video thumb

توسعه بلاک چین، اولویت استراتژیک بنگاه های اقتصادی چین

نتیجه تحقیقات مشترک نهاد مشاوره «دلوئیت» و موسسه بازرگانی «بیگ فور» نشام میدهد ۷۳ درصد از صاحبان صنایع در چین معتقدند صنعت بلاک چین یکی از پنج اولویت استراتژیک اقتصادی این کشور محسوب می شود.
بر اساس این گزارش که تحت عنوان «تحقیقات بلاک چین جهانی سال ۲۰۱۹ دلوئیت» منتشر شده، نهاد مذکور با مطالعه ۱۳۸۶ بنگاه بازرگانی و صنعتی در ۱۱ کشور که ۲۰۰ واحد از این تعداد در چین حضور دارند، به این نتیجه رسیده که بیش از ۷۰ درصد از این موسسات دانش قابل قبولی در زمینه بلاک چین داشته و به این صنعت به چشم ابزاری مناسب برای سرمایه گذاری نگاه می شود.
گفته می شود این پژوهش میدانی در بازره زمانی ۸ فوریه سال ۲۰۱۹ الی ۴ مارس همین سال انجام شده است.
به گفته دلوئیت، کارکنان بخش های بازرگانی چین در میان ۱۱ کشور مورد بررسی قرار گرفته، بیشترین اهمیت را به بلاک چین داده و توسعه این صنعت و دانش مرتبط با آن را در زمره پنج اولویت استراتژیک کشورشان می دانند. این در حالیست که بنگاه های اقتصادی مشابه در آمریکا در رتبه دوم این جدول قرار داشته و ۵۶ درصد از آنها از توسعه این تکنولوژی و صنعت وابسته به آن دفاع کرده اند.
اما به گفته محققان دلودیت، در مجموع می توان اذعان داشت که ۵۳ درصد از جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته طرفدار صنعت بلاک چین بوده و خواستار توسعه آن شده اند. همچنین گفته می شود در قیاس با آمار مشابه در سال ۲۰۱۸، اهمیت لجرهای توزیعی در میان بنگاه های تجاری ۱۰ درصد افزایش یافته است.
در همین حال، «پل سین» مسئول پژوهش تیم آسیا – پاسیفیک دلوئیت نیز اعلام کرده که چین بیش از دیگر کشورهای جهان در مسیر جدی اجرای تکنولوژی بلاک چین و به کار بستن آن قرار دادشته و دلیل آن هم اولویت بخشی استراتژیک بنگاه های اقتصادی این کشور به صنعت و تکنولوژی بلاک چین است.
در حالیکه دولت چین در زمره سر سخت ترین مخالفین تکنولوژی بلاک چین در هر دو بخش ارزهای دیجیتال و فروش سکه های اولیه (ICO) است، اما به گفته کارشناسان فعال در زمینه مطالعات بازار ارزهای دیجیتال، بنگاه های اقتصادی چین از اواخر سال ۲۰۱۷ و همزمان با افزایش قیمت ناگهانی ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین در بازارهای جهانی، گامی بزرگ و پر سرعت به سمت اتخاذ این صنعت برداشته اند. در مارس سال ۲۰۱۸، نشریه فایننشیال تایمز با انتشار گزارشی اعلام کرد که بیشترین تعداد الگوهای مربوط به تکنولوژی بلاک چین در زمینه سازماندهی مالکیت معنوی جهانی (WIPO) از سمت چین به بازارهای جهانی عرضه می شوند.