video thumb

۱۵ استفاده جالب استارت‌آپ‌ها از فناوری بلاک چین

بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شروع کار بلاک چین بودند که از آن برای انجام تراکنش‌ها و پیگیری آنها استفاده می‌شد. هک و کلاهبرداری در برخی موارد غیر قابل اجتناب و غیر قابل پیگیری است. زیرا مردم قسمت‌های مهمی از زندگی‌شان را وارد دنیای آنلاین کرده‌اند. ولی نوآوری‌های جدید مانند بلاک چین این مژده را می‌دهد که بتواند کارهای نادرست را پیگیری کند، تراکنش‌ها را امن سازد و حتی اشتباهات کامپیوتری و انسانی را از بین ببرد.

صرافی ارز دیجیتال سرمایکس : درک کردن فناوری‌ای که به بیت کوین قدرت داده است، کمی دشوار به نظر می‌رسد. بلاک چین یک پلتفرم دیجیتال است که هویت‌ها را تأیید می‌کند و تراکنش‌ها را ثبت می‌نماید و این کارها را توسط شبکه دیجیتال امن انجام می‌دهد. امنیت این شبکه به خاطر عدم تمرکز آن است.

در عوض بلاک چین به مردم این امکان را می‌دهد تا تراکنش‌ها و خرید و فروش‌های بیشتری داشته باشند، زیرا می‌توانند مطمئن باشند که با چه کسی در حال معامله هستند و می‌توانند مبدأ و تاریخ تولید آن چه در حال خریدن آن هستند را پیگیری کنند. آنها حتی می‌توانند به خرید و فروش‌های جالب و جدیدی دست بزنند مانند بازی با گربه‌های مجازی.

از آنجا که بلاک چین مفهوم بی‌نظیری است، می‌توانید با موارد استفاده از این فناوری آشنا شوید و با دید دیگر افراد، در مورد آنچه در آینده نزدیک می‌توان با این فناوری به انجام رساند، آشنایی بیشتری پیدا کنید. در این مقاله به ۱۵ نمونه از کاربردهای فناوری بلاک چین می پردازیم.

بیت کوین بلاک چین

کشف تقلب در انتخابات با بلاک چین

گزارش‌هایی در مورد افرادی که چندین بار در جریان رأی گیری‌ها رأی می‌دهند یا اشتباه شمرده شدن آرا، اعتبار کل رأی گیری زیر سؤال برده و یا باعث مشکلات قانونی و شمارش مجدد می‌شود. شرکت غیرانتفاعی دموکراسی ارث Democracy Earth در پالو آلتو کالیفرنیا اپلیکیشنی به نام سُوِرین Sovereign عرضه کرده است تا تقلب‌ها و فساد انتخاباتی را پیگیری نماید. اپلیکیشن فالو می وُت Follow my Vote نیز یکی دیگر از راه حل‌ها در این زمینه است.

نرم افزار بلاک چین، توکن‌ها را در اپلیکیشن سُوِرین تولید می‌کند که مشابه خرید و فروش ارز دیجیتال هستند ولی هر کدام از آنها نشانه یک رأی هستند. ایده این اپلیکیشن آن است که رأی دهندگان چه شهروندان یک کشور باشند یا اعضای یک کمپانی، طبق این توکن تنها می‌توانند یک ‌بار آرای خود را در اپلیکیشن سُوِرین ثبت کنند.

به علاوه برای افزایش امنیت آرا سیستم سُوِرین می‌تواند کمک کند تا انتخابات با جزییات بیشتر و گرانشی‌تر انجام شود. یک رفراندوم دیجیتال غیررسمی در کلمبیا در سال ۲۰۱۶ با استفاده از سیستم Sovereign از رأی دهندگان خواست که ۱۰۰ رأی در هفت زمینه مختلف را با استفاده از این سیستم انتخاب کنند. توسعه دهندگان این اپلیکیشن امیدوار هستند که یک روز رأی گیری‌ها در سطح فرامرزی انجام شده و به وسیله اپلیکیشن آنها چنین کارهایی تسهیل شود.

