video thumb

ارزهای دیجیتال چه اثراتی بر روی محیط زیست خواهند داشت

ما امروز در دنیایی زندگی می کنیم که هر روز شاهد پیشرفت هایی در تکنولوژی برای راحت تر شدن زندگیمان هستیم. در واقع پیشرفت در دنیای پزشکی، صنعت و فناوری و غیره را انسان مدیون پیشرفت در تکنولوژی است. اما این تمام ابعاد این ماجرا نیست. زیرا دنیای ما مدام در حال تکامل است و این خاصیت آن منجر شده است که در هر کاری نقصی وجود داشته باشد تا انسان برای برطرف کردن آن به دنبال راه حلی باشد. پس تکنولوژی و پیشرفت هر روزه آن در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز ایجاد می کند. که بر زندگی روزمره انسان و جهان پیرامونش و محیط زیست تاثیرات انکار ناپذیری خواهد داشت.

آیا می توانید تصور کنید که یک روز خود را بدون استفاده از انواع تکنولوژی ها مانند خودرو و یا اینترنت سپری کنید؟ انجام این کار حتی برای یک روز سخت و دشوار به نظر می رسد. چرا ما نمی توانیم بدون تکنولوژی به زندگی خود ادامه دهیم؟ زیرا تکنولوژی بر زندگی ما چیره شده است و بدون آن با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. در واقع تکنولوژی بر دنیایی که ما در آن به سر می بریم و بر دنیای کسانی که محیط زیست را آلوده کرده و آن را بر هم کی زنند، تاثیرات شگرفی داشته است.

در این میان استخراج ارزهای دیجیتال یا همان ارزهای رمز نگاری شده نیز تاثیرات بی شماری بر محیط زیست داشته است که می توان به جرات گفت بسیاری از این تاثیرات منفی بوده است. عوارض جانبی این تکنولوژی توانسته مزایایی که بلاک چین می تواند داشته باشد را تحت تاثیر خودش قرار دهد. زیرا انجام استخراج و انجام عملیات بر روی مشهورترین و پر رونق ترین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین، بیت کوین کش و یا اتریوم نیازمند صرف انرژی بسیار زیادی می باشد که خود این انرژی گرمای زیادی را تولید می کند.

این انرژی مورد نیاز پول های دیجیتال خیلی خیلی بیشتر از انرژی مصرفی در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا مانند کشورهای نیجریه و ایرلند بوده است. این امر به خوبی نشان می دهد مشکلات زیست محیطی ناشی از استخراج و معاملات ارزهای دیجیتال تهدیدی جدی برای محیط زیست و تغییرات اقلیمی در سراسر جهان می باشد. هر چقدر هم که پیامدهای این تکنولوژی ناخواسته باشد به عنوان یک مشکل بزرگ غیر قابل چشم پوشی می باشد. در واقع استخراج ارزهای دیجیتال در قلب و جایگاه اصلی این مشکل قرار گرفته است. در بیش از ۱۰ سال قبل که بیت کوین معرفی گردید، ماینرها مشغول استخراج آن شدند تا جاییکه انجام این کار را بسیار سرگرم کننده و لذت بخش قلمداد می کردند.

وقتی که استخراج بیت کوین آغاز شد بانک ها مسیولیت نظارت بر آن را نمی پذیرفتند بنابراین ماینرها به کامپیوترهای شخصی خود روی آورده و از آنها برای استخراج بهره گرفتند. آنها با کامپیوترهای خود می توانستند تراکنش های پیچیده استخراج را رمز نگاری نمایند. پس از آن بود که این تراکنش ها تایید شده و به بلوک های متصل گردیدند. در آن زمان قیمت بیت کوین بسیار ناچیز بود و ماینرها فقط برای دریافت مقدار بسیار کمی این همه عملیات را انجام می دادند. همه این عملیات ها و مشکلات محیط زیستی فقط برای دریافت مقدار ناچیزی بیت کوین بود.

از روزیکه ارزهای دیجیتال و رمز نگاری شده مورد توجه می باشند استخراج این ارزها یکی از مباحث مورد توجه و بحث میان کارشناسان بوده است. بیشترین افراد که در این عرصه فعالیت دارند دست به استخراج ارزهای دیجیتال می زنند و کمتر کسی به معامله و خرید و فروش آنها می پردازد. در گذشته بیت کوین ارزش چندانی نداشت اما امروزه ارزش آن به طور حیرت آوری افزایش پیدا کرده است. تا جایی که با بالا رفتن کارمزد ترید صرافی های زیادی مانند بایننس وارد این عرصه از فعالیت شدند. با تمام ارزش و مزایایی که ارزهای دیجیتال دارند، منتقدان این عرصه بر خطرات محیط زیستی و تاثیرات مخرب آن بر روی سلامتی بسیار هشدار داده اند.

این خطرات محیط زیستی آنقدر گسترده است که آمارها نشان می دهد در کل سیاره زمین ۲۵.۰۸۲ TWh برق تولید شده و از طرف دیگر ۴۵.۸۱ تراوات برق جهت ماینینگ بیت کوین مورد استفاده قرار گرفته است. طبق این آمار حدود ۰.۸۱ درصد از کل تولید برق جهان برای انجام ماینینگ مورد استفاده قرار گرفته است و این امر واقعا یک فاجعه به حساب می آید. برای درک بهتر این مطلب یک اقتصاد دان به نام الکس رایز در یک سرمقاله می نویسد که برای انجام یک عملیات استخراج کوین به اندازه انرژی یک روز حدود ۱۷ خانواده نیاز به مصرف برق است. البته این روال هر روز در حال گسترده شدن و افزایش می باشد.

