video thumb

چرا بیت‌کوین برتر از لیبرا (یا سایر آلت‌کوین‌ها) می‌باشد؟

لیبرا بحث داغ این روزها شده است. ارز دیجیتال فیس بوک تبدیل به یکی ار علت های افرایش پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال از جانب توده‌ی مردم شده است. اما این مسئله نمی تواند مانع بیت کوین شود.

بیت کوین هر بار انتخاب ها را دشوارتر می کند

نیک کارتر (Nic Carter)، یکی از بنیانگذاران Coinmetrics، عنوان می کند که طراحی بیت کوین ممکن است که در ابتدای امر برای عده ای کمی گیج کننده و سرشار از نقص هایی باشد که باید برطرف شود. وی عنوان می کند که بسیاری از توسعه گران با آلت کوین های پر زرق و برق جدید با این نگرش به بیت کوین نگاه می کنند:

من فقط چیزهایی در مورد بیت کوین شنیده ام و حالا آمده ام که مشکلات آن را برطرف کنم.

با این حال، در این میان چیزی مهمتر از توسعه دهندگان لیبرا یا هر آلت کوین دیگری وجود دارد که نادیده گرفته شده است و آن این است که بیت کوین به طور تصادفی به وجود نیامده است، بلکه کاملا سخت گیرانه ایجاد شده است. و در زندگی این تصمیمات سخت است که ضعیف را از قوی جدا می کند.

در اینجا پنج مورد وجود دارد که تائید می کند، بیت کوین به طور هدفمند ساخته شده و برتری این ارز دیجیتال را نسبت به لیبرا یا هر آلت کوین دیگری تضمین می کند.

در ادامه به برررسی هر یک از این موارد خواهیم پرداخت:

۱٫ عدم مدیریت نرخ های ارائه شده توسط صرافی ها

یکی از بزرگ ترین معایب بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال که اکثر مردم نسبت به آن اذعان دارند نوسانات غیرقابل پیش بینی این ارز دیجیتال است. بعد از آن، بانکداران بانک های های مرکزی، ارزهای فیات خود را از طریق نرخ صرافی ها کنترل می کردند که این امر باعث شد تا افرادی نظیر کریستین لاگارد (Christine Lagarde)، رئیس صندوق بین المللی پول (IMF) این ارز دیجیتال را به خاطر ریسک و نوساناتش مورد انتقاد قرار دهند. کارتر به ما یادآوری می کند:

بیت کوین، تقریبا در ذخایر خود انعطاف ناپذیر است و به همین دلیل همواره در قیمت خود با نوساناتی روبرو ست. و این مسئله درست در تضاد ارزهای فیات حاکم است که در آنها بانک مرکزی برای دستیابی به ثبات نرخ ارز رسمی، سعی می کند تا اهرم های مختلفی را ایجاد کند.

از آنجایی که بیت کوین نمی تواند ثبات خود را کنترل کرده و یا اینکه نرخ های صرافی ها را مدیریت کند، پس می تواند سرمایه را به طور کامل به صورت قابل حمل درآورده و هر گونه کنترل بر سرمایه را از معادلات حذف کند. همچنین گفتنی است که این ارز دیجیتال دست هرگونه مقام مرکزی را برای کنترل نرخ ها یا این سرمایه ها کوتاه می کند.

این امر درست برخلاف لیبراست که به سبدی از ارزهای خارجی وابسته خواهد بود. لیبرا هرگز یک ارز غیرمجاز نخواهد بود، چرا که همیشه نیاز به یک مقام مرکزی برای کنترل ارزهای پشتیبان آن وجود خواهد داشت:

مسئله دیگری که جزو معایب این ارز دیجیتال است، این است که نرخ صرافی آن باثبات نیست، اما در عوض این ارز دیجیتال خود را از شخص ثالثی آزاد می کند و دارای یک سیاست پولی مستقل است. بیت کوین یک معامله‌ی مناسب و معقول است.

ارز دیجیتال

۲٫ انتخاب یک ارز با ذخیره‌ی ثابت

واقعیت این است که ذخیره‌ی بیت کوین مشخص بوده و در نهایت به ۲۱ میلیون عدد خواهد رسید که این امر نیز برای مدت ها بحث برانگیز بوده است.

پروتکل بیت کوین طوری طراحی شده است تا با گذر زمان، سرعت استخراج هم کند شود.  در هر ۲۱۰٫۰۰۰ بلاک، پاداش استخراج نصف می‌شود. با این اوصاف، نرخ ایجاد بیت کوین های جدید روز به روز کاهش می‌یابد. اگر طرح ساتوشی پابرجا بماند و هر بلوک متوسط زمان ۱۰ دقیقه برای تولید وقت بگیرد، آخرین بلوک و آخرین بیت کوین در سال ۲۱۴۰ استخراج خواهد شد.

