video thumb

چراغ سبز کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به ارائه توکن

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اخیرا یک اقدام تاریخی انجام داد و نسبت به ارائه توکن چراغ سبز نشان داد و آن‌ها را تحت مقررات A+ درآورد. «این اولین بار در تاریخ امریکاست که ارائه یک توکن درجه صلاحیت کمیسیون بورس و اوراق بهادار را دریافت می‌کند.»

اتفاق تاریخی برای صنعت ارز دیجیتال

کمیسیون بورس و اوراق بهادار هفته گذشته به توکن رتبه مقررات (A+ (Reg A داد. بلاک استاک در ۱۰ جولای اعلام کرد که اپلیکیشن آن‌ها برای استاک توکن پذیرفته شده است. روز بعد، پروژه پرامز اعلام کرد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار اپلیکیشن پراپز را برای «یوناو» پذیرفته است. این اپلیکیشن ۴۶ میلیون کاربرد دارد. شرکت هایی که به دنبال عرضه یا فروش اوراق بهادار به سرمایه‌گذاران بالقوه هستند، تحت قانون اوراق بهادار ایالات متحده در سال ۱۹۳۳، باید هم عرضه و هم  فروش را ثبت کنند، یا واجد شرایط برای معافیت ثبت نام مانند مقررات A+ باشند.

قانون محرک مشاغل، که توسط رئیس جمهور سابق امریکا، باراک اوباما در تاریخ ۵ آوریل ۲۰۱۲ به امضا رسید، کمیسیون بورس و اوراق بهادار را به اصلاح قانون اوراق بهادار ایالات متحده راهنمایی کرد و معافیت‌های ارائه شده توسط مقررات A را گسترده‌تر دید.

نتایج نهایی قانون، غالبا تحت عنوان(A+ (Reg A توسط مجلس نمایندگان در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۱۵ تصویب شد و در ۱۹ ژوئن همان سال اجرائی شد. معافیت‌هایی با هدف تسهیل دسترسی شرکت‌ها‌ی کوچک به سرمایه اجرا شد. به هر ترتیب کمیسیون بورس و اوراق بهادار، تا امروز، هیچ‌گاه هیچ اپلیکیشن توکنی را شامل مقررات A+ نکرده بود.

بلاک استاک

منعب علی، یکی از بنیانگذاران اکوسیستم نرم افزاری غیرمترمرکز استاک بلاک و مدیر عامل شرکت بلاک استاک پی بی سی، اعلام کرد که در تاریخ ۱۰ جولای شرکت وی، اجازه ارائه توکن با درجه صلاحیت مقررات A+ را می‌گیرد. وی توضیح می‌دهد:

این اولین بار در تاریخ امریکاست که ارز پیشنهادی توکن درجه صلاحیت کمسیون بورس و اوراق بهادار را می‌گیرد. ما اعتقاد داریم که این یک اقدام بزرگ به سوی نرم افزارهای غیرمتمرکز، اینترنت امن و با حفظ حریم خصوصی است. این روز واقعا روز خوبی برای تکنولوژی‌های غیرمتمرکز است.

علی افزود که در حال حاضر بالغ بر ۱۶۵ نرم افزار بر روی شبکه محاسباتی غیرمتمرکز بلاک استاک شامل خدمات اینترنتی تعاونی بیت کوین مانند دی میل، بیت پاترون و گرافیک داکز، ساخته شده‌است. بلاک استاک پی بی سی یک شرکت فناوری است که همراه با وابستگان آن یک شبکه با منبع باز همتا به همتا را برای استفاده از فناوری بلاکچین جهت ساخت یک شبکه جدید برای نرم افزارهای غیرمتمرکز، توسعه داده است و عنوان شبکه بلاک استاک را بر روی آن گذاشته است.

علی در فیام ترزدی گفت که تیم بلاک استاک بالغ بر ۱۰ ماه پیش از دریافت درجه A+  با کمیسون بورس و اوراق بهادار همکاری می‌کردند. در چارچوب مقررات A+ این شرکت برای پیشنهادش در تاریخ ۱۱ جولای شروع به پرداخت مبلغ ۲۸ میلیون دلار به صورت نقدی کرد. مدیر عامل این شرکت بیان کرد که « این فروش برای هر کسی در سطح جهانی با توجه به موضع محدودیت‌های جغرافیایی آزاد است. پیش از دریافت درجه صلاحیت و مقررات REG A+ تا سال ۲۰۱۷، تنها سرمایه گذاران رسمی می‌توانستند که ذیل مقررات D در پیشنهادها شرکت کنند.

بر اساس بخشنامه ابلاغی قانون اوراق بهادار ایالات متحده، شرکت بلاک استاک سالانه مجوز  ارائه ۵۰ میلیون استاک توکن را دارند. جزئیات این بخشنامه نشان می‌دهد که بلاک استاک در حال حاضر ۴۰ میلیون از توکن‌های خود را به اشخاص غیر امریکایی‌ که از شرایط ثبت نام تحت مقررات S معاف هستند، ارائه می‌دهد.