خرید و فروش کالاها از نفت گرفته تا دانه‌های سویا

از بلاک چین می‌توان در زمینه انجام تراکنش‌های مربوط به تجارت استفاده کرد. با این کار فرایند طولانی و غیرضروری کاغذبازی حذف می‌شود و احتمال خطا در این پروسه از بین می‌رود.

در دسامبر سال ۲۰۱۷ مرکز تجارت جهانی Louis Dreyfus اولین برنامه تجارت کشاورزی از طریق بلاک چین را با همکاری بانک‌های هلندی و فرانسوی معرفی کرد. در این پروسه یک محموله سویا به کمپانی شاندونگ بوهی ShandongBohi فروخته شد. طرفین قراردادهای دیجیتال، اعتبارنامه‌ها و مدارک بازرسی‌های دولتی را برای تکمیل قرارداد، ارائه دادند.

کمپانی لوییز دریفوس Louis Dreyfus در مورد این قرارداد به بلومبرگ گفت که فرایند انجام کارهای پرونده به یک پنجم کاهش پیدا کرده بود، یکی از نمایندگان بانک هلندی نیز گفته بود که انجام این تراکنش یک هفته به طول انجامیده در حالی که در حالت معمولی حدود دو هفته زمان می‌برد.

انجام معاملات نفت خام هم به وسیله بلاک چین انجام شده است و تجارت فلزات ممکن است گزینه بعدی در این زمینه باشد. در اواخر سال ۲۰۱۸ پلتفرم تراکنشی بر اساس بلاک چین که به وسیله کمپانی‌های بریتیش پترولیوم (BP)، شل (Shell) )، ING و دیگر کارخانه‌ها در حال برنامه‌ریزی است به زودی قابل استفاده می‌شود.

به اشتراک گذاشتن انرژی خورشیدی

در بروکلین کسانی که پنل های خورشیدی در اختیار دارند، می‌توانند توسط فروختن انرژی خورشیدی با بلاک چین، این انرژی را در اختیار همسایگان خود بگذارند.

استارت‌آپ ال او تری انرژی LO3 Energy با همکاری شرکت زیمنس در حال آزمایش قابلیت اپلیکیشنی به نام بروکلین میکروگرید Brooklyn Microgrid است. کسانی که پنل‌های خورشیدی در اختیار دارند می‌توانند اعتبار استفاده از این انرژی را به‌به همسایگان خود بفروشند تا آنها هم بتوانند از انرژی خورشیدی بدون نظارت شخص ثالث یا کمپانی خاصی استفاده کنند. این تولیدکنندگان می‌توانند تراکنش‌های خود را به صورت مستقیم از طریق اپلیکیشن کنترل نمایند.

این استارت‌آپ پتانسیل تبدیل شدن به سیستمی مستقل برای فروش انرژی و قابلیت ذخیره انرژی برای استفاده در زمان قطعی گسترده برق را نیز دارد.

ارزهای دیجیتال بیت کوین

خرید گربه‌های مجازی

در بیستم مارس سال ۲۰۱۸ اپلیکیشن کریپتو کیتیز Cryptokitties اعلام کرد که ۱۲ میلیون دلار از شرکت اندرسون هوروویتز Andreseen Horowitz، شرکت یونیون اسکوئر ونچرز Union Square Ventures و دیگر سرمایه‌گذاران دریافت کرده است. کریپتو کیتیز در پستی در مورد این مسئله اعلام کرد که دنیایی را می‌بیند که بازی‌ها می‌توانند به عنوان عامل تعیین کننده‌ای در زمینه اقتصاد و منبع درآمدی برای بازیکنان و سازندگان آنها باشند.

