این سیستم نقش آفرین هستند.

بیشتر بخوانید:

سازمان خودمختار غیرمتمرکز (Decentralized Autonomous Organization)، یک قرارداد هوشمند پیچیده بود که اتریوم را به طور کلی متحول می‌کرد و در واقع صندوق سرمایه گذاری غیرمتمرکزی بود که قرار بود همه DAPPS‌های آینده در اکوسیستم را از نظر مالی تامین کند. یک حفره ساده باعث شد حدود ۵۰ میلیون دلار یعنی یک سوم از بودجه موجود در DAO به سرقت برود. این حفره در اتریوم نبود و مشکل از قراردادهای DAO بود پس اتریوم به خاطر این مشکل قابل سرزنش نیست.

پس از این هک بحث‌های زیادی در جامعه کاربران و توسعه‌دهندگان اتریوم شروع شد که در نهایت تصمیم به هارد فورک و بازگردانی بودجه سرقت شده گرفته شد. این تصمیم به ناچار گرفته شد اما مشکلاتی هم در پی آن حل شدند.

دلیل به وجود آمدن اتریوم کلاسیک چیست؟

 

دلیل به وجود آمدن اتریوم کلاسیک چیست

هارد فورک به وجود آمدن اتریوم کلاسیک یک موضوع بحث برانگیز در جامعه کاربران اتریوم بود چون بعد از اتفاقاتی که در اتریوم افتاد طرفداران و توسعه دهندگان اتریوم به دو گروه تقسیم شدند و هرکدام هم دلایل و نظرات خودشان را داشتند.

همچنین بخوانید: ۲۰ ارز دیجیتال محبوب

کاربران مخالف هارد فورک چه دیدگاهی داشتند؟

  • برنامه‌نویسی سیستم ضعیف است و قوانین و شرایط DAO تحت هر شرایطی باید رعایت شود.
  • هر اتفاقی که در بلاک چین بیافتد تغییر ناپذیر است و نباید بدون در نظر گرفتن خروجی تغییر ایجاد شود. (چون هدف اصلی اتریوم دور ماندن از اعمال تغییر توسط افراد است)
  • انجام هاردفورک به دلایل مختلف مثل یک شیب لغزنده است و وقتی برای یک دلیل خاص این کار انجام شود امکان تکرار آن در آینده انکارناپذیر است.
  • تصمیم به بازگردانی اتر‌های هک شده یک تصمیم کوتاه مدت است و باید در نظر داشت قیمت آن کاهش خواهد یافت.
  • این کار یک نوع کمک مالی برای جلوگیری از سقوط است.

کاربران موافق هارد فورک چه دیدگاهی داشتند؟

  1. ادعای ضعف برنامه‌نویسی در این دوره سخن دشواری است که فقط با اجماع می‌توان به آن رسید.
  2. هکرها نباید از آنچه دزدیده‌اند بهره‌مند شوند.
  3. صحبت از شیب لغزنده بی‌اعتبار است چون در هر شرایطی تصمیم مناسب باید گرفته شود و ما وابسته به تصمیمات گذشته نیستیم.
  4. رها کردن حجم زیادی اتر در دست هکرها خود ایجاد کننده مشکل است.
  5. این کار یک کمک مالی نیست چون هزینه‌ای از سوی جامعه کاربری کمک نمی‌شود بلکه فقط آنچه بود بازگردانده می‌شود.
  6. اگر جامعه توسعه‌دهندگان واکنش سریعی نشان دهد این کار پیامی به افرادی خواهد بود که در آینده به دنبال خرابکاری هستند.

بیشتر بخوانید:

بعد از این بحث‌ها بود که سرانجام هارفورک اتریوم کلاسیک اتفاق افتاد و قرار بر این شد قراردادهای هوشمند اتریوم همانگونه که از اول ساخته شده بودند و بدون دخالت اشخاص ثالث عمل کنند. در این میان برنامه‌ای برای حفظ بلاک چین قدیمی وجود نداشت. وقتی که هارد فورک اجرا شد کاربران زیادی بودند که حاضر به بروز‌رسانی نرم‌افزارها و ادامه استخراج در بلاک چین جدید نبودند و به همین دلیل تصمیم به ماندن در بلاک چین قدیم گرفتند. همین دو قطبی شدن جامعه کاربری باعث به وجود آمدن اتریوم کلاسیک شد که در حال حاضر رتبه خوبی هم از نظر ارزش بازار دارد.

مشکلات اتریوم کلاسیک چیست؟

 

مشکلات اتریوم کلاسیک چیست

تقسیم شدن بلاک چین به دو قسمت تهدیدهای امنیتی را به همراه داشته و دارد که بعد در اتریوم سعی شد تا این مشکلات به حداقل برسند. به جز این، دوگانه شدن اتریوم برای کاربران جدید کمی گیج کننده است و مهمتر از آن استخرج کننده‌ها و کاربران اتریوم کلاسیک دیگر بروزرسانی‌های اتریوم را دریافت نمی‌کنند برای مثال یکی از مهمترین بروزرسانی‌های اتریوم حرکت از اثبات کار به اثبات سهام  است. اتریوم کلاسیک قادر نخواهد بود این مورد را اجرا کند، زیرا نرم افزار آن‌ها اجازه‌ی بروزرسانی را ندارد.

اگر به سرمایه‌گذاری روی ارزهای علاقه‌مند هستید می‌توانید با استفاده از خدمات صرافی ارز دیجیتال سرمایکس در خرید و فروش بیت کوین و اتریوم سرمایه‌گذاری کنید.

انتشار : ۱۷ فروردین ۱۳۹۷

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location