video thumb

بانک ولز فارگو به مشتریانش اجازه خرید بیت کوین نمی‌دهد

‌ولز فارگو، یکی از بزرگ­ترین و قدیمی­ترین بانک­هایی است که برای ارائه خدمات بانکی و سرویس ارائه پیام، روزنامه‌ها و پست از طریق پونی اکسپرس در سال ۱۸۵۲ بنیان­گذاری شد. اخیرا این هلدینگ اعلام کرده به مشتریانش اجازه خرید بیت کوین نمی ­دهد.

ولز فارگو اجازه انجام معاملات با ارز دیجیتال نمی­‌دهد

سیاست ولز فارگو به نسبت دیگر مؤسسات مالی­ که به صورت فزاینده فناوری بهره­ برداری از ارزهای دیجیتال را گسترش می‌دهند، متفاوت است. به عنوان مثال آدنا فریدمن، مدیرعامل شرکت نزدک به ارزش ارزهای دیجیتالی باور دارد و چنین پیش ­بینی می‌کند که بیت کوین «ارز آینده جهان» است.

گروه CME از دسامبر ۲۰۱۷ در مبادلات و قراردادهایش متوجه پتانسیل بیت کوین شد. از سوی دیگر، پس از سال­‌ها دوری کردن از بیت کوین، جیمی دیمون، مدیر عامل اجرایی و رئیس هیئت مدیره جی‌پی مورگان چیس، با ابراز تاسف از این­که ارزهای دیجیتال را یک فریب  و تقلب خوانده بود، اکنون آمادگی خود را برای انتشار ارزهای دیجیتال خاص خود، اعلام نموده ­است.

بر خلاف این ولز فارگو مسیر متفاوتی را برای خود انتخاب کرده است. به ویژه این که ولز فارگو در موضع ضد بیت کوینی خود به مشتریانش اجازه انجام معاملات بیت کوین را نمی دهد.

چنانچه در توئیت زیر یکی از مشتریان بانک چنین پرسیده که:

اشتباهی در حساب بانکی ولز فارگو من رخ داده… من نمی توانم از اپلیکیشن پرداخت یا کوین بیس، ارز دیجیتالی بخرم… سعی کردم با کارت اعتباریم متصل بشم اما این اخطار که « شماره کارت پیدا نشد» داده شد. من از این حساب بانکی فقط می توانم برای پرداخت صورتحساب ­هایم استفاده ­کنم.

آیا دیگران این مشکل را دارد؟

در جواب این توئیت پشتیبان ولز فارگو آورده که:

با تشکر از ارتباط شما. متأسفانه ولز فارگو اجازه مبادلات مالی با ارزهای دیجیتال را نمی‌­دهد

این ممنوعیت در تضاد با مأموریت ولز فارگوست که بیان می ­دارد « مشتریان زمانی که با یک ارائه کننده معتبر که آن­ها را به خوبی می­‌شناسد در ارتباط باشند، تحت پوشش بهتری هستند. این تأمین کننده راهنمایی های قابل اعتمادی ارائه می­‎دهد و طیف وسیعی از نیازهای مالی مشتریان را بر طرف می‌کند.»  مشخص است که فارگو با محدودیت ایجاد کردن برای مشتریانی که مبادله با بیت کوین را ترجیح می­‌دهند نمی تواند « طیف وسیعی از نیازهای مالی مشتریان را بر طرف ­کند.»

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بسیار پرخطر و بی ثبات هستند

فارگو در ژوئن سال ۲۰۱۸ خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را با کارت­‌های اعتباری ممنوع اعلام کرد. وقتی این ممنوعیت اعلام شد، یک سخنگوی شرکت اظهار داشت:

«مشتریان دیگر نمی­‌توانند از کارت­ های اعتباری این شرکت برای خرید ارزهای دیجیتال استفاده کنند. ما این کار را برای تثبیت سرمایه­‌های ولز فارگو در برابر خطرات متعددِ سرمایه گذاری ناپایدار در بازار ارزهای دیجیتال انجام می­‌دهیم. این تصمیم در هماهنگی با تمام بخش­‌های صنعت است.

وقتی ولز فارگو مدعی شد که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال پرخطر و بی ثبات هستند، ممکن است که نقش برجسته و مفتضح خود را در طول بحران مالی سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ فراموش کرده باشد. در نتیجه آن بحران، بنگاه های اقتصادی فروپاشیده شدند، میلیون ­ها نفر خانه­ های خود را ازدست دادند، میلیون ­ها نفر شغل خود را از دست دادند و ضربات سهمگینی بر اقتصاد جهانی وارد شد.

در چنین شرایطی این شرکت ۲۵ میلیارد دلار از محل قانون تأمین اوراق قرضه اقتصادی را از طریق خرید سهام ترجیحی وزارت خزانه داری ایالات متحده امریکا، دریافت کرد. همانطور که اخبار CBS نیز آن را اعلام کرد:

«ولز فارگو اولین بانکی است که کمک های مالی دریافت کرد. بزرگترین میزان کمک در یک مرحله پرداختی: ۲۵ میلیارد دلار»

با این وجود، ولز فارگو برای بازگشت به گذشته درخشان خود و برطرف کردن نیاز مشتریانش باید به کاروان شیوه جدید اقتصادی بپیوندد که این هم نیازمند یک ارز دیجیتال غیر متمرکز، بی حد و مرز و امن مانند بیت کوین است.