همچنین بخوانید: ۲۰ ارز دیجیتال محبوب

در اواخر سال ۲۰۱۷ یک بازی به نام کریپتو کیتیز فقط در عرض یک ماه، در حدود ۱/۳ میلیون دلار را در تراکنش‌های خرید و فروش گربه‌های مجازی توانست به دست بیاورد. یک استودیو به نام آکسیومزن AxiomZen توانسته بود این بازی را بر اساس بلاک چین ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum) در سوم دسامبر ۲۰۱۷ به بازار عرضه کند و پس از گذشت مدتی این گربه‌های مجازی با قیمتی از ۱۲ دلار تا ۱۱۳ هزار دلار به فروش می‌رسیدند.

شما هم‌چنان می‌توانید در این بازی به تولید مثل گربه‌ها بپردازید و کسب درآمد کنید. در ۲۲ ژانویه سال ۲۰۱۸ در کریپتو کیتیز ۲۶۸۳۴۱ خرید و فروش انجام شده بود و ۲۱۰۴۶۹ گربه بی‌نظیر نیز به فروش رفته بودند. مبلغ این فروش‌ها به میزان ۱۹, ۱۶۰, ۳۳۷ دلار رسیده بود.

این بازی با بازی Beanie Babies در سال ۱۹۹۰ و همچنین نئوپیتس Neopets مقایسه می‌شد. ولی این تفاوت را داشت که چون هیچ نهاد متمرکزی مالکیت کریپتو کیتیز را بر عهده نداشته و آن را اداره نمی‌کرد، کسانی که مالک این گربه‌ها می‌شدند، برای همیشه به آنها دسترسی داشتند حتی اگر اعتبار زیادی برایشان باقی نمانده بود.

نگهداری سوابق مربوط به مسائل جنسی

در ژانویه ۲۰۱۸ استارت‌آپی با نام لگال تینگز LegalThings در آمستردام راه‌اندازی شد که به قراردادهای دیجیتال ارز دیجیتال اختصاص یافته بود و نسخه بتای اپلیکیشنی به نام لگال فلینگ LegalFling بود که از فناوری بلاک چین برای تشخیص رضایت جنسی استفاده می‌کرد. تولید کنندگان این استارت‌آپ از هشتگ #MeToo برای ساختن این نرم افزار ایده گرفته بودند که برخی از تجاوزهای جنسی را برملا می‌کرد.

این اپلیکیشن به ثبت مسائلی مانند اینکه کاربر از رابطه جنسی خود رضایت داشته است یا نه می‌پرداخت. کاربر می‌توانست مشخص کند که چه مواردی را می‌تواند در یک رابطه جنسی تحمل کند. از اشتراک عکس‌ها و ویدیوها تا استفاده از لوازم پیشگیری از بارداری و یا استفاده از طرز گفتاری خاص. سپس درخواستی برای طرف مقابل فرستاده می‌شد که او می‌توانست تصمیم بگیرد که آیا این رابطه جنسی را قبول کند یا خیر. پذیرش طرف مقابل نیز در بلاک چین ثبت می‌شد. بنابراین هیچ کدام از افراد نمی‌توانستند از این قراردادی که بسته بودند سرپیچی کنند.

برخی افراد دغدغه‌هایی در مورد این اپلیکیشن بیان کرده‌اند که نمی‌تواند پیچیدگی‌های روابط بین افراد را انعکاس دهد. ممکن است کسی از این اپلیکیشن به جای شخص دیگری و با اطلاعات او استفاده کند یا شخصی به مواردی اشاره کند که بعداً آنها را در ذهنش تغییر داده باشد و باید بعدها دوباره این تصمیمات را در اپلیکیشن آپدیت کند. برخی از متخصصان قانونی هشدار داده‌اند که موارد قانونی بیشتری باید به شرایط این اپلیکیشن افزوده شود تا بتوان در صورت نیاز در گزارش‌های قانونی یا دادگاه از آنها استفاده کرد.

