video thumb

آیا مقررات FATF پایانی است برای ناشناس بودن ارزهای دیجیتال؟

پس از برگزاری اجلاس گروه ۲۰ (G-20) در ژاپن، ۲۰ تن از وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی به خدمت گرفته شدند تا به طور رسمی متعهد به اجرای دستورالعمل های کارگروه اقدام مالی (FATF) شوند، چراکه نبود قوانین و مقررات در بازار ارزهای دیجیتال می تواند زمینه ساز افزایش میزان پولشویی، تأمین مالی تروریسم، فرار مالیاتی و غیره باشد، بنابراین تعجب آور نیست که چرا دستورالعمل FATF خواستار پایان ناشناس ماندن در بازار ارزهای دیجیتال شده است.

در حقیقت، پس از تصمیم G-20 برای رعایت استانداردهای FATF، ما به زودی شاهد اجرای آنها در سراسر جهان خواهیم بود و از کاربران ارزهای دیجیتال نیز خواسته می شود که حریم شخصی خود و ر برخی موارد ایدئولوژی خود را کنار بگذارند. تا از این طریق خدمات ارزهای دیجیتال تحت کنترل قوانین ارائه شوند.

بازار سفید در مقایسه با بازارهای سیاه ارزهای دیجیتال

آنچه را که ما قصد داریم به زودی به دست بیاوریم ، دو گروه جداگانه از آدرس های ارزهای دیجیتال است: ارز دیجیتال پاک و ارز دیجیتال بازار سیاه. برای ورود به گروه پاک ، باید آدرس های ارزهای دیجیتال، شماره حساب، اطلاعات مکانی، نام ذینفع و غیره را اعلام کنید. اگر تصمیم به افشای این اطلاعات ندارید ، به طور خودکار به گروه بازار سیاه اختصاص خواهید یافت.

این استانداردها به صرافی های ارزهای دیجیتال نیاز دارند تا مطابق رویه های مشتری خود را بشناس (KYC) و مبارزه با پولشویی (AML) عمل کنند. هر آدرس توسط به یک شخص خاص مرتبط خواهد شد و توسط همان شخص نیز شناسایی خواهد شد و هیچ آدرس ناشناسی وجود ندارد که وارد صرافی ها شده و از آنها خارج شود. این ممکن است پایان دنیای ارزهای دیجیتالی باشد باشد که ما می شناسیم.

در حالی که بسیاری از کاربران برای از دست دادن حریم شخصی خود ناراحت می شوند، اما جنبه روشن این استانداردها، امکان ادغام بازار ارزهای دیجیتال در بازارهای مالی سنتی است که می تواند منجر به افزایش قابل توجه کاربرد ارزهای دیجیتال و همچنین توانایی واریز پول از طریق ارزهای دیجیتال به ارز فیات از طریق سیستم بانکی شود.

با این حال، به دلیل ماهیت آنارشیستی برخی از دارندگان ارزهای دیجیتال ، عده ای وجود خواهند داشت که حریم خصوصی خود را حفظ کرده و جزئی از گروه بازار سیاه شوند. همانطور که جف هوروویتز (Jeff Horowitz)، مدیر ارشد انطباق در صرافی کوین بیس عنوان کرد:

“من می دانم که چرا FATF می خواهد چنین کاری را انجام دهد. اما اعمال مقررات بانکی در این صنعت می تواند افراد بیشتری را به سمت انجام تراکنش های فرد به فرد سوق دهد، که منجر به شفافیت کمتری برای اجرای قانون خواهد شد.”

بنابراین، لازم است با دقت در نظر بگیرید که به کدام طرف تعلق دارید، زیرا پس از ورود به بازار سیاه، هرگز امکان بازگشت ندارید. اگر تصمیم گرفتید که آدرس های خود را در بازار سیاه داشته باشید ، ورود به بازار و استفاده از ارزهای دیجیتال بدون خطر مواجه شدن با اتهامات جنایی دشوار خواهد بود.

در مورد مالیات چطور؟

هم اکنون همه چشمها به سازمان خدمات درآمد داخلی ایالات متحده (IRS) دوخته شده است که پس از فشار کنگره ایالات متحده برای ارائه شفافیت در مورد گزارش مالیات های ارزهای دیجیتال، قصد دارد که به زودی توضیحی درمورد گزارش مالیات منتشر کند. این شفاف سازی روش های اجرایی برای محاسبه مالیات بر ارزهای دیجیتال را تعیین می کند، مانند تعیین اینکه آیا مالیات دهندگان برای گزارش نیاز به استفاده از یک روش شناسایی خاص دارند یا اینکه روش های قابل قبولی دیگری نیز وجود دارد یا خیر.

در حالی که روش شناسایی خاص، دقیقا بیت کوینی (BTC) را که کاربر فروخته است، شناسایی می کند و بدهی مالیاتی آن فرد را از فروش واقعی بیت کوین بر اساس شواهد و مدارک بلاک چین محاسبه می کند، روش خروج به ترتیب ورود (FIFO) فعالیت کاربر را در زمان واقعی مورد توجه قرار نمی دهد. اصولاً برای محاسبه در روش FIFO، باید لیستی از همه خرید و فروش ها تهیه شود. سپس، برای انجام تطبیق: اولین مورد را در لیست خرید در نظر بگیرید و نتایج مالیات را طوری محاسبه کنید که گویی فرد آن را به قیمت و تاریخ اولین فروش در لیست فروش فروخته است. این امر منجر به مالیات بیش از حد می شود، به ویژه اگر اولین بیت کوین خود را در سال های اولیه خریداری کرده باشید.

برای محاسبه با استفاده از روش شناسایی خاص، شخص باید مالیات را با استفاده از شواهد و مدارک بلاک چین تاریخ خرید و فروش کلیه بیت کوین ها را در همان سال مالیاتی که از کیف پول ارزهای دیجیتال وارد و خارج شده است، شناسایی کند. سپس باید با تاریخ خرید و فروش و قیمت همان بیت کوین ها را با استفاده از داده های بلاک چین تطبیق دهد و در آخر بدهی مالیاتی را محاسبه کند.

روش شناسایی خاص، درست مانند آئین نامه جدید FATF، به مالیات دهندگان رمزنگاری نیاز دارد تا تمام آدرس های رمزنگاری شده خود را فاش کند. آیا IRS این روش را اجرا خواهد کرد؟ با ما همراه باشید تا به زودی متوجه شوید.

چنین ادعا می شود که ناشناس بودن یکی از اصول اساسی ارزهای دیجیتال است، اما آیا این قانون جدید می تواند باعث از بین رفتن ارزهای دیجیتال شود؟ احتمالا نه. در عین حال، چارچوب قانونی اتحادیه اروپا نیز آشکار ساختن هوینت های ناشناس را هدف خود قرار داده و آن را “بزرگ ترین مشکل مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم” خوانده است. گفتنی است که قانون گذاری گامی مهم برای فرآیند رشد بازار ارزهای دیجیتال بوده و همچنین گامی مهم و اساسی برای پذیرش گسترده‌ی ارزهای دیجیتال می باشد.

آیا صرافی های ارزهای دیجیتال نیز با تین قانون جدید سازگار خواهد شد یا اینکه این موضوع یک چالش فنی برای آنهاست که قادر به اجرای آن نیستند؟ آیا IRS نیز خواستار اعلان آدرس های ارزهای دیجیتال می شود یا خیر؟