video thumb

تصویب ایده انتشار ارز دیجیتال رسمی دولت ژاپن در اجلاس G7

خبرهای رسیده حاکی از تلاش دولت ژاپن برای انتشار ارز دیجیتال رسمی خود با قابلیت انجام امور پرداخت های جهانی از طریق یک شبکه پیوسته است که گفته می شود این ارز گزینه آلترناتیو برای سیستم پرداخت های بین المللی سوئیفت به حساب می آید.
در همین حال یک منبع اطلاعاتی موثق در این خصوص به رویترز اعلام کرده که این اقدام دولت ژاپن به منظور مبارزه با پولشویی و راه حلی برای بر طرف ساختن این مشکل محسوب می شود.
البته این منبع آگاه همچنین تاکید کرده که این اقدام دولت ژاپن به سرعت عملیاتی نشده و پیاده سازی چنین ایده ای چند سال زمان خواهد برد. همچنین گفته می شود ایده تاسیس این ارز را وزارت دارایی و آژانس نظارت بر خدمات مالی ژاپن به صورت مشترک طراحی و مطرح کرده اند.
دولت ژاپن پیشتر موفق به کسب رضایت کارگروه اقدام مالی وابسته به گروه G7 که متشکل از هفت اقتصاد برتر جهان است، شده و توکیو تضمین کرده که انتشار چنین ارز دیجیتالی در ارتقاء مقررات، وضعیت حقوقی و همچنین بهبود اقدامات عملیاتی برای مبارزه با پولشویی در مقیاس جهانی بسیار موثر خواهد بود.
از زمان اعلام آمادگی فیس بوک برای راه اندازی ارز دیجیتال رسمی خود یعنی لیبرا، بانک های مرکزی کشورهای برتر در زمینه اقتصادی به دنبال راه حلی موثر در زمینه مبارزه با پولشویی و رعایت مقررات مربوط به مبارزه با این مساله هستند.
در پی برگزاری اجلاس این هفته گروه هفت در فرانسه که در سطح وزرای دارایی کشورهای عضو برگزار شد، نمایندگان ژاپن سخنانی در خصوص تاثیر ارز دیجیتال لیبرا بر سیاست های پولی و ثبات مالی جهان که گفته می شود تا حد زیادی متاثر از فعالیت های لیبرا خواهد بود مطرح کرده اند. هیات ژاپنی همچنین پیشنهاداتی برای چگونگی تنظیم مقررات مربوط به فعالیت های ارزهای دیجیتالی چون لیبرا مطرح کرده اند که بانک های مرکزی بزرگترین نقش را در این میان ایفا خواهند کرد.
گروه FATF نیز در ماه ژوئن برنامه ها و پیشنهاداتی برای تقویت کنترل بر مبادلات ارزی دیجیتال در جهت جلوگیری از استفاده نامشروع از ارزهای دیجیتال در بحث پولشویی و دیگر جرایم مالی مطرح کرده است.