سرمایه گذاری سکه

تاریخچه زندگی بوقلمون‌های جشن شکرگزاری

برای کسانی که در مورد مبدأ غذایی که مصرف می‌کنند بسیار حساس هستند، موسسه کنگلومراسیون غذای بین‌المللی کارگیل (Cargill) در جریان جشن شکرگزاری گذشته، راه حلی را ارائه داد. هر بوقلمونی که از هر مزرعه خاص انتخاب می‌شد، بر روی بسته بندی خود یک کد پیگیری داشته و خریداران می‌توانستند به صورت آنلاین کد را وارد کرده و تمام اطلاعات در مورد آن بوقلمون را مشاهده کنند. این پروفایل آنلاین شامل عکس‌ها، اطلاعات در مورد مزرعه و جایی که بوقلمون در آن رشد کرده و حتی پیام‌هایی را از پرورش دهنده بوقلمون دریافت کنند. این کار هم بسیار جالب است هم مزیت‌های زیادی دارد که به کمپانی اجازه می‌دهد از مشکلات امنیت غذایی جلوگیری کرده و تمام پروسه را پیگیری کنند.

دیگر کمپانی‌ها هم استفاده از بلاک چین را به عنوان راهی برای پیگیری محصولاتی که تولید می‌کنند و اطمینان حاصل کردن از کنترل کیفیت آن آغاز کرده‌اند. سال گذشته کمپانی IBM اعلام کرد که برنامه‌هایی برای شروع پروژه امنیت غذایی بر اساس بلاک چین با همکاری شرکت‌هایی مانند Dole، Driscoll’s، کروگر (Kroger)، نستله (Nestle)، تایسون فودز (TysonFoods)، یونیلیور (Unilever) و والمارت (Walmart) دارد.

تبدیل وقت اشخاص به ارزی خاص

ایوان پرودرومو استارت‌آپی با ارز اختصاصی آن به نام ایوان کوین (Evancoin) با پلتفرم بلاک چین اتریوم ساخته است. او در جریان عرضه سکه اولیه در اول اکتبر سال ۲۰۱۷ بیست ساعت از زمان خودش را با ارزش هر ساعت ۱۵ دلار به فروش رساند. البته او همه زمان خود را به فروش نگذاشته است بلکه فقط زمان حرفه‌ای خود را به فروش گذاشته و خوشبختانه خانواده‌اش لزومی ندارد برای گذراندن وقت با او سر میز غذا، پولی بپردازند.

گفته می‌شود که ارزش این ارز دیجیتال می‌تواند در اثر عرضه و تقاضا تغییر کند. دو هفته بعد از عرضه اولیه سکه، کسانی که سکه‌های ایوان کوین را خریده بودند می‌توانستند این سکه‌ها را در ازای هر ساعت ۴۵ دلار به فروش برساند، که البته از میزان حقوق ساعتی پرودرومو کمتر بود ولی او کنجکاو بود که بداند ارز دیجیتالی که بر اساس بلاک چین ساخته است، چگونه عملکردی خواهد داشت.

پرودرومو در این باره می‌گوید: «من واقعاً و به طور جدی می‌خواهم بدانم که ارز دیجیتال چگونه می‌تواند کاری که ما با پول انجام می‌دهیم را تغییر دهد و چگونه می‌تواند دیدگاه ما را نیز مورد تغییر قرار دهد. پول نوعی توهم رضایت بخش است و من می‌خواستم در مورد آن هم تجربه‌ای به دست آورم.»

پرسود

پیگیری وضعیت دندان‌ها

با توجه به اینکه با بلاک چین می‌توان پرونده‌ها را به خوبی ذخیره کرد، پس اپلیکیشن قابل اعتمادی برای نگهداری پرونده‌های پزشکی خواهد بود. چندین کمپانی و مرکز بهداشتی به این روش روی آورده‌اند ولی ممکن است مورد استقبال قرار نگیرد.

