video thumb

رئیس فدرال رزرو آمریکا : بیت‌ کوین یک دارایی ذخیره‌ای مانند طلاست

رئیس بانک فدرال رزرو ایالات ‌متحده آمریکا اعلام کرد که یک سیستم ارزهای دیجیتال مورد قبول در سراسر جهان، می ‌تواند نیاز به ارزهای ذخیره‌ای را از بین ببرد.

جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا، در جلسه‌ی شهادت در برابر کمیته‌ی بانکی سنا، تحلیل خود را درباره اینکه آیا یک سیستم ارز دیجیتال با مقبولیت جهانی می ‌تواند نیاز به ارزهای ذخیره ‌ای را کمتر کرده یا حتی آن را برطرف کند، ارائه داد.

پاول با اعلام این مسئله که دلار به‌ طور قطع ارز ذخیره‌ی غالب در جهان است، این اتفاق که یک ارز دیجیتال برتر نیز بتواند به چشم ‌انداز اقتصاد کنونی شکل تازه‌ ای بدهد را نیز امکان پذیر دانست. وی همچینن اشاره کرد که این امر هنوز به واقعیت تبدیل نشده است. وی ادامه داد:

من فکر می کنم که امکان وقوع منسوخ شدن ارزهای ذخیره ‌ای وجود دارد، اما ما هنوز شاهد پذیرش گسترده‌ی آنها نبوده ‌ایم. وی گفت: بیت کوین یک مثال خوب در این زمینه است، تقریبا هیچ‌ کس از آن برای پرداخت استفاده نکرده و ابزار ذخیره‌ی ارزش احتکاری مانند طلا به حساب می آید.

این مقایسه‌ی پاول نشان می‌ دهد که بانک نیویورک فدرال رزرو، نقش سرپرست را برای طلاهای نگهداری شده توسط نهادهایی مانند دولت آمریکا، دولت‌های خارجی، سایر بانک‌های مرکزی و سازمان‌های رسمی بین‌المللی بازی می ‌کند.

پاول اذعان داشت که دیدگاه جایگزینی ارزهای ذخیره ‌ای توسط ارزهای دیجیتال، از زمان راه اندازی آنها مطرح بوده و تحقق آن می ‌تواند نظام مالی جهانی و به ویژه سیستم فدرال رزرو را متحول کند. وی خاطرنشان کرد:

گفتنی است که مردم از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال در حال صحبت درباره‌ی این‌ موضوع بوده اند، اما ما تاکنون شاهد آن نبوده‌ ایم. این بدان معنا نیست که در آینده هم شاهد وقوع آن نخواهیم بود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، شاهد بازگشت به دوره ای خواهیم بود که در آن زمان، ارزهای متفاوت زیادی در آمریکا وجود داشت؛ عصری که به عصر بانکداری ملی معروف است.

بنا بر اخبار به دست آمده، پاول این هفته در برابر کمیته خدمات مالی سنا شهادت داد و قبول کرد که تأثیر استیبل کوین آینده‌ی فیس ‌بوک یعنی لیبرا، می تواند مقیاس سیستمی بالقوه‌ای برای چشم‌انداز مالی و قانون ‌گذاری جهانی باشد.

و در حالی که بسیاری به این مساله بی اعتنایی کردند، رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا،  تائید می‌کند که ارزهای دیجیتال در تئوری می‌توانند، نیاز به یک ارز ذخیره‌ای مانند دلار آمریکا را تضعیف کنند که قطعا این مساله می‌ تواند برای ارزهای دیجیتال، یک بازار صعودی را رقم بزند.

در همین حال، افراد با سابقه‌ی بانکداری مرکزی در چین، لیبرا را عضو جدایی ناپذیر روند دلاری کردن جهان توصیف کرده و تأکید می ‌کنند که پکن باید با احتیاط و تحقیق‌ های دقیق سیاسی به دنبال حفظ موقعیت مالی خود باشد.