برنامه ما این است که به ارائه خود تحت مقررات S همزمان با مقررات A ادامه دهیم. بلاک استاک هم چنین قصد دارد که توکن‌های خود را به ساکنان ایالت نیویورک نیز ارائه دهد. با این حال، ما این موضوع را پذیرفته‌ایم که چارچوب مقررات پروانه‌های کسب ایالت نیویورک، جهت ارائه و فروش اوراق بهاداری مانند توکن‌های استاک، این چارچوب را قبول نمی‌کند.

روز بعد از اعلام بلومبرگ استاک، پروژه پرامپز اعلام کرد که آنها نیز از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده امریکا صلاحیت مقررات A+ را دریافت کرده‌اند و از این به بعد می‌توانند توکن پراپز خود را ذیل این قانون به جامعه کاربران ارائه نمایند. در تاریخ ۱۱ جولای تیم پراپز در توئیتر نوشت:

ما مفتخریم اعلام نمائیم که ارائه ما ذیل فرم ۱-A با درجه صلاحیتی که از کمیسیون بورس و ارواق بهادار ایالات متحده امریکا دریافت کرد، انجام می‌گردد. ما قادریم که توکن پراپزهای خود را به شبکه کاربران رسمی و غیر رسمی در ایالات متحده امریکا و در اقصی نقاط جهان اعطاء نمائیم.

این لحظه درخشان برای جامعه ماست. تیم پراپز اضافه کرد که پراپز توکن‌ها برای پاداش به فعالیت‌های درون کاربرانی که برای یوناو برای اولین بار در نرم افزار شبکه پراپز ثبت نام کرده اند، در دسترس است.

بنابر بخشنامه ارائه یوناو که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۱۲ جولای ابلاغ شده است. یوناو پراپز به عنوان پاداش به کاربرانی که نرم افزار را فعال کرده‌اند داده می‌شود. به عنوان معیار ردیف ۲ تحت مقررات A+ ما در معرض افشای مقیاس‌پذیری و ملزم به ارائه گزارش هستیم و ما ملزم به ارائه یک گزارش عمومی از صادر کنندگان- در همان سطح مذکور- در ارائه عمومی سنتی نخواهیم بود.

قوانین و الزامات

Reg A+ برای دو مرحله ارائه، تهیه می‌شود. سطح اول ارائه اوراق بهادار تا رقم  ۲۰ میلیون دلار در یک دوره ۱۲ ماهه را مجاز می‌شمارد، در حالی که سطح دوم ارائه اوراق بهادار را تا رقم ۵۰ میلیون دلار را در مدت زمان مشابه مجاز می‌داند. برای ارائه تا رقم ۲۰ میلیون دلار، صادر کننده می‌تواند هر دو سطر را انتخاب کند. هم بلاک استاک و هم یوناو برای ارائه های خود سطح درجه ۲ را انتخاب کرده‌اند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده امریکا اعلام کرده است که :

معافیت به روز شده، شرکت‌های کوچک‌تر را به ارائه و فروش تا سقف رقم ۵۰ میلیون دلار از اوراق بهادار در یک دوره ۱۲ ماهه،به شرط وجود شایستگی و واجد شرایط و ارائه گزارش مورد نیاز قادر می‌سازد.

هر دو ردیف به شرایط اولیه نیازمند هستند. به هرتریتب، صادر کنندگان رده دوم ملزم به رعایت پاره‌ای قوانین اضافی مانند ارائه گزارش حسابرسی، بایگانی سالانه، گزارش شش ماهه و گزارش شرایط جاری نیز هستند. آنها همچنین «محدودیت در میزان اوراق بهادار سرمایه گذاران غیررسمی قادر به خرید، نیز دارند. که بر اساس ان نمی‌توانند بیش از ۱۰ درصد درآمد سالانه سرمایه گذار یا ارزش خالص باشد.» افزون بر این صادر کننندگان ردیف دوم نیازی به ثبت نام یا تأییدیه ارائه، از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا ندارند.

معافیتهای تحت قرارداد A+ محدود به شرکت‌ها و اداراتی است که در ایالات متحده امریکا یا کانادا مستقر هستند و محل اصلی کسب و کار خود را دارند. معافیت برای شرکت‌هایی که قبلا به کمیسیون بورس و اوراق بهادار و انواع خاصی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری ارائه گزارش کرده‌اند، قابل قبول نیست.

معیارهای دیگری که می‌تواند باعث رد شدن شرکت شود عبارتند از عدم داشتن یک طرح کاری خاص، در طی پنج سال گذشته، موضوع دستور ثبت شده از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار بوده باشند، یا در طول دو سال گذشته گزارش‌های مداومی از آن‌ها ثبت شده باشد.