video thumb

مزایای بیت کوین و نقش آن در آینده مالی جهان

یکی از برجسته ترین و محبوب ترین ارزهای دیجیتال جهان در حال حاضر بیت کوین است که توانست در کمتر از ده سال به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند. خالق بیت کوین ساتوشی ناکاموتو این ارز دیجیتالی را به وجود آورد، که البته این شخص تا کنون شناخته نشده باقی مانده است. هویت خالق بیت کوین یکی از سوالاتی است که تا کنون برای آن پاسخی یافت نشده است. رمز ارز بیت کوین دریچه ای به جهانی جدید بود که کاربران می توانستند از طریق آن و بدون هیچ واسطه و مانعی بین مرزها و با حفظ هویتشان دارایی های خود را مبادله کنند.

در سال ۲۰۰۹ بیت کوین به عنوان یک پول دیجیتالی معرفی شد و کم کم بیت کوین به عنوان یک رمز ارز مورد قبول همه در سراسر جهان قرار گرفت و به عنوان بزرگ ترین و محبوب ترین ارز دیجیتال خود را معرفی کرد. اما چیزی که بیت کوین را منحصر به فرد می کرد قرار گرفتن آن در بستر بلاک چین بود. زیرا بلاک چین فناوری است که به عنوان یک نهاد مستقل بدون امکان دخالت دولت ها و کنترل توسط فرد یا نهادی خاص شناخته می شود. همچنین بلاک چین این ویژگی را دارد که تراکنش هایی که در آن صورت می گیرد در یک دفتر کل غیر قابل تغییر ثبت شده و برای همگان قابل رویت می باشد. البته با حفظ هویت دارندگان این تراکنش ها این امر صورت می گیرد.

به دلیل جایگاه قابل قبولی که بیت کوین به دست آورده است، می توان به طور رسمی آن را یک پدیده موفق عنوان کرد. هر چند هنوز بیت کوین جای کار دارد و باید برای بازکردن جایگاه خود بین همه مردم پیشرفت های بیشتر نماید. با وجود اینکه این رمز ارز توانسته به سرعت پیشرفت نماید بسیاری از افراد تردیدهایی جهت سرمایه گذاری و مبادله با آن را دارند. بیت کوین می تواند در آینده جای پول های نقد را در بسیاری از معاملات و حتی پرداخت هزینه ها بگیرد.

بسیاری از افراد توانسته اند دارایی های خود را به کمک ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین از چشم همه پنهان نمایند. زیرا آنها به جای استفاده از پول های رایج از ارزهای دیجیتالی استفاده کرده اند. این امر از زمانی رونق بیشتری گرفت که قوانین خاصی تصویب شد که رازداری بانک ها را کاهش می داد. بسیاری از مردم علاقمند نیستند دولت ها و سازمان ها از میزان دارایی های مختلف آنها اطلاع داشته باشند. این مسایل باعث شده برخی از سرمایه داران اقدام به تبدیل ثروتشان به بیت کوین و دیگر ارزها کرده اند. با این کار می توانند میزان دقیق داراییشان را پنهان نمایند.

اینکه مردم می توانند دارایی هایشان را از طریق ارزهای دیجیتال پنهان کنند، نشان می دهد در واقع امروز بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال توانسته اند نقشی را که در دهه های قبل بانک های سوییسی ایفا می نمودند و ثروت و پول افراد بسیار متمول را از چشم همگان می پوشاندند، بازی کنند. اما این امر فقط مخصوص افراد ثروتمند نیست. به هر حال اگر شما فرد ثروتمندی هم نباشید به هر میزان که دارایی داشته باشید، شاید تمایل داشته باشید، آنها را پنهان نمایید. شما می توانید این کار را با کمک ارزهای دیجیتال انجام دهید. زیرا امکان آن با پول های رایج  و سنتی وجود ندارد.

 این واقعیت که  بسیاری از مردم جهان هنوز هستند که به خدمات بانکی دسترسی ندارند و شاید این امر برای کسانی که در کشورهای پیشرفته زندگی می کنند، زیاد ملموس نباشد. ولی این امر یک حقیقت است. از نگاه برخی از بانک ها دسته هایی از مردم دارای منابع مالی کافی نمی باشند تا بتوانند هزینه های بانکی خود را پرداخت نمایند. زیرا خدمات دادن به این افراد برای چنین بانک هایی سود زیادی ندارد. در اینجاست که اهمیت پول های دیجیتال بیشتر نمایان می شود. بیت کوین می تواند برای همه افرادی که از خدمات بانکی محروم هستند، موهبت هایی ایجاد کند. در واقع می تواند سرویس هایی مشابه بانک ها به آنها بدهد.

