video thumb

بحران ساخت جعلی طلا نشان‌دهنده‌ی نیاز به بیت کوین

طبق گزارش رویترز، بحران ساخت جعلی طلا باعث به وجود آمدن اختلال در این صنعت شده است و این امر باعث شده تا نیاز به وجود یک ذخیره ارزشی مانند بیت کوین که به آسانی قابل تشخیص است، مورد تاکید قرار گیرد.

ساخت جعلی وارد صنعت طلا شده است

ساخت جعلی شمش طلا وارد ذخایر بزرگ ترین موسسات مالی جهان شده است. برخلاف شمش های تقلبی طلا که با فلزات ارزان قیمت همراه با طلا ساخته شده اند، این شمش ها با طلای خالص ساخته شده اند اما برند و علامت های تجاری شمش های صادرکنندگان مشهور را جعل می‌ کنند.

این شمش های جعلی به طلای کشورهای تحت تحریم مانند کره شمالی این امکان را می ‌دهد تا به عنوان طلای خالص ممتاز مورد معامله قرار بگیرند. با این وجود، شرکت هایی که ساخت این شمش ها را بر عهده دارند، ناخواسته با خطر نقض قوانین ضدپولشویی و قوانین تأمین مالی ضد تروریستی نیز روبرو می شوند.

ریچارد هایس (Richard Hayes)، مدیرعامل شرکت استرالیایی Perth Mint در این باره عنوان کرد: این امر، روشی بسیار خوب برای پولشویی طلاهای کشورهای مورد نظر است. طلای موجود کاملا خالص است، اما منبع آن مشخص نیست. شمش ها نیز کاملا اصل به نظر می ‌رسند، حتی عیار و وزن آنها نیز کاملا صحیح می باشد.

متخصصان تخمین می زنند که تاکنون چندین هزار قالب از این شمش ها کشف شده اند که ارزش آنها چیزی حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلیون دلار می باشد. هرچند تعداد کل شمش هایی که همچنان کشف نشده اند، بسیار بیشتر از این میزان است. مایکل مساریک (Michael Mesaric)، مدیر اجرایی استخراج طلای والکامبی عنوان کرد که شمش های بسیار بیشتری در گردش می ‌باشند.

هزینه های زیاد بررسی شمش ها مشکل‌ ساز است

موسساتی که با یک شمش جعلی روبرو شوند، مجبورند که کل ذخیره خود را حسابرسی کنند. این حسابرسی ها هزینه مضاعفی بر هزینه های حمل و نقل، بیمه و امنیت فلزات گرانبها اضافه می‌ کند.

نیک کارتر (Nic Carter)، بنیان گذار شرکت تحلیل بلاک چین کوین متریکس (Coin Metrics) عنوان کرد: این موضوع، مشکل بزرگی به حساب می آید، چراکه بررسی مجدد و تشخیص طلا در هر مرحله بسیار پرهزینه است، بنابراین طلا بر زنجیره تامین مورد اعتماد متکی است. اکنون نیز صحت زنجیره تامین مشخص نیست.

کارتر معتقد است که به دلیل این هزینه های بسیار زیاد بررسی، اکوسیستم طلا تمایل به متمرکزسازی دارد و این امر می ‌تواند منجر به نتایج نامطلوب شود.

سیستم هایی که هزینه های بالای بررسی دارند تمایل دارند تا همانند بازار شمش طلای لندن دارای محدوده‌ی عملیاتی محدودی باشند. فقط بازیگران بزرگ نهادی می‌ توانند در این بازار حضور داشته باشند و بدین ترتیب می توانند که رفتار مورد نظر خود را با خریداران داشته باشند.

در همین حال، یک فرد معمولی تنها پس از عبور از چند مرحله واسطه می ‌توانند در خرید طلا شرکت کنند. شرایط برای خرید شمش فیزیکی بدتر نیز می ‌باشد.

فرد معمولی بلافاصله پس از خرید شمش طلا ۱۰ درصد ضرر می‌ کند. این درصد، عامل بسیار مهمی برای چرایی انباشت طلای فیزیکی در موسسات مالی است.

