video thumb

بررسی شیوه مواجهه سنگاپور با بیت کوین/سنگاپور، خانه امن بیت کوین

ارزهای دیجیتال یکی از موضوعاتی است که تحلیلگران و سرمایه گذاران طی سال‌های اخیر تا حد زیادی در خصوص آن صحبت می‌کنند. طی ۵ یا ۶ سال گذشته شاهد ظهور و اوج گیری عجیب ارزهای دیجیتال و فراز و نشیب تند قیمت آنها بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که کارشناسان هیچگاه انتظار چنین تکان‌های عظیمی را در بازار نداشته‌اند. کشور سنگاپور یکی از آن دسته کشورهایی است که همکاری نزدیکی در حوزه سیستم‌های پرداخت و نظام مالی با آمریکا دارد.
به همین دلیل نیز تجارت ارزهای دیجیتال و رونق این بازار در سنگاپور تا حدی است که می‌بایست مجموعه‌ای جدا از قووانین و مقررات مربوط به فعالیت ارزهای دیجیتال به این صنعت تازه وارد تخصیص می‌داد.

 

چیزهایی که باید در خصوص ارزهای دیجیتال دانست

بیت کوین به عنوان بزرگترین و محبوبترین ارز دیجیتال صنعت دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شود. اما با اینحال، ارزهایی هم وجود دارند که در این بازار خرید و فروش شده و از آنها برای مبادلات تجاری استفاده می‌شود. اگر یک گراف کامل از فراز و فرود قیمت بیت کوین تهیه نمایید، به این نتیجه خواهید رسید که کاش همان پنج سال پیش اقدام به خرید این ارز کرده بودید. چراکه قیمت بیت کوین طی هفت سال گذشته، از ۰٫۰۵ دلار به نزدیک ۱۰هزار دلار طی روزهای اخیر رسید.
اما از سوی دیگر نیز شاهد مواردی هستیم که در آنها، قیمت بیت کوین طی ۴۸ ساعت حدود ۵۰۰ درصد افزایش داشته و یا بالعکس، ۱۰۰۰ درصد سقوط کرده است؛ این یعنی عدم پایداری قیمت. اما خبر خوب اینکه سنگاپور موفق شده خود را با این نوسان شدید قیمت بیت کوین وفق داده و اکنون موسسات یا نهادهای مالی قدرتمندی در این کشور وجود دارند که بر روی بیت کوین سرمایه گذاری کرده و آن را خریداری می‌کنند و البته از این راه سود بسیار خوبی هم نصیبشان شده است.
ارزهای مجازی و ارزهای دیجیتال از نظر بسایری از مردم با یکدیگر یک بوده و از آنها به یک معنا یاد می‌شود. اما حقیقت این است که تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارد که باید متوجه این تفاوت‌ها باشیم.
در حالیکه ارزهای مجازی به شکلی غیر قانونمند عمل کرده و اغلب از سوی توسعه دهندگان خود کنترل می‌شوند، ارزهای دیجیتال توسط تکنولوژی بلاک چین ایجاد شده و دارای یک لجر مشخص می‌باشند. ارزهای دیجیتال درست مثل همان پول سنتی یا ارز فیات هستند اما از سوی یک مرجع قانمونی رسمی به عنوان پول رسمی شناسایی نشده‌اند. ارزهای دیجیتال در حقیقت زیر مجموعه‌ای از دارایی‌های دیجیتال هستند که به دلایل امنیتی بهصورت انکریپت شده عرضه می شوند. با اینکه این دسته از ارزها توسط هیچ بانک مرکزی در جهان صادر نمی شوند، اما امنیت آنها تا حدی بالاست که دستبرد زدن به آنها کار بسیار دشواری است.
در کشور سنگاپور، بیت کوین به عنوان بازیگر مسلط میدان ارزهای دیجیتال در این کشور به ایفای نقش می‌پردازد و از سوی بسیاری از اصناف تجاری دیگر نیز حمایت می‌شود. اما ارز دوم بازار سنگاپور نیز ارز مشهور لایت کوین است که آن هم در سطح معاملات بین المللی مبادله می‌شود.
در سال ۲۰۱۴، نهاد نظام بر نظام پولی سنگاپور (MAS) کار خود را به عنوان مدیر بخش نظارت بر این ارزها و کاهش خطرات ناشی از مواردی چون پولشویی و تامین مالی تروریسم آغاز کردسنگاپور از نخستین کشورهایی بود که قوانین مربوط به استفاده و مبادله این دسته از ارزهای را تدوین و تصویب کرد و هیچگاه آنها آنها را به چشم مانعی بر سر راه خود ندید.
در سنگاپور، با توجه به عدم تبعیت ارزهای مجازی از هیچگونه قوانین و مشخصات مشخصی، فعالیت آنها در این کشور غیر قانونی بوده و به همین دلیل هم به هیچ گواهی کاری برای انجام فعالیت خود در این کشور نیاز ندارد. لذا سنگاپور نخستین کشوری بود که نصب دستگاه‌های خود پرداز بیت کوین را برای مبادله بیت کوین و یا انتقال اعتبار پذیرفت.
اگرچه تاکنون موارد متعددی از سرقت و یا پولشویی با استفاده از بیت کوین گزارش شده، اما سنگاپور موفق شده تا با تدوین و به کارگیری مقررات کامل و جامع برای استفاده زا این ارز دیجیتال، آن را به ابزاری بسیار مناسب برای سرمایه گذاری همگانی بدل کند. بدون شک، استفاده از تجربیات ارزشمند کشورهایی مانند سنگاپور در مواجهه با تکنولوژی و نظام های مالی جدید مانند ارزهای دیجیتال از جمله امور بسیار مهم در الگو سازی بازار ارزهای دیجیتال و شکل دهی به آن است.