video thumb

فیس‌بوک به دنبال کسب مجوز یک سیستم پرداخت برای پروژه ارز دیجیتال خود!

علیرغم تشدید نگرانی ‌های مربوط به قانون‌ گذاری از جانب دولت ها، به نظر می‌ رسد که شرکت فیس‌ بوک همچنان به جاه‌ طلبی‌ های خود ادامه می ‌دهد. در هفته‌ی جاری این غول رسانه های اجتماعی اقدام به کسب مجوز‌های مربوط به یک سیستم پرداخت برای پروژه‌ی لیبرا از کشور سوئیس کرد، در حالی که وزارت خزانه داری آمریکا به این شرکت هشدار داد که با استانداردهای سختی روبرو خواهد شد.

لیبرا به دنبال کسب مجوز

طبق گزارش رویترز، فیس بوک به دنبال کسب مجوز یک سیستم پرداخت برای پروژه ارز دیجیتال خود تحت سازمان مالی سوئیس (FINMA) می باشد. انجمن لیبرا که به دلیل فشارهای قانونی در سوئیس مستقر است، اظهار داشت:

ما در حال یک گفتگوی سازنده با FINMA بوده و امیدوار هستیم تا یک راه‌ حل امکان ‌پذیر برای شبکه‌ی متن باز بلاک‌ چینی خود برای تبدیل شدن به به یک سیستم پرداخت با امنیت بالا، قانون‌ گذاری شده و کم هزینه پیدا کنیم.

البته حضور در کشور سوئیس باعث نشده که در مقابل قانون ‌گذاران جهانی و دستورات سخت‌ گیرانه‌ی آن‌ها مصون بماند. وزارت خزانه ‌داری ایالات متحده طی هفته‌ی جاری عنوان کرد که اگر این پروژه قصد دارد که عرضه شود، ابتدا باید بالاترین استاندارد‌های موجود را برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را رعایت کند.

سیگال ماندلکر (Sigal Mandelker)، وزیر ایالات متحده در زمینه‌ی اطلاعات مالی و تروریسم در گفتگو با خبرنگاران عنوان کرد که این آئین ‌نامه‌ ها و مقررات بر روی هر دارایی دیجیتالی که در این کشور مورد استفاده قرار می گیرد، اعمال خواهد شد. این اظهارات پس از دیدار با مقامات دولت سوئیس و نمایندگان بانک تسویه حساب های بین المللی صورت گرفت.

وی افزود که صنعت ارزهای دیجیتال وقت زیادی را صرف این فناوری کرده است و به اندازه کافی مانع از جابجایی پول توسط تروریست ها و فعالیت های غیر قانونی عاملان بد نمی شود. این مورد را می‌ تواند به سیستم بانکی جهان و پول نقد هم نسبت داد، چرا که در حال حاضر بهترین گزینه برای فعالیت های نامناسب است. دانته دیسپارت (Dante Disparte)، سخنگوی لیبرا افزود:

انجمن لیبرا معتقد است که شمول مالی، رعایت مقررات و حمایت از مصرف کننده، اهدافی برای رقابت نیستند.

اما در واقعیت، فیس ‌بوک در این زمینه‌ ها فعالیت اندکی داشته است، زیرا پیش‌تر این شرکت اعتراف کرده است که داده‌ های مربوط به تراکنش‌ های کاربران را به عنوان راهی برای ایجاد لایه‌ های حفاظتی در شبکه‌ های خود، ذخیره می کند. هرکسی که تاکنون از این بستر رسانه ‌های اجتماعی استفاده کرده باشد، قطعا می‌ داند که این پلت‌فرم تا چه اندازه در برابر سوء استفاده، کلاهبرداری و انتشار اخبار جعلی بی ‌تفاوت عمل کرده است.

کشف آسیب‌ پذیری در کد

دردسرهای فیس ‌بوک به قانون ‌گذاران آمریکایی پایان یافتنی نیست. اگرچه این پروژه‌ با عرضه‌ی عمومی فاصله‌ی زیادی دارد، با این حال آسیب‌ پذیری ‌های موجود در کد‌های آن کشف شده اند. براساس گزارش ها، یک شرکت حسابرسی ثالث توانسته چند نقص در کد‌های لیبرا را کشف کند که بازیگران مخرب را قادر به دستکاری در قراردادهای هوشمند می کند.

توسعه‌دهندگانی که برای استارت‌آپ ارزهای دیجیتال OpenZeppelin کار می‌کنند، توانسته ‌اند در زبان برنامه‌ نویسی شرکت فیس‌ بوک که Move نامیده شده، چندین آسیب ‌پذیری پیدا کنند. دمیان برنر(Demian Brener) ، مدیرعامل این استارت‌آپ در گفتگو با رسانه ها عنوان کرد:

آسیب‌ پذیری کشف شده در کامپایلر IR زبان برنامه ‌نویسی Move به افراد مخرب اجازه می‌ دهد تا کدهای اجرایی خاصی را به عنوان دستورات درون خطی (inline) در قرارداد‌های هوشمند خود پنهان کنند.

لازم به ذکر است که وجود چنین نقص بزرگی در کد‌های چنین پلت‌فرمی که در حال پردازش میلیون‌ ها تراکنش برای کاربران فیس ‌بوک در سراسر جهان می باشد، یک کابوس وحشتناک خواهد بود.