گفتنی است که این مسئله برای ارزهای دولتی و بانکداران مرکزی که می توانند در مواقع ضرور به اراده‌ی خود پول چاپ کنند تقریبا غیر قابل تصور است. علاوه بر این اکثریت آلت کوین ها نیز سیستم صدور دائمی را انتخاب می کنند.

این مسئله که بیت کوین توانایی استخراج بیش از عرضه‌ی محدود خود را ندارد به این معنی است که باید برای حفظ امنیت شبکه خلاق بوده و احتمالا این امر از طریق کامزد تراکنش های آن تحقق می یابد.

۳٫ انجام هارد فورک

هارد فورک (شاخه سخت) تغییری در پروتکل ارز دیجیتال است که در آن بلاک ها و تراکنش های نامعتبر قبلی معتبر می شوند. لذا همه کاربران ملزم به اعمال آن هستند. یک هارد فورک سازگار با قبل نیست. هارد فورک گاهی باعث تبدیل شدن به دو ارز می شود مثلا بیت کوین کش هارد فورکی از بیت کوین است یا اتریوم کلاسیک هارد فورکی از اتریوم است و این باعث می شود که دو ارز کاملا جدا پدید آید و کسانی که مایل باشند می توانند در قبلی ادامه دهند یا به هارد فورک جدید نقل مکان کنند.

هارد فورک ها می توانند بی نظم و ناهماهنگ بوده و حتی منجر به هرج و مرج نیز بشوند: بدین صورت که مشکلاتی در معرفی باگ ها ایجاد کنند، عاملان حمله را افزایش دهند و آسیب پذیری در شبکه به وجود بیاورند. در هارد فورک های مرتب بلاک چین نیز برخی از شرکت کنندگان ممکن است نیاز به بروزرسانی یک نرم‌ افزار یا سخت افزار داشته باشند که می‌ تواند به روشی سازگار با قبل اجرا شود. گفتنی است که فورک ها منجر به یک تصمیم گیری سریع در یک جامعه غیرمتمرکز می شوند.

libra

۴٫ حمایت از یک سیاست پولی غیراختیاری

بار دیگر، بیت کوین راهی دشوار را در پیش می گیرد، بدین ترتیب که پیروی از یک سیاست پولی اختیاری را برای خود غیرممکن می سازدو گفتنی است که پیروی از یک سیاست پولی اختیاری تنها می تواند در ارتباط با ارز فیات صورت گیرد تا از انبساط پولی نامتناسب با اهداف نقدینگی و تورم جلوگیری به عمل آید.

سایر آلت کوین ها تورم اختیاری را به عنوان یک چیز خوب، برای امور مالی ارائه می دهند. با این حال، کارتر عنوان می کند:

به سادگی می توان گفت که، امکان اختیار در سیاست پولی، ثروت فراوانی را ایجاد می کند که مدیران پروژه می توانند از آن بهره برداری کنند. با این حال، این مسئله با اشکالاتی روبرو است: این مسئله درها را به روی رانتخواهی، بهره برداری و بازتوزیع ثروت باز می کند که این امر به یکپارچگی درازمدت پروژه منجر می شود.

۵٫ همراهی با یک فضای محدود

این مسئله که چرا سایز هر بلاک بیت کوین ۱ مگابایت است؟ برای سایر آلت کوین ها تعجب برانگیز است. اما پاسخ اینجاست؛ به سه دلیل:

  1. اول اینکه نیازی نبود. سایز بزرگ ترین بلاک هایی که تا آن زمان استخراج شده بودند کمتر از یک مگابایت بود و مسلما وجود ظرفیت بالاتر از یک مگابایت برای بلاک ها ضرورتی نداشته است.
  2. تغییر آن از لحاظ فنی به سادگی جایگزین کردن یک کد به جای یک کد دیگر بوده است.
  3. بلاک های بزرگتر از لحاظ فنی بیشتر کار می بردند.

علاوه بر این، همانطور که این امر در مورد ایوس نیز صادق است، ساخت بلاک های بزرگتر و ایجاد فضای بیشتر بلاک، منجر به ایجاد اسپم های زیادی در بلاک ها می شود.

تصمیم بیت کوین برای محدود کردن اندازه بلاک منجر به پایداری می شود، اگر فضای بلاک بدون محدودیت باشد، اساسا بی ارزش خواهد بود، همانطور که کارتر اشاره می کند:

شما حاضرید، چه مقدار برای کالایی که دارای یک ذخیره‌ی بین نهایت است، پرداخت کنید؟

ظاهرا اواخر سال ۲۰۱۰، ساتوشی آینده نگری کرده و به این فکر افتاده است که سایز بلاک بیت کوین باید محدود بشود، وگرنه بعضی از ماینرها بلاک های بزرگی را استخراج می کنند و سایر ماینرها توانایی انجام این کار را ندارند. آن وقت ممکن است بلاک چین از هم بپاشد! بنابرین ساتوشی ناکاموتو برای جلوگیری از این امر محدودیت ۱ مگابایتی را به کد بیت کوین اضافه کرد و این راز را پیش خودش نگه داشت.