video thumb

بری سیلبرت توضیح می‌دهد، چرا قیمت بیت‌ کوین در طول هفت ماه ۴ برابر شد؟

انگار همین دیروز بود که قیمت بیت کوین بیش از ۸۰ درصد نسبت به  بالاترین قیمت خود در سطح ۲۰٫۰۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. در آن زمان نیمی از اقتصاددانان و سرمایه گذاران مشهور، وجهه این ارز را با القابی مانند یک “حباب لاله ای” دیگر، “مادر تمام کلاهبرداری ها” و یک “مرگ موش در حال پخش” خراب کردند. در حال حاضر بیت کوین پس از هفت ماه گذشت از سطح کف آن در سال ۲۰۱۸، با یک افزایش ۲۲۰ درصدی صحیح و سلامت است.

منتقدان نمی خواهند باور کنند که سودآورترین دارایی سال ۲۰۱۹ برای ماندن آمده است. نوریل روبینی، اقتصاددان برجسته هنوز معتقد است که ارزش بیت کوین به صفر خواهد رسید. وارن بافت، سرمایه گذار مشهور نیز همچنان بر این باور است که این ارز دیجیتال هیچ ارزشی ندارد. پیتر شیف، یک طرفدار سرسخت طلا در مورد مشکلات بزرگ صنعت ارزهای دیجیتال و عدم استفاده از بیت کوین به بحث پرداخته است.

علت صعودی بودن روند قیمت بیت کوین چیست؟

این سوال باقی می ماند که اگر بیت کوین یک کلاهبرداری کامل است، پس چه کسی تقریبا ۱۵۲ میلیارد دلار را به بازار آن تزریق کرده است؟ این همه پول از کجا آمده؟ و مهم تر از همه، چه چیز باعث شده جذب سرمایه گذاران به سوی بیت کوین شده است؟ در این باره بری سیلبرت (Barry Silbert)، بنیان گذار و مدیرعامل دیجیتال کارنسی گروپ (Digital Currency Group) پاسخ داد:

اگر به تاریخچه معاملات بیت کوین نگاهی بیندازید، می بینید که قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۸  پس از افزایش با ۸۰ درصد کاهش مواجه شد. هنگامی که بازار آرام شد، قیمت ها به سطوح پایین خود رسیدند، برخی از طرفداران پرشور به بازار بازگشتند و دوباره وجوه خود را در این کلاس دارایی سرمایه گذاری کردند.

بری سیلبرت، ازعواملی که سبب وقوع چنین اتفاقی شدند، صحبت کرد و گفت: عوامل موجود در اقتصاد کلان، مانند جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین را یکی از این دلایل بود، اما سرمایه گذاران نسبت به تحولات آینده مشتاق صنعت تجارت بیت کوین به نظر مشتاق تر بودند. وی به شرکت های خدمات مالی بزرگ فیدلتی اینوستمنت، امری ترید، باکت و E*Trade و اهداف آنها برای ارائه خدمات معاملات ارز دیجیتال برای نهادهای سرمایه گذاری و سرمایه گذاران جزء در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ اشاره کرد.

سپس سیلبرت افزود: بسیاری از سرمایه گذاران از رویداد نصف شدن پاداش استخراج در سال ۲۰۲۰ آگاهی دارند.

کاهش عرضه

سیلبرت به فرآیند از پیش طراحی شده پروتکل بیت کوین اشاره کرد که به وسیله‌ی آن عرضه این ارز دیجیتال در هر چهار سال یک بار نصف می شود. این حرکت الگوریتمی بیت کوین را نایاب تر از طلا می کند و اگر تقاضا برای این ارز دیجیتال بیشتر شود، با توجه به مدل اقتصادی عرضه بر تقاضا، یک نتیجه صعودی برای قیمت بیت کوین در بر خواهد داشت.

بری سیلبرت گفت: هر بار که رویداد نصف شدن پاداش استخراج در گذشته اتفاق افتاده، قیمت بیت کوین بیش از ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ درصد افزایش یافته است. بنابراین من فکر می کنم که قطعا در حال حاضر خریدهایی در حال وقوع است.

وی یادآوری می کند که رویداد نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین در ماه می سال ۲۰۲۰ به وقوع می پیوندد.

گفتنی است که در زمان نگارش این مقاله، قیمت بیت کوین ۱۱٫۳۳۰ دلار می باشد.