رمز ارزها می توانند در حوزه های اقتصادی به علت تخصصی بودنشان سرویس ها و امکاناتی شبیه سرویس های بانک ها در اختیار مردم محروم از این سرویس ها قرار دهند. این خصوصیت را در رمز ارز استلار به عنوان رمز نگاری سریع با هزینه تراکنش بسیار ناچیز و بلاک چین نیز شاهدش هستیم. استلار دارای اعتبار زیادی است تا جایی که شرکت بزرگ IBM شریک آن است. همین امر نشان می دهد استلار آینده خوب و درخشانی را در پیش رو دارد. همچنین استلار در میان موسسات لنگر قرار دارد و لنگرها نهادهای قابل اعتمادی هستند که خطوط ارتباطی را برای استفاده مردم از ارزهای معتبری چون یورو فراهم می کند.

از آنجایی که بیت کوین بر بستر بلاک چین قرار دارد و دارای قابلیت همتا به همتا به عنوان یکی از ظرفیت ها و  قابلیت های آن است. برای افراد این امکان را فراهم خواهد کرد که بدون اینکه به ضامنی برای انجام تراکنش نیاز داشته باشند، میان خودشان پول هایی را مبادله نمایند. این امر به عنوان یکی از بهترین و برجسته ترین مزیت های بیت کوین همچنین این امکان را برای همه فراهم می کند که کاربران با پنهان نگهداشتن هویت خود بتوانند تراکنش هایشان را انجام دهند. در برخی پلتفرم ها مانند پی پال چنین مزیتی وجود ندارد.

اینکه بیت کوین بدون مرجع مرکزی است نشان می دهد هیچ سازمان، دولت و مقامی نمی تواند آن را کنترل کند و امکان تراکنش شما با بیت کوین را برایتان مسدود نماید. این امر نیز به عنوان یکی دیگر از مزایای بیت کوین محسوب می شود. زیرا عدم تمرکز و پراکندگی بیت کوین بالا می باشد. برعکس بانک ها که پول های نقد در آنها بررسی می شود بیت کوین که بدون مرجع مرکزی است. در واقع شما صاحب واقعی بیت کوین های خودتان هستید. کس نخواهد توانست کوین های شما را از کیف پولتان بازپس گیرد.

همچنین شما به عنوان یکی از دارندگان ارزهای دیجیتال می توانید رمز ارز خود را نگهدارید و به دارندگان (HODLERS) تبدیل شوید. یا اگر دوست داشته باشید در خریدهایتان از آنها استفاده کنید، یا برای خدماتی که دریافت می کنید، آنها را خرج نمایید. یعنی می خواهیم بگوییم تنها فردی که بر بیت کوین های شما تسلط خواهد داشت، خود شما خواهید بود. از آنجا که بیت کوین بر بستر بلاک چین قرار دارد و این تکنولوژی مانند یک دفتر کل غیر متمرکز است که تراکنش ها را در خود ذخیره می نماید، این تراکنش ها غیر قابل تغییر می باشند.

بلاک چین می تواند به عنوان یک دیتا بیس پراکنده و یا یک دیتا بیس توزیع شده، تراکنش ها مورد تایید قرار دهد. این تراکنش ها هما اطلاعاتی هستند که کاربران ارسال کرده اند. پس از تایید شدنشان در فاصله زمانی مشخص در بلوک های مخصوص که به یکدیگر نیز متصل هستند، ذخیره می شوند. این اتصال بلوک ها با استفاده از کریپتوگرافی یا رمزنگاری  و به صورت یک زنجیره می باشد. به همین دلیل به مجموعه آنها بلاک چین یا همان زنجیره بلوکی گفته می شود. این پیوند و به کارگیری کریپتو گرافی است که منجر به تامین امنیت موجود در بلوک ها می شود.

بلاک چین در واقع مانند یک بایگانی عمل می کند که ضمن امن بودن و پراکنده بودن، جایگاه خوبی برای داده ها است. همه تراکنش هایی که از ابتدای راه اندازی بلاک چین انجام شده در آن وجود دارد، بلاک چین توانسته نیاز به واسطه را ار بین برده و از حریم خصوصی افراد محافظت کند. بلاک چین همچنین دارای خصوصیت تغییر ناپذیری است به این معنی که به محض ثبت یک تراکنش امکان دخل و تصرف، کپی و تکثیر از آن تراکنش در آن وجود نخواهد داشت. این امر که باعث تثبیت امنیت تراکنش ها شده، یکی از بزرگ ترین مشکلات پول های رایج تحت کنترل بانک ها را حل کرده است.