ضروری است که بانک های مرکزی و مؤسسات مالی، طلا را به نمایندگی از شرکت کنندگان بازار نگهداری کنند. این شرایط، نگهدارندگان طلا را در معرض خطرات بیشتری نظیر مصادره دولت قرار می ‌دهد.

نمونه‌ی بارز این موضوع در سال ۱۹۳۳ در ایالات متحده اتفاق افتاده است. دستورالعمل اجرایی ۶۱۰۲ رئیس جمهور فرانکلین روزولت باعث شد که ذخیره سکه های طلا، شمش و مجوزها در این کشور غیرقانونی شود. چندین تن طلا به ناچار از عموم مردم بازخرید شد. دلیل این فرمان چه بود؟ امکان پذیر ساختن بانک مرکزی برای افزایش موجودی پول برای کاهش اثرات رکود بزرگ، زیرا در آن زمان پشتوانه دلار، طلا بود.

بیت کوین به عنوان یک جایگزین برتر

بحث های بسیار زیادی در مورد این موضوع وجود دارد که بیت کوین می ‌تواند ذخیره ارزش مقرون به صرفه ای به جای طلا باشد.

بررسی صحت و اعتبار بیت کوین بسیار ساده است. این بلاک چین می‌ تواند به صورت ارگانیک منشأ هر کوین را ردیابی کند. هرکسی می ‌تواند در شبکه آزاد و بدون نیاز به مجوز بیت کوین شرکت کند و اقدامات مختلفی از استخراج، اداره نود، ارسال و دریافت تراکنش ها انجام دهد.

همانطور که نیک کارتر به طور خلاصه در مقاله‌ی خود که در ماه آوریل منتشر کرد، استدلال می کند:

بیت کوین، تضمین های قابل حسابرسی را ارائه می‌ دهد که غیرقابل مقایسه با تضمین های طلا بوده و از آنها بهتر می ‌باشند، زیرا به زنجیره تامین مورد اعتماد نیازی ندارد، ذخیره سازی ارزانتری دارد و هزینه بررسی آن نیز مقرون به صرفه است.

از آنجایی که بیت کوین از رمزنگاری استفاده می ‌کند، جعل کوین های آن تقریبا غیرممکن است. هم چنین خرج کردن دوباره کوین ها برای انجام یک حمله ۵۱ درصدی، به تجهیزات رایانه ای چندین میلیون دلاری نیاز دارد. از طرف دیگر، هر کسی می ‌تواند فورک های غیر بیت کوین نظیر بیت کوین کش یا بیت کوین SV ایجاد کند و نظر عموم مردم را به صورتی تحت تاثیر قرار دهد که کوین جدید را به عنوان بیت کوین واقعی بپذیرند.

از نظر شبکه ای، هرکس با پرداخت ماهانه ۱۰ دلار می ‌تواند یک نود کامل بیت کوین را اجرا کند تا صحت و اعتبار کوین ها و تراکنش ها را بررسی کند. علاوه بر این، کسانی که که به قوانین شبکه پایبند نیستند، به طور خودکار و بدون نیاز به قانون گذار متمرکز از شبکه خارج می ‌شوند.

پیر روچارد (Pierre Rochard)، توسعه دهنده و حامی بیت کوین عنوان کرد: نودها، تراکنش ها و بلاک هایی را که قوانین را نقض می ‌کنند، منتشر نخواهند کرد. در واقع، دسترسی کاربران یا همتایانی که در حال ارسال تراکنش ها و بلاک های نامعتبر هستند، توسط نودها قطع خواهد شد.

درمقابل، بدست آوردن تجهیزات مورد نیاز برای تشخیص طلای جعلی که در ابتدا توضیح داده شد، حداقل هزاران دلار هزینه در برخواهد داشت.
یکی از فعالان ناشناس بیت کوین، مزایای آن را به بهترین شکل خلاصه کرده است:

بیت کوین همانند یک قلعه‌ی غیرقابل نفوذ تایید است.