ارز دیجیتال Dentacoin مخصوص دندان‌پزشکان و پرونده‌های دندانپزشکی یکی از این نمونه‌ها است. دنتا کوین نه تنها یک شبکه بلاک چین است بلکه یک توکن بین‌المللی نیز با نام ERC20 دارد که برای رد و بدل شدن اطلاعات در صنعت دندانپزشکی به کار می‌رود. این شبکه برای ارتباط بین مطب‌های دندانپزشکی و یا بین فراهم آورندگان وسایل دندانپزشکی یا بیماران به کار می‌رود و برای اطمینان از این مسئله است که اطلاعات فقط بین افراد مشخص شده، رد و بدل شود. همچنین می‌توان از این شبکه برای پیگیری کیفیت و مبدأ وسایل دندانپزشکی و نوع مصرف صحیح آن بر روی بیماران استفاده کرد. در سطح جهانی هم می‌توان پیگیری کرد که این وسایل در کجا و چه زمانی بیشتر مورد نیاز هستند.

در زمان پرداخت نیز مشتریان مطب‌های دندانپزشکی می‌توانند از دنتا کوین به عنوان هزینه درمان دندان‌هایشان استفاده کنند. وب‌سایت دنتا کوین همچنین توضیح می‌دهد که هدف این شبکه ایجاد مراقبت‌های دندانپزشکی با بهره‌وری بیشتر است. در تاریخ ۲۲ ژانویه ۲۰۱۸ مبلغ ۳۲۵/۲ میلیارد دنتا کوین در حال گردش بود.

تولید و انجام بازی‌های کامپیوتری و موبایلی

بسیاری از کمپانی‌ها، از فناوری بلاک چین برای تولید بازی‌های دیجیتال و آنالوگ خود استفاده می‌کنند. یک توسعه دهنده به نام تپیناتور Tapinator اعلام کرده که یک بازی با نام بیت پینتینگ Bitpainting در ماه گذشته ساخته است که به کاربران اجازه می‌دهد به کشیدن نقاشی‌های دیجیتال و به اشتراک گذاشتن آنها مشغول شوند. از این نقاشی‌ها با عنوان کلکسیون کریپتو نام برده می‌شود. این اپلیکیشن فعلاً در حال انجام مراحل انتهایی است و نسخه اولیه آن در ماه آوریل رونمایی می‌شود.

یک پلتفرم بازی به نام کیمرا Chimeara به تازگی بیش ۱/۵ میلیون دلار خرید بیت کوین را در پیش فروش خود به فروش رسانده است. این اپلیکیشن با استفاده از بلاک چین به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد بازی‌های خود را بسازند و آنها را به اشتراک بگذارند و خرید و فروش کنند. علاوه بر این توسعه دهندگان بازی‌ها می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را تولید کرده و در جریان بازی به فروش آنها بپردازند تا قسمت‌های مختلف بازی برای کاربران در دسترس قرار بگیرد.

بازیکنان نیز می‌توانند از دنیای جذاب بازی‌ها استفاده کنند، تجربه خوبی را پشت سر بگذارند، آیتم‌های مختلف را خریداری کنند و مالکیت واقعی آیتم‌ها و مواردی را که خریداری می‌کنند به دست آورند و قابلیت خرید و فروش با اعتماد کامل را در حین انجام بازی، تجربه کنند.

ارز دیجیتال

مدیریت پروژه‌ها و پرداخت حقوق کارگران

اگر بلاک چین می‌تواند به طور دقیق جابه‌جایی محصولات معمولی و ارزهای دیجیتال را دنبال کند، پس می‌تواند افراد و کارهایی که انجام می‌دهند را نیز پیگیری کند.

یک پلتفرم پروژه مدیریتی به نام جی سوئیت GSuite که مربوط به شرکت ورکپ Workep است، اطلاعاتی در مورد اینکه کارمندان چه مقدار از وقت خود را برای انجام کارهایشان اختصاص می‌دهند، جمع آوری می‌کند و اطلاعات را در امنیت کامل با بلاک چین نگهداری می‌کند و به اشتراک می‌گذارد.

هر مأموریتی را می‌توان بر روی پلتفرم بلاک چین بارگذاری کرد تا پرونده ثبت شده‌ای بین مدیر و کارمند ایجاد شود. در هنگام تکمیل کار نیز همین مراحل تکرار می‌شود و یا پرونده‌ای که نشان می‌دهد کارگر در سر وقت حاضر شده و کارهای مربوط به خودش را انجام داده است.