با وجود این بحران ها پر واضح می باشد که استخراج بیت کوین از لحاظ محیطی پایدار نخواهد بود. زیرا برای اینکه یک بیت کوین استخراج گردد قدرت پردازش بسیار زیادی لازم می باشد. زیرا باید فعالیت هایی بسیاری از جمله اعتبار تراکنش و هماهنگ سازی کاربر انجام شود تا بتوان بیت کوین را هر ارز دیجیتالی دیگری را به دست آورد. در اینجا یک مشکل وجود دارد و آن این است که به مرور زمان محاسباتی که برای استخراج کوین مورد نیاز می باشد پیچیده و پیچیده تر می شود.

هر چقدر محاسبات برای استخراج پیچیده تر می شوند بر سختی استخراج کوین افزوده خواهد شد. هر چقدر هم که این سختی زیاد می شود نیاز به مصرف برق و قدرت محاسباتی بیشتری می باشد. برای روشن شدن مطلب یک مثال می زنیم: در سال ۲۰۱۸ قدرت مورد نیاز محاسباتی برای انجام عملیات استخراج بیت کوین نسبت به چند سال قبل از خود به چهار برابر افزایش پیدا کرد. این امر نیازمند جبران این پیچیدگی ها بود بنابراین بسیاری از فارم ها و تجهیزات استخراج بیت کوین در سراسر جهان ایجاد گردیدند. و این تجهیزات در مناطقی از جهان مستقر شد که هزینه برق در آنها ارزان تر از جاهای دیگر بود.

هر مقدار که هزینه برق برای استخراج کمتر باشد به تبع ماینرها می توانند سود بیشتری را به دست بیاورند. این امر تا کنون توانسته کمک زیادی به فرآیند استخراج نماید.  Vries، نیز در این رابطه تخمین جداگانه ای زده است که طبق آن و امروزه برای انجام عملیات استخراج بیت کوین نیاز به ۴۲ هزار کیلو وات انرژی برق می باشد. مصرف انرژی برای استخراج از یک سو مشکل مسیولیت پذیری ماینینگ ها هم از سوی دیگر دارای اهمیت زیادی می باشد. به همین دلیل در سراسر جهان هیچ موسسه یا دولتی وجود ندارد که بتواند بگوید به طور دقیق چه مقدار انرژی وارد شبکه مربوط به استخراج بیت کوین می شود.

همه انرژی که برای انجام محاسبات سخت و پیچیده از طرف همه سیستم های کامپیوتری مصرف می شود، که بایکدیگر هم مرتبط می باشند، می تواند توسط شبکه تسخیر شود. اما اینکه کارایی کار آنها چه مقدار است و مکان دقیق آنها کجاست و یا انرژی آنها چیست، غیر قابل تسخیر توسط شبکه می باشد. بر خلاف پلتفرم های مربوط به ترید، بیت کوین که اطلاعات کافی درباره نحوه تراکنش کاربران را فراهم می کند. بنابراین در این راستا بیت کوین دارای شفافیت کمتری می باشد.

طبق تخمینی که توسط Vries صورت گرفته است. بر اساس این فرضیه استوار است که ماینرها از اسیک استفاده کرده زیرا اسیک دارای کارایی بسیار بیشتری برای استخراج ارز دیجیتالی بیت کوین است. این فرضیه نمی تواند کاملا درست باشد چرا که استخراج ها بیشتر توسط کامپیوترهای خصوصی فراوانی صورت می گیرد که انرژی زیادی مصرف می کنند. بنابراین احتمال می رود که این ارقام مطرح شده بسیار بالاتر باشد و واقعیت مصرف انرژی بیشتری را نشان می دهد.

برای حل مشکل کاهش مصرف انرژی استخراج و به دنبال آن کاهش دمای زمین در حال حاضر سه راه حل به ذهن خطور می کند. یکی از این راه حل ها بهره گیری از منابع انرژی تجدید پذیر می باشد. نتیجه این امر می تواند این باشد که صدور دی اکسید کربن کاهش یافته و در کنار آن سود آوری ماینرها نیز افزایش خواهد یافت. همچنین راه حل دیگری که می توان به آن پرداخت انتقال از گواه اثبات کار به گواه اثبات سهام است. اما نمی توان گفت که تا چه اندازه این امر واقعا پروتکل بیت کوین را مورد تغییر قرار خواهد داد. مشکل سر راه این امر این است که ماینرها اصلاد حاضر به پذیرش آن خواهند شد یا خیر؟ رسیدن و اجرای این راه حل نیازمند زمان بسیاری است.

راه حل آخر و سوم این است که حکومت ها در کشورهای مختلف اقدام به قانون گذاری نمایند. به این شکل که در جاهایی از کشورشان که با صدور دی اکسید کربن بالا بپردازند. اما این راه حل هم به نظر می رسد غیر واقعی باشد. زیرا نیازمند هماهنگی بین المللی و ارزیابی صدور گاز دی اکسید کربن است. این کار نیز مشکلات خاص خود را خواهد داشت.