ممکن است فردی نخواهد اطلاعات خود را در زمان پرداخت و یا دریافت وجهی آشکار نماید. در بانک ها این امر ممکن نیست. یعنی پرداخت پول به صورت آنلاین برای افراد به گونه ای است که اطلاعات فرد آشکار است و حتی برای انجام آنها مردم باید مشخصات خود را وارد نمایند. بسیاری از افراد شاید دوست نداشته باشند این کار را انجام دهند. بانک ها نمی توانند این سطح از حریم خصوصی را در امور مالی برای افراد فراهم کنند. بیت کوین این مشکل را حل کرده است. زیرا ضمن حفظ حریم خصوصی می توانید خریدهای آنلاین انجام دهید. هر چند تراکنش ها در بلاک چین ثبت می شود، اما آنچه در لیست خواهد آمد تنها آدرس کیف پول شما خواهد بود.

یکی از مشکلات برای تجار این می باشد که مردم پس از خرید کردن از آنها بنا به دلایلی آنها را کنسل کنند، با وجود بیت کوین این مشکل حل شده است. زیرا تراکنشی که انجام می شود غیر قابل تغییر است. همچنین بیت کوین می تواند یک دارایی برای آینده شما باشد. بهتر است به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت به آن نگاه کنید زیرا بیت کوین به عنوان نخستین رمز ارز دنیا با وجود عمر کوتاه توانسته رشد چشمگیری داشته باشد. کسانیکه در سال ۲۰۱۳ تعداد زیادی بیت کوین خریداری کرده اند با رشد این رمز ارز امروز آنها میلیونر هستند. بنابراین می توان با ذخیره کردن بیت کوین در آینده ثروت زیادی کسب کرد. به خصوص اینکه بیت کوین تنها ۲۱ میلیون در جهان وجود دارد. همین امر ارزش آن را زیادتر می کند.

برخی از کارشناسان معتقدند بلاک چین یکی از انقلاب های بزرگ فناوری بعد از به وجود آمدن اینترنت است. بلاک چین برای انسان امکانات بسیاری را فراهم کرده و قدرت انجام کارهایی را به وی داده که حتی اینترنت نتوانسته چنین کند. زیرا اینترنت هر چند تبادل سریع و بدون سانسور اطلاعات را فراهم کرده است. ولی وابستگی به پلتفرم‌ های واسطه ای همچنان وجود دارد. مانند مساله ارسال و دریافت پول از طریق شبکه اینترنت که نیازمند اطلاعات گیرنده و یا فرستنده است. اما بلاک چین بدون هیچ واسطه ای این مشکل را توانسته حل نماید.

ارز دیجیتالی بیت کوین همچنین به عنوان اولین پیاده‌ سازی موفق رمز ارزبا کمک بلاک چین است، که به یکدیگر تا حدودی آمیخته شده اند. همین اتفاق باعث شده که بسیاری از مردم بیت کوین و بلاک چین را یک انقلاب تلقی کنند. حتی کسانیکه وارد این انقلاب شده و از آن بهره گیری می کنندبه روشنی درک کرده اند که بخشی از آن می باشند. این اشتیاق آنها را در پشتیبانی از بیت کوین مصمم تر نموده است. تا حدی به آن اعتقاد دارند که به ماکسیمالیست بیت کوین شهرت یافته اند.

با وجود تمام امکانات و مزیت هایی که بیت کوین و بلاک چین فراهم کرده اند می توان گفت ما تازه در ابتدای این راه طولانی و پر راز و پر از اتفاقات جادویی و شگفت انگیز هستیم. بیت کوین با جشن تنها ده سالگیش ثابت کرده است که با سلامتی و موفقیت روز افزون از همه موانعی که بر سر راهش قرار گرفته است عبور نماید. با گذر از موانع و پس دادن امتحانش امروز تنها با گذشت یک دهه بیت کوین بسیار فوی و نیرومند است. ضمن آنکه بیت کوین امروز بسیار باتجربه تر و شناخته تر از قبل است. اینکه بیت کوین در آینده اقتصادی و مالی جهان نقش مهمی خواهد داشت غیر قابل انکار است.