video thumb

رئیس بانک مرکزی روسیه: CBDC در حال بررسی است، اما این اتفاق در آینده‌ای نزدیک رخ نخواهد داد

رئیس بانک مرکزی روسیه، بانک مرکزی روسیه، عنوان کرده که بانک مرکزی قصد دارد تا یک ارز دیجیتال تحت عنوان (CBDC) راه اندازی کند، اما این اتفاق در آینده ای نزدیک رخ نخواهد داد.

این خبر در روز ۱۵ ژوئن توسط سازمان رسانه های دولتی روسیه تحت عنوان TASS گزارش شد.

CBDC، یک ارز دیجیتال است که توسط بانک مرکزی صادر شده و دارای مالکیت قانونی و سایر ویژگی های ارز فیات متمرکز است.

TASS گزارش داد که الویرا نبیولینا (Elvira Nabiullina)، رئیس بانک مرکزی روسیه در یک کنفرانس دانشجویی در اسکولکوو عنوان کرد که CBDC را نمی توان به این زودی ها راه اندازی کرد، اما بانک های متعددی از جمله بانک مرکزی روسیه در حال بررسی این موضوع هستند.

وی نیاز به اطمینان از ثبات فناوری دفتر کل توزیع شده که اساس بسیاری از مدل های پیشنهاد شده از CBDC می باشد را قبل از ارائه‌ی هرگونه ارز احتمالی مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد:

“اگر ما درباره یک ارز ملی صحبت می کنیم که در کل کشور کاربرد دارد، به این معنی است که در مورد دارایی های خصوصی صحبت نمی کنیم. البته این مسئله نیاز به فناوری دارد تا قابلیت اطمینان و تداوم را فراهم کند. فناوری ها باید شامل فناوری های دفتر کل توزیع شده باشند.”

نبیولینا در خصوص اینکه آیا جامعه، آمادگی قرار گرفتن در یک موقعیت غیرنقدی را دارد یا خیر، عنوان کرد که برخی از حوزه های قضایی گام های مهمی را در پیش گرفته اند و در حال حاضر تقریبا غیرنقدی شده اند، اما در سایر حوزه‌ها همچنان به صورت نقدی فعالیت می کنند. وی افزود:

“این مسئله چندان گسترده نیست، زیرا مردم می خواهند عملیات خود را به صورت سرپوشیده انجام دهند، وی افزود: مردم اغلب ترجیح می دهند که حریم خصوصی خود را حفظ کنند. البته، گسترش ارزهای دیجیتال ناشناس، نشان دهنده آمادگی جامعه برای پذیرش ارزهای دیجیتال است.”

نبیولینا به محققین CBDC توصیه کرد تا مزایای صدور CBDC را مورد ارزیابی قرار دهند و وزنه‌ی آنها را در برابر مزایای سایر فناوری ها، مانند سیستم های پرداخت سریع بسنجند.

همانطور که قبلا گزارش شده است، بانک مرکزی روسیه در ماه آوریل یک سند سیاست گذاری در مورد CBDC منتشر کرد که در آن عنوان شده بود، این ارز دیجیتال می توانند نوع مؤثرتری از دارایی باشد که می تواند به طور بالقوه هزینه های معاملات را در اقتصاد این کشور کاهش دهد. با این وجود، بر عدم ناشناس بودن CBDC، به عنوان یک نقطه ضعف بالقوه‌ی این ارز دیجیتال در مقایسه با پول نقد تاکید شده است.

طی ماه جاری، نبیولینا اظهار داشت که بانک مرکزی روسیه قصد دارد تا ارز دیجیتالی با پشتوانه‌ی طلا راه‌اندازی کند. گفتنی است که مجلس نمایندگان روسیه نیز از ایده ارز پایدار به پشتوانه طلا استقبال کرده است که احتمالا پس از یک قرارداد دو جانبه به صورت بین‌المللی ایجاد می‌شود.

همچینین گفتنی است که در همین ماه، گزارشی از تلویزیون دولتی روسیه، عنوان کرد که ونزوئلا و روسیه در حال انجام مذاکراتی درباره‌ی بررسی امکان استفاده از روبل روسیه و پتروی (PTR) دولتی ونزوئلا برای انجام  معاملات تجاری خود هستند.