کمپانی‌ها می‌توانند سیستم‌های پرداخت اتوماتیک حقوق را نیز با همین پلتفرم تنظیم کنند. همچنین کمپانی‌ها می‌توانند پلتفرم‌های پرداخت مزایا را به صورت داخلی در سیستم‌های خود در نظر بگیرند تا کارمندان بتوانند پس از تکمیل کارشان با سرعت بیشتر به دریافت حقوق و مزایای خود بپردازند.

استخدام و به کار گماردن کارمندان

پلتفرم شیفت پیکسی ShiftPixy پلتفرمی است که مخصوص نیروی کار صنعت رستوران داری است، در هفتم مارس اعلام کرد که از بلاک چین برای پیگیری اطلاعات استخدام و به کارگماری کارمندانش استفاده می‌کند.

این پلتفرم ارتباط بین کارگزاران و کارمندان شیفت را برقرار می‌کند، و با نظارت بر روال کار، مدیریت می‌نماید.

در این پلتفرم از فناوری بلاک چین برای افزایش امنیت و دقت و کاهش اشتباهات انسانی در زمینه نظارت و تشخیص کلاهبرداری استفاده شده است. روند شبانه روزی نیاز به تبادل اطلاعات حساسی مانند بیمه اجتماعی، گواهینامه رانندگی و شماره حساب‌های بانکی دارد.

همچنین به کارگزاران و مصاحبه کنندگان اجازه می‌دهد که تاریخ‌های استخدام و کاندیداها برای هر کار را مشاهده کنند و کارمندان هم می‌توانند به محل کار خود امتیاز دهند بدون آنکه کسی دخالت یا نظارتی در امر امتیاز دهی آنها داشته باشد.

در آینده پلتفرم شیفت پیکسی ShiftPixy تصمیم دارد از فناوری بلاک چین برای پرداخت دستمزدهای کارمندان نیز استفاده کند.

تجربه مدل تجاری برای رسانه‌های آنلاین

رسانه‌های آنلاین، چالش تجاری در حال رشد هستند. پلتفرم‌هایی مانند گوگل و فیسبوک که بخش زیادی از تبلیغات را در اختیار دارند و تمایلی به پرداخت حق اشتراک برای خواندن محتوای وب ندارند.

یک رسانه با عنوان اچ ام ام دیلی Hmm Daily که بر اساس بلاک چین اتریوم پایه‌ریزی شده است، در ماه آوریل افتتاح می‌شود. تام اسکوکا که قبلاً برای شرکت گاکر Gawker و شرکت دآول The Awl کار می‌کرد که هر دو منحل شدند، در حال کار بر روی پلتفرمی برای این سایت است که سیویل Civil نام دارد و او از این رسانه به‌عنوان بازاری برای خبرگزاری مجازی نام برده است.

پلتفرم سیویل یک توکن به خوانندگان ارائه می‌دهد تا بتوانند به وسیله آن به مقالات آنلاین دسترسی پیدا کنند. این مطالب خواندنی که از طریق فناوری بلاک چین در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرند، بایگانی شده و هیچ کس نمی‌تواند آنها را پاک کند یا ویرایش نماید.

بیت کوین بلاک چین

پاداش برای مشتریان وفادار

چه چیزی باعث می‌شود که مشتریان باز هم از یک فروشگاه خرید کنند؟ به رستوران‌ها یا استودیوها بروند؟ گزینه‌های دلخواه مشتریان در زمینه محصولات؟ موسیقی زنده؟ یا قیمت‌های مناسب‌تر؟

استارت‌آپ لویال Loyyal در حال همکاری با شرکت آی‌بی‌ام IBM برای انجام برنامه‌های وفاداری برای مشتریان وفادار از طریق فناوری بلاک چین است. یکی از مشکلاتی که این استارت‌آپ قصد حل آن را دارد عدم هماهنگی در زمینه این برنامه‌های وفاداری است. بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، هر خانواده معمولی آمریکایی فقط در ۲۹ برنامه وفاداری شرکت دارد. و هر کسی که درگیر این برنامه‌ها شده باشد می‌داند که کار کردن و رد و بدل کردن امتیازات در این برنامه‌ها دشوار و گیج کننده است.