سؤالاتی پیرامون قابل تعویض بودن

سؤالی که همچنان در مورد طلا و بیت کوین بدون پاسخ باقی مانده است، مربوط به قابل تعویض بودن است- ارزش یکسان در بین واحدها.

طلای جعلی قابل تعویض با طلای اصل نیست. بیت کوین نیز مورد مشابهی دارد.

از آنجایی که بیت کوین از نظر رمزنگاری بر بستر بلاک چین قابل ردیابی است، هر کوین می‌تواند می تواند یک تاریخچه منحصر به فرد داشته باشد. این سوابق می ‌تواند شامل هک یا فعالیت های مجرمانه باشد که به طور بالقوه از ارزش این کوین ها کاسته می شود. میزان این کاهش به این بستگی دارد که مراجع قانونی نظیر صرافی ها، تا چه حد ارزش کوین را افزایش و کاهش دهند.

اما روش های پولشویی بیت کوین در حال پیچیده تر شدن است. مجرمان یا فرارکنندگان از مالیات با استفاده از کوین میکسرها یا خرید تجهیزات ماینینگ برای به دست آوردن بیت کوین های دست نخورده می‌ توانند منشا کوین های خود را پنهان کنند.

سپس این کوین ها دوباره وارد موجودی در گردش می شوند. در نتیجه ، سرمایه گذار صرفاً با خرید کوین از صرافی می توانست سهواً با سرمایه های غیرقانونی تعامل داشته باشد و به طور بالقوه با نقض قوانین ضد پولشویی همراه شود.

واکنش موسسات مالی چگونه خواهد بود؟

واکنش شرکت جی ‌پی مورگان به وضعیت طلا می ‌تواند نشان دهنده آینده بیت کوین باشد. این سازمان، خرید طلا از کشورهای آسیایی به به جز تعداد انگشت شماری از منابع کاملا نظارت شده را متوقف کرد.

حال اگر مشخص شود که بایننس یا کوین بیس یا بیت کوین های غیرقانونی سروکار دارند، آیا موسسات مالی بزرگ، انجام معاملات با آنها را متوقف خواهند کرد؟ چگونگی برخورد قانون گذاران با صرافی ها و کاربران در خصوص بیت کوین های مشکوک‌، سوالی است که نیاز به پاسخ دارد.

بحث و گفتگو در مورد قابل تعویض بودن و منشأ بیت کوین باعث ایجاد سوالاتی درباره حریم خصوصی می‌شود. اکنون با وجود کوین های مبتنی بر حریم خصوصی نظیر مونرو و زدکش، کاربران ارزهای دیجیتال می ‌توانند تراکنش ها را تقریبا غیرقابل ردیابی کنند. چگونگی واکنش مراجع قانونی نسبت به این شرایط همچنان نامشخص است.

بیت کوین با ارزش است

بیت کوین مانند طلا از نظر روش های اجرایی و به کارگیری و هم از نظر ذخیره ارزش، کاربردهای ممتازی ارائه می‌دهد. همچنین، بیت کوین مانند طلا می ‌تواند به مردم کمک کند تا سیستم مالی سنتی را کنار گذاشته و حتی به شهروندان امکان دهد تا کنترل های پولی یک کشور را تحت الشعاع قرار دهند.

این ویژگی ها، بخش از گزاره ارزش اصلی بیت کوین است، بیت کوین چه برای اهداف قانونی یا غیرقانونی مورد استفاده قرار گیرد، غیرقابل کنترل است.

این مسئله بیت کوین را تحت نظارت جدی دولت قرار خواهد داد، به ویژه هنگامی که دولت ها متوجه شوند که بیت کوین می ‌تواند سیستم مالی سنتی را در معرض خطر قرار دهد. خبر خوب برای هودل کنندگان این است که متوقف کردن سیستم بدون نیاز به مجوز و توزیع شده ای همچون بیت کوین، تلاشی بیهوده است.

این امکان وجود دارد که بلاک چین بتواند مشکل شمش های جعلی طلا را نیز حل کند.