سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

استخراج بیت کوین با برق صادراتی برای کشور مشکل زا نیست

بیت کوین مشکل افزایش میزان برق مصرفی ناشی از گرمای هوا را در تابستان امسال دوچندان کرده است و شواهد گویای افزایش هفت درصدی میزان مصرف برق در منطقه تهران (استان‌های تهران، قم و البرز) با عبور از ۹۸۶۰ مگاوات است.
سخنگوی صنعت برق از ثبت ۳۳۰۰ مگاوات برق خردادماه سال جاری در ساعات پیک مصرف در کشور خبر داد و این میزان را این میزان را بیشتر از برق مصرفی استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل دانست.
“مصطفی رجبی مشهدی” گفت: باتوجه به مصرف غیرقانونی برق ارزان قیمت توسط استخراج کنندگان بیت کوین و تحمیل هزینه های سنگین بر کشور، برق این مزارع غیر مجاز پس از شناسایی و ردیابی طبق دستور ، از سوی شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق، قطع می شود.
گفتنی است سخنگوی صنعت برق افزود: میزان برق مصرفی ناشی از استخراج هر واحد بیت کوین با مصرف برق ٢۴واحد مسکونی در سال برابر است.
“رجبی مشهدی” در تشریح زیان های مصرف بالای بیت کوین گفت: باتوجه به حجم بالای برق مصرفی، اتصال واحدهای تولیدکننده بیت کوین به شبکه برق موجب بی ثباتی و در نتیجه ایجاد مشکل برای بقیه مشترکان می شود بنابراین برق هر واحد پس از شناسایی، قطع می شود.
این مقام مسول در ادامه گفت یکی از چالش های موجود در این زمینه تعریف نشدن تعرفه برای میزان مصرف برق بیت کوین است و دراین رابطه طرح ها و پیشنهادهای وزارت نیرو به هیات دولت معرفی شده که پس از بررسی در کمیسیون های مربوطه، ابلاغ تعرفه تعیین شده به شرکت ها صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: استخراج کنندگان بیت کوین پس از تعیین تعرفه برق، با مراجعه به شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیروی برق ، میزان برق موردنیاز خود را درخواست دهند.
گفتنی است یک فرم از پول الکترونیکی در قالب ارز دیجیتال یا Cryptocurrency است که با هدف ایجاد ایمنی بیش‌تر، حذف واسطه‌ها و همینطور ناشناس بودن طراحی شده است.
ارزهای دیجیتال از یکتکنولوژی غیرمتمرکز بهره می برند که به متقاضیان فرصت تراکنش ایمن و نگهداری پول بدون نیاز به ثبت‌نام یا بهره گیری از بانک‌ها وموسسه های واسطه را فراهم می کند.
اجرای بیشتر ارزهای دیجیتال روی بلاک چین به عنوان پایگاه داده توزیع شده‌ انجام می شود و همچنین اغلب واحدهای بنیادی آن در جریان یک فرآیند تحت عنوان استخراج یا ماین به تولید می رسند.
بیت کوین که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شده، عنوان نخستین و پرآوازه ترین را یدک می کشد و در سال های اخیر نیز حدود ۹۰۰ ارز دیجیتالی جدید وارد عرصه تجارت جهانی شده اند.
هرچند که بانک مرکزی و مسوولان مربوطه در کشور هنوز مشروعیتی برای بیت کوین قایل نیستند، ممنوعیتی نیز برای فعالیت تولیدکنندگان اعمال نشده و تعدادی از سایت های آن لاین و همچنین صرافی ها مشغول داد و ستد این ارزها هستند.
شواهد گویای آن است که ارزان بودن قیمت برق در ایران، زمینه ترغیب سیل آسای استخراج کنندگان بیت کوین به فعالیت در ایران را فراهم کرده است.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو ضمن بیان اینکه هزینه هر واحد بیت‌کوین در دنیا چندهزار دلار است و میزان برق مصرفی برای هر بیت‌کوین نیز ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق ، به اندازه مصرف ۲۸ مشترک است گفته بود: کم بودن قیمت برق موجب ورودسیل آسای تاجران بیت کوین به کشور شده است.
“همایون حایری” با اشاره به بهره مندی وارد کنندگان دستگاه استخراج بیت کوین از حق مردم ایران، پیشنهاد داده بود تعرفه‌ای با قیمت صادراتی برای این افراد تعیین شود بنابراین اعمال نظارت و رسیدگی ضروری است هرچند که اکنون امکان شناسایی این افراد وجود ندارد اما با تعیین تعرفه شرایط برای ردیابی و شناساییشان فراهم می شود.
وی گفته بود: ممکن است بیت کوین دارای مزیت هایی باشد اما در شرایط کنونی استخراج کنندگان با دستگاه خود و با استفاده از برق ارزان قیمت فعالیت می کنند در حالی که باید برای فعالیتشان مجوز بگیرند.
به گفته حائری، وقتی که برخی به صورت پنهانی با استفاده از سوخت فسیلی یارانه ای و همچنین با برق یارانه ای بیت کوین استخراج می کنند، می تواند مصداقی برای قاچاق انرژی باشد لذا باتوجه شرایط حساس ایجاد شده، دولت به دنبال تعیین نرخ و طراحی ضوابطی برای کار تولیدکنندگان رمز ارزها است که در آینده نزدیک نحوه بهره گیری از شبکه برق سراسری کشور اعلام می شود.
بر اساس قانون (بند “د” ماده ۵۰-۴ آیین نامه تکمیلی تعرفه‌های برق) در صورت انشعاب غیرمجاز برق و مصرف، شرکت برق باید به قطع انشعاب صورت گرفته اقدام کند.
استفاده های عیرمجاز از برق زیان هایی نظیر افت ولتاژ شبکه های توزیع و همچنین افزایش ضریب احتمال آسیب دیدگان ابزار برقی مشارکین را در پی دارد.
این اقدام به اذعان مسولان شبکه توزیع برق برای رعایت بیشتر حقوق مصرف کنندگان از انشعاب های قانونی ، برق استخراج کنندگان بیت کوین و همچنین مابقی ارزهای دیجیتالی که از برق غیرمجاز استفاده می کنند قطع می شود.
میزان بسیار زیاد برق مصرفی ناشی از تولید ارزهای دیجیتالی همچنین زنگ خطری برای شبکه های برق نیز محسوب می شود لذا در صورت آسیب، هزینه از مالکان انشعاب های غیرمجاز اخذ می شود.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location