video thumb

عربستان سعودی به کلاهبرداران ارزهای دیجیتال هشدار داد!

وزارت دارایی عربستان سعودی به کلاهبرداران ارزهای دیجیتال که قصد دارند تا با ترفندهای مختلف از نماد رسمی پادشاهی عربستان برای ترویج توکن های دیجیتال خود استفاده کنند و مدعی هستند که این توکن ها وابسته به دولت می باشند، هشدار داد.

عرب نیوز گزارش داد که این وزارتخانه یک شرکت مستقر در سنگاپور را به دلیل ترویج دو ارز دیجیتال تقلبی به نام های کریپتو ریال (CryptoRiyal) و اسمارت ریال (SmartRiyal) شناسایی کرده است.

بر اساس گزارش ها، مروجین دو ارز کریپتو ریال و اسمارت ریال، ادعا می کنند که هدف نهایی پروژه ارز دیجیتال آنها تأمین مالی نئوم (NEOM) است. گفتنی است که نئوم یک شهر هوشمند و قطب گردشگری در شمال عربستان سعودی است که هم اکنون در دست ساخت می باشد.

بیانیه رسمی صادره از وزارتخانه عربستان سعودی حاکی از آن است که هرگونه استفاده از نام پادشاهی، پول ملی فیات یا نماد آن برای ارزهای دیجیتال، دارای پیگرد قانونی توسط مقامات خواهد بود.

دکتر اسد ریزق (Assad Rizq)، کارشناس ارزهای دیجیتال، در مصاحبه با عرب نیوز اظهار داشت که بسیاری از شرکت های کلاهبردار شناسایی و کنترل نشده اند. این شرکت ها هیچ دارایی‌ای ندارند و حتی وایت پیپر خود را از پروژه های دیگر کپی می کنند. وی در ادامه افزود:

آنها بر روی پروژه خود هایپ و پامپ انجام می دهند، در نتیجه‌ی این امر، قیمت ها بالا می رود، افراد بی تجربه از ترس از دست دادن سرمایه خود برای خرید کردن هجوم می آورند که این امر منجر به بالاتر رفتن قیمت می شود، سپس صاحبان ارزهای دیجیتال دارایی خود را می فروشند و از این طریق سرمایه های کلانی به دست می آورند.

گفتنی است که هایپ (cycle) بیانگر روند حرکتی یک تکنولوژی یا فعالیت نوظهور می باشد که بازار انتظاراتی را از آن دارد و به این که به چه سطحی از سودمندی می رسد و پامپ یک استراتژی در بازار است، افرادی که وقتی قیمت ها پایین باشد روی کالا و سهام سرمایه گذاری هنگفتی می کنند و سپس به شدت تبلیغات انجام می دهند، اغلب از اظهارات دروغین و گمراه کننده استفاده می کنند، به این عمل پامپ گفته می شود.

دکتر ریزق همچنین تأکید کرد افراد باید قبل از سرمایه گذاری، در مورد همه چیز کاملاً تحقیق کنند و با قوانین و مقررات کشورشان بیشتر آشنا شوند.

در حالی که ممکن است کلاهبرداران به دروغ خود را وابسته به دولت معرفی کنند، در حقیقت عربستان سعودی درگیر پروژه ای برای توسعه ارز دیجیتال با مشارکت امارات متحده عربی است.

دارایی دیجیتال عرضه شده به صورت دو طرفه، یک دارایی بین ‌بانکی با گردش محدود است که آبر (Aber) نامیده می‌شود. این دو کشور گفته‌اند که این پروژه با هدف بررسی کاربرد عملی ارزهای دیجیتال برای کاهش هزینه ‌های ارسال و تسهیل پرداخت ‌های برون مرزی ارائه می شود.