از بانک‌ها گرفته تا آژانس‌های مسافرتی و فروشندگان، فناوری بلاک چین پتانسیل کمک برای ردیابی امتیازات وفاداری را دارد. همچنین پتانسیل تمرکز و هماهنگی تعدادی برنامه را در یک کیف پول دارد.

همچنین بلاک چین می‌تواند به فروشندگان امتیاز وفاداری، برای نظارت بر حساب‌هایشان کمک کند، زیرا هنگامی که تقاضا از طرف مشتریانی که می‌خواهند به این امتیازات دست پیدا کنند، بسیار بالا باشد، طبق قانون، کمپانی نمی‌تواند از امتیازات وفاداری که غیر قابل استفاده برای فروش استفاده کند. همچنین بلاک چین می‌تواند برنامه‌های وفاداری را شخصی‌تر و محلی‌تر کند.

تأیید هویت شخصی

تصور کنید که تأیید هویت شما احتیاجی به پیگیری در پرونده‌ها برای به دست آوردن گواهی تولد، کارت‌های اعتباری و پاسپورت نداشت. تصور کنید که همه این اطلاعات در مورد شما، با اطلاعات ورود شما به سایت‌های مورد علاقه‌تان در یک پلتفرم جمع آوری شده بود.

النا مسروپیان از شرکت مدیسی (Medici) می‌گوید: «می‌توان یک کارت اعتباری تولید کرد تا به عنوان امضای دیجیتال برای انجام تراکنش‌ها و تمام فعالیت‌های آنلاین هر شخصی به کار رود.»

بلاک چین شرکت IBM در حال کار برای به تحقق رساندن این ایده است تا بتوانند به افراد کنترل بیشتری بر روی هویتی که با دیگران به اشتراک می‌گذارند باشد و اعتمادسازی در این زمینه را بیشتر کرده و از هرگونه سوء استفاده از اطلاعات شخصی افراد جلوگیری نماید.

استارپ‌آپ سیویک Civic یک پلتفرم احراز هویتی ساخته است که کاربران می‌توانند از طریق آن طی فرایند تائید هویت چند فاکتوری وارد اپلیکیشن ها یا وب‌سایت‌های مورد علاقه خود شوند بدون آنکه مجبور باشند از نام کاربری پسورد یا تأیید شخص ثالث یا ارائه توکن های سخت افزاری استفاده کنند.

پیشگیری از جعل

آیا می‌خواهید مطمئن شوید که کفش یا کیف گرانقیمتی که خریداری کرده‌اید جعلی و قلابی نیست؟ کرونیکل (Chronicle) استارت‌آپی است که بر اساس فناوری بلاک چین و برای مدیریت زنجیره تولید ساخته شده و یکی از عملکردهای آن تأیید اجناس لاکچری است. استارت‌آپ ویچین VeChain نیز همین کار را انجام می‌دهد.

تصور کنید که یک اپلیکیشن، تمام خط تولید یک کارخانه را از زیر نظر داشته باشد و با کدهایی که برای هر کدام از محصولات به طور اختصاصی قرار داده شده آنها را ثبت نماید. در یک سیستم بلاک چین تمام صاحبان این محصولات و تاریخچه آنها ثبت می‌شود ولی به شکلی که حریم خصوصی صاحبان این محصولات و اطلاعات شخصی آنها نیز محافظت شود. با اسکن محصول با یک اپلیکیشن تلفن هوشمند مشتری می‌تواند متوجه شود که آیا آن جنس واقعی است یا تقلبی.

این فناوری شاید خریداران محصولات درجه ۲ را از خریدن اجناسی شبیه به اجناس لاکچری باز ندارد ولی خریدارانی که می‌خواهند محصولات اصل خریداری کنند، حداقل مطمئن هستند که سرمایه‌شان را در جای مناسبی مصرف کرده‌اند.