video thumb

گوگل: نخست وزیری بوریس جانسون منجر به افزایش محبوبیت بیت کوین شده است

هفته گذشته شاهد رخدادهایی مهم در صحنه سیاست و اقتصاد بین المللی بودیم که به طور حتم، مهمترین آنها روی کار آمدن بوریس جانسون ، وزیر سابق امور خارجه دولت ترزا می به عنوان نخست وزیر جدید بریتانیا بود.
بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گوگل، روی کار آمدن جانسون نه تنها منجر به ایجاد تحولاتی در صحنه نظام بین المللی شده، بلکه منجر به ایجاد التهاب در بازارهای بین المللی شده که یکی از عواقب آن، افزایش قیمت بیت کوین طی چند روز گذشته بوده است.
بنا بر ادعای گوگل، جستجوهای انجام شده برای واژه بیت کوین در موتور گوگل انگلیس طی یک سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. همچنین طی ماه‌های اخیر و تسریع ایجاد شده در روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، موسوم به طرح برگزیت، اقبال عمومی مردم این کشور به ارز دیجیتال افزایش یافته است.
جانسون طی روزهای گذشته تاکید کرده که تحت هیچ عنوان با توپ بروکسل بازی نکرده و گزینه دیگری جز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در پیش روی دولت وی وجود ندارد. این در حالیست که بسیاری از اقتصاد دانان و سیاستمداران بریتانیایی با نظر وی به مخالفت پرداخته و معتقدند اتخاذ چنین موضعی برای بریتانیا بسیار خطرناک خواهد بود و عواقب این جدایی و انزوا گرایی بریتانیا، سالها بعد گریبانگیر این کشور خواهد شد.
مساله برگزیت باعث افت شدید قیمت پوند انگلیس طی یک سال گذشته شده و ارزش استرلینگ نیز طی یک سال گذشته در برابر دلار حدود ۷ درصد کاهش داشته است. در حال حاضر با تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، هیچ آینده روشن و مشخصی برای چشم انداز روابط تجاری میان لندن و اتحادیه اروپا به چشم نمی خورد.
لذا با افزایش بد بینی ها در خصوص مواضع دولت فعلی بریتانیا و احتمال افت بیشتر ظرفیت اقتصادی لندن، مردم این کشور به دنبال گزینه های جدید به جای ارزهای فیات به ویژه پوند در جهت حفظ ارزش سرمایه خود هستند. با این حساب، به نظر می رسد بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال بین المللی، یکی از بهترین گزینه های پیش روی مردم بریتانیا برای هدایت هدفمند سرمایه های خود باشد.
البته تنها شهروندان بریتانیا به دنبال خرید بیت کوین نیستند. بسیاری از کشورهای تحت تحریم های اقتصادی آمریکا و مانند چین، کوبا و روسیه نیز با وجود مقاومت سفت و سخت اولیه خود در برابر ارزهای دیجیتال، این روزها به دنبال اتخاذ این ابزارهای نوین پرداخت و نقل و انتقال مالی از طریق تدوین مقررات جدید مربوط به فعالیت این ارزها هستند.