video thumb

قدرت پردازش شبکه بیت کوین به رکورد جدیدی دست یافت!

لیست عناوین این مطلب

داده ها نشان دهنده‌ی این است که قدرت پردازش استخراج شبکه بیت کوین در سطح جدید دیگری قرار گرفته است که نشان دهنده‌ی این است که این امکان وجود دارد که در سه ماه گذشته ۶٫۰۰۰ دستگاه‌ قدرتمند و جدید وارد این حوزه شده باشند.

براساس داده های وب‌ سایت استخر استخراج BTC.com، میانگین دو هفته‌ای نرخ هش (هش ریت) شبکه بیت کوین، روز جمعه حدود ساعت ۱۹:۰۰ به وقت جهانی حوالی به ۸۵ اگزاهش بر ثانیه (EH/s) رسید. هنچنین، سختی استخراج نیز به رکورد جدید ۱۲ تریلیون رسیده است.
داده ها نشان می دهد که هر دو رقم از ۱۴ ژوئن به میزان ۶۰ درصد رشد داشته اند.

سختی استخراج بیت کوین معیاری است که تعیین می ‌کند ایجاد یک بلاک از تراکنش‌ها چقدر دشوار است؛ این رقم هر ۲٫۰۱۶ بلاک یا به عبارتی هر دو هفته یکبار اصلاح می ‌شود. این امر به این معناست که مدت زمان تولید هر بلوک در حدود ۱۰ دقیقه باقی بماند، از طرف دیگر قدرت پردازشی که توسط استخراج‌کنندگان به منظور تصاحب بیت کوین‌ های جدید در شبکه ایجاد می‌شود مدام در نوسان است و با تغییر در قدرت پردازش، سختی استخراج نیز تغییر می‌ کند

چند مدل جدید از ماینرهای ایسیک (ASIC)در طول تابستان به بازار آمدند که با میانگین نرخ هش ۵۵ تراهش بر ثانیه کار می‌کردند.

با فرض اینکه تمام این ۳۵ اگزاهش بر ثانیه‌ای که از اواسط ماه ژوئن در شبکه اضافه شده، توسط مدل‌ های تازه وارد بازار تولید می ‌شود، محاسبات حاکی از آن است که بیش از نیم میلیون از این دستگاه‌ های جدید به شبکه بیت کوین متصل شده است.

کسب‌ و کار میلیارد دلاری

این ماینرهای قدرتمندی که توسط تولید کنندگان بزرگی همچون «بیت مین»، «کنان» (Canaan)، «اینو سیلیکون» و «میکرو بی تی» تولید شده‌اند و هرکدام از ۱۵۰۰ دلار تا ۲۵۰۰ دلار قیمت دارند. بنابراین اگر نیم میلیون دستگاه‌ از این ماینرها فروخته شده باشند، همانطور که در بالا تخمین زده شد، تولیدکنندگان پیشرو در این صنعت می توانستند در طی سه ماه گذشته یک میلیارد دلار درآمد کسب کنند.

اوایل امسال و با افزایش قیمت بیت کوین، نرخ هش و سختی شبکه بیت کوین نیز با افایش روبرو شد و همین منجر به افزایش تقاضا برای دستگاه ‌های استخراج نیز شد. و این امر نیز تا حدودی به لطف فصل پر باران در چین است که منجر به فراهم شدن نیروی برق ارزان قیمت شد.

علاوه بر این، علاقه زیادی به منطقه سیبری شرقی روسیه نیز در میان ماینرها وجود داشته است، جایی که نیروگاه برق آبی برستسک که در دوران جنگ سرد ساخته شده است، برای مزارع استخراج استفاده می شود و تخمین زده می شود که تقریبا ۱۰ درصد از کل قدرت پردازش شبکه بیت کوین را تشکیل می دهند.

استخراج کنندگان چینی در اوایل سال جاری تخمین زده بودند که میانگین نرخ هش بیت کوین در تابستان امسال، میزان ۷۰ اگزاهش بر ثانیه را بشکند که این مسئله در ماه آگوست اتفاق افتاد.

تا به اینجا کارخانه‌های بزرگ سازنده دستگاه‌های استخراج، تمامی تولیدات خود تا پایان سال میلادی را به فروش رسانده ‌اند و در حال حاضر تنها می ‌توان محصولات‌شان را برای تحویل در سر رسید سه ماه، پیش خرید کرد.

TokenInsight، استارت آپی که تمرکز خود را بر تجزیه و تحلیل معاملات ارزهای دیجیتال و فعالیت های استخراج می گذارد، در گزارشی که روز جمعه منتشر شد گفت که پیش بینی می شود که عرضه موج جدیدی از دستگاه‌ها در ماه‌ های آینده خبر داد. این گزارش عنوان می کند:

“به دنبال افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین، بازار استخراج بیت کوین نیز تورم قابل توجهی را در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ شاهد بود. اکثر ماینرها با کمبود جدی دستگاه ‌های استخراج روبرو بودند و ماینرهایی که در سه ‌ماهه‌ی دوم و سوم پیش‌ خرید شده ‌اند تا پایان سال تحویل داده می‌شوند.”

بنابراین، این شرکت تخمین می زند که سختی استخراج بیت کوین، رشد خود را حفظ کرده و تا پایان سال جاری به ۱۵ تریلیون خواهد رسید و قدرت پردازش شبکه نیز برای اولین بار در تاریخ خود از محدوده ۱۰۰ اگزاهش عبور می‌ کند.