video thumb

Zcash رمزارز حریم خصوصی با موفقیت فورک شد

لیست عناوین این مطلب

Zcash هارد فورک ارتقاء شبکه رمزارز Zcash به نقل از پایگاه خبری CCN، هارد فورک Overwinter بهبود های متعددی به کارایی پروتکل Zcash می افزاید. از جمله این ها “انقضای تراکنش” است. این قابلیت به mempool امکان می دهد تراکنش های ZEC که در فاصله از پیش تعیین شده ۲۰ بلاک (حدود ۵۰ دقیقه)، هنوز به بلاکی افزوده نشده اند را به صورت خودکار کنسل نماید ( mempool یا memory pool فضای نگه داری تراکنش های معوق یا به عبارتی، استخر تراکنش های “هنوز” تایید نشده می باشد). با این حال، نکته قابل توجه تر در این هارد فورک می تواند ویژگی هایی باشد که شبکه را برای هارد فورک های آتی، از جمله ارتقاء Sapling آماده می نمایند. هارد فورک Sapling مقرر است از اکتبر سال جاری اجرایی گردد. توسعه دهندگان می گویند این فورک به راندمان تراکنش ها افزوده و مقیاس پذیری را به ویژه برای تراکنش های حافظ حریم خصوصی، که از آدرس های محفوظ (Shielded Addresses) ایجاد شده اند بهبود خواهد بخشید. البته مسیر راه (Roadmap) پیشنهادی برای ۲ سال آینده که شرکت Zcash در پی فعال سازی موفقیت آمیز Overwinter منتشر نمود، شامل اختصاص منابع به تحقیقات مهندسی و بازاریابی، بابت گنجاندن رویکرد “حریم خصوصی به طور پیش فرض” (Privacy by Default) در پروتکل ZEC خواهد بود. در نتیجه، ارتقا های کنونی و بعدی می تواند کاربران بیشتری را به سمت اتخاذ ویژگی های حریم خصوصی محور Zcash سوق دهد، که – بر خلاف تصور عموم – استفاده از این ویژگی اقلیتی از تراکنش های ZEC را تشکیل می دهند. موضع قانون گذاران در برابر رمزارز های از سوی دیگر، حریم خصوصی به طور پیش فرض توان وارد آوردن مذمت های حتی بیشتری از سوی نهاد های رسمی قانون گذاری به Zcash را داراست، که بسیاری از آنان امتیاز حفاظت از حریم خصوصی توسط رمزارز هایی مانند Zcash و Monero را تقبیح می نمایند. هفته گذشته یکی از مقامات رسمی عالی رتبه سرویس مخفی ایالات متحده، برای اجرای اقداماتی نامشخص به منظور محدود کردن استفاده از ابزار های ناشناس رمزارز بنیان، لابی نمود. بازار گرمی Zcash برای مدل دولایه حاکمیت خودمحافظت از بازنشر ZEC

 

Zcash هارد فورک

ارتقاء شبکه رمزارز Zcash

به نقل از پایگاه خبری CCN، هارد فورک Overwinter بهبود های متعددی به کارایی پروتکل Zcash می افزاید. از جمله این ها “انقضای تراکنش” است. این قابلیت به mempool امکان می دهد تراکنش های ZEC که در فاصله از پیش تعیین شده ۲۰ بلاک (حدود ۵۰ دقیقه)، هنوز به بلاکی افزوده نشده اند را به صورت خودکار کنسل نماید ( mempool یا memory pool فضای نگه داری تراکنش های معوق یا به عبارتی، استخر تراکنش های “هنوز” تایید نشده می باشد).

با این حال، نکته قابل توجه تر در این هارد فورک می تواند ویژگی هایی باشد که شبکه را برای هارد فورک های آتی، از جمله ارتقاء Sapling آماده می نمایند. هارد فورک Sapling مقرر است از اکتبر سال جاری اجرایی گردد. توسعه دهندگان می گویند این فورک به راندمان تراکنش ها افزوده و مقیاس پذیری را به ویژه برای تراکنش های حافظ حریم خصوصی، که از آدرس های محفوظ (Shielded Addresses) ایجاد شده اند بهبود خواهد بخشید.

البته مسیر راه (Roadmap) پیشنهادی برای ۲ سال آینده که شرکت Zcash در پی فعال سازی موفقیت آمیز Overwinter منتشر نمود، شامل اختصاص منابع به تحقیقات مهندسی و بازاریابی، بابت گنجاندن رویکرد “حریم خصوصی به طور پیش فرض” (Privacy by Default) در پروتکل ZEC خواهد بود.

در نتیجه، ارتقا های کنونی و بعدی می تواند کاربران بیشتری را به سمت اتخاذ ویژگی های حریم خصوصی محور Zcash سوق دهد، که – بر خلاف تصور عموم – استفاده از این ویژگی اقلیتی از تراکنش های ZEC را تشکیل می دهند.

موضع قانون گذاران در برابر رمزارز های

از سوی دیگر، حریم خصوصی به طور پیش فرض توان وارد آوردن مذمت های حتی بیشتری از سوی نهاد های رسمی قانون گذاری به Zcash را داراست، که بسیاری از آنان امتیاز حفاظت از حریم خصوصی توسط رمزارز هایی مانند Zcash و Monero را تقبیح می نمایند. هفته گذشته یکی از مقامات رسمی عالی رتبه سرویس مخفی ایالات متحده، برای اجرای اقداماتی نامشخص به منظور محدود کردن استفاده از ابزار های ناشناس رمزارز بنیان، لابی نمود.

بازار گرمی Zcash برای مدل دولایه حاکمیت خود

مدیر بازاریابی شرکت Zcash، آقای Josh Swihart بابت فعال سازی موفقیت آمیز Overwinter، در خصوص این اقدام و ارتقا های آتی نظر خود را بیان داشت و به ستایش بهره گیری شبکه ZEC از “مدل حاکمیت دولایه” جدید پرداخت.

Josh Swihart شرح داد که لایه اول ارتقاء را اختیاری می نماید، تا کاربران در صورت موافقت، فورک را انتخاب نموده و در صورت عدم موافقت به ارتقاء نرم افزار خود تن دهند.

Overwinter با این هدف، “حفاظت بازنشری” (Replay Protection) برای هارد فورک ها را معرفی نموده تا اطمینان حاصل شود مخالفین این ارتقاء جدید بتوانند به استفاده از شبکه میراث (Legacy Network)، بدون ترس از حملات بازنشر ادامه دهند.

محافظت از بازنشر ZEC

ضعف حفاظت از بازنشر، چنان که بسیاری به خاطر دارند، مانعی دردسر ساز در جدال های حول اجرای هارد فورک SegWit2X بیت کوین بود. SegWit2X مقرر بود ماه نوامبر سال گذشته به مرحله اجرا برسد که در نهایت پس از کنار کشیدن رؤسای پشتیبان این حرکت، با شکست مواجه گردید.

او در ادامه گفت، به همین اندازه اهمیت دارد که زمان مناسب در اختیار اپراتور های گره ها قرارداده شود، تا به آموزش خود در مورد این ارتقاء بپردازند و بتوانند تصمیماتی آگاهانه اتخاذ نمایند که آیا فورک را انتخاب کنند یا به اجرای نرم افزار در زنجیره میراث ادامه دهند.

توجه!

دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به ارزجو نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.