video thumb

رئیس بانک مرکزی آمریکا: “ما خواستار یک جامعه‌ی غیرنقدی هستیم”

صنعت بانکداری این واقعیت را پذیرفته است که آینده از آنِ ارزهای دیجیتال و سایر راهکارهای پرداختی غیرنقدی است. در حال حاضر نیز بانک سنتی قدرتمند ایالات متحده به این روند توقف ناپذیر پیوسته تا یک جامعه‌ی غیرنقدی ایجاد کند.

دومین بانک بزرگ ایالات متحده، خواستار یک جامعه‌ی غیرنقدی می شود

ظهور بیت کوین و فناوری زیرساخت آن یعنی بلاک چین، شواهدی را مطرح کرده است دال بر اینکه ترکیبی از یک نهاد قدیمی مانند سیستم بانکداری و یک نظام پولی سه هزار ساله با مدل اقتصادی بی مرز، دیجیتال و سریع سازگار نیست.

امروزه کشورهای توسعه یافته و بانکدارهای قدرتمند اذعان دارند که نوآوری های تکنولوژیکی مانند بلاک چین و اینترنت باعث نابودی پول نقد شده اند. و آنها آگاه هستند که این فناوری ها، فرصت های جدید و راهکارهای شغلی خلاقانه‌ی غیرقابل تصوری را در طول سال های آینده ارائه خواهند داد.

از این رو، صنعت بانکداری در حال حاضر تحت یک انقلاب مهندسی مجدد برای رهایی از تراکنش های نقدی است.

به عنوان مثال، یکی از قدرتمندترین بانکداران ایالات متحده یعنی براین موینیهان (Brian Moynihan)، مدیرعامل بانک مرکزی آمریکا عنوان کرد که این بانک در حال پیوستن به روند تراکنش های غیر نقدی است. وی این مسئله را در روز ۱۹ ژوئن و در کنفرانس Fortune Brainstorm Finance 2019 و در گفتگو با Yahoo Finance اعلام کرد.

ما یک جامعه‌ی غیرنقی می خواهیم

رئیس بانک مرکزی آمریکا عنوان کرد: “ما خواهان یک جامعه‌ی غیرنقدی هستیم”

در این راستا، Moynihan عنوان کرد که صنعت بانکداری در حال حرکت به سمت مدل های دیجیتال است و همانطور که اشاره شد، این مدل ها ارزان تر و کارآمدتر از روش های سنتی است.

حرکت به سمت یک جامعه غیرنقدی در حال انجام بوده و قریب الوقوع است. در واقع، Moynihan اذعان دارد که بیش از نیمی از تمام تراکنش های پولی در حال حاضر از طریق پردازش الکترونیکی انجام می شود و این امر به دلیل افزایش ارزهای دیجیتال و سیستم های پرداخت مانند پی پال، شبکه پرداخت دیجیتال Zelle و کیف پول های دیجیتال صورت گرفته است.

رقابت کشورها با یکدیگر برای غیرنقدی شدن

نه تنها صنعت بانکی به دنبال ایجاد یک جامعه غیر نقدی است، بلکه بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان نیز برای تحقق این موضوع در تلاش هستند. به عنوان مثال، سوئد، پیشگام پیاده سازی یک جامعه غیرنقدی است و به دنبال آن استرالیا، کره جنوبی و چین قرار دارند.

سنگاپور نیز قصد دارد که نخستین کشور غیرنقدی در قاره‌ی آسیا باشد. سنگاپوری ها در حال حاضر از چند روش پرداخت غیرنقدی از قبیل کدهای کیو آر (QR)، PayNow، سیستم های پرداختی تلفن همراه بدون انجام تماس و چندین برنامه تلفن همراه استفاده می کنند، علاوه بر این، با توجه به CardGuru:

سنگاپور دارای بیشترین محیط های تجاری علاقه مند به بیت کوین در دنیاست که به طور گسترده ای از این ارز دیجیتال استقبال می کنند.

اما گفتنی است که برای ایجاد جامعه کاملا غیرنقدی، روش پرداخت باید دموکراتیک، مقاوم در برابر تورم، عمومی، بدون مجوز و مقاوم در برابر سانسور باشد. و تنها بیت کوین است که دارای همه این ویژگی ها می باشد.