video thumb

چرا بعضی ارزهای دیجیتال فقط مخصوص ثروتمندان است؟

عرضه اولیه سکه که به عنوان اولین گام سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال عنوان شده که به امید تبدیل شدن به ارزی مانند بیت کوین (Bitcoin) به بازار وارد می‌شوند به طوری که در سال گذشته ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این زمینه انجام شده است.

 

ارزجو : در بسیاری از موارد تولید کننده هیچ گونه محصولی را در دست ندارد. تنها ایده‌های تجاری دارد و توکن های خود را به فروش می‌رساند تا به وسیله آن ایده‌هایش را عملی کند و هیچ ضمانتی وجود ندارد که در این راه موفق شود. ولی قانون‌گذاران با این روش موافق نیستند. برخی از استارت‌آپ‌های ارزهای دیجیتال در حال حاضر برای عرضه سکه‌های دیجیتال خود روش‌های متفاوتی را پی گرفته‌اند. آنها توکن‌هایی با عنوان توکن بهادار به فروش می‌رسانند که به وسیله آن می‌توانند از مزیت‌های مربوط به اوراق بهادار بهره‌مند شوند.

 

۱- توکن بهادار چیست؟

توکن بهادار یک واحد ارز مجازی است که شباهت به بیت کوین و رقبای آن دارد. ولی در حالی که قیمت بیت کوین معمولاً دارای فراریت زیادی است، توکن‌های بهادار به مواردی مانند سهام کارخانه‌ها، وام یا املاک وابسته می‌شوند تا باعث ثبات قیمت آنها شود. این به آن معناست که فروشندگان توکن‌ها که با مشکلات قانونی مواجه شده‌اند، تصمیم گرفتند توکن‌هایشان را طوری تنظیم کنند که از قانون مربوط به اوراق بهادار که در سال ۱۹۹۳ تنظیم شد پیروی کند.

ارزهای دیجیتال

۲- چرا یک استارت‌آپ باید از این روش پیروی کند؟

زیرا این روشی است که نه تنها می‌توان از ثبت نام پر هزینه برای پر کردن درخواست عرضه اولیه سکه رهایی پیدا کرد، بلکه به این روش می‌توان عدم اطمینان مشتریان را نیز در هنگام عرضه اولیه سکه از بین برد.

کمیسیون ارز و اوراق بهادار ایالات متحده، بخشی را مختص به عرضه اولیه سکه در نظر گرفته است. این بخش اعلام کرده است که برخی از توکن‌ها باید به عنوان اوراق بهادار و بقیه به عنوان مشاغل جعلی معرفی شوند. برخی از افراد که از طریق عرضه اولیه سکه به سرمایه‌ای رسیده‌اند، مجبور می‌شوند که به سرمایه گذاران خود اصل پول، سود و یا هر دوی آنها را بازگردانند. فروشندگان توکن‌های بهادار امیدوار هستند که اقدامات اولیه‌شان باعث شود که تجارت آنها قانونی اعلام شود و مورد پیگرد قرار نگیرند.

 

۳- روش کار چگونه است؟

شرکت اسپایس وی سی Spice VC برای شروع کار خود به ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه احتیاج داشت. برای شروع کار، آنها ۴۰ میلیون توکن بهادار فروختند. این کار با پیروی از ماده ۵۰۶c از قانون D کمیسیون ارز و اوراق بهادار ایالات متحده انجام شد که برای موقعیت‌هایی تنظیم شده که پیش فروش سهام از قوانین ثبت معاف است و بخش ۳c (1) از قانون سال ۱۹۴۰ سرمایه‌گذاری کمپانی‌ها که بر طبق آن، وجوه شخصی لزومی به پیروی از قوانین کمیسیون ارز و اوراق بهادار ندارند.

در مورد شرکت اسپایس وی سی، اسناد فروش به ۹۹ درصد از سرمایه‌گذارانی که طبق مدارک ارائه شده به وب سایت توانسته بودند بضاعت مالی مناسب خود را اثبات کنند (ثروتمند بودند) و پس از اثبات هویت، ملزم به رعایت مدت بازداشت سهام قبل از فروش بودند، ارائه شد. ارائه دهندگان توکن‌ها باید بررسی کنند که خریداران قصد پولشویی نداشته باشند و پس از انجام مراحل فروش، اطلاعات کامل را به صورت عمومی منتشر کنند.

 

۴- چرا همه استارت‌آپ‌های ارز دیجیتال از این روش پیروی نمی‌کنند؟

زیرا مقدار زیادی پول می‌توان از عرضه اولیه سکه به دست آورد و هرکسی می‌تواند با یک اتصال اینترنتی دست به خرید سکه‌ها بزنند و قانونی در این ارتباط وجود ندارد.

ارزهای دیجیتال

۵- سرمایه‌گذاران از کجا می‌توانند توکن‌های بهادار را خریداری کنند؟

بیشتر صرافی‌های اسم و رسم دار ارزهای دیجیتال ، هنوز توکن های بهادار ارائه نمی‌کنند، زیرا دغدغه قانون‌گذاری دارند. این باعث شده است که موجی از کمپانی‌ها جدید با نام‌هایی مانند تمپلیوم (Templum)، پلیماتو (Polymatu) و زیرو (Zero) به امید تبدیل شدن به صرافی‌های توکن به فروش توکن های بهادار بپردازند. برخی از آنها توکن هایشان را فروخته‌اند و برخی در حال کار بر روی این توکن ها هستند.

شرکت Spice VC پلتفرمی با عنوان Securitize به بازار عرضه کرده است که توکن هایی برای املاک عرضه می‌کند تا بتوان با این توکن‌ها خرید و فروش کرد و نقدینگی خودشان نیز افزایش پیدا کند. استارت‌آپی به نام سیرکل اینترنت فاینانس Circle internet finance Ltd نیز وجود دارد که به افراد اجازه می‌دهد نقل و انتقالات مالی انجام دهند و به تازگی صرافی پولونیکس (Poloniex) را خریداری کرده است تا بتواند به حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتال وارد شود.